Verktyg Visningsval
2010-12-27, 23:59   #1

kon87

Medlem

kon87s avatar

Plats: i molnet

Registrerad: okt 2005

reparera windows 7 utan dvd?

hejsan!!

Jag råkar ha en bärbar dator utan dvd-läsare. Datorn dog oturligt nog under återställning av windows 7 så nu får jag bara ett "BOOTMGR saknas" vid start. Jag antar att detta går att lösa med en reparationsdisk men jag har som sagt ingen läsare. Jag har tillgång till usb-minnen och en annan windows 7-dator, jag har inga dvd-skivor heller.

Jag vet att det går att först bränna ut en reparationsskiva från den fungerande datorn och sen göra den till usb, men jag vill ha den direkt till usb eftersom jag inte har några skivor. Är windows 7 verkligen så efterblivet att det inte fungerar att skapa reparations-usbstickor direkt?
2010-12-28, 00:10   #2

Kogster

Medlem

Kogsters avatar

Plats: skåne

Registrerad: jul 2010

WinToFlash - Install Windows from usb - Home page gör ett botbart usb minne

►Jag förbehåller mig rätten att ha helt upp åt väggarna fel◄
Kogster är inte uppkopplad
2010-12-28, 00:41   #3

kon87

Medlem

kon87s avatar

Citat:
Ursprungligen inskrivet av Kogster Visa inlägg
måste jag inte fortfarande ha en skiva att utgå ifrån där?
2010-12-28, 00:49   #4

Kogster

Medlem

Kogsters avatar

Plats: skåne

Registrerad: jul 2010

du kan mounta en isofil... (då beter den sig som en skiva) antog att du hade tillgång till en dator med cdläsare. annars vart finns du?

►Jag förbehåller mig rätten att ha helt upp åt väggarna fel◄
Kogster är inte uppkopplad
2010-12-28, 07:30   #5

panpo98

Medlem

Plats: Uppsala

Registrerad: sep 2007

De finns också en gömd recovery (reparations) partition på alla märkes datorer. Men det finns en risk att den blivit sabbad. Var man trycker för att starta den varierar mellan olika dator tillverkare men det står i manualen och tillverkarens hemsida och du är den enda som vet vad du har för dator.

Senast redigerad av panpo98 2010-12-28 klockan 07:35.
panpo98 är uppkopplad nu
2011-01-02, 01:16   #6

kon87

Medlem

kon87s avatar

Citat:
Ursprungligen inskrivet av panpo98 Visa inlägg
De finns också en gömd recovery (reparations) partition på alla märkes datorer. Men det finns en risk att den blivit sabbad. Var man trycker för att starta den varierar mellan olika dator tillverkare men det står i manualen och tillverkarens hemsida och du är den enda som vet vad du har för dator.
menar du att det finns en fysisk återställningsknapp på datorn, jag kommer inte åt windows utan meddelandet kommer upp innan. Är det ett bootbart system isf?
2011-01-02, 02:31   #7

panpo98

Medlem

Plats: Uppsala

Registrerad: sep 2007

Ja, det är en av knapparna på tangentbordet som du trycker (pumpar?) INNAN Windows startar.

Hur går det med att läsa manualen och tillverkarens hemsida?
Vi vet för lite om din dator för att skriva bättre än vad vi redan gjort.
panpo98 är uppkopplad nu
Senaste nyheterna

Redaktionens senaste nyhetsrubriker