Permalänk
Medlem

Gratis antivirus

Precis formaterat datorn efter ett win32:sality virus, och känner att AVG free inte funkar tillräckligt. Förslag på gratis virusprogram?

Permalänk
Medlem

Jag kör Microsoft Security Essentials, fungerar bra tycker jag.
Gratisversionen av Avast är också bra men tar mer prestanda och jag har haft problem med att det blir problem varje gång jag öppnar en mapp med många stora filer.

Visa signatur

I am Thon, eat my spread!

Permalänk

vill du ha ett paket med bra brandvägg & antivirus (ja väldigt bra brandvägg) är det comodo internet security premium du letar efter. är det bara ett antivirus så är avira att rekommendera.

Visa signatur

Fractal Design R5 - Asus Maximus ix Code - Intel 7700K - Cryorig H7 - Samsung 960 Pro - Corsair RM750 V2- Asus ROG Strix 2060 - AOC Q3277PQU - NAD D3020 - Shure Aonic 50 - Dali Evidence 470 - Monitor Audio Bronze BR5 - Denon Rcd-M40 - XTZ 8.17 - Mionix Zibal 60 - Mionix Naos 3200 - Tangent Amptser BT 2 - Wharfedale Diamond 210 - Sen några fler datorer - Hörlurar - Och vettefan vad man har dragit på sig under åren. Dessa är iaf. dem primära jag använder mest.

Permalänk
Medlem

Avira, MSE och avast, samt comodo är bra.

Permalänk
Medlem

Avast räcker.

Permalänk
Medlem

Avast - Rekommenders

Visa signatur

"Nemas saltas sobrius"

Permalänk
Medlem

Jag kör enbart & rekommenderar enbart Microsoft Security Essentials. Brandvägg använder jag inte då routern har basic och tycker det är mer besvär än nytta att ha en dedicerad firewall.

Permalänk
Medlem

Microsoft Security Essentials.

Permalänk
Medlem
Visa signatur

i5 2500k @ 4.5GHz med H70 push-pull | P67 Sabertooth | 8GB Corsair 1600MHz CL9 | GTX 670 SLI | Obsidian 800D | Corsair AX850

Permalänk
Medlem

Jag kör AVG och det fungerar toppen. Aldrig fått något virus som förstört för mig under de 2-3 år jag använt det.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers
PC: Ryzen 9 5900X | RTX 3080 12GB | G.Skill Trident Z Neo 64GB 3600MHz CL16 | 12TB NVMe SSD - 5TB SATA SSD = total 17TB SSD | Synology DS920+ w/20GB RAM SHR 48TB | Seagate IronWolf 10TB HDD intern HDD
Skärmar: Acer Predator XB323UGX 32" 270Hz 1440p, Asus PG349Q 34" 120Hz 1440p UW, Asus PG279Q 27"
Foto
: Canon 80D & 60D + Canon 17-55/2.8 IS, Canon 10-22, Canon 70-200/2.8L IS II, Canon 100/2.8L IS Macro

Permalänk

Kan också rekommendera MSE, kommer uppdateringar en gång om dagen också via Windows Update...

Visa signatur

Stationär: Chassi: InWin 805 Black PSU: EVGA Supernova 850W MoBo: ASUS Sabertooth Z170 S CPU: Intel i7-6700k Skylake GPU: ASUS GTX 1070 Strix SSD: Samsung 840 EVO 500gb Skärm: Dell UltraSharp U3415W
Server: HP DataVault X311 3TB
Mobil: Google Nexus 6p Laptop: Asus Zenbook UX301

Permalänk
Medlem

själv kör jag oftast clamwin, mycket mer basic.

den skannar när du säger till den, inget annat. mycket fin liten sak.

Visa signatur

Xeon E5450@3.2ghz
9800GTX+

Permalänk
Medlem
Skrivet av Schmukko:

Precis formaterat datorn efter ett win32:sality virus, och känner att AVG free inte funkar tillräckligt. Förslag på gratis virusprogram?

Avira, klart bästa tycker jag
Avira AntiVir Personal - Free Antivirus

Visa signatur

Hubbe

Permalänk

Visst är AVG free inte ultimat, jag har också fått lite virus och trojaner tidigare då jag använt det.
Prova Kaspersky om du inte litar på AVG

Visa signatur

Ryzen 7 5800X3D - KFA2 RTX 3060 Ti 8 GB -
MSI MPG B550 Gaming Plus - HyperX Fury 3600 Mhz 16 GB
WD SN550 NvmE 1 TB - Corsair AX850
Cooler Master GT301 - Peerless assassin 120 SE

Permalänk
Entusiast

AVG ska det vara.

Kört med det i 3 år nu, Aldrig något problem

Visa signatur

PC: AMD Ryzen 9 3900X - Asus STRIX B550-F - G.Skill 3200MHz 4x8GB - AMD RX 5700 XT 8GB - Intel 730 240GB - Intel 530 480GB - AX760 Platinum
Kringutrustning: Dell S2721DGFA - Dell U2515H - Logitech G603 - Ducky Shine3 MX Brown - Sennheiser HD558/Game One

- Feedback - Kontakt - Regler -

Permalänk
Hedersmedlem

Är Kaspersky gratis?

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem

comodo fungerar över förväntan, komplett säkerhetspaket...

Visa signatur

System: Aerocool DS Cube|| i5 4690K @ Stock || Phanteks PH-TC12DX || MSI Z97M-G43 || G.Skill Ripjaws 8-9-9-24 1866 MHz 8 GB || Gigabyte GTX460 1GB OC || PNY Optima SSD 480GB || Crucial C300 128 GB || Samsung Spinpoint F3 1TB || Fractal Design Edison M 750W 80+ Gold

Permalänk

Comodo har fått bra kritik den senaste tiden, själv är jag nöjd med AVG.

Visa signatur

Antec Performance P182 | Intel Core i7 920 | Gigabyte GeForce GTX 660Ti | Gigabyte GA-EX58-DS4 | Corsair XMS3 1333 MHz 6 GB | Samsung SpinPoint F3 | Corsair 650TX | Windows 7 x86-64 | QPAD MK-50

Permalänk
Medlem

Alltså... Det finns miljontals andra trådar som har EXAKT samma ämne och alla inlägg i de trådarna har exakt samma svar. Lär dig söka nästa gång, trådskapare.

Skrivet av Jalle64:

Är Kaspersky gratis?

Tyvärr, men nej :/ Önskar faktiskt att de gjorde en säkerhets-lösning gratis, för jäklar sikka bra säkerhets-lösningar de gör alltså. Hoho! Länkar samtidigt till deras produkts-avdelning för privatpersoner för att bevisa att de inte ger ut gratisprogram *klick*

Det finns dock en prov-version för alla deras program *klick*

Visa signatur

Citera mig om du vill att jag ska hitta till ditt svar.
airikr.me /device:desktop. Andra projekt: Keizai, Koroth & Serenum.

Permalänk

Även jag tycker att Microsoft Security Essentials är bra, med tanke på att Microsoft kanske inte är världsklass när det gäller säkerhet annars. AVG vet jag inte mycket om, men det verkar vara väldigt tungdrivet. Comodos antivirusprogram vet jag inte om man kan lita på ännu, men det var väl inte så gammalt heller. Däremot kan man ju köra deras brandvägg, då den är väldigt flexibel och avancerad.

Microsoft Security Essentials + Comodo Firewall är ett exempel på en kombination man kan köra.

Visa signatur

📟 AMD Ryzen 9 7900X | Asus ROG STRIX X670E-A | 32 GiB Corsair Vengeance DDR5 | Noctua NH-D15 | GeForce RTX 3060 Ti | Samsung SSD 980 Pro 1 TB + 2 TB WD Black 7200 RPM | LG 27" UltraGear 27GP850 | Fractal Design Define R4 | Corsair RM1000x | Varmilo VEA88 Moonlight V2 (Cherry MX Brown) | Mionix Naos Pro

🎧 Sennheiser HD 650 | Topping E30 II DAC | Topping L30 II AMP | 🎤 Shure SM58 | MXL 770 | MOTU M4

Permalänk
Avstängd

Antivirus

Jag tycker Microsoft Security Essentials funkar bra.
Sen har ju Vista och Windows 7 redan en inbyggd brandvägg som går att aktivera:
Windows-brandväggen - Funktioner i Windows 7 ? Microsoft Windows

Har man en äldre XP dator kan man komplettera med Windows defender, den ingår dock redan i Vista och Windows 7:
http://www.microsoft.com/windows/products/winfamily/defender/...

Permalänk
Skrivet av johnh3:

Jag tycker Microsoft Security Essentials funkar bra.
Sen har ju Vista och Windows 7 redan en inbyggd brandvägg som går att aktivera:
Windows-brandväggen - Funktioner i Windows 7 ? Microsoft Windows

Har man en äldre XP dator kan man komplettera med Windows defender, den ingår dock redan i Vista och Windows 7:
Windows Defender: Home Page

Brandväggen är väl alltid aktiverad som standard? Så man behöver ju inte aktivera den, menar jag.

Windows Defender är lite sisådär som antispionprogram dock, skulle hellre föreslå SuperAntiSpyware eller Malwarebytes Anti-malware.

Visa signatur

📟 AMD Ryzen 9 7900X | Asus ROG STRIX X670E-A | 32 GiB Corsair Vengeance DDR5 | Noctua NH-D15 | GeForce RTX 3060 Ti | Samsung SSD 980 Pro 1 TB + 2 TB WD Black 7200 RPM | LG 27" UltraGear 27GP850 | Fractal Design Define R4 | Corsair RM1000x | Varmilo VEA88 Moonlight V2 (Cherry MX Brown) | Mionix Naos Pro

🎧 Sennheiser HD 650 | Topping E30 II DAC | Topping L30 II AMP | 🎤 Shure SM58 | MXL 770 | MOTU M4

Permalänk
Medlem

Skall inte Windows Defender avaktiveras när man använder MSE?

Permalänk
Skrivet av Jalle64:

Är Kaspersky gratis?

Jag vet inte riktigt men det finns i alla fall gratis trials. Nu kanske du inte vill byta virusskydd varje månad
Äsch ge AVG en ny chans och titta efter uppdateringar varje dag så är risken för virus inte så stor.

Visa signatur

Ryzen 7 5800X3D - KFA2 RTX 3060 Ti 8 GB -
MSI MPG B550 Gaming Plus - HyperX Fury 3600 Mhz 16 GB
WD SN550 NvmE 1 TB - Corsair AX850
Cooler Master GT301 - Peerless assassin 120 SE

Permalänk
Medlem

Kan rekomendera Avast som gratis virusskydd annars är det Nod32 som gäller.

Visa signatur

Intel Core i5 3570k Ivy Bridge [4.2GHz] | 16GB Corsair VENGEANCE DDR3 [1600MHz] | Gigabyte G1 Sniper M3 | Corsair HX620 | Corsair Cooling Hydro H80 | Gigabyte HD Radeon 7950 | BitFenix Ghost |

Permalänk
Skrivet av Jalle64:

Är Kaspersky gratis?

Nej men det är väldigt bra. Jag har i alla år bakåt i tiden kör Norton antivirus men har sedan ett par år bytt till Kapersky och gillar det mer. Det har även mycket bra sökning för att hitta kända exploit, buggiga versioner av kända program set som kan uttnyttjas.

Ni som vill komma undan lite billigare men ändå ha det bästa så

1. Köp inte i butik utan beställ licensen på nätet = billigare, köpa fysiska CD skivor känns väldigt ute nuförtiden. Alla mina senaste programvaror har jag köpt elektroniskt med bara nedladdning.
2. Jag har ofta beställt från amerikanska websiten = ännu billigare, speciellt nu när dollarn varit låg.
3. Kapersky säljer även 3-års licenser samt multi-installationslicense, etc som gör det ännu billigare om man har mer en än dator hemma.

Jag tycker Kapersky är värd varenda krona och en av de bästa.

/Fredrik

Permalänk
Avstängd

Det går ju läsa tester om vilket antivirus man vill ha:
Microsoft Security Essentials slår tunga aktörer på fingrarna i AV-test | Teknikbrunnen.se

Sen får man själv fundera på vilket behov man har.

Sen ska man ju även uppdatera operativsystemet i övrigt. Många glömmer ju att exempelvis Adobe Reader är en risk:
"Adobe Reader är en oerhörd risk" - IDG.se

Ett sätt är att byta ut den mot exempelvis Foxit Reader som är mindre utsatt:
Foxit Reader säkras mot pdf-attacker - IDG.se

Kan tas hem här:
Foxit Reader 4.1.1 - pdf-läsare - PC för Alla

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aristotele:

Nej men det är väldigt bra. Jag har i alla år bakåt i tiden kör Norton antivirus men har sedan ett par år bytt till Kapersky och gillar det mer. Det har även mycket bra sökning för att hitta kända exploit, buggiga versioner av kända program set som kan uttnyttjas.

Ni som vill komma undan lite billigare men ändå ha det bästa så

1. Köp inte i butik utan beställ licensen på nätet = billigare, köpa fysiska CD skivor känns väldigt ute nuförtiden. Alla mina senaste programvaror har jag köpt elektroniskt med bara nedladdning.
2. Jag har ofta beställt från amerikanska websiten = ännu billigare, speciellt nu när dollarn varit låg.
3. Kapersky säljer även 3-års licenser samt multi-installationslicense, etc som gör det ännu billigare om man har mer en än dator hemma.

Jag tycker Kapersky är värd varenda krona och en av de bästa.

/Fredrik

Kaspersky

Visa signatur

Citera mig om du vill att jag ska hitta till ditt svar.
airikr.me /device:desktop. Andra projekt: Keizai, Koroth & Serenum.

Permalänk
Medlem

En till röst för Comodo Internet Security. Enligt alla privata tester jag sett (mest på Youtube) så klår det i princip alla andra aktörer, även Kaspersky och Norton. Det tar inte mycket kräm av datorn heller. Däremot kan det vara lite knepigt att pyssla med i och med att det finns en hel del inställningar. Alternativt är MSE helt okej. Det ger inte överdrivet bra skydd, men det är enkelt och tar inte speciellt mycket kräm det heller.

Vilket antivirus man än väljer så är det (enligt mig) mer eller mindre tvunget att komplettera med Malwarebytes' Anti-Malware och scanna någon gång omsänder.

Permalänk
Skrivet av Airikr:

Kaspersky

Korrigering accepterad

/Fredrik