Citat:
Ursprungligen inskrivet av
WijK
Jag trodde nätagget var uteslutet då alla lampor på moderkort/grafikkort var tända men det kan fortfarande vara den felande länken?
Ja. Som jag skrev:
Citat:
Ursprungligen inskrivet av
phz114n
Det _allra_ första jag hade testat i en liknande situation, alltså innan alla de test som ni redan har utfört, är ett annat nätaggregat. Även om fläktar och annat går igång så är det ett väldigt vanligt symptom på att nätagget är trasigt. Ger det inte rätt spänningar på alla kritiska bitar så startar datorn inte, även om det orkar driva fläktar o dyl.
Nätaggregat pajar vanligen inte genom att de helt brinner upp och dör. Vanligen så är det bara att de inte lyckas leverera rätt spänningar under last. Att få några fläktar att snurra är dock ingen konst. Av alla komponenter i datorn skulle jag säga att nätaggregat, eventuellt i kamp med mekaniska hårddiskar, är det vanligaste haveriet (inte minst pga att nätagg med kvalitetskomponenter lätt kan kosta dubbelt så mycket som de storsäljande billiga varianterna).
Hade det handlat om en dator som länge hade fungerat, som plötsligt slutade fungera, så hade det varit än troligare att det var nätaggregatet som felade. Det är sällan som andra statiska komponenter går sönder med tiden om inget speciellt händer. När du sa att det var första gången denna dator plockats ihop och den aldrig startat så ökar andra möjligheter i sannolikhet. Nätagg hade ändå varit test 1 för mig. Plocka bort så många andra komponenter som möjligt under testerna för att kunna specificera problemet så noggrant som möjligt.