Byta format på en fil?

Permalänk

Byta format på en fil?

Ja, som rubriken. hur fan byter man format på en fil? En i min klass sa att man var tvungen att ladda ner ett pogram och det var jättekrångligt ;S Någon händig som kan hjälpa mig?

Permalänk
Medlem
Skrivet av victoriaa:

Ja, som rubriken. hur fan byter man format på en fil? En i min klass sa att man var tvungen att ladda ner ett pogram och det var jättekrångligt ;S Någon händig som kan hjälpa mig?

Beror på vilken fil det rör sig om. Säg en bild eller ett textdokument är lätt

Visa signatur

Intel i7 860 @ 3,5 GHz| Gigabyte P55A-UD4 | EVGA 580 @ 820/4100 MHz | XMS3 8GB @ 1600MHz | Atcs 840

Permalänk
Medlem

Ursäkta men vad har det här med "Kylning och överklockning av processorer" att göra ?

Visa signatur

Lian Li PC-V2120B | ASUS X79-Deluxe | Intel 4930K + EK 360 | Corsair 4x8GB 1866MHz VENGEANCE LP | EVGA Geforce GTX 1080 Ti FTW3 SLI | Corsair AX1200i | Intel 530 240GB + Samsung 860 EVO 1TB + några TB blandad mekanik | Dell U2711 | Synology DS 411j

Permalänk
Skrivet av Sjodden:

Beror på vilken fil det rör sig om. Säg en bild eller ett textdokument är lätt

det är ett textdokument, kan du hjälpa mig?

Permalänk
Skrivet av mr_sQuinty:

Ursäkta men vad har det här med "Kylning och överklockning av processorer" att göra ?

fanns inget som passa ju så tog den med mest besökta eller vad det var, kanske dumt av mig. FÖRLÅT

Permalänk
Medlem

Vilket filformat vill du ändra till och vilket filformat har filen?

Visa signatur

Osocial, instängd och förbannad.

Permalänk
Medlem

Bäst är nog i Windows, men i alla fall är det en helt vanlig txt fil?

Visa signatur

RTS :D

Permalänk
Medlem
Skrivet av zelxi:

Bäst är nog i Windows, men i alla fall är det en helt vanlig txt fil?

Ptja, det beror väl på vilket operativsystem TS använder? Så vitt jag vet så hör t.ex. varken Mac eller Linux in i Windows-forumet.

Heh, jävlas bara lite. Men ja, tråden hör nog bäst hemma i antingen "Microsoft Windows"- eller "Linux och övriga operativsystem"-forumet.

Visa signatur

Osocial, instängd och förbannad.

Permalänk
Skrivet av Debug:

Vilket filformat vill du ändra till och vilket filformat har filen?

haha. jag är inte så haj på sånt här men tror det är dokument? :S och skrivs inte det som "doc" ? någon av dessa format ska det iaf bli:
*.doc *.rtf *.ppt *.pdf *.jpg *.gif

Permalänk
Skrivet av Debug:

Ptja, det beror väl på vilket operativsystem TS använder? Så vitt jag vet så hör t.ex. varken Mac eller Linux in i Windows-forumet.

Heh, jävlas bara lite. Men ja, tråden hör nog bäst hemma i antingen "Microsoft Windows"- eller "Linux och övriga operativsystem"-forumet.

Amen ursäkta då ville ha snabbt svar med men vet inte vad det har med operativsystem o göra heller

Permalänk
Medlem
Skrivet av victoriaa:

Amen ursäkta då ville ha snabbt svar med men vet inte vad det har med operativsystem o göra heller

Om vi säger så här, vilket program har du sparat den i?

Visa signatur

Intel Core i7 7700K | Asus Strix 1080TI | MSI Z270 Gaming Pro Carbon | Corsair Vengeance 16GB 3000Mhz | EVGA G2 650W | WD 640GB Caviar Black | Samsung M.2 1TB SSD + Samsung SATA 500GB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av victoriaa:

haha. jag är inte så haj på sånt här men tror det är dokument? :S och skrivs inte det som "doc" ? någon av dessa format ska det iaf bli:
*.doc *.rtf *.ppt *.pdf *.jpg *.gif

Några av de filformaten? .jpg och .doc är ju två helt olika filformat, varför vill du ändra filformatet?

Visa signatur

Osocial, instängd och förbannad.

Permalänk
Medlem
Skrivet av victoriaa:

Amen ursäkta då ville ha snabbt svar med men vet inte vad det har med operativsystem o göra heller

Inte lätt att ge snabba svar, när man inte riktigt vet vad det är du vill göra eller åstakomma samt vad är det för fil du har idag samt vilket program är det som har skapat den, samt vad vill du ändra till.

Tex en *.doc fil är lätt, en *.doc fil är skapad o word, om man nu vill ändra den till tex *.txt = oformaterad text så öppnar man *.doc filen med word och sparar den som *txt istället osv

Så ge lite mer info! eller så blir varken vi eller du klokare på detta

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem

använd zamzar om du vill göra om de (de är en hemsida, ladda upp filen, välj va du vill ha den till ???? mail med download länk)
men de är lättare om du vet vad du ska ha filen till. dvs. varför ska du byta format på den om de är .doc nu?

Visa signatur

Maximus X Hero - 8700k @5.1GHz - H115i - 32GB LPX@3466MHz - MSI 980Ti Gaming - EVGA SuperNova 750 G2 - Asus vg248qe - FD R5

Permalänk
Medlem
Skrivet av Debug:

Ptja, det beror väl på vilket operativsystem TS använder? Så vitt jag vet så hör t.ex. varken Mac eller Linux in i Windows-forumet.

Heh, jävlas bara lite. Men ja, tråden hör nog bäst hemma i antingen "Microsoft Windows"- eller "Linux och övriga operativsystem"-forumet.

Folk med Mac eller Linux brukar notera det att de använder annan OS än Windows, tog för givet att TS använder Windows eftersom inget OS angavs

Visa signatur

RTS :D

Permalänk
Skrivet av Debug:

Några av de filformaten? .jpg och .doc är ju två helt olika filformat, varför vill du ändra filformatet?

därför jag ska ladda upp de på en hemsida, går bara dom formaten då..

Skrivet av ggustavsson:

Inte lätt att ge snabba svar, när man inte riktigt vet vad det är du vill göra eller åstakomma samt vad är det för fil du har idag samt vilket program är det som har skapat den, samt vad vill du ändra till.

Tex en *.doc fil är lätt, en *.doc fil är skapad o word, om man nu vill ändra den till tex *.txt = oformaterad text så öppnar man *.doc filen med word och sparar den som *txt istället osv

Så ge lite mer info! eller så blir varken vi eller du klokare på detta

Jag vet inte vilket format mitt är , inget av dom jag skrev iaf haha. Men jag skrev med word så dokument kanske? :S Kan inte du skriva din msn så kan du ändra åt mig?

Permalänk

Kan det va så att du har ett nyare Word som sparar filen i det nya formatet med ändelsen *.docx ? Iså fall är det ju bara att öppna dokumentet igen och sen välja "spara som...". Sen är det bara att spara dokumentet i ett annat format.

Visa signatur

|Modermodem: Asus A8N32-SLI Deluxe|AMD Athlon™ 64 X2 4400+|Corsair TWINX2048-3200C2 DDR-DIMM 2048MB|Albatron Geforse 9600 GT 512mb

Permalänk
Rekordmedlem

Om du gjort filen i word 2007 så har du kanska sparat den i docx, ladda hursomhelst in den igen och välj spara som och ta då formatet doc (word 2003)

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

kontrollpanelen --> klassiskt läge --> mappalternativ --> se till att "dölj filnamnstilläg" inte i kryssat --> sen är det bara höger klicka på filen och byta t.ex. .txt till .doc eller vad du nu vill ha

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Allus:

kontrollpanelen --> klassiskt läge --> mappalternativ --> se till att "dölj filnamnstilläg" inte i kryssat --> sen är det bara höger klicka på filen och byta t.ex. .txt till .doc eller vad du nu vill ha

Inte så bra alternativ om man vill använda filen till något.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

de gånger jag ändrat på det sättet har det fungerat utan några problem. men visst kanske de finns några problem med det sättet men inget jag har erfarenhet av

Permalänk
Medlem

Som de föregående säger.
I word2007 och du väljer spara som och namnet på den sparas den som docx har jag för mig, medan om du är i word väljer spara igen på filen står det vill du spara i word2003 eller äldre då blir det en vanlig doc fil som kan öppnas på alla word. I bilder kan du göra genom följande, öppna paint med bilden, tryck spara väljer du namn och sedan längst ner väljer du format, till exempel PNG till JPG vilket man ibland måste göra. Från word doc till txt väljer du filen tryck spara sedan välj namn och sedan väljer du att det skall vara text eller så sätter du .txt efter namnet. För excel filer som sparas i 2007 görs lika dant som jag nämnde med word om du vill att andra med äldre versioner skall kunna titta på den. Det är en funktion som man har lagt in i Office. Likadant kan du göra från txt fil till doc öppna filen, då öppnas säkert anteckningar välj spara skriv namnet välj txt annars sätter du .txt efter namnet. hoppas det var vad du ville.

Permalänk
Skrivet av Allus:

kontrollpanelen --> klassiskt läge --> mappalternativ --> se till att "dölj filnamnstilläg" inte i kryssat --> sen är det bara höger klicka på filen och byta t.ex. .txt till .doc eller vad du nu vill ha

Nu gjorde jag det men det kommer upp den ruta då när jag ska öppna den som säger att dåt inte går att öppna filen eftersom filtypen inte stöds eller filen är skadad (tex för att den skickades som epostbilaga och inte avkodades korrekt)

Vad menas?? vad gör jag nu ?

Permalänk
Rekordmedlem

Du kan inte ändra extension utan att ändra filen !!!! Spara det i rätt format, det finns en anledning till att programmen sätter ändelser, det funkar inte om du tar formateringen i ett .docx och försöker hantera det som ett .doc , andra hållet kan gå bättre, men docx är nyare och kan mera än doc om man säger så, vad är så svårt med att ladda in i word och spara det i rätt dokumentformat??
Du kan inte heller ta en .nef & skriva .jpg på slutet och tro att det kommer att fungera...............

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk

Ändra tillbaka till txt.

En sak jag inte förstar är följande: varför inte kopiera texten in till lat oss säga adobe acrobat reader, klistra in texten och spara det som pdf den vägen? Typ?

Permalänk
Skrivet av Kadjoopplo:

Ändra tillbaka till txt.

En sak jag inte förstar är följande: varför inte kopiera texten in till lat oss säga adobe acrobat reader, klistra in texten och spara det som pdf den vägen? Typ?

prova o skulle göra de men verkar inte kunna använda de alls på min dator blev bara helt grått o inget hände typ..

Skrivet av mrqaffe:

Du kan inte ändra extension utan att ändra filen !!!! Spara det i rätt format, det finns en anledning till att programmen sätter ändelser, det funkar inte om du tar formateringen i ett .docx och försöker hantera det som ett .doc , andra hållet kan gå bättre, men docx är nyare och kan mera än doc om man säger så, vad är så svårt med att ladda in i word och spara det i rätt dokumentformat??
Du kan inte heller ta en .nef & skriva .jpg på slutet och tro att det kommer att fungera...............

Måste du dumförklara mig? Är inte bra på datorer

Skrivet av buddaz:

Som de föregående säger.
I word2007 och du väljer spara som och namnet på den sparas den som docx har jag för mig, medan om du är i word väljer spara igen på filen står det vill du spara i word2003 eller äldre då blir det en vanlig doc fil som kan öppnas på alla word. I bilder kan du göra genom följande, öppna paint med bilden, tryck spara väljer du namn och sedan längst ner väljer du format, till exempel PNG till JPG vilket man ibland måste göra. Från word doc till txt väljer du filen tryck spara sedan välj namn och sedan väljer du att det skall vara text eller så sätter du .txt efter namnet. För excel filer som sparas i 2007 görs lika dant som jag nämnde med word om du vill att andra med äldre versioner skall kunna titta på den. Det är en funktion som man har lagt in i Office. Likadant kan du göra från txt fil till doc öppna filen, då öppnas säkert anteckningar välj spara skriv namnet välj txt annars sätter du .txt efter namnet. hoppas det var vad du ville.

fattar noll av vad du skriver

Permalänk
Rekordmedlem

Jag vill inte dumförklara dig, men förstår fortfarande inte varför du inte öppnar ditt .docx dokument i word o sparar om det i .doc ?
Du har ju inte talat om vilken filtyp det verkligen är, men jag har fattat det som det är konvertering av docx till doc du vill göra.
Du ska INTE byta filändelse på någonting om du inte verkligen vet vad du håller på med, de som gett beskrivningar på det har nog trott att du kan mer än du gör, låt ändelserna vara och spara i rätt format så funkar det.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Rekordmedlem
Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

Jag vill inte dumförklara dig, men förstår fortfarande inte varför du inte öppnar ditt .docx dokument i word o sparar om det i .doc ?
Du har ju inte talat om vilken filtyp det verkligen är, men jag har fattat det som det är konvertering av docx till doc du vill göra.
Du ska INTE byta filändelse på någonting om du inte verkligen vet vad du håller på med, de som gett beskrivningar på det har nog trott att du kan mer än du gör, låt ändelserna vara och spara i rätt format så funkar det.

men jag vet inte ens hur man ser vilker filtyp det är haha, sparade det från word, hur ska jag veta vilken filtyp det är då.. kan du inte hjälpa mig o ändra över msn?

Permalänk
Medlem

får be om ursäkt för mitt förslag om att ändra filändelsen, man måste som sagt ha lite kunskaper för att lyckas där och de funkar inte i alla fallen.

men om det är Word 2007 så gör du såhär:
* tryck spara
* jag har engelsk word, där står det då "Save as type". trycker du där så kommer du få en lista med olika alternativ, där ska du då välja .doc om det är det du vill ha och sen trycker du bara spara.

till word 2003 har jag inte riktigt koll men borde vara något liknande.