Spekulering: Kommer något spel inom 2-3år komma över 2gig vram använding på 1080p?

Permalänk
Avstängd

Spekulering: Kommer något spel inom 2-3år komma över 2gig vram använding på 1080p?

Någon som har några teorier?

Sitter och klurar lite över de här pga av nästa datorköp, jag menar de flesta spel på 1080 ligger ju på ca 700-1300 och endast spel som bf3 och crysis kommer upp i monster nivåer på 1.5gig-1.8gig.

Men hur länge kan man vänta sig att spelen stannar på dessa nivåer, enda anledning egentligen varför de ligger på kvar på dessa nivåer är ju 100% pga av konsolerna då man iaf får ut mer av att kunna köra HD texturer.

Som vi såg på uppdateringen tidigare idag så vill intel pressa ut 1440p skärmar vilket blir mainstream inom 2år eller något och bara där så kommer de behövs brutalt mycket mer.

Varför jag frågar de här är för att jag sitter och funderar lite om 2gig på 680gtx är nog eller om 3gig 7970 faktiskt är värt de inom en period av 2år eller om de inom 1år kommer komma något spel som kräver mer en de.

Permalänk
Medlem

Med tanke på att GTX680 klarar sig fint i ultra BF3 och 2560x1600 så skulle jag inte vara orolig.
Självklart så kommer nya spel att kräva mer av grafikkorten, men så har det ju alltid varit.
Så när 680/7970/whatever möter sina övermän i form av nya spel så är det dax att byta grafikkort ändå.
Men jag tror att just BF3 är lite av ett undantag just nu, inget annat spel är ju ens i närheten av det i minneskrav.
Kul iofs att dice ger även värstingsystem en workout, men jag tror att spinoffspelen på frostbite motorn kommer att vara lite snällare.

Permalänk
Medlem

Som Jonas och Emil sa i dagens frågelåda så kommer förmodligen 680 vara så pass dåligt att det ändå är dags att byta när 2GB VRAM är för lite i 1080p.

Permalänk
Antielefant
Skrivet av Granter:

Någon som har några teorier?

Sitter och klurar lite över de här pga av nästa datorköp, jag menar de flesta spel på 1080 ligger ju på ca 700-1300 och endast spel som bf3 och crysis kommer upp i monster nivåer på 1.5gig-1.8gig.

Men hur länge kan man vänta sig att spelen stannar på dessa nivåer, enda anledning egentligen varför de ligger på kvar på dessa nivåer är ju 100% pga av konsolerna då man iaf får ut mer av att kunna köra HD texturer.

Det är en sanning med modifikation. Vad kallar du HD-texturer? För standard HD (1024x1024-texturer) räcker 1 GB VRAM utan minsta bekymmer. Vad som börjar strula är när man lastar extrema sådana (typ 4096x4096 utan LoD)... och då sticker det fort upp till runt 1500 MB.

Där tar det däremot stopp. Du kan inte lasta på högre texturnivåer eftersom texturenheterna helt enkelt inte kan hantera mycket mer än så. Försöker du ladda 8k-texturer kommer i princip alla spelmotorer att spy ut dig till skrivbordet igen.

Citat:

Som vi såg på uppdateringen tidigare idag så vill intel pressa ut 1440p skärmar vilket blir mainstream inom 2år eller något och bara där så kommer de behövs brutalt mycket mer.

Mja, Intel vill, visst, men det är en fråga om pris och tillgång också. Jag är inte villig att betala 10k för en bildskärm... alla mina tre kostade knappt det, och priserna på bildskärmar har inte rört sig särskilt mycket de senaste två åren.

Citat:

Varför jag frågar de här är för att jag sitter och funderar lite om 2gig på 680gtx är nog eller om 3gig 7970 faktiskt är värt de inom en period av 2år eller om de inom 1år kommer komma något spel som kräver mer en de.

Nej, det kommer det inte. Inget spel som kommer med känt och satt släppdatum kommer ens att komma i närheten av vad BF3 tar, och det innefattar i alla fall alla spel som kommer det närmaste året.

Visa signatur

i7-12700KF | 128 GB DDR4-4000 | RTX 4080 | Samsung 990 Pro | 3xAcer XB270HU G-Sync

Permalänk
Medlem

enda ja kommer på som kanske ligger i den riskzonen är väl arma 3.

Arma 3 system requirements:

OS – Windows 7 / Vista
CPU – Intel Core i5 or AMD Athlon Phenom X4 or faster
GPU – Nvidia Geforce GTX 260 or ATI Radeon HD 5770, shader Model 3 and 896 MB VRAM, or faster
RAM – 2 GB
HDD – 15 GB free space
DVD – Dual Layer compatible
DirectX® – 10

Visa signatur

In science we trust!

Permalänk
Medlem

Kommer någon vilja sitta och lira i 1080p om 2-3 år? Lite som att lira med 1024x768 när det finns 1600x1200 Skulle det vara så att det kommer finnas högupplösta skärmar redan om ett år kan den senaste grafikkortsgenerationen blir hyfsat kortlivad och nästa generations grafikkort kommer tvingas ta ett större prestandakliv än vanligt. Men visst... nöjer man sig med 1440p lär du ändå klara dig hyfsat bra några år framöver.

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk

Jo, känns som Arma 3 kommer spräcka gränsen rätt fort.

Permalänk
Antielefant

ARMA 3 har dock lägre systemkrav än BF3 (och om ryktena stämmer en långt bättre optimerad grafikmotor) så...

Visa signatur

i7-12700KF | 128 GB DDR4-4000 | RTX 4080 | Samsung 990 Pro | 3xAcer XB270HU G-Sync