Permalänk
Avstängd

Olika ram?

jag har just nu 8 gb ram 1600 mhz, om jag köper 16 gb ram 1600 mhz kan jag då använda alla? så att jag får 24?

Permalänk
Medlem

Det går bra, givet att ditt modertkort och OS stöder 24 GB. Se dock till att de nya minnena är specade för samma volt och timings som de gamla minnena för att vara säker på att inga problem uppstår.

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 5 3600 XT | RAM: 16GB 3200MHz | MB: Asus Prime B350-Plus | GPU: Sapphire Radeon RX 5600 XT Pulse | PSU: EVGA 650 GQ | Chassi: Fractal Design Define C | SSD: Intel 600p 512 GB

Permalänk
Medlem

Jag skulle inte rekommendera det.

Permalänk
Avstängd

varför?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dataexperten:

Råkade ta för givet att du hade 2x4 nu och ville slänga in 2x8. Om du bara har en av varje (alltså 1x8 och 1x16) så kommer du inte kunna utnyttja dual channel. Det går dock att göra om du har 2x4 och 2x8 på vardera kanal. Jag kör för tillfället 2x2 och 2x4 för totalt 12 GB och jag har även dual channel då varje par får en dubbelkanal.

EDIT: Sen beror det ju såklart på om ditt moderkort stöder dual channel, men det gör de allra flesta moderkorten idag. Sen finns det vissa high-end intel-plattformar som har tri- och quad channel som således kräver tre eller fyra likadana minnen för maximal bandbredd.

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 5 3600 XT | RAM: 16GB 3200MHz | MB: Asus Prime B350-Plus | GPU: Sapphire Radeon RX 5600 XT Pulse | PSU: EVGA 650 GQ | Chassi: Fractal Design Define C | SSD: Intel 600p 512 GB

Permalänk
Avstängd

Jo det är 2x4 jag har just nu, och ska köpa 2x8

Permalänk
Skrivet av JonteP0nte:

Råkade ta för givet att du hade 2x4 nu och ville slänga in 2x8. Om du bara har en av varje (alltså 1x8 och 1x16) så kommer du inte kunna utnyttja dual channel. Det går dock att göra om du har 2x4 och 2x8 på vardera kanal. Jag kör för tillfället 2x2 och 2x4 för totalt 12 GB och jag har även dual channel då varje par får en dubbelkanal.

EDIT: Sen beror det ju såklart på om ditt moderkort stöder dual channel, men det gör de allra flesta moderkorten idag. Sen finns det vissa high-end intel-plattformar som har tri- och quad channel som således kräver tre eller fyra likadana minnen för maximal bandbredd.

vill påstå att dual channel gör omärkbar skillnad möjligen att du kan se skillnader i div tester men för vanlig användande märks otroligt lite.

iaf inte märkt nån skillnad sen en sticka la av så istället för 16gb dual kör ja nu 12gb single å märker ingen skillnad öht sen innan.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rouge of Darkness:

vill påstå att dual channel gör omärkbar skillnad möjligen att du kan se skillnader i div tester men för vanlig användande märks otroligt lite.

iaf inte märkt nån skillnad sen en sticka la av så istället för 16gb dual kör ja nu 12gb single å märker ingen skillnad öht sen innan.

Det beror väl lite på minneshastighet och dylikt, men jo, att köra snabba minnen är rätt obetydligt i de flesta fallen. Det är ju dock onödigt att inte köra dual channel om det finns tillgängligt då det inte ger några direkta nackdelar och är gratis.

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 5 3600 XT | RAM: 16GB 3200MHz | MB: Asus Prime B350-Plus | GPU: Sapphire Radeon RX 5600 XT Pulse | PSU: EVGA 650 GQ | Chassi: Fractal Design Define C | SSD: Intel 600p 512 GB

Permalänk
Medlem

Ursäkta trådkapningen.. men

Jag håller på att plocka ihop lite uppgraderingar till min dator.. har 3 x 2gb Kingston hyperx T1 2000mhz idag.. och vill ha 6gb till.. Hittade ett nytt kit på ebay igår till bra pris.. när jag skulle klicka hem det idag var det borta..

Frågan är om det funkar att trycka dit 3st 2gb Corsair Dominator GT 2000mhz och få det att lira bra ihop? Som jag har förstått det kör mina 3minnen triple channel idag.. (var ca 3 år sen jag plockade ihop datorn och har glömt av hur det mesta funkar)..
Det jag funderar på är det där med timingen etc..