Permalänk
Medlem

Problem RAM Settings, BIOS?

Edit: Hoppa till post #2 för mitt nuvarande strul/problem. Post 1 är större del saker jag redan fixat.

Jag kikade in på min sons settings eftersom jag har tyckt att saker och ting inte har fungerat som det ska osv.

Det är min gamla dator då den har endast 4Gig RAM minne, men ändå verkar det inte fungera som det ska.
Så laddade ner lite program och kollade speed settings på RAM minnena och...tja... Dom är 2st 2Gig Minnen 1600mhz 9CL
Men enligt programmet så är dom inställda på ca500mhz.

Jag var inne och kollade i BIOS och där står det på AUTO.
Jag använder modekortets "Slot #1" och "Slot #3", Screenshotsen är från slo1, men statsen på 1 och 3 är identiska

Modekortet är ett "Asus P5P43TD Pro" som stödjer följande minnestyper "DDR3-1066, DDR3-1333, DDR3-1600, DDR3-800 "

Bilder på ett av de två minnena som sitter i datorn.

Och lite screenshots från "CPU-Z" programmet och dess värden den detectade.

Så jag hittade inte var i BIOS man ändrade speeden på minnena.

Kommer lägga denna posten och om några minuter kommer jag lägga till mer bilder från hur "settings" ser ut i BIOSen.
Kommer kika efter uppdateringar till BIOSEN också först.

Men är det någon som har samma Bios/modekort som vet var man gör ändringar så skriv gladeligen.

Edit: Hittade inställningarna, vet inte direkt hur jag missade det första gången, måste har kollat för snabbt.
Men varför är det * runt 1600mhz och 1800mhz ?

Och slutligen, hur mycket har detta slöat ner datorn ?

Visa signatur

www.TWITCH.tv/WOLFBANE/
🗄️Corsair Carbide Air 540 🔲Ryzen 7 7800X3D 🏬Gigabyte X670 Gaming X AX 💾 M2 2TB Samsung 980 Pro 🎞️G.Skill Z5 Neo 64GB, 6000MHz, CL30🔌FD R2 1000W 📺GTX 1080 🖱️Mionix Naos 8200 ⌨️Ducky Shine 4 🎧Sennheiser 595 🎤EV RE20 🎤Shure SM7B 🎤AT 2035 🎤Blue Yeti 📹Logitech c922 c920, c910 +mer

Permalänk
Medlem

Detta är hur programmet detectar, efter jag har uppdaterat BIOSen till senaste versionen (710) och ställt in BIOS på köra 1600MHz

Visa signatur

www.TWITCH.tv/WOLFBANE/
🗄️Corsair Carbide Air 540 🔲Ryzen 7 7800X3D 🏬Gigabyte X670 Gaming X AX 💾 M2 2TB Samsung 980 Pro 🎞️G.Skill Z5 Neo 64GB, 6000MHz, CL30🔌FD R2 1000W 📺GTX 1080 🖱️Mionix Naos 8200 ⌨️Ducky Shine 4 🎧Sennheiser 595 🎤EV RE20 🎤Shure SM7B 🎤AT 2035 🎤Blue Yeti 📹Logitech c922 c920, c910 +mer

Permalänk
Medlem

Du vet att DDR = Double Data Rate, så 800x2=1600Mhz?

Visa signatur

[ Corsair 460X ] [ Corsair HX750i ] [ AMD Ryzen 5800X ] [ Zotac RTX3080 Trinity OC] [ Asus ROG Strix X570-F Gaming]
[ 32GB G.Skill TridentZ Neo 3800Mhz DDR4 ] [ Samsung 980 Pro 500GB + 960 EVO 500GB ] [ Logitech PRO X 2 ] [ Corsair H115i ] [ Win11 ] [Asus TUF Gaming VG27AQ]

Permalänk
Medlem

800mhz är 1600mhz, den visar det bara som singel data rate inte double data rate (ddr) Edit: nån hann före mig

Visa signatur

sebbeboy -Vad är det som är så roligt med att sitta och navigera där med muspekaren? För det är väl det enda vettiga man kan göra i startmenyn?
Tvelander -För den är 10000000000x mer logisk än att sitta leta runt i ett satans fan fullscreen fönster med massa grafik och skit bajs som funkar kiss dåligt på PC.
Kör start8 nu annars får jag FLIPP på windows 8

Permalänk
Medlem

Vilken härligt utförlig post, en fröjd att läsa!

Jag uppfattar det som att du löst ditt eget problem, som tidigare sagt så visar den 800 eftersom det är DDR. Så mha det du gjort i BIOS har du nu förhoppningsvis en snabbare dator

Permalänk
Medlem

Allt ser bra ut förutom command rate. Försök få ner den till en klockcykel. Minnena ska inte ha några problem med det och det är typ den inställningen som gör störst skillnad.

Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SirMacke:

Du vet att DDR = Double Data Rate, så 800x2=1600Mhz?

Nej jag visste inte att DDR stog för "Double Data Rate" och man skulle dubbla den mängd MHZ som stog.

Skrivet av Blofeld:

Vilken härligt utförlig post, en fröjd att läsa!

Jag uppfattar det som att du löst ditt eget problem, som tidigare sagt så visar den 800 eftersom det är DDR. Så mha det du gjort i BIOS har du nu förhoppningsvis en snabbare dator

Skönt att höra att folk uppskattar när man försöker ge så mycket information till sitt problem som möjligt, och även försöka lösa sitt problem istället för bara sitta och rulla tummarna medans någon skriver svaret.

Jag verkligen hatar folk som gör forumstrådar "Vad är fel på min dator, den låter konstigt" och det är verkligen allt som finns i deras tråd. Anyway lite väl off topic.

Hur mycket den uppgraderade BIOSen gör, har jag ingen aning. Time will tell.

Skrivet av LemonIllusion:

Allt ser bra ut förutom command rate. Försök få ner den till en klockcykel. Minnena ska inte ha några problem med det och det är typ den inställningen som gör störst skillnad.

Jag är ingen expert på vad du pratar om, men jag tog 2 bilder ifrån BIOS, är det dessa settings du pratar om, kan jag besvära med vilka settings du vill jag ska ändra till vad ?

Visa signatur

www.TWITCH.tv/WOLFBANE/
🗄️Corsair Carbide Air 540 🔲Ryzen 7 7800X3D 🏬Gigabyte X670 Gaming X AX 💾 M2 2TB Samsung 980 Pro 🎞️G.Skill Z5 Neo 64GB, 6000MHz, CL30🔌FD R2 1000W 📺GTX 1080 🖱️Mionix Naos 8200 ⌨️Ducky Shine 4 🎧Sennheiser 595 🎤EV RE20 🎤Shure SM7B 🎤AT 2035 🎤Blue Yeti 📹Logitech c922 c920, c910 +mer

Permalänk
Medlem
Skrivet av TheWolfbane:

Jag är ingen expert på vad du pratar om, men jag tog 2 bilder ifrån BIOS, är det dessa settings du pratar om, kan jag besvära med vilka settings du vill jag ska ändra till vad ?

http://i57.tinypic.com/70z62t.jpg

http://i59.tinypic.com/11rvq6o.jpg

Bra fråga, blir lite förvirrad av ditt BIOS. Skulle gissa att RAS# to RAS# delay är command rate. Testa att sätta den till 1 och kolla om CPU-Z ändras.
Är det inte den borde det vara Read to Precharge Time. Har inte koll på exakt vad command rate innebär, annars hade det ju varit lättare.

EDIT: Jag ändrar mig, PRE to PRE delay gick visst bara att ändra mellan 1, 2 och 3 så jag tycker den är troligast.

Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Permalänk
Hjälpsam

Kan man inte helt enkelt ställa in sin överklocksprofil till XMP?

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ratatosk:

Kan man inte helt enkelt ställa in sin överklocksprofil till XMP?

Tror inte XMP finns på så gamla moderkort, men kommer inte ihåg när det blev vanligare.
Sen har inte minnet i sig själv nån XMP profil inlagd, så hjälper inte även om moderkortet skulle stödja det.

Visa signatur

Acer Predator Helios 300