Permalänk
Medlem

Skillnad på olika minnen?

Jag undrar om det är någon skillnad på Corsair Vengeance och A-data osv. ifall om timings och mhz är exakt samma?

Vilka 2x8 GB DDR3 ramminnen rekommenderar ni för lite lätt 3d rendering + vanligt bruk?

Visa signatur

i7 3930K - Noctua NH-D14 - MSI 1080 - Asus Sabertooth x79 - Corsair Vengeance DDR3 LP 4x4GB - Crucial MX100 256GB - AOC q2770Pqu 1440p - Corsair RM650x - Fractal Design R5 - Logitech G403 - Filco Majestouch-2 - Denon AVR-2113 - Dali Zensor 1

Permalänk
Medlem

Det där mer minnen är svårt men ska du 3d rendera så är det MYCKET ram samt MYCKET Prossesor du vill ha. Vad för grafikkort du ska ha beror på vilket som funterar bäst till det program som du använder eller utblildar dig i JUST nu. Det ändras ganska ofta.

Edit: Edit:
Ofta och ofta.
Men det kan svänga fort. Samt att specialskrivna dvrivrutiner eller nya drivrutiner eller special skrivna plugins till ett program kan göra skillander. (om it ansvarige slår på det efter ominstallation.(har sett sådana missar)) Drivrutinerna och plugin kan t.ex göra att du kan föra/röra objekten fortare då du arbetar med dem innan du ska rendera. Jag är inte den bästa att berätta om det.

Käns som jag blandade bort mig i autocad, maja tresket på edit. hoppas det blev lite kalr i alla fall.

Visa signatur

CPU: 5900x. Mem:64GB@3200 16-17-17-34-1T. (ImDIsk)
GPU: 1080 Ti@ca 6-7%OC. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Realtek to Z-2300 for VOIP.

Permalänk
Medlem

Det är mycket sällan själva IC kretsarna på minnesmodulerna tillverkats av samma företag som sedan sättet sin logga på dess kylflänsar till exempel. Ja, precis som alla andra produkter inom datorvärlden så finns det allt från billig skitram till överpris prestanda modeller, specsen brukar skilja inom samma prisklass/hastighet också så det är bättre att kolla upp specifikt om det är några intressanta minnen man hittat

Visa signatur

3570K @ de-lid @ 4.8 GHz | Sabertooth Z77 | 8GB-2133MHz-CL9 | ATi R9 290 @ 1150/1375
3x F60 RAID0 + 3TB WD Green
{@Custom H2O Loop}
Dell 3007WFP 2560x1600 BLANK AG removed+BLbleed mod | Z-5500 @ cap-mod
Garage Band komposition!

Permalänk
Medlem
Skrivet av hACmAn:

Det där mer minnen är svårt men ska du 3d rendera så är det MYCKET ram samt MYCKET Prossesor du vill ha. Vad för grafikkort du ska ha beror på vilket som funterar bäst till det program som du använder eller utblildar dig i JUST nu. Det ändras ganska ofta.

Edit: Edit:
Ofta och ofta.
Men det kan svänga fort. Samt att specialskrivna dvrivrutiner eller nya drivrutiner eller special skrivna plugins till ett program kan göra skillander. (om it ansvarige slår på det efter ominstallation.(har sett sådana missar)) Drivrutinerna och plugin kan t.ex göra att du kan föra/röra objekten fortare då du arbetar med dem innan du ska rendera. Jag är inte den bästa att berätta om det.

Käns som jag blandade bort mig i autocad, maja tresket på edit. hoppas det blev lite kalr i alla fall.

Jo jag vet att jag behöver mycket minne men nu undrade jag bara om märkena påverkade någonting.

Du menar att drivrutinerna är specialskrivna till speciella minnen? Om valet av program påverkar valet av minnen så kan jag säga att jag använder mig utav Blender. Sen är jag inte jätteseriös så jag behöver inte det värsta som finns utan det är lite mera utav en hobby för tillfället

Skrivet av Jekean:

Det är mycket sällan själva IC kretsarna på minnesmodulerna tillverkats av samma företag som sedan sättet sin logga på dess kylflänsar till exempel. Ja, precis som alla andra produkter inom datorvärlden så finns det allt från billig skitram till överpris prestanda modeller, specsen brukar skilja inom samma prisklass/hastighet också så det är bättre att kolla upp specifikt om det är några intressanta minnen man hittat

IC kretsar? Ingen speciell guide på hur man kollar upp specifika minnen utan att spamma sweclockers forum?
Om det spelar någon roll så använder jag Blender inom 3D

Spelar det någon roll om man har AMD eller Intel när man väljer minnen?

Visa signatur

i7 3930K - Noctua NH-D14 - MSI 1080 - Asus Sabertooth x79 - Corsair Vengeance DDR3 LP 4x4GB - Crucial MX100 256GB - AOC q2770Pqu 1440p - Corsair RM650x - Fractal Design R5 - Logitech G403 - Filco Majestouch-2 - Denon AVR-2113 - Dali Zensor 1