två windows 7 operativ

Permalänk
Medlem

två windows 7 operativ

Jag hade windows 7 förut och den ska vara borttagen nu. Därefter installerade jag windows 7 igen (64bit) och nu när ja startar datorn får ja välja mellan två Windows 7 var av den ena funkar såklart inte (den gamla för den har jag tagit bort) och den nya 64bit verisonen jag installerat. Hur ändrar jag så att den automatiskt startar den nya och skiter i den gamla? Jag läste att det inte finns någon boot.ini fil för windows7 där man kan ändra sådant. Hur gör man?

Visa signatur

Dell Inspiron 7577

gammalt: Antec P180, AM3 X6 1055T@3,3ghz, Scythe Mugen2, Asus M4A87TD EVO, Samsung 830 128gb SSD, 4x2gb Gskill Ripjaws PC-16000, GTX 670, OCZ 600watt.

Permalänk
Medlem

Skriv msconfig i start och där har jag för mig att man kan ta bort det

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

Gör om gör rätt

Start > sök > msconfig > boot > sätt nya "nuvarande/current" som standard/default och ta bort den andra..eller ta bara bort den gamla > verkställ.

Edit: lägger till frågan i min FAQ.

Permalänk
Medlem

Tack! Det löste problemet.
Däremot har jag ett helt annat problem nu som jag hade även förut med förra windows 7 installationen. Jag får bluescreen helt plötsligt ibland, jag vill tro att det händer när jag laddar ned filer. Men det behöver inte vara därför. den säger Driver IRQL not less or equal i bluescreen. Jag har bytt hårddisk så det kan inte vara fel på den. Kan inte heller vara någon drivrutin som spökar för jag precis installerat detta för en timma sedan. Några ideer?
Hade aldrig detta problem när jag körde 32bit operativ på denna dator... undrar om det kan ha något med att detta windows 7 är 64bit. Både processorn och moderkortet stödjer 64bit.

Visa signatur

Dell Inspiron 7577

gammalt: Antec P180, AM3 X6 1055T@3,3ghz, Scythe Mugen2, Asus M4A87TD EVO, Samsung 830 128gb SSD, 4x2gb Gskill Ripjaws PC-16000, GTX 670, OCZ 600watt.

Permalänk
Medlem

Driver IRQL not less or equal är inget speciellt fel relaterat till ett x64-bitars system. Ofta beror det på drivirutiner, testa tex byta drivrutiner till grafikkortet.

Edit: De senaste drivrutinerna är inte alltid de bästa för just din dator.

Visa signatur

1: Lian Li PC60B PLUS aluminium | Corsair VX 550W 80+ | AMD PII 555 x2 3,2 ghz @ x4 B55 3,7 ghz | Asus Asus M4N75TD | Sparkle GeForce GTS 450 OC 1GB | A-Data DDR3 4GB 1600Mhz+ Series, CL8 | Samsung 830, 128 gb |Samsung F3 1 TB | Logitech MX518
2: Asus UL30VT-QX030V

Permalänk
Medlem

Jag fick bluescreen innan jag änns hade installerat nvidia drivrutinerna för grafik kortet. Så det kan inte vara det. Fick en bluescreen efter installationen av dem också. Jag börjar misstänka starkt något med nätverkskortet och mitt nuvarande windows 7 64bit. Just för att det händer ibland när jag börjar ladda ned något via Chrome. Då har det hänt oftast. Det har exempelvis aldrig hänt när datorn bara står och gör inget speciellt förutom att vara påslagen dvs.

Visa signatur

Dell Inspiron 7577

gammalt: Antec P180, AM3 X6 1055T@3,3ghz, Scythe Mugen2, Asus M4A87TD EVO, Samsung 830 128gb SSD, 4x2gb Gskill Ripjaws PC-16000, GTX 670, OCZ 600watt.