Permalänk
Medlem

Amd a6 6400k eller Intel G3220?

Som rubriken lyder så har jag ett val att göra nu när jag ska uppgradera htpcn och står mellan amd eller Intel.
Någon som har lite kunskap eller tips så vore det snällt.

/z

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

i5 2500k @ 4.3Ghz | ASUS P8P68 | 8GB Ram DDR3 1600 MHz| HD6950 2GB @ HD6970 | SSD INTEL 530 180GB |

Permalänk

Står i precis samma val, men har kommit fram till att det troligtvis blir AMD. Känns som mer prestanda för pengarna. G3220 kommer dock fortfarande kunna göra allt du (troligen) kommer begära av din HTPC och drar mindre ström.

Visa signatur

Chassi: Phanteks Enthoo Evolv ATX | Moderkort: ASUS Z97-AR | CPU: Intel Xeon E3-1270v3 | RAM: Corsair 16GB VENGEANCE LP Grafikkort: 2x AMD R9 290 | PSU: Corsair AX750 | SSD: Intel 730 Series Kylning: Phanteks PH-TC14CS | Scythe Gentle Typhoon | Corsair Air series AF140 | Phanteks PH-F140HP

Galleri: Ash | By SweLingonBerry

Permalänk

Till HTPC hade jag valt AMDn, G3220 gör annars mer nytta som budget spel-CPU.

Visa signatur

...

Permalänk
Entusiast

Nu vet jag ju inte om AMD har bytt deras stockfläkt på sistone men är den medföljande fläkten till 6400K som de stockkylarna från AMD som var till Phenom-serierna/FX-serierna så har ju Intel ett klart övertag i ljudnivå då Intels stockfläkt låter mycket mindre och G3220 har dessutom lägre TDP.

Men om fläkten är uppdaterad och presterar likt Intels medföljande fläkt så är det väl bara TDPn som talar för G3220 då den integrerade grafikkretsen i 6400K är ganska mycket bättre än Intels men den höga IPC'n på G3220 är ju också mycket högre än 6400K's vilket faktiskt verkar göra att G3220 presterar cirka 25% snabbare än 6400K per kärna trots att den körs i 3.0GHz kontra 4.1GHz.
Källa: http://www.cpu-world.com/Compare/235/AMD_A6-Series_A6-6400K_v...

Huruvida det är nödvändigt till en HTPC eller ej kan ju diskuteras.

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Medlem

har själv a8 6600k och kan säga att jag är mer än nöjd med den, har ingen GPU i min dator men klarar att spela en hel del på den, mycket beror vad du ska göra med den. Ska du bara glo på film och surfa så är valet som kvalet, ska du spela lite på den också så hade jag nog valt amds cpu då APUerna har en inbyggd GPU och du får lite mer FPS om du bara har CPU. Stockkylarn är inget att hurra för på AMD, låter en hel del av sig.

Visa signatur

CPU: A8-6600K MB: Asrock FM2A88X-ITX RAM: Kingston hyperX grey series 8 gb 1600Mhz NÄTAGG: BeQuite PurePower 350W SSD: Kingston HyperX 3K 120gb HDD: seagate 1Tb LJUDKORT: Asus Essence STX CHASSI: Lian Li PC-Q08B

Permalänk
Entusiast
Skrivet av larbarn:

Stockkylarn är inget att hurra för på AMD, låter en hel del av sig.

Så det var som jag trodde... Ja då tycker jag att G3220 är ett solklart val för jag har hört en G3220 med den medföljande stockkylaren och det lät knappt någonting alls ärligt talat... Inte ens under load.
Trodde nästan att det var en eftermarknadskylare jag hade monterat

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Medlem

Tack för alla svar!
Får se hur det blir

Visa signatur

i5 2500k @ 4.3Ghz | ASUS P8P68 | 8GB Ram DDR3 1600 MHz| HD6950 2GB @ HD6970 | SSD INTEL 530 180GB |

Permalänk
Medlem

Jag står i samma val, G3220 eller 6400K men har svårt att hitta någon vettig info om de båda.
Just nu lutar det åt att köpa en AMD och en tystare fläkt och eventuellt klocka ner processorn något för att få den tystare men valet är svårt.
Är det någon som vet om Gigabyte GA-F2A88XN-WiFi är ett bra mobo?

Skrivet av zHne:

Tack för alla svar!
Får se hur det blir

Visa signatur

Blank

Permalänk
Skrivet av Buddychrist:

Till HTPC hade jag valt AMDn, G3220 gör annars mer nytta som budget spel-CPU.

Av rent intresse, vad kan man förvänta sig av en G3220 rent spelmässigt? Är den till exempel brukbar i BF4? Priset är ju minst sagt tilltalande för något roligt projekt!

Permalänk
Skrivet av Sprawler:

Av rent intresse, vad kan man förvänta sig av en G3220 rent spelmässigt? Är den till exempel brukbar i BF4? Priset är ju minst sagt tilltalande för något roligt projekt!

Presterar jämsides med FX-4350, bättre i det mesta men sämre i andra.

Visa signatur

...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sprawler:

Av rent intresse, vad kan man förvänta sig av en G3220 rent spelmässigt? Är den till exempel brukbar i BF4? Priset är ju minst sagt tilltalande för något roligt projekt!

Ingen APU/CPU som kostar runt 500kr kommer klara av BF4 med den inbyggda grafikdelen.

Visa signatur

i5 10600K, Z490 Tomahawk, Corsair RMX750, GTX 1060 6GB

Permalänk
Medlem

Prestandamässigt rent cpumässigt

INTEL: http://www.cpubenchmark.net/cpu.php?cpu=Intel+Pentium+G3220+%... 3200 poäng

AMD: http://www.cpubenchmark.net/cpu.php?cpu=AMD+A6-6400K+APU 2400 poäng

Fördel intel cpu prestanda och kanske allra främst strömsnålhet.

Fördel amd gpu som kanske är bra om man ska spela något enklare spel eller kanske om man vill hårdvaruaccelerera högupplösta filmer . Högupplösa filmer är inte något problem för intel processorn heller så egentligen är enbart den bättre grafikken en fördel om man vill spela enklare spel.

Jag hade utan tvekan tagit intel processorn. En passivt kyld cpu är riktigt trevligt (vilket man med enkelhet åstadkommer med intel processorn oc valfri lågbudget tornkylare för under 200:-) och möjligheten att spela enklare spel på amd processorn väger ändå inte upp detta då amd processorns grafikkort ändå inte klarar av särskillt kraftiga spel och ma måste köpa extern grafikkort om man vill kunna spela spel på riktigt. Då kan man lika gärna köpa intel + dedikerad grafik.

Permalänk
Medlem

Till htpc !! Amd ...
Intels igp suger rätt fett.
Köpte nyss en I5 4570S...
Min gamla A10 5800 piskar på den rätt hårt..

Visa signatur

Vedeldad 486:dx. Jag klockar o jag klockar... allt laggar ändå.