Hur flyttar jag över Windows 7 OEM licens till en annan dator?

Permalänk
Medlem

Hur flyttar jag över Windows 7 OEM licens till en annan dator?

Hejsan.
Jag upptäckte att man inte kunde flytta licenser som man kan göra med retail versionerna och det upptäckte jag EFTER att jag hade installerat det på datorn.

Och nu vill jag sälja den seperat eftersom jag inte kunde lämna tillbaks där jag köpte OEM licensen ifrån.
Nån som vet hur man flyttar jag över Windows 7 OEM licens till en annan dator?

Permalänk
Medlem

Det jag hört är att man kan ringa Microsoft och be dem fixa det.
Vet inte om dessa rutiner ändrats?

Permalänk

Hela vitsen med den 'billigare' OEM licensen är just det att den inte kan flyttas...
Problemet är att om licensen redan har aktiverats hos Microsoft så får du problem vid ominstallation på annan hårdvara. Det räcker ju att byta moderkort så gäller reaktivering och ett samtal med Microsoft.

Visa signatur

Windows 10 Pro x64 | inwin A1 Plus White | AMD Ryzen 9 3900X | Asus ROG Strix X570-I Gaming | Corsair 3600MHz 16GB | Sapphire Radeon RX 5700XT | Samsung SSD M.2. 960 Pro. 1TB | LG 4K OLED55C9PLA

Permalänk
Medlem

ABR (Activation Backup and Restore) | directedge.us

ett program som kopierar licensen och aktiverings nyckeln på datorn

OBS att det måste användas på samma dator och samma operativsystems typ för att de ska fungera

Visa signatur

Intel Core i7 2600K @ 4,5GHz | EVGA GeForce GTX 780 Ti Superclocked 3GB | Corsair 8GB (2x4096MB) CL9 1600Mhz XMS3 1,5V | MSI Z68A-GD65 G3 REV B3 | Noctua NH-U9B SE2 | Samsung 850 Pro 512GB | Corsair HX 850W 80+ Silver Modulär | Fractal Design Define R3

Permalänk
Medlem
Skrivet av kuzze:

Det jag hört är att man kan ringa Microsoft och be dem fixa det.
Vet inte om dessa rutiner ändrats?

det verkar ha ändrats med rutinerna, försökte att resonera med dom, men icke.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Waxinator:

Hela vitsen med den 'billigare' OEM licensen är just det att den inte kan flyttas...
Problemet är att om licensen redan har aktiverats hos Microsoft så får du problem vid ominstallation på annan hårdvara. Det räcker ju att byta moderkort så gäller reaktivering och ett samtal med Microsoft.

Ja, jag fick reda på det ganska så snart efter att jag hade installerat det -.-*

Permalänk
Skrivet av Snallis:

thank you, verkar bra då ett byte av komponent snacket verkar inte fungera längre...

oem är till för en dator med de komponenter som är i.. inget annat, visst det brukar funka att byta grafik, cpu extra hdd men moderkort om installation osv brukar inte funka.. jag har bytt hdd på min med ominstallation och det funkade.. men däremot när jag skulle byta dator då funkade det inte.. det står i avtalet om man orka läsa det.. står nog en förklaring av reglerna på microsofts hemsida med

bara till att läsa..

Visa signatur

Lian Li 354B, 60A 12v, Amd x6 4.1ghz, (4.6ghz turbo), AMD 5850 oc, 8GB ram 1600 mhz, Asus evo, 3 TB, Bluray, Samsung 23" + 160" projektor,

Permalänk
Medlem
Skrivet av zlim_zune:

oem är till för en dator med de komponenter som är i.. inget annat, visst det brukar funka att byta grafik, cpu extra hdd men moderkort om installation osv brukar inte funka.. jag har bytt hdd på min med ominstallation och det funkade.. men däremot när jag skulle byta dator då funkade det inte.. det står i avtalet om man orka läsa det.. står nog en förklaring av reglerna på microsofts hemsida med

bara till att läsa..

jo, men vem orkar läsa det?!?!?

Det kan ju fan stå vad som helst i sånna. När du öppna detta äger microsoft allt i din ägo, kan det lika gärna stå.

Nej men faktiskt så läste jag, till en början och sen tröttnade jag, så j*vla formella dom kan va. Och deras support som tar f*an kaffepauser 24/7 när man har väntat 18 minuter -.-*, ändå först i kön.

Permalänk
Medlem

När jag pratat med microsoft så är licensen låst till Moderkortet. De svarade sdå här:
"Enda gången du får byta moderkort är när det går sönder. Och då måste du byta till ett av samma modell."

De bad mig leta efter ett begagnat om jag behövde ett nytt då det inte gick att köpa som nytt igen.
Så jag tröttnade och bytte ut min WinXP OEM mot Win7 Retail. Nu kan jag byta fritt... men dyrt var det

/Micke

Permalänk
Medlem

Is it possible to transfer Windows 7 OEM to another machine?

Även om det inte rör en OEM-licens till en märkesdator gäller samma regler ändå.

"Q: Here is the deal. The Company I work for bought some new Lenovo pc's with Windows 7 Pro OEM on them. The pc's were never booted up because we used a company image to install Windows XP Pro on them. Can these keys be used to install Windows 7 Pro OEM on different pc's?"

"A: No! An OEM license are *permanently* bound to the first on which it's installed (whether booted up or not), and is not legitimately transferable to any other computer, under any circumstances."

Visa signatur

"Computers make it easier to do a lot of things, but most of the things they make it easier to do don't need to be done." - Andy Rooney

Permalänk
Medlem
Skrivet av shadowfang:

När jag pratat med microsoft så är licensen låst till Moderkortet. De svarade sdå här:
"Enda gången du får byta moderkort är när det går sönder. Och då måste du byta till ett av samma modell."

De bad mig leta efter ett begagnat om jag behövde ett nytt då det inte gick att köpa som nytt igen.
Så jag tröttnade och bytte ut min WinXP OEM mot Win7 Retail. Nu kan jag byta fritt... men dyrt var det

/Micke

Jo, jag lärde min läxa och köpte en retail version sedan efter till den dator jag hade tänkt ha från början. Det är också en stationär, vilket jag tänker uppgradera. DÅ kommer det inte bli mer knas då det är en retail.

Permalänk
Medlem

Så jag kan med andra ord inte byta moderkort? Jag som ska köpa ett nytt nu måste alltså köpa ett till windows...?

Permalänk
Medlem
Skrivet av edberg24:

Så jag kan med andra ord inte byta moderkort? Jag som ska köpa ett nytt nu måste alltså köpa ett till windows...?

ja, tydligen...

Permalänk
Medlem
Skrivet av edberg24:

Om du köpte en OEM-licens till första moderkortet så stämmer det.
Du kan alltså inte uppgradera moderkort och fortsätta använda samma OEM-licens.

Visa signatur

"Computers make it easier to do a lot of things, but most of the things they make it easier to do don't need to be done." - Andy Rooney

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Snallis:

Hejsan.
Jag upptäckte att man inte kunde flytta licenser som man kan göra med retail versionerna och det upptäckte jag EFTER att jag hade installerat det på datorn.

Och nu vill jag sälja den seperat eftersom jag inte kunde lämna tillbaks där jag köpte OEM licensen ifrån.
Nån som vet hur man flyttar jag över Windows 7 OEM licens till en annan dator?

det är olagligt att göra det enligt licensavtalet som du accepterade när du har installerat det på din första burk.

Visa signatur

Der Steppenwolf

Permalänk
Medlem
Skrivet av Snallis:

ja, medans Microsoft blir allt rikare, Suger pengar ur folk.
Man borde inte köpa OEM licenser, alls!

OEM-licenser finns av en specifik anledning och passar långt ifrån alla.
För de flesta "power users" som byter hårdvara passar nog Retail bättre.

Visa signatur

Permalänk

OEM-licenser är billigare och lämpliga till bärbara datorer och för ointresserade ägare, som inte kan eller vill bygga om sina datorer. För oss andra gäller fullicenser.

Visa signatur

Windows 10 Pro x64 | inwin A1 Plus White | AMD Ryzen 9 3900X | Asus ROG Strix X570-I Gaming | Corsair 3600MHz 16GB | Sapphire Radeon RX 5700XT | Samsung SSD M.2. 960 Pro. 1TB | LG 4K OLED55C9PLA

Permalänk
Medlem

Det borde för helvete inte ens finnas OEM varianten alls. Nu blev jag tok arg när jag fick reda på detta Jag får dock skylla mig själv som inte var speciellt insatt i datorer när jag köpte det..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Snallis:

jo, men vem orkar läsa det?!?!?

Det kan ju fan stå vad som helst i sånna. När du öppna detta äger microsoft allt i din ägo, kan det lika gärna stå.

Nej men faktiskt så läste jag, till en början och sen tröttnade jag, så j*vla formella dom kan va. Och deras support som tar f*an kaffepauser 24/7 när man har väntat 18 minuter -.-*, ändå först i kön.

Varför i hela fridens nasmn ringer du supporten? Använd istället direktnumret till telefonaktivering. Bara att följa instuktionerna på skärmen när online-aktivering misslyckats.
Jag har hört andra berätta att de kopplats till manuell betjäning, men har själv ringt flera dussintals gånger med egna och andras datorer, och aldrig behövt förklara situationen.

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hardware guy:

Varför i hela fridens nasmn ringer du supporten? Använd istället direktnumret till telefonaktivering. Bara att följa instuktionerna på skärmen när online-aktivering misslyckats.
Jag har hört andra berätta att de kopplats till manuell betjäning, men har själv ringt flera dussintals gånger med egna och andras datorer, och aldrig behövt förklara situationen.

Och detta är så sant som det är sagt! Well done.

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X3D | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury 2x16GB 3600 CL 16 Renegade | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | Xiaomi G34WQi | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair HS65 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av skruvis:

Och detta är så sant som det är sagt! Well done.

Men vad skulle hända om jag skulle göra aktiveringen på en annan dator med telefon-akiveringen?, vad skulle hända med min gamla dator?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Snallis:

Men vad skulle hända om jag skulle göra aktiveringen på en annan dator med telefon-akiveringen?, vad skulle hända med min gamla dator?

Microsoft spränger den :rolleyes:.. Om & när M$ upptäcker det för det gör dom så bannas förmodligen licensen..

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X3D | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury 2x16GB 3600 CL 16 Renegade | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | Xiaomi G34WQi | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair HS65 |

Permalänk
Medlem

Jag vet att de går att flyta runt Xp till helt olika datorer. jag har de där nya versionen av windows xp som har en aktevirings nyckel med, gick utan problem att installera på en märkes dator och aktiverings grejen godkände det.

Har nu windows 7 OEM på grund av de är billigare. Få se om de går att göra lika dant, som med XP.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Avstängd

Rent praktiskt så är det ingen skillnad mellan de olika licenserna egentligen... förutom att "UPPGRADERING" inte är möjlig att aktivera vid en helt vanlig installation. Den måste installeras över en befintlig installation... eller installeras en gång över sig själv.

Visa signatur

Intel Core i7 3770K@3.5, ASUS P8Z77V-DELUXE, 16GB RAM, GeForce GTX 660 Ti, ASUS XONAR ESSENCE STX, SAMSUNG 830 256GB SSD, 5x Samsung HD204UI, 4x WD40EFRX, 1x Western Digital Caviar Green WD20EARX, 1x Samsung HD103UJ, Windows 8.1 Pro

Permalänk
Avstängd

Undrar varför folk piratkopierar windows OEM är dyrt nog för ett OS, sen går mobot sönder och man får köpa ett helt nytt, korkat.
Retail priset borde vara som oem och bort med oem skiten förutom på skit som dell,hp osv.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av definition:

Undrar varför folk piratkopierar windows OEM är dyrt nog för ett OS, sen går mobot sönder och man får köpa ett helt nytt, korkat.
Retail priset borde vara som oem och bort med oem skiten förutom på skit som dell,hp osv.

Du måste inte alls köpa nytt när mobot går sönder, du kan byta ut allt i hela burken om du vill. kommer fortfarande gå att aktivera. I absolut värsta fall får du slösa 5 minuter på att göra det via en talsvarstjänst på telefon.
Undantaget är om du inte köpt licensen själv utan den följde med en märkesdator, då kommer du förmodligen få problem att flytta den eller göra ändringar i hårdvaran.

Skrivet av Redzo:

det är olagligt att göra det enligt licensavtalet som du accepterade när du har installerat det på din första burk.

Microsofts licensavtal är inte lagligt bindande. det är alltså inte olagligt att ignorera det.

Citat:

Detta avtal påverkar inte de rättigheter du har enligt lagstiftningen i ditt land, om lagstiftningen i ditt land inte tillåter sådan påverkan.

"void where local law prohibits"

Visa signatur

I am a prototype for a much larger s󠅄󠅘󠅕󠄐󠅞󠅕󠅕󠅔󠄐󠅤󠅟󠄐󠅒󠅕󠄐󠅟󠅒󠅣󠅕󠅢󠅦󠅕󠅔󠄐󠅑󠅞󠅔󠄐󠅥󠅞󠅔󠅕󠅢󠅣󠅤󠅟󠅟󠅔󠄐󠅧󠅑󠅣󠄐󠅟󠅞󠅓󠅕󠄐󠅣󠅑󠅤󠅙󠅣󠅖󠅙󠅕󠅔󠄐󠅒󠅩󠄐󠄷󠅟󠅔󠄞󠄐󠄾󠅟󠅧󠄐󠅧󠅕󠄐󠅓󠅑󠅞󠄐󠅙󠅝󠅠󠅜󠅕󠅝󠅕󠅞󠅤󠄐󠅤󠅘󠅕󠄐󠅣󠅑󠅝󠅕󠄐󠅖󠅥󠅞󠅓󠅤󠅙󠅟󠅞󠅑󠅜󠅙󠅤󠅩󠄐󠅧󠅙󠅤󠅘󠄐󠅔󠅑󠅤󠅑󠄝󠅝󠅙󠅞󠅙󠅞󠅗󠄐󠅑󠅜󠅗󠅟󠅢󠅙󠅤󠅘󠅝󠅣󠄞ystem

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aphex:

Du måste inte alls köpa nytt när mobot går sönder, du kan byta ut allt i hela burken om du vill. kommer fortfarande gå att aktivera. I absolut värsta fall får du slösa 5 minuter på att göra det via en talsvarstjänst på telefon.
Undantaget är om du inte köpt licensen själv utan den följde med en märkesdator, då kommer du förmodligen få problem att flytta den eller göra ändringar i hårdvaran.Microsofts licensavtal är inte lagligt bindande. det är alltså inte olagligt att ignorera det."void where local law prohibits"

Jag hade en dator som kraschade med w7 oem, fick nytt moderkort! Kan jag alltså använda samma oem licens som jag hade till mitt kraschade moderkort?

Visa signatur

Marge, det krävs två för att ljuga. En för att ljuga och en för att lyssna - Homer Simpson

Permalänk
Medlem

Jag hade en XP OEM licens till min dator förut och när min brors dator gick sönder så bytte vi delar mellan datorerna ganska friskt. Varje gång vi startade datorn med annan hårdvara så fick vi upp en windows aktiverings ruta som bad oss aktivera windows, efter en knapptryckning så var windows aktiverat igen och det gick att använde som vanligt.

Sen har jag en kompis som kör en fuling, eller körde, han har en licens på alla sina datorer, han ringde bara till microsoft och aktivera den hela tiden han skulle installera om någon dator.

Visa signatur

Tofu bud

Permalänk
Medlem

En kompis köpte en HP laptop och satte in sin SSD, men när han skulle installera Windows på SSDn så går det inte. Han ringde HP och prata med dem och då sa dem att recovery skivorna som man skapar inte har stöd för SSD, vilket verkar riktigt konstigt.

Så hur ska man göra för att använda OEM nyckeln för att installera Windows 7 på SSDn?