Permalänk
Medlem

NF7-s bios?

Vilken bios version är bäst till Nf7-S rev2 moderkort??

Gärna en länk åxå

Permalänk

Provat att söka?

Fel forumdel förresten.

Permalänk
Hedersmedlem

*Flyttad*

Visa signatur

- If you don't change direction, you may end up where you're heading

Permalänk
Inaktiv

Jag rekommenderar tictacs moddade bios: D22 Alpha Betaking Turbo R2 http://downloads.modlabs.net/bios/beta/D22A1BK-R2-4247.zip
det är dock ett inofficiellt bios, så garantin gäller inte om du använder det. av officiella biosarna så spelar det iprincip ingen roll tycker jag.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av RollE2k
Jag rekommenderar tictacs moddade bios: D22 Alpha Betaking Turbo R2 http://downloads.modlabs.net/bios/beta/D22A1BK-R2-4247.zip
det är dock ett inofficiellt bios, så garantin gäller inte om du använder det. av officiella biosarna så spelar det iprincip ingen roll tycker jag.

Ok läste lite om det i någon annan tråd här...
Verkar juh som att man kan pressa på en jädra massa FSB iallefall Fast en del har haft problem det det vad jag förstår?

Några andra som har erfarenheter av detta bios?

En sak till, skall man köra det gamla vanliga när man flashar? Sätta i floppyn å flasha med disket eller finns det någon annan bra metod??(obs kör oklockat nu)

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Henrix
Ok läste lite om det i någon annan tråd här...
Verkar juh som att man kan pressa på en jädra massa FSB iallefall Fast en del har haft problem det det vad jag förstår?

Några andra som har erfarenheter av detta bios?

En sak till, skall man köra det gamla vanliga när man flashar? Sätta i floppyn å flasha med disket eller finns det någon annan bra metod??(obs kör oklockat nu)

Jag körde tictacs bios på mitt nf7-s och det funkade klockrent.. vad jag vet (som hängt med tictac i ett gäng forum) så är det nästan ingen som haft problem med dom.. och dom som haft problem är det nog snarare skit bakom spakarna. det bioset ger både bättre minnesbandbredd (ca70-100mb/s för dom flesta), plus att mitt kort klockade högre FSB.
ja, du kan flasha från antingen floppy, eller flashmenu (windows flash) fast om du flashar från windows, måste du cleara CMOS manuellt på moderkortet, annars kan det bugga lite, dvs att bioset inte ger någon verkan.

Permalänk
Medlem

Rekommendera D22 Alpha Betaking Turbo R2 mycket pga stabiliteten samt multiplier fix 10 & 10,5

/Martin

Permalänk
Medlem

RollE2k: Hur menar du cleara COMS? Måste jag jumpra om och sen flasha eller hur menar du? learar jag COMS så ställer den la tebax sig till orginal? eller menar du att Den skriver över orginal bioset helt då? Vad rekomenderar du?

Widde: vad menas med multiplier fix 10 & 10,5?? Att du kan ställa ner prollen till det när den i själva verker är multiplierlåst? eller vad?

Permalänk
Medlem

Abit orginalbios kunde inte ställa ner sig till 10 & 10,5 i multiplier tex 10x200 & 10,5x200 allt annat går dock bra. 10 samt 10,5 multiblarna är utmärkat när man kör med hög FSB så därför är denna fix mycket välkommen.

Själv kör jag i 10,5x220 = 2,31ghz men vill upp till 11x227= 2,5ghz

/Martin

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av RollE2k
ja, du kan flasha från antingen floppy, eller flashmenu (windows flash) fast om du flashar från windows, måste du cleara CMOS manuellt på moderkortet, annars kan det bugga lite, dvs att bioset inte ger någon verkan.

Nu ska vi se, om jag flashar i windows så ska jag sedan stänga av datorn, cleara cmos och starta igen?

Visa signatur

”Det krävs talang för att lira hårdrock medan det räcker med en taskig barndom för att spela hiphop”

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av 2000+
Nu ska vi se, om jag flashar i windows så ska jag sedan stänga av datorn, cleara cmos och starta igen?

Japp, och du ska även helst köra flashmenu 1.20 (enligt abit).
sen när du botat in i bios ska du loada Optimized defaults, save & exit. och sen sist in i bios och ställa in allt som vanligt.

edit: Taget från tictacs sida www.underclock.rocks.it

2) Windows Method
* Flash bios with Flashmenu 1.20
* Turn off computer, and remove powercord
* Push the powerbutton a few times (so all capcitors in the PSU become empty)
* Move ClearCMOS jumper to clear, and let it be there 5-10mins, then move it back
* Start the computer, enter bios
* Load Bios default, save and reboot :thb:

Permalänk

Original-BIOS19 klockar bäst för mig.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av RollE2k
Japp, och du ska även helst köra flashmenu 1.20 (enligt abit).
sen när du botat in i bios ska du loada Optimized defaults, save & exit. och sen sist in i bios och ställa in allt som vanligt.

edit: Taget från tictacs sida www.underclock.rocks.it

2) Windows Method
* Flash bios with Flashmenu 1.20
* Turn off computer, and remove powercord
* Push the powerbutton a few times (so all capcitors in the PSU become empty)
* Move ClearCMOS jumper to clear, and let it be there 5-10mins, then move it back
* Start the computer, enter bios
* Load Bios default, save and reboot :thb:

Låter jädra jobbigt om du frågar mig.
E ändå säkrare att köra med den gamla hederliga floppyn isådanna fall?

Permalänk
Medlem

Nu skall vi se här om jag har fattat rätt....hehe
1. flasha biosen me flashmenu1.20
2.stänga av datorn gö en clear cmos
3.boota upp igen o load bios default
4.spara o boota om
5.Nu e de bara o köra som vanligt o ställa in biosen som man vill ha o klockaom man känner för de.
Är de så ni menar?

Visa signatur

[AsusP7P55D[i5-760@4.00Ghz[Kingtiger2x2Gb@9-9-9-24-1600Mhz[6870@ CF]

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Jag fattar ärligttalat inte det där med att ceara COMS:en.

Om jag nu flashar så "bränns" la det nya bioset in, sen skall man ceara det igen? Då måste ju den nya försvinna?

När jag cearar COMS så går den iallefall till orginalbioset.

Permalänk
Medlem

Ja asså...

1. Uppdaterar gör man mot EPROM BIOS

2. Flashar/Clearar gör man mot CMOS BIOS som är en buffrad kopia av EPROM BIOS.

Frågor på det?

Permalänk
Medlem

Det är inte själva bioset du clearar med bygeln, det har du juh mycker riktigt redan flashat. Det är biosets inställningar du clearar. Dom lagras nämligen i en annan krets. Om inte detta görs ordentligt kan det bli kvar inställningar från det gamla bioset med tex instabilitet som följd.

Ajdå, nån hann före

Men:

För övrigt har det redan släppts ett nytt bios, D23, där man framför allt åtgärdat buggig S-ATA. Även TicTac har redan hunnit modda det, och har släppt D23 "Sub-Zero" som är det första bioset med en helt komplett sip-tabell utan några som helst begränsningar. Hittas fnv på Abit USA:s forum.

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Medlem

Länk tack till nya D23;)

Visa signatur

[AsusP7P55D[i5-760@4.00Ghz[Kingtiger2x2Gb@9-9-9-24-1600Mhz[6870@ CF]

Permalänk
Medlem
Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk

Vilket D23 BIOS ska man välja då?

Edit: Fungerar FlashMenu 1.32 lika bra som 1.20?

Permalänk
Medlem

Flashmenu 1.33 är den senaste .. fungerar nog .. men jag föredrar att:

Ta tex D23 originalbios och extrahera alla filer, stoppa in en floppy i diskettstationen, om du har Windows XP högerklicka välj formatera, kryssa i rutan att du skall skapa en DOS systemdiskett, har du ett annat OS kan du ladda ner DrDOS 7 från http://www.bootdisk.com/ , kopiera ALLA filer du extraherade från originalbioset till den färdiga systemdisketten, extrahera TicTac:s bios och byt namn på bin-filen till exakt samma namn som D23bin-filen och kopiera över den till disketten och skriv över original-bin, boota om, gå in i bios och ställ ner alla överklockade värden till default och välj diskett som första boot-alternativ, boota igen och du kommer till en a:\-prompt , skriv "runme"(för då slipper du skriva alla växlar till flashprogrammet), tryck på valfri tangent några gånger och flashningen sätter igång med ett snyggt ascii-gränssnitt, när det är klart tryck F1 på uppmaning och boota om, nu kan du gå in i bios och ställa in allt som du vill ha det !

Det känns säkrare med diskett

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av the squonk
Flashmenu 1.33 är den senaste .. fungerar nog .. men jag föredrar att:

Ta tex D23 originalbios och extrahera alla filer, stoppa in en floppy i diskettstationen, om du har Windows XP högerklicka välj formatera, kryssa i rutan att du skall skapa en DOS systemdiskett, har du ett annat OS kan du ladda ner DrDOS 7 från http://www.bootdisk.com/ , kopiera ALLA filer du extraherade från originalbioset till den färdiga systemdisketten, extrahera TicTac:s bios och byt namn på bin-filen till exakt samma namn som D23bin-filen och kopiera över den till disketten och skriv över original-bin, boota om, gå in i bios och ställ ner alla överklockade värden till default och välj diskett som första boot-alternativ, boota igen och du kommer till en a:\-prompt , skriv "runme"(för då slipper du skriva alla växlar till flashprogrammet), tryck på valfri tangent några gånger och flashningen sätter igång med ett snyggt ascii-gränssnitt, när det är klart tryck F1 på uppmaning och boota om, nu kan du gå in i bios och ställa in allt som du vill ha det !

Det känns säkrare med diskett

Men man ska väll Cleara CMOS också?

Visa signatur

”Det krävs talang för att lira hårdrock medan det räcker med en taskig barndom för att spela hiphop”

Permalänk
Medlem
Citat:

Men man ska väll Cleara CMOS också?

Absolut ! Som sagts ovan, annars kan inställningarna från tidigare bios finnas kvar. Glömde det, det kan bli så när man sitter på jobbet och öhhm jobbar

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Medlem

hur många är det som kör tictac´s version då? om man skulle våga sig på det menar jag

Visa signatur

P180B, Tagan Easyconnect 580W, E6750, Gigabyte P35-DS4, 8GB GSkill PQ PC2-6400, Gainward 8800GTS, Scythe Mine, Creative X-FI XtremeMusic

Permalänk

Om man kör flashmenu slipper man väl cleara cmos med jumpern? i flashmenu programmet står det att den tar clear cmos efter flashningen iaf.

Visa signatur

Athlon64 4400+ @2.25GHz | MSI K8N Neo4 Platinum | 2*1Gb G-Skill pc4000 | Connect3d X1900XT | 250+200+74 all WD | Samsung 970p

Permalänk
Medlem

Skadar väll inte att göra det en då
Jag clearar alltid CMOS efter en flash oavsätt om jag gör det från Windows eller dos.

Ta det säkra framför det osäkra...

/Martin

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av the squonk
Absolut ! Som sagts ovan, annars kan inställningarna från tidigare bios finnas kvar. Glömde det, det kan bli så när man sitter på jobbet och öhhm jobbar

Nununu. Nu hänger jag inte med. Asså alltid när jag har flashat så har jag gjort som står här överst... eller några svar över. Använda disket på exsakt samma sätt som du beskrev.
Oftast sparar jag också det bios som ligger inne för närvarande(på disketten) Sen startar bara datorn om och jag har fått in det nya bioset.

När och om jag nu clearar coms så försvinner det bios jag flashade med för att återgå till det bios som låg på när jag fick moderkortet.

Är det itne såhär, har för mig att det alltid har funkat så? Om man vill ha "orginal inställningar" på det nya bioset är det la bara te att ladda default setting i bios eller???

Permalänk
Medlem

Nej, du har nog fått det en aning om bakfoten ? Tur att det fungerat för dig ändå
Flashar gör du alltså till EPROM BIOS, när du gjort det kan du förstås inte få tillbaks ditt gamla bios genom att cleara, det är borta, ersatt av det nya i EPROM BIOS. CMOS BIOS däremot iinnehåller en kopia av EPROM BIOS med alla aktuella inställningar. Om du inte clearar kan det alltså finnas "skräp" kvar i CMOS BIOS från det förra bioset. När du clearar tas det en exakt kopia av det senaste bioset du lagt in i EPROM BIOS, för där skall det inte finnas något skräp om du inte misslyckats med flashningen. När du ändrar dina inställningar i bios sparas alltid dessa i CMOS BIOS. EPROM BIOS ändras bara när du flashar.

Hoppas det blev lite klarare ?

btw. jag drabbades nyligen av ett korrupt bios, PR3ACH3R-bios. Det var rätt tufft eftersom cleara naturligtvis inte hjälper då. Det var så korrupt så att inte ens bios-räddningsdiskett fungerade. Men då var det praktiskt att man kunde göra en "hotswap" dvs plocka ur EPROM manuellt och trycka i det i ett annat NF7 medan det är igång och sen flasha det i Windows med Flashmenu. Det fungerade finfint , men det skulle vara praktiskt att ha en "bios saviour". Fast jag har bara misslyckats med flashningar 2 ggr på 6 år ...

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Medlem

Jag har en "bios saviour" och kan bara säga att flasha bios är lika enkelt som att trycka på start knappen i windows Pulsen har i alla fall gått ner till 50 slag/min istället för 280 slag/min som man hade när man flashade innan

/Martin