Kan inte skriva snabel a!

Permalänk

Kan inte skriva snabel a!

Hej.

Fan vad trött jag är! Jag kan inte skriva snabel a och nu har jag haft problem jättelänge, jag är fett sur
Förut kunde jag trycka på shift+2 så fick jag ett snabel a. Men nu när jag trycker på nämnda kombination får jag bara ett jäkla " tecken som tack för det.

Jag har tagit bort det amerikanska tangentbordet så att jag bara har det svenska varianten, men det fungerade inte heller. Vad göra?

Permalänk
Hedersmedlem

AltGr+2?

Permalänk
Vila i frid

Tryck "ALT-Gr 2" eller "CTRL ALT 2".

Permalänk
Skrivet av Kanel:
Skrivet av hasenfrasen:

Tryck "ALT-Gr 2" eller "CTRL ALT 2".

Jag vill inte använda den kombination, den går för långsamt.
Jag vill ha det gamla hederliga shift+2, ska det vara så svårt? Jag är så förvånad att det ska vara så svårt att fixa en sådan enkel sak...suck börjar hata Wíndows 7 snart.
Tack för era svar dock, inget ont mot er men jag är bara så sur för jag har inte kunnat skriva ordentligt på hela veckan.

Permalänk
Medlem

Om du har ett tangentbord med hotkeys så kan du skapa en hotkey för AltGr+2.

Permalänk
Medlem
Skrivet av furuliden:

Jag vill inte använda den kombination, den går för långsamt.
Jag vill ha det gamla hederliga shift+2, ska det vara så svårt? Jag är så förvånad att det ska vara så svårt att fixa en sådan enkel sak...suck börjar hata Wíndows 7 snart.
Tack för era svar dock, inget ont mot er men jag är bara så sur för jag har inte kunnat skriva ordentligt på hela veckan.

Vad jag vet så har altGR eller ctrl+alt alltid varit standard... iaf så länge jag andvänt datorer....

Permalänk
Medlem

Vad är det du gör som kräver att du skriver @ jätte snabbt? Jag tycker iofs att altgr+2 går nästan lika snabbt men det är väl kanske bara jag det.

Visa signatur

i5 3570k 3.4GHz | GTX 780 3GB | Corsair 8GB RAM | Intel 520 120GB SSD | Samsung 840 Pro 512GB SSD | Seagate Barracuda 1TB 7200rpm | Corsair CX 600W | MSI Z77-GD55 1155 | Fractal Design R4

Permalänk
Medlem

Jag har aldrig stött på att shift+2 är @. shift+2 är " och altGr+2 är @ i windows, i OS X är det alt+2.
Jag är snarare förvånad att du haft det så tidigare och att du aldrig använt någon annans dator. Eller har dina kompisar och skola/arbetsplats också shift+2?
Undrar nästan om inte detta är en trolltråd.

Visa signatur

Den här texten är helt j*vla onödig, men den ska vara här helt enkelt.
The Sleeper: Intel Core i7 930+Noctua NH-C12P SE14, Gigabyte GA-X58A-UD3R, XFX HD6970, Corsair 6GB 1600MHz, be quiet! Dark Power Pro P8 750W, WD Black 640GB, Lian Li PC-A77F
MacBook Pro 4,1 17" iMac 12,2 27" Retina MacBook Pro 12,1 13"
CITERA VID SVAR PÅ MINA INLÄGG SÅ ATT JAG FÅR EN NOTIS!

Permalänk
Medlem

Shift+2 ger " , altgr+2 ger @ så har det i princip alltid varit vad jag vet

Permalänk
Skrivet av Wedes:

Vad är det du gör som kräver att du skriver @ jätte snabbt? Jag tycker iofs att altgr+2 går nästan lika snabbt men det är väl kanske bara jag det.

Jag skriver snabel a nästan varje gång jag loggar in på hemsidor. Jag använder min email som användarnamn alltid.

Men det konstiga är ju att shift+2 alltid fungerat förut? Varför inte nu?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av furuliden:

Jag har tagit bort det amerikanska tangentbordet så att jag bara har det svenska varianten, men det fungerade inte heller. Vad göra?

Skrivet av furuliden:

Jag vill inte använda den kombination, den går för långsamt.
Jag vill ha det gamla hederliga shift+2, ska det vara så svårt?

AltGr+2 för 'at' eller snabel-a har alltid varit standard för svensk tangentbordslayout. Shift+2 gäller exempelvis för amerikansk layout.

Permalänk
Medlem

alt+0064 fungerar åsså

Inte direkt snabbt och smidigt, men men.

(0064 ska skrivas med numpaden förövrigt)

Permalänk
Skrivet av Kanel:

AltGr+2 för 'at' eller snabel-a har alltid varit standard för svensk tangentbordslayout. Shift+2 gäller exempelvis för amerikansk layout.

hmm, shit vad dåligt. Jag har alltid kunnat använda shift+2 vilket är en bättre kombination. Annars så är den australiensiska jävligt bra, där trycker man bara på ett @ så får man ett @.

Finns det någon mjukvara som låter mig skräddarsy @?

Permalänk
Hedersmedlem

Öppnar tråd igen efter diskussion med TS.

Permalänk
Medlem

hej, lånar denna tråd. Jag har samma problem att jag inte kan göra Alt Gr + någon siffra, kör på två skärmar och när jag trycker ner Alt Gr + 2 börjar det flimmra svart på den vänstra skärmen, vet inte vad jag har gjort för att få det så och ännu mindre hur jag ska få tillbaka det. Har windows 7 64-bit, microsoft sidewinder x4 och svensk tangentbords-layout

Visa signatur

Desktop: R7 3700X | 32GB RAM | 4 TB SSD | RTX 3080 TI | Define R5
Laptop: Razer Blade 15 Base 2020
Mobil: Iphone 13 Pro
konsol: PS4 slim 1TB

Permalänk
Medlem

Jag har också problem med @. Faktiskt så fungerar det inte att skriva ut några av de tecken som man använder Alt Gr för att få fram... Får köra med Alt+0064 eller gå in i teckenuppsättningen varje gång jag ska skriva ett "at".
Kan jag ha sabbat någon inställning någonstans?

Visa signatur

AMD Ryzen 5 7600X, ASUS TUF B650-Plus wifi, Kingston Fury Beast 32GB 6000Mhz CL30, Kingston KC3000 2TB, Sapphire 7800 XT Pulse, Peerless Assassin 120, DarkPower 630W, Benq XL2411T + DELL U2312HM, Phanteks Eclipse P400S

Permalänk
Medlem

Förstår inte varför du klagar på att Windows följer standarden för svensk tangentbordslayout men du kanske inte visste om det. Oavsett så borde du kunna lösa "problemet" genom att skapa en egen tangentbordslayout och sedan ställa in att Windows ska använda denna istället. Testa Microsofts officiella verktyg nedan. Lifehacker skriver lite om det i den andra länken också.

http://msdn.microsoft.com/en-us/goglobal/bb964665

http://lifehacker.com/296644/create-quick+switch-custom-layou...

Visa signatur

Antec P280 | Corsair RM750x | ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero | Ryzen 9 5900X | G.Skill Trident Z RGB 3200MHz CL14 @3600MHz CL16 2x16GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | WD SN850 1TB | Samsung 970 Pro 1TB | Samsung 860 Pro 1TB | Samsung 850 Pro 1TB | Samsung PM863a 3.84TB | Sound Blaster Z | 2x ASUS PG279Q

Permalänk

Sitter med och har problem med att jag inte, helt plötsligt, kan köra altgr+2 för att få fram ett snabela..Trodde det berodde på mitt sju år gamla tangentbord så jag köpte ett nytt men fick samma problem... : /

Ominstallerade win7 för tre dagar sedan o samma skit ändå? Bytt USB port på modermodemet men icke. inget fungerar?!?!

Visa signatur

Just because u aint paranoid it dosent mean they aint after you...

Permalänk
Medlem

har ni aktiverat svenskt tangentbord?? och inte engelskt

Visa signatur

╔ Corsair 32GB DDR4 CL15 3000Mhz VENGEANCE RGB ■
╠ ASUS-ROG-MAXIMUS-X-HERO ■ ASUS-ROG-STRIX-RTX2070-OC ■ i7 8700K
╠ DeepCool Captain 280EX RGB ■ 2x Samsung 970 EVO 500GB■
╠ Deepcool NEW ARK 90 Electro Limited Edition NR58 ■ XFX PRO1000W Limited Black Edition
╚ Samsung SE790C 34" Ultrawide 3440x1440@75Hz

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av furuliden:

Jag vill inte använda den kombination, den går för långsamt.
Jag vill ha det gamla hederliga shift+2, ska det vara så svårt? Jag är så förvånad att det ska vara så svårt att fixa en sådan enkel sak...suck börjar hata Wíndows 7 snart.

Dafuq? Shift + 2 är citationstecken. Ctrl + Alt + 2 eller Alt Gr + 2 är snabel-a.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem
Skrivet av furuliden:

hmm, shit vad dåligt. Jag har alltid kunnat använda shift+2 vilket är en bättre kombination. Annars så är den australiensiska jävligt bra, där trycker man bara på ett @ så får man ett @.

Finns det någon mjukvara som låter mig skräddarsy @?

Har du Asus gpu tweak installerat till ditt grafikkort ? det programmet gör att du inte kan skriva snabel A om du inte bindar om hotkeysen.

Permalänk

ctrl + alt + 2 har jag alltid använt. Det går väll lika snabbt som shift + 2? Iaf för mig.

Visa signatur

Ryzen 9 5900x | EVGA RTX 3090 | Gigabyte x570 Aourus Master | 32gb G-Skill TridentZ Royal Silver | EVGA T2 850w | WD Black 2TB NVME | 2x Samsung EVO 850 1TB RAID 1 | Lian Li O11 Dynamic | Acer Predator x34
Custom Loop: 2x 360 EK Rad, EK Velocity Full Nickel, EK GPU Fullcover

Permalänk
Medlem
Skrivet av furuliden:

hmm, shit vad dåligt. Jag har alltid kunnat använda shift+2 vilket är en bättre kombination. Annars så är den australiensiska jävligt bra, där trycker man bara på ett @ så får man ett @.

Finns det någon mjukvara som låter mig skräddarsy @?

Kanske kan detta vara det du söker: http://www.howtogeek.com/howto/windows-vista/map-any-key-to-a... ?

Skrivet av Zuggmate:

Dafuq? Shift + 2 är citationstecken. Ctrl + Alt + 2 eller Alt Gr + 2 är snabel-a.

Tjena blixten!

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Skrivet av add9400:

Har du Asus gpu tweak installerat till ditt grafikkort ? det programmet gör att du inte kan skriva snabel A om du inte bindar om hotkeysen.

Jag har gpu tweak... underbart. ska avinstallera och se då. Herregud om det är så enkelt!!

Visa signatur

Just because u aint paranoid it dosent mean they aint after you...

Permalänk

Ni som har problem med AltGr+2, har ni installerat något program nyligen som ni har igång hela tiden?

Vet att tex "Asus OC Tweak" (eller vad det nå hette) använder just AltGr+1-5 som snabb-kommando för att byta OC-inställningar, kanske något sådant som spökar för er?

Permalänk
Skrivet av dangerousdave:

Jag har gpu tweak... underbart. ska avinstallera och se då. Herregud om det är så enkelt!!

Så var det löst! Det där j-a programmet har förstört nog och är avinstallerat nu. Fint man gick o köpte ett nytt tangentbord då man trodde det gamla var sönder...

Visa signatur

Just because u aint paranoid it dosent mean they aint after you...

Permalänk
Skrivet av add9400:

Har du Asus gpu tweak installerat till ditt grafikkort ? det programmet gör att du inte kan skriva snabel A om du inte bindar om hotkeysen.

Satan i gatan! Satt med samma problem helt plötsligt. Gick och köpte ett nytt tangentbord och samma visa där. Gick inte att få till @.

Tack för tipset. Bara att binda om knapparna i CPU Tweak. Vad less jag blir. Alltid lär man sig ngt nytt.

Visa signatur

BeQuiet Dark Base 700 White Ltd Edition ll Intel i9-9900K ll Asus Prime z390-a ll 32GB Corsair Vengeance RGB Pro White DDR4 3200Mhz ll Asus RTX 4070Ti Strix OC ll Corsair RM850x white PSU ll Corsair H100i RGB Platinum ll Samsung 850 EVO 500GB SSD ll Samsung 860 EVO 2TB SSD ll Acer X34 Predator ll Win10 Pro ll Razer Black Widow ll Logitech G305 II Thrustmaster Hotas Warthog ll RX-Viper pedals ll Beyerdynamic MMX300 ll Track-IR ll Oculus Quest

Permalänk
Medlem
Skrivet av dangerousdave:

Så var det löst! Det där j-a programmet har förstört nog och är avinstallerat nu. Fint man gick o köpte ett nytt tangentbord då man trodde det gamla var sönder...

Fint att det löste sig för dig jag hade också problemet, därför jag tipsade om det.. skit kasst att dom bindar dom keysen som default.

Skrivet av Aqua_HeaD:

Satan i gatan! Satt med samma problem helt plötsligt. Gick och köpte ett nytt tangentbord och samma visa där. Gick inte att få till @.

Tack för tipset. Bara att binda om knapparna i CPU Tweak. Vad less jag blir. Alltid lär man sig ngt nytt.

Varsegod kul att det löste sig!

Permalänk
Avstängd

Okej, sitter med Windows 8 och har provat att installera 3 ggr men inte att det g[r att skriva snabel a eller svenska tecken som [,',;) ja ni ser. Jag har provat nagra tangentbord och jag har svenska som sprak. Preview bugg, fragetecken som inte heller gar att skriva

Visa signatur

Höghastighetsfiber är livet :)

Permalänk
Medlem
Skrivet av stormense:

Okej, sitter med Windows 8 och har provat att installera 3 ggr men inte att det g[r att skriva snabel a eller svenska tecken som [,',;) ja ni ser. Jag har provat nagra tangentbord och jag har svenska som sprak. Preview bugg, fragetecken som inte heller gar att skriva

ändra till svensk keyboardlayout?

Måste ju blivit fel nånstans om du har ändrat, testa o följ guiden

http://windows.microsoft.com/en-us/windows-vista/change-your-...

Visa signatur

NZXT H440 - MSI Z97 Gaming 5 - Intel core i5-4690K - Noctua NH-D15 - 2x Gigabyte r9 280x Windforce 3X - Corsair XMS3 DDR3 4x2GB - Corsair TX850M - Samsung evo 840 1TB - 4x Seagate Constellation ES 2TB
HTC Legend> LG Optimus 2x> Nokia Lumia 800> HTC One X > HTC one > LG G2 > Motorola Nexus 6 > Samsung galaxy S7
Surface pro 3 i3 64GB
Hellre att det aldrig fungerar än att man öppnar instruktionsboken!