Verktyg Visningsval
2011-01-11, 10:35   #1

RexD

Medlem

Plats: Smedjebacken

Registrerad: jun 2010

Windows Vista OEM

Jag har en Lenovo 3000 N200 med Vista i, vilket nu har kraschat och jag skulle behöva göra en ominstallation. Jag fick ingen skiva med av Lenovo vid köpet, varpå jag nu ringde dem och frågade om jag kunde få en skickad, får där till svar att garantin gick ut 2008 och att jag då måste betala för skivan som kostar 600kr + moms. Jag är inget vidare pigg på det, så då undrar jag om man på ngt sätt kan ladda ner en kopia skiva och använda mig av min cd-key jag har klistrad på undersidan av datorn? Eller är ett köp enda alternativet?
2011-01-11, 10:51   #2

Waxinator

Medlem

Waxinators avatar

Plats: Falkenberg

Registrerad: dec 2007

Du kan ladda ner en "Windows Vista OEM" -skiva och använda egna nyckeln.

Om inte disken är helt oanvändbar så kan du skapa installations-DVD'er från din dolda återställnings partition.
Ta fram manualen och läs på första sidorna hur man skapar dessa räddnings skivor.
http://download.lenovo.com/ibmdl/pub...df/42w9548.pdf
Citat:
Var finns återställningsskivorna? Datorn levereras inte med någon återställningsskiva eller Windows-skiva. De återställningsmetoder som Lenovo erbjuder förklaras närmare i avsnittet ”Återställa fabrikssystemet” på sidan 25 i den här handboken.

Återställa fabrikssystemet
I stället för att skicka med en återställningsskiva eller en Windows-skiva till datorn, använder Lenovo enklare metoder för att utföra de uppgifter som sådana skivor vanligen är till för. De filer och program som behövs till detta finns på hårddisken, så nu behöver du inte längre leta upp borttappade skivor eller få problem på grund av att skivversionen inte passar. I en dold del (partition) av hårddisken ligger en fullständig säkerhetskopia av alla filer och program som Lenovo har förinstallerat i datorn. Men även om partitionen med säkerhetskopian är dold, tar den upp utrymme på hårddisken. När du kontrollerar utrymmet på hårddisken i Windows, kan du därför se att hela utrymmet på hårddisken tycks vara mindre än du kanske hade väntat dig. Skillnaden beror på den dolda partitionen. Med Product Recovery-programmet som finns här kan du återställa hela hårddiskens innehåll till samma tillstånd som när datorn lämnade fabriken. Anm: Återställningen kan ta flera timmar.

Så här återställer du hårddisken till originalinnehållet: Varning: Alla filer i den primära hårddiskpartitionen (vanligtvis enhet C) försvinner under återställningen. Innan några data skrivs över får du dock möjlighet att spara en eller flera filer på andra medier.
1. Om det är möjligt sparar du alla filer och avslutar operativsystemet.
2. Stäng av datorn och vänta i minst fem sekunder.
3. Slå på datorns funktioner för trådlös anslutning.Anm: Om strömbrytaren inte är påslagen kommer datorns kort för trådlös anslutning inte att identifieras och då installeras inte kortets drivrutin tillsammans med systemet.
4. Tryck på Lenovo Care-knappen. Datorn startar då och går direkt till arbetsutrymmet i Rescue and Recovery.
5. Klicka på Återställ systemet, välj Återställ hårddisken till det ursprungliga fabrikslevererade innehållet och följ anvisningarna på skärmen.

Återställa data
Om du återställer en säkerhetskopia med hjälp av programmet Rescue and Recovery kan du ha en eller flera säkerhetskopior som motsvarar hårddiskens innehåll vid olika tidpunkter. Säkerhetskopiorna kanske lagras på hårddisken, en nätverksenhet eller på utbytbara medier, beroende på vilket alternativ du valde under säkerhetskopieringen. Du kan använda programmet Rescue and Recovery eller Rescue and Recovery när du ska återställa hårddiskens innehåll till ett tidigare tillstånd som sparats i en säkerhetskopia. Tryck på Lenovo Care-knappen så att datorn startar och du kommer till arbetsutrymmet i Rescue and Recovery, som fungerar oberoende av Windows-operativsystemet. När Rescue and Recovery öppnas kan du utföra en återställning även om det inte skulle gå att starta Windows.

Senast redigerad av Waxinator 2011-01-11 klockan 11:08.
Windows 8 Pro x64 | Zalman HD160XT Plus | Fractal Design 800W | ASUS Crosshair V Formula (990FX) | AMD FX-8150 | Corsair XMS3 16GB | Corsair Force GT x3 Raid0 | PowerColor Radeon HD5870 LCS (vatten) | Samsung SyncMaster T27A950 | Logitech Z-5500 | http://www.section4.se |
Waxinator är inte uppkopplad Folding
2011-01-11, 12:04   #3

RexD

Medlem

Nej, jag har laddat ner en OEM-vista och försöker använda nyckeln med det går inte.
2011-01-11, 12:08   #4

Luzer

Medlem

Registrerad: maj 2005

Är du säker på att du tankat ner rätt version? Finns väl ett par stycken att välja på även med Vista.
Luzer är inte uppkopplad
2011-01-11, 12:18   #5

Waxinator

Medlem

Waxinators avatar

Plats: Falkenberg

Registrerad: dec 2007

Citat:
Ursprungligen inskrivet av RexD Visa inlägg
Nej, jag har laddat ner en OEM-vista och försöker använda nyckeln med det går inte.
Har du provat att starta fabriksåterställning ?
Windows 8 Pro x64 | Zalman HD160XT Plus | Fractal Design 800W | ASUS Crosshair V Formula (990FX) | AMD FX-8150 | Corsair XMS3 16GB | Corsair Force GT x3 Raid0 | PowerColor Radeon HD5870 LCS (vatten) | Samsung SyncMaster T27A950 | Logitech Z-5500 | http://www.section4.se |
Waxinator är inte uppkopplad Folding
2011-01-11, 12:22   #6

RexD

Medlem

Så du är helt säker att om man har rätt oem version så går det att installera om? Isf så känns det som om jag har uppfunnit hjulet om det går.
2011-01-11, 12:23   #7

RexD

Medlem

Citat:
Ursprungligen inskrivet av Waxinator Visa inlägg
Har du provat att starta fabriksåterställning ?
Japp, det går som på räls än så länge! tack så himla mycket för hjälpen!
2012-04-22, 09:56   #8

BasseBaba

Medlem

BasseBabas avatar

Registrerad: aug 2002

Har ett liknande problem.
Lastgammal Packard Bell burk, orginal-windows-skivan bortappad (polare som bett mig "fixa burken som inte ens bootar längre").

Enkelt tänkte jag, tog en _vanlig_ Vista-skiva med samma utgåva (Home premium).
Problemet är ju då självklart att idiot-M$ inte tillåter detta, då det inte går att aktivera med PB-Oem-koden från klisterlappen.

Så, vad fasiken gör man?
Microsoft lär ju inte bry sig ett skit? Packard Bell har inte ens datorn kvar under sina "download" sidor, ännu mindre en mailadress för support, bara telefon, och dit lär dom knappast ta emot samtal för en typ 4+ år gammal burk.
Även om det går att få tag på PB så lär dom vilja ha pengar för en ny skiva, vilket det inte är värt.

Går det att lagligt ladda ner windowsskivor?
Eller gäller det att "få tag på" nån sorts "OEM"-skiva, och i sånna fall, hur vet man vad man ska leta efter?
Det står OEMAct på klisterlappen, och om jag inte minns helt fel så sker den aktiveringen i symbios med bios. Så det gäller alltså att få tag på en skiva som har "stöd" för detta?

Hjälp uppskattas.
BasseBaba är inte uppkopplad
2012-04-22, 10:57   #9

tcntad

Medlem

tcntads avatar

Plats: Kebabens huvudstad

Registrerad: feb 2005

Citat:
Ursprungligen inskrivet av BasseBaba Visa inlägg
Har ett liknande problem.
Lastgammal Packard Bell burk, orginal-windows-skivan bortappad (polare som bett mig "fixa burken som inte ens bootar längre").

Enkelt tänkte jag, tog en _vanlig_ Vista-skiva med samma utgåva (Home premium).
Problemet är ju då självklart att idiot-M$ inte tillåter detta, då det inte går att aktivera med PB-Oem-koden från klisterlappen.

Så, vad fasiken gör man?
Microsoft lär ju inte bry sig ett skit? Packard Bell har inte ens datorn kvar under sina "download" sidor, ännu mindre en mailadress för support, bara telefon, och dit lär dom knappast ta emot samtal för en typ 4+ år gammal burk.
Även om det går att få tag på PB så lär dom vilja ha pengar för en ny skiva, vilket det inte är värt.

Går det att lagligt ladda ner windowsskivor?
Eller gäller det att "få tag på" nån sorts "OEM"-skiva, och i sånna fall, hur vet man vad man ska leta efter?
Det står OEMAct på klisterlappen, och om jag inte minns helt fel så sker den aktiveringen i symbios med bios. Så det gäller alltså att få tag på en skiva som har "stöd" för detta?

Hjälp uppskattas.
Nej det gör det inte idag, Digitalriver hade. Du kanske kan hitta nåt i nån cache nånstans.

Den klisterlapp du har under datorn har inget med BIOS att göra, såkallad OEM NONSLP.
För en SLP aktivering krävs 3 ting; SLP nyckel, certifikat och SLIC 2.0 (Vista) Skivan har inte mycket med det att göra

Undrar om det inte finns OEM/Retailspecifika skivor som det gör med XP eller ek, tror inte det dock. För W7 kan du använda vilken skiva somhelst.
Guide: Integrera språkpaket till Windows 7 DVD'n (Skript: V5.2!) Guide: Hur man installerar Windows 7 Guide: Skapa en All In One DVD Guide: Skapa återställningspartition Kör egen Minecraft-Server, PM för info!
tcntad är inte uppkopplad
2012-05-01, 06:39   #10

BasseBaba

Medlem

BasseBabas avatar

Registrerad: aug 2002

Citat:
Ursprungligen inskrivet av tcntad Visa inlägg
Nej det gör det inte idag, Digitalriver hade. Du kanske kan hitta nåt i nån cache nånstans.

Den klisterlapp du har under datorn har inget med BIOS att göra, såkallad OEM NONSLP.
För en SLP aktivering krävs 3 ting; SLP nyckel, certifikat och SLIC 2.0 (Vista) Skivan har inte mycket med det att göra

Undrar om det inte finns OEM/Retailspecifika skivor som det gör med XP eller ek, tror inte det dock. För W7 kan du använda vilken skiva somhelst.
Okej, vad jag då ändå inte förstår är varför en vanlig vista skiv inte accepterar nyckeln som står tryckt?
Som kuriosa, hur gör man en sån SLP aktivering?

Hur som helst fick till en lösning.
Använde en Vista Business sp1 skiva, denna accepterade nyckeln vid installation.
Dock funkade det sedan ej vid internetaktivering. Då fick man ett val att ringa och aktivera, och märkligt nog så fungerade det istället.
BasseBaba är inte uppkopplad
2012-05-01, 11:03   #11

tcntad

Medlem

tcntads avatar

Plats: Kebabens huvudstad

Registrerad: feb 2005

Citat:
Ursprungligen inskrivet av BasseBaba Visa inlägg
Okej, vad jag då ändå inte förstår är varför en vanlig vista skiv inte accepterar nyckeln som står tryckt?
Som kuriosa, hur gör man en sån SLP aktivering?

Hur som helst fick till en lösning.
Använde en Vista Business sp1 skiva, denna accepterade nyckeln vid installation.
Dock funkade det sedan ej vid internetaktivering. Då fick man ett val att ringa och aktivera, och märkligt nog så fungerade det istället.
Kan vara så att det finns oem/retail-specifika skivor, inte säker.

Du måste med cmd installera ett oemcertifikat och nyckel mha:
Cert: "slmgr -ilc C:\<filnamn>.xrm-ms"
Nyckel: "slmgr -ipk XXXXX-XXXXX-XXXXX-XXXXX-XXXXX"

Har du en fabriksdator med fabriksOS kan du alltid säkerhetskopiera mha: ATM t.ex. Går ju självklart att kopiera vilken somhelst.
Guide: Integrera språkpaket till Windows 7 DVD'n (Skript: V5.2!) Guide: Hur man installerar Windows 7 Guide: Skapa en All In One DVD Guide: Skapa återställningspartition Kör egen Minecraft-Server, PM för info!
tcntad är inte uppkopplad
Senaste nyheterna

Redaktionens senaste nyhetsrubriker

Sök jobb