Nytt chassi och nu startar datorn av sig självt efter att den stängts av. Frontpanelen är inte boven så vad är?

Permalänk
Medlem

Nytt chassi och nu startar datorn av sig självt efter att den stängts av. Frontpanelen är inte boven så vad är?

Så jag ska börja med att öppna om att jag hade ingen aning om vart jag skulle lägga upp detta men jag har haft ett fractal define R4 nu för lite mer än över 3 veckor och redan från start så har samma problem dykt upp. Efter att man har tryckt på "stäng av" och datorn har slocknat så startar datorn igen. Så nu har jag suttit och försökt läsa problemet med min egna logik och vänners logik och har försökt att byta runt med kablarna till frontpanelen för att se vad som skulle kunna hjälpa. Efter många försök kontaktade jag fractal och dem började med att jag skulle rycka ur alla front panels kontakter innan jag stängde av för att se om frontpanelen var boven. Sagt och gjort så startade datorn ändå om sig!

Min ända idé kvar är att någon komponent måste ligga och skapa en egen krets på något sätt eller dylik som gör att det där lilla extra som får datorn att starta inte kommer ifrån frontpanelen utan redan ligger och cirkulerar, men vad? Är det någon som vet någon typisk komponent som kan vara orsaken här?

edit: Kom ihåg att det här problemet började efter chassi bytet. Alltså så startade inte datorn om sig i det gamla chassit.

Permalänk
Hedersmedlem

Det kan inte vara en inställning i OS (windows?) som säger ifrån att den vid tryck på knappen ska starta om sig? Kolla i energiinställningarna i kontrollpanelen.
Det kan ev även finnas någon grej i bios som talar om samma sak t ex i bootinställningarna?!

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Skrivet av Teo123k:

Min ända idé kvar är att någon komponent måste ligga och skapa en egen krets på något sätt eller dylik som gör att det där lilla extra som får datorn att starta inte kommer ifrån frontpanelen utan redan ligger och cirkulerar, men vad? Är det någon som vet någon typisk komponent som kan vara orsaken här?

Det finns ju en massa inställningar i BIOS i stil med "starta datorn automatiskt efter ett strömavbrott", "vakna av LAN-trafik" (dvs om någon försöker komma åt datorn via nätverket) osv, gissningsvis någon av dom inställningarna som spökar.

Permalänk
Medlem

Har redan innan kollat energiinställningar och försökt fixa allt i BIOS. Har även följt en guide där man ändrar något värde i regedit med från 1 till 0 och omvänt om så skulle vara fallet. (Glömde skriva med det.)

Inställningarna jag har i BIOS såvitt jag vet är i alla fall att datorn startas inte efter strömavbrott utan den startar inte ens av att nätaggregatet slås på manuellt.

Viktigt att veta är att datorn aldrig startade upp såhär i gamla chassit utan detta började ju efter att allt hade sats in i det nya chassit.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Teo123k:

Har redan innan kollat energiinställningar och försökt fixa allt i BIOS. Har även följt en guide där man ändrar något värde i regedit med från 1 till 0 och omvänt om så skulle vara fallet. (Glömde skriva med det.)

Inställningarna jag har i BIOS såvitt jag vet är i alla fall att datorn startas inte efter strömavbrott utan den startar inte ens av att nätaggregatet slås på manuellt.

Viktigt att veta är att datorn aldrig startade upp såhär i gamla chassit utan detta började ju efter att allt hade sats in i det nya chassit.

Ja då är det väl läge att kolla dina moderkortsdistanser så att de sitter på rätt ställen och inte är för många?

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jalle64:

Ja då är det väl läge att kolla dina moderkortsdistanser så att de sitter på rätt ställen och inte är för många?

Jag kör ett standard ATX kort och alla distanser sitter i hålen med markeringen A för ATX i R4 chassit. (Smidigt sätt att veta vart dom ska vara. Alla hål på moderkortet är ifyllda med skruvar och ingen extra distans sitter någon annanstans på chassit såvitt jag vet. Kan det ha blivit knepigt vid montering att någon distans som sitter rätt ändå ligger emot?

Permalänk
Medlem

Prova att koppla ur nätverkskabel samt enheter anslutna med USB och se om det fortfarande blir samma sak.

Visa signatur

i7 8700k @ 4.7GHz | NH-L12 | ASUS Z270i ROG Strix Gaming | EVGA 1080 FTW | 32GB Corsair Vengeance 3000MHz | Samsung 970 Evo M.2 500GB, 840 250GB, Crucial MX500 2TB | Loque Ghost S1 | XB271HU | QX2710 | U2412M | U2719D | Filco Majestouch 2 MX Brown TKL

Permalänk
Medlem
Skrivet av era909:

Prova att koppla ur nätverkskabel samt enheter anslutna med USB och se om det fortfarande blir samma sak.

Får testa det senare (Inte ens tänkt så långt/simpelt)

Permalänk
Medlem

igår kväll när det var dags att stänga av datorn testade jag lite olika saker samtidigt och har nu testat dem var för sig. Jag ändrade värdet i regedit, stängde av wake on lan helt (hittade en bra guide för att försäkra mig om att det var avstängt samt att jag ryckte ur allt som hade med USB att göra och nätverkskabeln. Nätverkskabeln var det inte och inga inställningar. har även lurkat runt lite i BIOS med det jag kunde hitta men inte det heller. Nej utan nu har jag hittat felet! Mycket riktigt låg det på en USB enhet! Tydligen tyckte inte min dator om att jag hade min mus i en av USB 3.0 portarna i frontpanelen! Nu när jag har den sitter där bak direkt in i moderkortet funkar det utan problem! Ska ladda ned alla drivrutiner och bios på nytt för moderkortet och se om det var något med usb 3.0 kopplingen där i drivrutinerna som spökade! Men nu är det klart. nästa gång datorn inte vill stänga av sig kolla frontpanelen, det kanske är en liten råtta som inte låter den sova