Citat:
Ursprungligen inskrivet av
BasseBaba
Har ett liknande problem.
Lastgammal Packard Bell burk, orginal-windows-skivan bortappad (polare som bett mig "fixa burken som inte ens bootar längre").
Enkelt tänkte jag, tog en _vanlig_ Vista-skiva med samma utgåva (Home premium).
Problemet är ju då självklart att idiot-M$ inte tillåter detta, då det inte går att aktivera med PB-Oem-koden från klisterlappen.
Så, vad fasiken gör man?
Microsoft lär ju inte bry sig ett skit? Packard Bell har inte ens datorn kvar under sina "download" sidor, ännu mindre en mailadress för support, bara telefon, och dit lär dom knappast ta emot samtal för en typ 4+ år gammal burk.
Även om det går att få tag på PB så lär dom vilja ha pengar för en ny skiva, vilket det inte är värt.
Går det att lagligt ladda ner windowsskivor?
Eller gäller det att "få tag på" nån sorts "OEM"-skiva, och i sånna fall, hur vet man vad man ska leta efter?
Det står OEMAct på klisterlappen, och om jag inte minns helt fel så sker den aktiveringen i symbios med bios. Så det gäller alltså att få tag på en skiva som har "stöd" för detta?
Hjälp uppskattas.
Nej det gör det inte idag, Digitalriver hade. Du kanske kan hitta nåt i nån cache nånstans.
Den klisterlapp du har under datorn har inget med BIOS att göra, såkallad OEM NONSLP.
För en SLP aktivering krävs 3 ting; SLP nyckel, certifikat och SLIC 2.0 (Vista) Skivan har inte mycket med det att göra
Undrar om det inte finns OEM/Retailspecifika skivor som det gör med XP eller ek, tror inte det dock. För W7 kan du använda vilken skiva somhelst.