Tips till den okunnige angående uppdatering av dator!

Permalänk
Medlem

Tips till den okunnige angående uppdatering av dator!

Tjena!
Sitter för tillfället på en fyra år gammal burk som laggar till minsta lilla aktivitet. Min vision är väl egentligen att kunna uppgradera datorn på ett sätt så att den klarar av lite modernare spel och arbetar något snabbare än vad den gör i detta nu. Vet ju som sagt inte jätte mycket om datorer, så om det kanske räcker att byta en del, eller bara skrota skiten och satsa på en ny vet jag ju inte själv.
Om jag nämner de delar som jag har i datorn, skulle ni då kunna tipsa om någon bättre del, då man är rätt så värdelös på det här med komponenter osv... om inte, lev livet! puss

HD500GB Samsung SP SATA2 7200RPM Spinpoint F3
CPU AMD Phenom2 X4 955 3,2Ghz, 8MB,125W, AM3, BE
Kab Antec Three Hundred ATX, Ej PSU
DVD±RW Samsung 22X DL Sva rt, Bulk, SH-S223C/BEBE
MK Asus M4N75TD AMD 980a, AM3, ATX
GK PCIe GB GF GTX 460 OC 1GB
PSU Corsair TX 650w
4 gb ram

Permalänk
Medlem

Budget?

Visa signatur

Intel Core i5 8600k @ 4.7 GHz - Gigabyte Aorus GTX 1080 TI - Asus PRIME Z370-A
- Corsair Vengeance LP 16 GB - EVGA Supernova G2 850W - NZXT H500i

Permalänk
Hjälpsam
Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem

Kolla upp temperaturer också.
Jag hade nog petat in en SSD också, gör inte så mycket på FPSen, men en hel del på helhetsupplevelsen.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

i5 750 @ 3.9 GHz | NH-D14 | P7P55D |GTX 960 | Vulcan 8GB | Seagate 600 480 GB | Newton 650w | P280 | Dell U2515H

Permalänk
Testpilot

För att motverka den "sega" upplevelsen i Windows miljö; SSD disk med Windows installerat på den.
För att motverka att det hackar/laggar till när du gör mer än rör musen; Uppgradera RAM till minst 8Gb.
För att spela modernare spel på högre än Low-Medium; Uppgradera grafikkortet.

Finns en annons ute på 2st GTX 660 SLI för 1000kr här på sweclockers, skulle passa perfekt för dig tror ja!
http://www.sweclockers.com/annons/104857-gigabyte-geforce-gtx...

Skulle även överväga att byta till en bättre kylare i framtiden, tex. en CoolerMaster Hyper EVO 212. Brukar kosta runt 280kr på Inet.se, finns gott om guider på YouTube som visar hur du monterar korrekt, glöm bara inte ny kylpasta när du byter kylare (rekommenderar MX silver för det)!

Visa signatur

R < ROG G17 | R9 5900HX | 32GB 3200 MHz | RTX 3070 >

G < R9 5900X | 32GB 2666MHz | ROG RTX 3090 Ti >

B < RK96 | VGN K75 Pro | Deathadder V2 Pro >

Permalänk
Medlem

Strålande tips ju! tack så hemskt mycket!:)
en fråga bara, SSD monteras på samma sätt som vilken hårddsik somhelst eller?

Permalänk
Skrivet av torkn:

Strålande tips ju! tack så hemskt mycket!:)
en fråga bara, SSD monteras på samma sätt som vilken hårddsik somhelst eller?

Japp! Glöm inte att slå på ACHI i BIOS om ditt moderbord stödjer det. (bör göra) innan du installerar nytt windows bara.

Visa signatur

Köpe utav ljudkort? ODAC+O2 COMBO ELLER ASUS XONAR STX
Köpe utav headset? Headsets är skräp, köp hörlur och mic separat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av torkn:

en fråga bara, SSD monteras på samma sätt som vilken hårddsik somhelst eller?

Nja, SSD:er är oftast 2,5" stora medan de flesta hårddiskar man använder i en stationär är 3,5". Det finns 2 modeller av din datorlåda varav endast en av dem har en plats för en 2,5"-enhet i botten. Man skruvar fast SSD:n från utsidan av chassit. Så jag rekommenderar att du öppnar upp din dator och tar en titt ifall det finns 4 stycken skruvhål under 3,5"-platserna. Så här ska det se ut:

I övrigt så skulle jag rekommendera: nytt grafikkort, en CPU-kylare så att du kan överklocka och kanske mer DDR3-minne ifall du har ett behov av det.

Visa signatur

i7 4770k 4.2 GHz delid | Asus Z97-E | 32GB 2133 MHz 12-13-12-37 1T DDR3 | Radeon 6600 | KC2500 2 TB + 840 EVO 1TB | Corsair AX860 Platinum | Define R4

"Once you go FLAC, you never go back!"

Permalänk
Medlem
Skrivet av RedSparowes:

Japp! Glöm inte att slå på ACHI i BIOS om ditt moderbord stödjer det. (bör göra) innan du installerar nytt windows bara.

Behöver jag installera om windows om jag skaffar mig en SSD?

Permalänk
Medlem
Skrivet av DarkAlf:

Nja, SSD:er är oftast 2,5" stora medan de flesta hårddiskar man använder i en stationär är 3,5". Det finns 2 modeller av din datorlåda varav endast en av dem har en plats för en 2,5"-enhet i botten. Man skruvar fast SSD:n från utsidan av chassit. Så jag rekommenderar att du öppnar upp din dator och tar en titt ifall det finns 4 stycken skruvhål under 3,5"-platserna. Så här ska det se ut:
http://media.bestofmicro.com/I/G/257272/original/antec_three-...

I övrigt så skulle jag rekommendera: nytt grafikkort, en CPU-kylare så att du kan överklocka och kanske mer DDR3-minne ifall du har ett behov av det.

Kylare har jag en rätt så ny, inga problem med temperaturer! Skulle man kunna fråga om en rekomenderad SSD disk?

Permalänk
Skrivet av torkn:

Behöver jag installera om windows om jag skaffar mig en SSD?

Fördelen med SSD är att den är snabb. Installerar du inte om windows så den ligger på SSDn kommer datorn inte vara snabb.

Visa signatur

Köpe utav ljudkort? ODAC+O2 COMBO ELLER ASUS XONAR STX
Köpe utav headset? Headsets är skräp, köp hörlur och mic separat.

Permalänk

OC'a lite och sen kör du i ett typ 280x eller 280, då borde det kännas bra utan vertical sync.

Permalänk
Medlem
Skrivet av phoenixdisciple:

För att motverka den "sega" upplevelsen i Windows miljö; SSD disk med Windows installerat på den.
För att motverka att det hackar/laggar till när du gör mer än rör musen; Uppgradera RAM till minst 8Gb.
För att spela modernare spel på högre än Low-Medium; Uppgradera grafikkortet.

Finns en annons ute på 2st GTX 660 SLI för 1000kr här på sweclockers, skulle passa perfekt för dig tror ja!
http://www.sweclockers.com/annons/104857-gigabyte-geforce-gtx...

Skulle även överväga att byta till en bättre kylare i framtiden, tex. en CoolerMaster Hyper EVO 212. Brukar kosta runt 280kr på Inet.se, finns gott om guider på YouTube som visar hur du monterar korrekt, glöm bara inte ny kylpasta när du byter kylare (rekommenderar MX silver för det)!

Vad fan dillar du om?
Det lär knappast fixa något "lagg när man rör mer än bara musen" genom att uppgradera minnena i alla fall. 8gb är att rekommendera vilket som, men beside the point liksom..

Köper han ett nytt grafikkort kommer med stora sannolikhet CPUn att flaska sönder i högre inställningar och han kommer knappast kunna köra på högre grafik än low. 955BE är shit-tard gammal och klarar inte många spel på hög grafik längre. Eftersom han inte kan så mycket om datorer tror jag inte heller han är ute efter att överklocka, så det kan man ju skjuta åt sidan direkt.

F.ö hade jag en 8350 @ 4.8GHz med ett 280x som fortfarande flaskade ibland. (Just sayin')

Ont: Om du vill klara nyare spel rekommenderar jag minst ett grafikkort med i alla fall 3gb grafikminne och en ny processor på intel-platform.
4690(k) kanske skulle vara passande.

Visa signatur

14700k @ Stock . 32GB @ 4000MHz . 3070 @ +100/+800MHz
240+360 rad custom loop

Permalänk
Medlem

Just det! Ifall du inte har monteringshål för en 2,5"-enhet så kan du köpa en 3,5" till 2,5"-konverterare. Min personliga favorit är Silverstone SDP08.

Skrivet av torkn:

Kylare har jag en rätt så ny, inga problem med temperaturer! Skulle man kunna fråga om en rekomenderad SSD disk?

Jag har inte så bra koll på vilka SSD:er som gäller just nu tyvärr. Och ifall du vill att datorn ska starta snabbare så behöver du mycket riktigt installera ditt operativsystem på SSD:n.

Visa signatur

i7 4770k 4.2 GHz delid | Asus Z97-E | 32GB 2133 MHz 12-13-12-37 1T DDR3 | Radeon 6600 | KC2500 2 TB + 840 EVO 1TB | Corsair AX860 Platinum | Define R4

"Once you go FLAC, you never go back!"

Permalänk
Medlem

Jag fick inga skruvar till min 840 Pro, och jag fick inga som passar med mitt chassi heller. Jag bara undrar hur i helvete nån fick för sig att jag skulle kunna skruva fast en 2,5 tums enhet i mitt chassi utan det.

Visa signatur

No man is free who is not master of himself

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Luminous:

Jag fick inga skruvar till min 840 Pro, och jag fick inga som passar med mitt chassi heller. Jag bara undrar hur i helvete nån fick för sig att jag skulle kunna skruva fast en 2,5 tums enhet i mitt chassi utan det.

Funkar utmärkt med kardborreband alternativt dubbelhäftande tejp

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Testpilot
Skrivet av solomon:

Vad fan dillar du om?
Det lär knappast fixa något "lagg när man rör mer än bara musen" genom att uppgradera minnena i alla fall. 8gb är att rekommendera vilket som, men beside the point liksom..

Köper han ett nytt grafikkort kommer med stora sannolikhet CPUn att flaska sönder i högre inställningar och han kommer knappast kunna köra på högre grafik än low. 955BE är shit-tard gammal och klarar inte många spel på hög grafik längre. Eftersom han inte kan så mycket om datorer tror jag inte heller han är ute efter att överklocka, så det kan man ju skjuta åt sidan direkt.

F.ö hade jag en 8350 @ 4.8GHz med ett 280x som fortfarande flaskade ibland. (Just sayin')

Ont: Om du vill klara nyare spel rekommenderar jag minst ett grafikkort med i alla fall 3gb grafikminne och en ny processor på intel-platform.
4690(k) kanske skulle vara passande.

Sigh.. undrar vem som dillar här egentligen. Stuttering eller allmän seghet är otroligt vanligt där system har för lite RAM minne tillgodo, jag använde "röra musen"-exemplet för att ge en grafisk återspegling som OP kunde relatera till eftersom hen inte var så kunnig på datorer, så ta ett chill-pill

Alla CPU'er flaskar till en viss mån, oavsett rigg. Hans CPU kommer köra hur bra som helst oavsett GPU han stoppar i, dock inte lika bra som om han skulle smälla in en i7 4960x. Han kommer få en betydligt trevligare upplevelse med ett GPU byte oavsett i dagsläget.

Hade själv en LAN-dator som körde en C2Q 9550 och GTX 460, spelade BF4 utan problem på Medium@720p/Low@1080p. Bytte till ett 280x och vipps så kunde jag spela på High med stabila 60fps. Inget var överklockat i riggen, allt på stock.
Han kan dessutom överklocka sin CPU med enkelhet med lite Googlande och YT tutorials för att skrämma liv i den, alt. leta reda på en begagnad 1055T/1090T om han inte villl lägga 4.5-5k på helt ny plattform.

Dold text

3Gb grafikminne är overkill i 1080p i vilket som, grafikkortets chip flaskar långt innan 2Gb VRAM tar slut i 720/1080p, nu vet jag visserligen inte vilken res OP kör så lämnar min rekommendation blank så länge.

Visa signatur

R < ROG G17 | R9 5900HX | 32GB 3200 MHz | RTX 3070 >

G < R9 5900X | 32GB 2666MHz | ROG RTX 3090 Ti >

B < RK96 | VGN K75 Pro | Deathadder V2 Pro >

Permalänk
Medlem

4GB ram räcker..

Börja med att titta på hur det står till inne i burken med tanke på igensatta kylflänsar etc..

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Avstängd

Det är inga direkta fel på dina delar. Jag hade också slö dator (på starta), köpte en SSD samsung 840 EVO 250.
Så beroende på prio, köp en SSD. Nästa grej är nytt grafikkort. Där har du MSI GTX 760, finns för runt 1800 kr.
Mer minne behövs också. 8GB två stickor räcker.

Det bör hålla en stund. När du tröttnat på det, byter du bara moderkort och CPU. Då har du redan gpu.

Permalänk
Medlem
Skrivet av torkn:

Kylare har jag en rätt så ny, inga problem med temperaturer! Skulle man kunna fråga om en rekomenderad SSD disk?

Crucial MX100 2.5" 7mm 512GB är den mest prisvärda 512an och Crucial MX100 2.5" 7mm 256GB är den mest prisvärda 256an. Mindre diskar än så är knappt värda att köpa på grund av högt pris/GB och låg prestanda, och det blir dessutom väldigt trångt väldigt snabbt på en 120GBare.
Men skit i dessa och köp den mest prisvärda SSDn på black friday istället.

Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av phoenixdisciple:

Sigh.. undrar vem som dillar här egentligen. Stuttering eller allmän seghet är otroligt vanligt där system har för lite RAM minne tillgodo, jag använde "röra musen"-exemplet för att ge en grafisk återspegling som OP kunde relatera till eftersom hen inte var så kunnig på datorer, så ta ett chill-pill

Alla CPU'er flaskar till en viss mån, oavsett rigg. Hans CPU kommer köra hur bra som helst oavsett GPU han stoppar i, dock inte lika bra som om han skulle smälla in en i7 4960x. Han kommer få en betydligt trevligare upplevelse med ett GPU byte oavsett i dagsläget.

Hade själv en LAN-dator som körde en C2Q 9550 och GTX 460, spelade BF4 utan problem på Medium@720p/Low@1080p. Bytte till ett 280x och vipps så kunde jag spela på High med stabila 60fps. Inget var överklockat i riggen, allt på stock.
Han kan dessutom överklocka sin CPU med enkelhet med lite Googlande och YT tutorials för att skrämma liv i den, alt. leta reda på en begagnad 1055T/1090T om han inte villl lägga 4.5-5k på helt ny plattform.

Dold text

3Gb grafikminne är overkill i 1080p i vilket som, grafikkortets chip flaskar långt innan 2Gb VRAM tar slut i 720/1080p, nu vet jag visserligen inte vilken res OP kör så lämnar min rekommendation blank så länge.

Bullshit.
För det första är hans CPU stenåldrig. Den kom ut 2009(?) och mycket, även på lågbudgetprocessorer har ändrats sedan dess.
Han KOMMER flaska. Inget snack om saken. Det var på gränsen att jag flaskade med min 965:a med ett GTX650Ti Boost.

Om datorn har för lite minne, -eller tillgängligt minne, kommer datorn påpeka detta f.ö.

I slutändan kommer han tjäna bra mycket mer på att lägga ut en större engångssumma, eftersom han då i längden inte heller behöver bry sig om att behöva uppgradera delarna för nyare spel, utan då är det bara att tuta och köra. Istället vill du han ska sitta där med sin unkiga, slöa processor.

http://cpuboss.com/cpus/Intel-Core-i5-4670K-vs-AMD-Phenom-II-...
(Skit i statsen, kolla på Differences)

En 4670k går på ca 2000kr, varav en 4690k går på samma.
Ett moderkort för 500-1000kr
Ett grafikkort för 2000kr

Då slutar vi på 4500-5000kr. Då har han en dator som kommer klara sig några år.
3GB Vram är Framtidssäkert. Varför köper man något som bara hjälper en för studen? Man måste tänka framåt.

Visa signatur

14700k @ Stock . 32GB @ 4000MHz . 3070 @ +100/+800MHz
240+360 rad custom loop

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av skruvis:

4GB ram räcker..

Håller inte med dig om detta.

Citat:

Börja med att titta på hur det står till inne i burken med tanke på igensatta kylflänsar etc..

Håller med, glöm inte heller att rensa burken på onödiga program.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Testpilot
Skrivet av solomon:

Bullshit.
För det första är hans CPU stenåldrig. Den kom ut 2009(?) och mycket, även på lågbudgetprocessorer har ändrats sedan dess.
Han KOMMER flaska. Inget snack om saken. Det var på gränsen att jag flaskade med min 965:a med ett GTX650Ti Boost.

Om datorn har för lite minne, -eller tillgängligt minne, kommer datorn påpeka detta f.ö.

I slutändan kommer han tjäna bra mycket mer på att lägga ut en större engångssumma, eftersom han då i längden inte heller behöver bry sig om att behöva uppgradera delarna för nyare spel, utan då är det bara att tuta och köra. Istället vill du han ska sitta där med sin unkiga, slöa processor.

http://cpuboss.com/cpus/Intel-Core-i5-4670K-vs-AMD-Phenom-II-...
(Skit i statsen, kolla på Differences)

En 4670k går på ca 2000kr, varav en 4690k går på samma.
Ett moderkort för 500-1000kr
Ett grafikkort för 2000kr

Då slutar vi på 4500-5000kr. Då har han en dator som kommer klara sig några år.
3GB Vram är Framtidssäkert. Varför köper man något som bara hjälper en för studen? Man måste tänka framåt.

Klart han kommer flaska.. Men det gör alla cpuer till en viss mån. Säker på att cpun i min sign flaskor mitt grafikkort med till en viss mån. Om en polare till mig kan klara sig på en c2d och ett GTX 560 för 60fps i tex LoL, CS:GO och WoW (high default, ingen AA), då klarar han sig på sin CPU och ett bättre grafikkort tills vidare.

Och jag vet inte vad för mirakel dator du har, men inte sa min till när mina 12gb inte räckte för WoW-bottar med lite bakgrund applikationer, utan segheten försvann helt vid uppgradering till 16Gb (enligt task manager så låg min usage på 11-11.6 med allt igång).

Bara faktum att du länkar till cpu/gpuboss kommer förbehålla mig att föra vidare diskussion med dig.

Att köpa en Intel K cpu och sedan budget moderkort är ju allt annat än framtidssäkert.. Han vill ha ett bra moderkort med z97 annars kan ha lika gärna skita i OC kapabel CPU.

För att klargöra: Han "behöver" byta hela sin burk egentligen, men det handlar om prioriteringar, och det mest akuta för honom är att uppgradera RAM till 8gb, samt kliva upp sig på GPU fronten. CPU och mobo kan fixas eftersom, om OP känner att han behöver det. SSD är en lyx vara om än väldigt skönt att ha.

Alternativet är annars helt ny dator från grunden upp i vilket fall då hans nätaggregatet förmodligen bör bytas med, för att minimera risken att någon ny del dör då det börjar bli gammalt.

Visa signatur

R < ROG G17 | R9 5900HX | 32GB 3200 MHz | RTX 3070 >

G < R9 5900X | 32GB 2666MHz | ROG RTX 3090 Ti >

B < RK96 | VGN K75 Pro | Deathadder V2 Pro >

Permalänk
Medlem
Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Testpilot

Inte riktigt säker på varför du länkade den där videon om jag ska vara ärlig, då du motsäger dig själv och din tidigare kommentar med den..

1. Den är snart 2 år gammal, så dess relevans mot dagens spel/applikationer är relativt obefintlig (BF4 exempelvis drar runt 2.5Gb och mer om det får).
2. Du sa att 4Gb räcker, ända nämner han i en snart 2 år gammal video att redan då var 8Gb en sweetspot men att 16gb var hans preferens för lite headroom.

Så ännu en gång, OP bör uppgradera sin RAM vilket som om han vill spela moderna spel titlar utan problem.

Visa signatur

R < ROG G17 | R9 5900HX | 32GB 3200 MHz | RTX 3070 >

G < R9 5900X | 32GB 2666MHz | ROG RTX 3090 Ti >

B < RK96 | VGN K75 Pro | Deathadder V2 Pro >

Permalänk
Medlem

Eftersom det inte är några rörliga delar i en SSD så kan du lägga den på botten av burken eller vart det nu passar. Kommer inte låta något om den ändå.

Visa signatur

Chassi:FD Define S Moderkort:GB Z270 Gaming K3 CPU:i7 7700K Kylare:Noctua NH-D14 Nätagg:EVGA G2 650W RAM:Ballistix Sport DDR4 16GB GPU:Gigabyte 1050ti SSD:Intel 600P M.2 256GB Tangentbord:Func KB-460 MX Brown Mus:Steelseries Sensei Raw Ljud:M-Audio AV40 MK2
OS:Win10 Pro Laptop:MacBook Air M2 Mobil:iPhone 11 Pro Max

Permalänk
Medlem
Skrivet av phoenixdisciple:

Inte riktigt säker på varför du länkade den där videon om jag ska vara ärlig, då du motsäger dig själv och din tidigare kommentar med den..

1. Den är snart 2 år gammal, så dess relevans mot dagens spel/applikationer är relativt obefintlig (BF4 exempelvis drar runt 2.5Gb och mer om det får).
2. Du sa att 4Gb räcker, ända nämner han i en snart 2 år gammal video att redan då var 8Gb en sweetspot men att 16gb var hans preferens för lite headroom.

Så ännu en gång, OP bör uppgradera sin RAM vilket som om han vill spela moderna spel titlar utan problem.

Motbevisa det, våra ord räcker tydligen inte....

4GB räcker, 8GB rekomenderas, 16GB föredras..

Edit: Men jag ska berätta för min 12-årige brorson att hans Phenom2 965:a med 4GB DDR2 minnen egentligen inte kan köra BF4.....

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Medlem
Skrivet av phoenixdisciple:

Klart han kommer flaska.. Men det gör alla cpuer till en viss mån. Säker på att cpun i min sign flaskor mitt grafikkort med till en viss mån. Om en polare till mig kan klara sig på en c2d och ett GTX 560 för 60fps i tex LoL, CS:GO och WoW (high default, ingen AA), då klarar han sig på sin CPU och ett bättre grafikkort tills vidare.

Och jag vet inte vad för mirakel dator du har, men inte sa min till när mina 12gb inte räckte för WoW-bottar med lite bakgrund applikationer, utan segheten försvann helt vid uppgradering till 16Gb (enligt task manager så låg min usage på 11-11.6 med allt igång).

Bara faktum att du länkar till cpu/gpuboss kommer förbehålla mig att föra vidare diskussion med dig.

Att köpa en Intel K cpu och sedan budget moderkort är ju allt annat än framtidssäkert.. Han vill ha ett bra moderkort med z97 annars kan ha lika gärna skita i OC kapabel CPU.

För att klargöra: Han "behöver" byta hela sin burk egentligen, men det handlar om prioriteringar, och det mest akuta för honom är att uppgradera RAM till 8gb, samt kliva upp sig på GPU fronten. CPU och mobo kan fixas eftersom, om OP känner att han behöver det. SSD är en lyx vara om än väldigt skönt att ha.

Alternativet är annars helt ny dator från grunden upp i vilket fall då hans nätaggregatet förmodligen bör bytas med, för att minimera risken att någon ny del dör då det börjar bli gammalt.

För det första: Hur lyckas du göra "slut" på 12gb ram? Jag har haft 6 instanser av wow(64bit), multiboxande + bottande med skype, steam, webbläsare och andra skitsaker som man alltid har igång, -utan några som helst problem, på 8GB.

CPUBoss är inte det bästa, verkligen inte, men jag har inte påstått det heller. Men du kan LÄTT se skillnaden där.

8GB ram, 1600MHz kostar (billigast) 689kr på Inet. Det är egentligen småpengar och ska man ändå ut med 2-3000:- på ett nytt grafikkort spelar inte ~700kr så jäkla mycket roll.

Och ja, din processor flaskas också (säkert) i många tillfällen, men den är mindre märkbar då den är JÄVLIGT mycket snabbare än en 955. Jag tror helt ärligt han inte kommer ens känna av sitt nya grafikkort pga processorn.

Jag håller fast vid han bör uppgradera CPU och Moderkort först och främst, eller lägga till ett grafikkort och minnen på den listan. Det kommer sammanlagt bli runt 5500-6000kr. Det blir en engångskostnad som i längden inte kommer bli mycket då datorn kommer hålla länge.

Visa signatur

14700k @ Stock . 32GB @ 4000MHz . 3070 @ +100/+800MHz
240+360 rad custom loop

Permalänk
Testpilot
Skrivet av skruvis:

Motbevisa det, våra ord räcker tydligen inte....

4GB räcker, 8GB rekomenderas, 16GB föredras..

Edit: Men jag ska berätta för min 12-årige brorson att hans Phenom2 965:a med 4GB DDR2 minnen egentligen inte kan köra BF4.....

Här har jag tagit lite prints;

1,9Gb Idle med Chrome och endast en flik med SweC uppe.
2.5Gb Skyrim meny (bilden hamnade längst ner) och en Chrome flik (swec).
3.6Gb Skyrim in-game med fortfarande endast en chrome flik uppe.

Så visst "räcker" 4Gb, men det ger ju knappt någon headroom eller trevlig upplevelse om man vill tex. ha Skype, Spotify och mer än någon enstaka Chrome tab uppe samtidigt.
Har tyvärr ingen modernare titel installerade på laptopen för tillfället som jag kan starta upp snabbt, men poängen är rätt glasklar tycker jag

Visa signatur

R < ROG G17 | R9 5900HX | 32GB 3200 MHz | RTX 3070 >

G < R9 5900X | 32GB 2666MHz | ROG RTX 3090 Ti >

B < RK96 | VGN K75 Pro | Deathadder V2 Pro >

Permalänk
Medlem

Hittade 2 till med varierande resultat där vissa inte ville gå igång med 4GB..

En seriös gamer har inget annat igång när han lirar, iaf. hade inte jag det när jag lirade clanmatcher iaf...

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless