Verktyg Visningsval
2010-07-09, 18:13   #1

SoldierZyc0

Medlem

SoldierZyc0s avatar

Plats: Östersund

Registrerad: jan 2009

Windows XP Activate - efter uppdatering

Hej!

Jag har uppgraderat det mesta i datorn. förutom hårddiskarna, och nu när jag startar den så kommer det upp att man måste aktivera windows xp igen för att kunna använda den. Ska det bli så efter man uppdaterat med nya komponenter eller har jag gjort något fel?

Jag valde genom internet med det fungerade inte, men det finns också att man ska ringa. Kommer samma kod att fungera igen när man anger den?
SoldierZyc0 är inte uppkopplad
2010-07-09, 18:28   #2

Wingdings

Medlem

Wingdingss avatar

Plats: Jönköping

Registrerad: sep 2003

Det är normalt.

Testa du att aktivera med telefon - det funkar utmärkt.
I pledge to punch all switches, to never shoot where I could use grenades, to admit the existence of no level except Total Carnage, to never use caps lock as my "run" key, and to never, ever, leave a single BoB alive.
Wingdings är inte uppkopplad
2010-07-09, 20:07   #3

SoldierZyc0

Medlem

SoldierZyc0s avatar

När jag med telefon säger rösten att mitt exemplar kan va piratkopierat!? Jag köpte datorn från fujitsu siemens och windows xp bevis-klisterlappen sitter ju på datorn! vad är felet? Är det något i bios?
2010-07-09, 20:20   #4

Freezer64Pro

Medlem

Plats: Vid datorn

Registrerad: jan 2010

Är det en OEM-version av Windows du har?
Om ja, licensen binds till just det moderkortet. Så om du har bytt moderkort känner inte Windows aktiveringsserver igen hårdvaran och därför misstänkt pirat. Lösningen är att tyvärr att köpa en ny licens. Eventuellt att Microsoft kan vara snälla och uppdatera licensen till nya datorn. Men om och hur detta går till vet inte jag. Någon annan kanske vet.
Om nej till byt moderkort, så kan aktiveringsservern vara kinkig om för mycket hårdvara blir utbytt samtidigt. Varje hårdvarudel i datorn bistår med en andel och en tillräckligt hög andel triggar just denna varning. Hur mycket varje del bidrar varierar, men moderkortet bidrar med högst andel.
Om jag nu har fel hoppas jag att någon rättar, då detta är taget ur minnet.
Corsair Carbide 200R, i7-2600, Hyper 212 Evo, XFX HD5770 1024MB, 2*4096MB Kingston PC12800, Samsung 840 Evo 120GB, Kingston SSD 64GB. Western Digital *3 SATA, DVD SH-S223C, Corsair HX650, Windows 8 Pro 64bit.
HP ProBook 6560b, Win 8 Pro 64bit
*Citera om du vill ha svar*
Freezer64Pro är inte uppkopplad
2010-07-09, 20:21   #5

Superlight

Medlem

Plats: Stockholm, Spånga

Registrerad: jul 2008

Om det är en burk köpt från ett företag så tror jag att du måste kontakta fujitsu siemens ist.
2010-07-09, 20:27   #6

Dixon

Medlem

Registrerad: okt 2002

Hej,

Om du har bytt moderkort så kommer du få exakt det problem du har nu.
En Fujitsu-Siemens OEM XP är aktiverad med en metod som kallas SLP 1.0 (om inte minnet sviker fullständigt)
Den xp-nyckel som sitter på klisterlappen kan inte användas för installation då.
Enklast löser du detta genom att aktivera genom telefon och väljer att prata med en person istället för elektroniskt.
Säg att du har haft totalhaveri av moderkortet och varit tvungen att byta detta så ska de normalt hjälpa dig utan protester.

Lycka till !
2010-07-09, 20:38   #7

tcntad

Medlem

tcntads avatar

Plats: Kebabens huvudstad

Registrerad: feb 2005

Stämmer rätt bra,

Offlineaktivering för OEM datorer använder sig av SLP 1.0 sträng i bios (System Locked Preinstallation) för aktivering av XP, 3 filer och en OEM:SLP nyckel är allt som behövs..

Nyckeln som sitter på datorn är en vanlig OEM nyckel, låst till din datortillverkare (såkallad OEM royalty key eller liknande) som du ska använda vid ominstallation eftersom vi konsumenter egentligen inte får använda oss av OEM:SLP nycklar.. men dessa är lätta att hitta och använda..

Aktivering för vista och windows 7 är istortsett likadan men lite annorlunda..
Mediafire Avast Anti-Theft Find your phone Guide: Integrera språkpaket till Windows 7 DVD'n (Skript: V5.2!) Guide: Hur man installerar Windows 7 Guide: Skapa en All In One DVD Guide: Skapa återställningspartition Kör egen Minecraft-Server, PM för info!
tcntad är uppkopplad nu
2010-07-09, 21:05   #8

SoldierZyc0

Medlem

SoldierZyc0s avatar

Jag bytte ut allt förutom hårddiskarna, och från amd till intel, men det kanske inte gör någonting. Jag ska ringa fujitsu siemens efter helgen. Eller skulle jag ringa microsoft? jag vet inte om det är ett oem, men det lär det ju vara, och det står fujitsu siemens computers på xp klisterlappen.

Bäst att ringa fujitsu? eller skulle jag prata med någon person från ms om det?
2010-07-09, 21:42   #9

Dixon

Medlem

Registrerad: okt 2002

Microsoft är de enda som kan hjälpa dig med återaktivering, om det gäller support på handhavande/fel i en dator med OEM licens så är det tillverkarens support du ska ringa.
När du väljer att aktivera via telefon så ska du prata med en människa, det alternativet får du efter att det automagiska steget misslyckas.

Skumma igenom denna sida så är du förberedd på vad Microsofts support vill ha för info av dig:

Kontakta Microsofts produktaktivering

PS. Jag har själv aktiverat flertal OEM XP Pro och en Vista "nånting" på detta sätt och även hjälpt kompisar med det, "catastrophic hardware failure" har fungerat varenda gång DS.
2010-07-12, 19:08   #10

SoldierZyc0

Medlem

SoldierZyc0s avatar

.... Ringde först ms som gav numret till fujitsu-siemens, men de kunde inte hjälpa för att jag har xp, och de hjälper bara de för vista och 7.

Finns det på något sätt man kan ta sig på skrivbordet?
2010-07-12, 19:17   #11

tcntad

Medlem

tcntads avatar

Hahaha "Ta sig på skrivbordet".. dagens

Ring MS och säg att du bytte moderkort pga problem och din tidigare licens inte verkar funka så ska du la få en ny sån..
Mediafire Avast Anti-Theft Find your phone Guide: Integrera språkpaket till Windows 7 DVD'n (Skript: V5.2!) Guide: Hur man installerar Windows 7 Guide: Skapa en All In One DVD Guide: Skapa återställningspartition Kör egen Minecraft-Server, PM för info!
tcntad är uppkopplad nu
2010-07-12, 19:33   #12

SoldierZyc0

Medlem

SoldierZyc0s avatar

Jag sa det, men de gav bara numret till fujitsu-siemens. Och jag har för mig att det hade någonting med att det är media center edition. Eller ska man ringa in igen? Men sen också när man skriver in nyckeln så hakar sig allt bara, händer ingetning. Har det med att internet inte fungerar? för det fungerar tydligen inte nu efter jag bytte moderkortet.
Vad less jag blir (
2010-07-12, 19:44   #13

tcntad

Medlem

tcntads avatar

Du har en xp skiva right ?

Ominstallera ditt os, installera drivrutiner å gör det du ska sen försök aktivera eller pröva MS igen.. Alternativt byter du till windows 7.
tcntad är uppkopplad nu
2010-07-12, 20:06   #14

WoXeR123

Medlem

Plats: Stockholm

Registrerad: dec 2009

Citat:
Ursprungligen inskrivet av tcntad Visa inlägg
Du har en xp skiva right ?

Ominstallera ditt os, installera drivrutiner å gör det du ska sen försök aktivera eller pröva MS igen.. Alternativt byter du till windows 7.
Jag tror han vill åt filerna
WoXeR123 är inte uppkopplad
2010-07-12, 20:34   #15

tcntad

Medlem

tcntads avatar

Citat:
Ursprungligen inskrivet av WoXeR123 Visa inlägg
Jag tror han vill åt filerna
Vill han ha sina filera kan han fortfarande starta installationen och efter ta sig till "Windows.old" eller flytta disken till en annan dator eller använda valfri live cd..
tcntad är uppkopplad nu
Senaste nyheterna

Redaktionens senaste nyhetsrubriker

Sök jobb