Permalänk

6950 vs 560 Ti

Vet inte om det är rätt trådgrupp men hursomhelst...

Jag är inte helt säker på vilket av dessa kort jag ska köpa.

http://www.inet.se/artikel/5409145/xfx-radeon-hd6950-1gb

eller

http://www.inet.se/artikel/5409095/gigabyte-geforce-gtx-560-t...

6950 ska tydligen vara snäppet bättre än 560 Ti, därmer hundalappen dyrare. Geforcekortet är däremot överklockat.
Är i behov av lite tips och råd. Vilket av dem borde jag skaffa? Att 6950:an kostar lite mer spelar ingen roll för mig. Jag är mest ute efter prestanda. Däremot har jag alltid gillat Nvidia, inte för att jag skulle vara en fanboy, utan mest för att jag alltid har haft Nvidia och känner mig tryggare med det på något sätt

Hursomhelst, hjälp mig nu! Tack på förhand

EDIT: Jag glömde nämna att jag vill kunna maxa Battlefield 3 när det kommer ut. Tydligen så kommer båda korten klara av det men ändå. Vilket skulle möjligen prestera bättre?

Permalänk
Hedersmedlem

Precis som du konstaterat så är 6950 en aning bättre än 560 Ti, och kostar en aning mer, så det är hugget som stucket. (560 Ti är liiiite mer prisvärd, men endast lite.)

Trivs du bäst med Nvidia så är det ju 560 Ti det givna valet. Jag personligen tycker dessutom kylaren på Gigabytekortet är bättre än den på XFX-kortet.

Svårt att säga saker om BF3, men vad vi såg i alfan så ska det gå att köra "High" med 560 Ti.

Visa signatur

CPU: Intel i5 2550K (NH D-14) GPU: Nvidia GTX 570 Mobo: Gigabyte GA-P67-UD7(B2) PSU: Cooler Master Silent Pro 700W

Visste du att om Du inte håller dig till reglerna varje dag, så kommer Arla-haren och skjuter dig i huvudet eller ibland i magen.

Permalänk

Skriver för att helt enkelt kunna hitta tillbaka då jag undrar detta också!

Visa signatur

Chassi: Cooler Master HAF X Advanced Big Tower | PSU: Corsair HX 750w
CPU: Intel Core i7 2600k @ Stock (3,4) | GPU: XFX Radeon 6950 'Dual Fan' 2GB
Moderkoret: MSI P67A-GD65 | RAM: Corsair Vengeance 8 GB CL9 1600 Mhz

VILL DU HAR SVAR FRÅN MIG SÅ CITERA!

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av InhaleMyFart:

Skriver för att helt enkelt kunna hitta tillbaka då jag undrar detta också!

Finns en funktion för det också.

Kolla över första posten, Verktyg -> Bevaka tråd

Visa signatur

CPU: Intel i5 2550K (NH D-14) GPU: Nvidia GTX 570 Mobo: Gigabyte GA-P67-UD7(B2) PSU: Cooler Master Silent Pro 700W

Visste du att om Du inte håller dig till reglerna varje dag, så kommer Arla-haren och skjuter dig i huvudet eller ibland i magen.

Permalänk
Medlem

Du kommer INTE kunna maza bf3 med 1920x1080p

Permalänk
Medlem

Många har även mycket problem med Gigabyte GTX560ti då det är enligt många för mycket klockat.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

| Asus Strix Z270H| i7 6700k | 16GB Ballistix 2400Mhz DDR4 | 2 TB Seagate | Samsung Evo 850 250GB | MSI GTX 1080 Seahawk X | EVGA Supernova G3 750W

Permalänk
Skrivet av Leifson:

Finns en funktion för det också.

Kolla över första posten, Verktyg -> Bevaka tråd

Tackar! De visste jag inte

Visa signatur

Chassi: Cooler Master HAF X Advanced Big Tower | PSU: Corsair HX 750w
CPU: Intel Core i7 2600k @ Stock (3,4) | GPU: XFX Radeon 6950 'Dual Fan' 2GB
Moderkoret: MSI P67A-GD65 | RAM: Corsair Vengeance 8 GB CL9 1600 Mhz

VILL DU HAR SVAR FRÅN MIG SÅ CITERA!

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av simme300:

Du kommer INTE kunna maza bf3 med 1920x1080p

Hur vet du det?

Jag kunde köra på "High" i alfan med betydligt långsammare GTX460.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

http://www.sweclockers.com/forum/4-ovrigt/1031553-sammanstall...

En liten tråd jag skapade, det kanske ger dig lite ljus i tunneln. (Förvånad över att ingen har kollat på tråden överhuvudtaget, måste välja en flashigare titel nästa gång. xD)

Visa signatur

Cooler Master MasterBox 5 Pro | AMD Ryzen 5 2600 | Cryorig H7 | ASUS TUF B450-PLUS GAMING | ASUS ROG Strix RX580 8GB | Corsair 16GB @ 3000Mhz | Samsung 860 EVO 500GB

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Tomtelol:

http://www.sweclockers.com/forum/4-ovrigt/1031553-sammanstall...

En liten tråd jag skapade, det kanske ger dig lite ljus i tunneln. (Förvånad över att ingen har kollat på tråden överhuvudtaget, måste välja en flashigare titel nästa gång. xD)

Jag tittade i din tråd.

Jag avskrev även värdena som exakta, då de kommer från användare som skickat in dem, och saker som processorklock eller grafikkortsklock nämns inte. Jag följer hellre test gjorda av stora sidor, som tx. Sweclockers, som ger all information om hela testsystemet, och ser till att testen har samma förutsättningar.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Leifson:

Jag tittade i din tråd.

Jag avskrev även värdena som exakta, då de kommer från användare som skickat in dem, och saker som processorklock eller grafikkortsklock nämns inte. Jag följer hellre test gjorda av stora sidor, som tx. Sweclockers, som ger all information om hela testsystemet, och ser till att testen har samma förutsättningar.

Så sant så sant, men kollar du rent logiskt så ligger den sammanställningen i snitt lika med SweC Prestandaindex/Pris/Prestanda. Bara det att dom har endast testat olika grafikkort, inte skillnaden generellt mellan populära processorer.

Hur mycket du förlorar på ett rent datorspel i prestanda i valet mellan AMD och Intel är givetvis en sak för sig, men kollar du på dom inskickade resultaten från 3DMark så märker man en väldigt stor skillnad.

Bara det jag egentligen var ute efter, att se för mig själv vad man skulle tjäna på att uppgradera till.

Valet av den stapeln med mest antal resultat var bara för att 9/10 i denna var standardklock på både processor och grafikkort. Men den största nackdelen är ju precis som du nämnde, alla system har inte samma förutsättningar. Men trots detta så är det ju ändå en relativt sanningsenlig lista, no?

Visa signatur

Cooler Master MasterBox 5 Pro | AMD Ryzen 5 2600 | Cryorig H7 | ASUS TUF B450-PLUS GAMING | ASUS ROG Strix RX580 8GB | Corsair 16GB @ 3000Mhz | Samsung 860 EVO 500GB

Permalänk
Medlem

Om 460 klarar High i alphan med bra flyt.. Tror jag nog att 560 ti kommer kunna maxa BF3 utan AA.
Tror på att grafik inställningarna kommer se ut ungefär såhär:

GTX 560 TI:

Very Low - massor med FPS
Low - 100+
Medium - 80+
High - 65FPS+
Very High - 50FPS+
Ultra - 35FPS+

Gissar jag på!
DICE har nämnt att ULTRA kommer vara en inställning i alla fall!

Visa signatur

Cooler Master NR200P | i7 9700k | RX 7800 XT | 16GB |

Permalänk
Medlem
Skrivet av holin59:

Om 460 klarar High i alphan med bra flyt.. Tror jag nog att 560 ti kommer kunna maxa BF3 utan AA.
Tror på att grafik inställningarna kommer se ut ungefär såhär:

GTX 560 TI:

Very Low - massor med FPS
Low - 100+
Medium - 80+
High - 65FPS+
Very High - 50FPS+
Ultra - 35FPS+

Gissar jag på!
DICE har nämnt att ULTRA kommer vara en inställning i alla fall!

Skoj, jag äger ett 560 TI. Dock så ska skillnaden på 460 och 560 vara på några fps, men det kan röra sig om hela 10 fps, vill minnas att det var så med BFBC2 i någon benchmark jag såg.

Skrivet av Mzibit:

Många har även mycket problem med Gigabyte GTX560ti då det är enligt många för mycket klockat.

Skickades från m.sweclockers.com

Det kan jag bekräfta, det har blivit bättre med nyare drivrutiner, men Crysis 2 fungerar garanterat inte längre än 10-15 min på 900MHz stock clock. Om man sänker till 880 så funkar det dock :S hur stor skillnad är det?

Dock är det rätt bra prestanda på 5xx korten underklockade eller inte

Visa signatur

5820k - 6950 XT

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av EwiQ:

Skoj, jag äger ett 560 TI. Dock så ska skillnaden på 460 och 560 vara på några fps, men det kan röra sig om hela 10 fps, vill minnas att det var så med BFBC2 i någon benchmark jag såg.

Det kan jag bekräfta, det har blivit bättre med nyare drivrutiner, men Crysis 2 fungerar garanterat inte längre än 10-15 min på 900MHz stock clock. Om man sänker till 880 så funkar det dock :S hur stor skillnad är det?

Dock är det rätt bra prestanda på 5xx korten underklockade eller inte

Skillnaden på 460 och 560 beror helt på klockfrekvens, då det är i princip det enda som skiljer korten åt. I standardfrekvenser skiljer det cirka 15%.

Verkar som att tillverkarna varit lite väl på med frekvenserna på 560 Ti, speciellt de överklockade varianterna. Prova höja spänningen pyttelite annars?

Visa signatur