Hjälp, behöver nytt grafik kort!

Permalänk

Hjälp, behöver nytt grafik kort!

Nu är jag trött på fryslagg, varmt kort och beställningar som inte passar!

Jag har egentligen inte alls budget att köpa ett nytt grafikkort nu, Men med en sommar med DH och massa andra lan så känns det ändå som en bättre investering.

Jag kikar på begagnade kort, har funnit ASUS Radeon HD5770 för en vettig peng som passar mig. jag har googlat lite (är alldeles ny på grafikkort så jag kan inte så mkt än) Och det verkar hyffsat, Jag spelar som mest Dota 2 just nu men även cs, endel HoN och endel annat, så det ska klara av det utan dessa förbannade fryslagg.

Tips råd allt är välkommet så jag får ett vettigt kort!

Permalänk
Medlem

övriga komponenter i datorn ?

Visa signatur

Ryzen 5 5600, MSI B450 Tomahawk Max, 2x8 gb kingston reaper 3200 mhz Gigabyte GTX 1660 Super OC och nätagg be quiet 700w SSD: 120 gb pny cs 900, Kingston Fury 1 tb, wd blue ssd 500gb

Permalänk

MSI GF615M-P33 V2 - Moderkort
Nvidia Geforce gt 430 - Grafikort
Amd Athlon II X2 250 3.00 ghz - Processor
och ett 650 w nättag

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Assistansfel:

MSI GF615M-P33 V2 - Moderkort
Nvidia Geforce gt 430 - Grafikort
Amd Athlon II X2 250 3.00 ghz - Processor
och ett 650 w nättag

Aj aj aj....En 2-kärnig Athlon kommer flaska duktigt är jag rädd för men visst kan du få en liten prestandaskjuts av ett 5770...

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk

Okej, jag har ingen aning, är helt nu när det gäller hur olika typer modeller funkar.
Så jag borde alltså byta processor för att få någon förändring alls?

Permalänk
Medlem

Köp ett sånt: http://www.sweclockers.com/annons/67071-2-st-radeon-hd-5850
Du ångrar inte den extra pengen!

Edit: har precis gått ifrån 5770 till 5850 själv, det var trevligt!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Assistansfel:

Okej, jag har ingen aning, är helt nu när det gäller hur olika typer modeller funkar.
Så jag borde alltså byta processor för att få någon förändring alls?

Vad har du för budget? för att veta vad du har att leka med och hur mycket minne har du? ddr2 eller 3 på de mobbot?

Visa signatur

Chassi Lian Li O11 MINI Black MB Asus ROG Strix X570-F CPU Ryzen 5900x / NZXT Z63 RAM 64Gb DDR4 HyperX SSD 2T+2 M.2 + Seagate 2Tb + 2 Ssd GPU Asus Strix GTX3080Ti Oc PSU Corsair SF750 Skärm Odyssey G9 G93SC/ 2x27" LG GP850.

Permalänk

Embu - Jag har egentligen ingen budget alls, Det är det som suger, annars hade jag inte haft dessa problem får då hade jag köpt nytt allt ihop för jag är inte alls nöjd med datorn prestandamässigt.

Funderar på att försöka fåtag på ett på ett typ uppgraderingspaket istället för att köpa enskillt, skulle ju tjäna på det i längden. Men jag vet inte. Jag får allvarligt hjärnblödning snart..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Assistansfel:

Embu - Jag har egentligen ingen budget alls, Det är det som suger, annars hade jag inte haft dessa problem får då hade jag köpt nytt allt ihop för jag är inte alls nöjd med datorn prestandamässigt.

Funderar på att försöka fåtag på ett på ett typ uppgraderingspaket istället för att köpa enskillt, skulle ju tjäna på det i längden. Men jag vet inte. Jag får allvarligt hjärnblödning snart..

Som jag kan se så klarar ditt mobbo av dom mesta amd processorerna som finns ute som är av samma socket..

har du 4gb ddr3 redan och köper en bättre prolle samt grafik kort så klarar du dig ett tag till faktiskt..

eller så får du hålla tummarna att du vinner webhallens tävling

Visa signatur

Chassi Lian Li O11 MINI Black MB Asus ROG Strix X570-F CPU Ryzen 5900x / NZXT Z63 RAM 64Gb DDR4 HyperX SSD 2T+2 M.2 + Seagate 2Tb + 2 Ssd GPU Asus Strix GTX3080Ti Oc PSU Corsair SF750 Skärm Odyssey G9 G93SC/ 2x27" LG GP850.

Permalänk

Har kikat runt lite och plockat ihop ett paket som verkar okej, i rätt pris och att det förhoppningsvis ska passa ihop.

Det är:
Sapphire Radeon HD 6770 1GB
Gigabyte GA-970A-UD3, Socket-AM3+
AMD FX-6100 6-Core Processor

Verkar det något att ha?

Permalänk

Såg inte att du svarat förns jag skickade.
Jag får verkligen total hjärnblödning, Ju mer jag försöker fatta och lära mig ju mindre verkar jag förstå XD

Haha stalkar du mig?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Assistansfel:

Har kikat runt lite och plockat ihop ett paket som verkar okej, i rätt pris och att det förhoppningsvis ska passa ihop.

Det är:
Sapphire Radeon HD 6770 1GB
Gigabyte GA-970A-UD3, Socket-AM3+
AMD FX-6100 6-Core Processor

Verkar det något att ha?

Skrivet av Assistansfel:

Såg inte att du svarat förns jag skickade.
Jag får verkligen total hjärnblödning, Ju mer jag försöker fatta och lära mig ju mindre verkar jag förstå XD

Haha stalkar du mig?

hmm de är ju lättare om du säger till vad din max budget är, eftersom du kikar på uppgraderings paket så har du ju någon riktlinje att gå efter..

hahahaha njaa inte riktigt, är ju själv me o tävlar så man kollar ju vad andra har för riggar.. o de är många swec folk som är med där
du får inte glömma att dela med dig av tävlingen "share" på fejs.. glömmer du de är du inte alls med o tävlar :S

Visa signatur

Chassi Lian Li O11 MINI Black MB Asus ROG Strix X570-F CPU Ryzen 5900x / NZXT Z63 RAM 64Gb DDR4 HyperX SSD 2T+2 M.2 + Seagate 2Tb + 2 Ssd GPU Asus Strix GTX3080Ti Oc PSU Corsair SF750 Skärm Odyssey G9 G93SC/ 2x27" LG GP850.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Embu:

hmm de är ju lättare om du säger till vad din max budget är, eftersom du kikar på uppgraderings paket så har du ju någon riktlinje att gå efter..

hahahaha njaa inte riktigt, är ju själv me o tävlar så man kollar ju vad andra har för riggar.. o de är många swec folk som är med där
du får inte glömma att dela med dig av tävlingen "share" på fejs.. glömmer du de är du inte alls med o tävlar :S

intresserad av en helt ny sapphire hd 6850 2gb, kostar 1500kr utan frakt och 1650kr med frakt (prisjakt)
vill ha ett bra bud, helt nytt. kartong o alla tillbehör.

Visa signatur

NZXT Phantom Special Edition Red Stripes & I5 4670k 4.4ghz & Noctua D14 & Asus Z87-A ATX & Samsung 840 EVO 250GB & Sapphire R9 390X & OCZ FATAL1TY - 750 W & W10 PRO 64x & R.A.T 7 & Saitek Cyborg
LOL (WEST) Norowner!!! inte den bästa men inte den sämsta heller!

Permalänk
Skrivet av Embu:

hmm de är ju lättare om du säger till vad din max budget är, eftersom du kikar på uppgraderings paket så har du ju någon riktlinje att gå efter..

hahahaha njaa inte riktigt, är ju själv me o tävlar så man kollar ju vad andra har för riggar.. o de är många swec folk som är med där
du får inte glömma att dela med dig av tävlingen "share" på fejs.. glömmer du de är du inte alls med o tävlar :S

det jag plockade ihop nu gick på ca 2500, Är helt över min budget igentligen. MEN det är säkert värt det i längden, eftersom jag nu försökt med div olika saker för att få datorn jag har nu att flyta på bra, men med halvtaskigt resultat.

Har kollat på dom färdiga paketen på komplett och inet, Men det är ju inga grafikkort med dom så det är lite onödigt att lägga pengarna på det när jag måste lägga ut extra på ett grafikkort.

Permalänk
Medlem

tänkt på laptop ? kan vara en snabb lösning

Visa signatur

Born to raise hell

Permalänk
Medlem
Skrivet av Assistansfel:

det jag plockade ihop nu gick på ca 2500, Är helt över min budget igentligen. MEN det är säkert värt det i längden, eftersom jag nu försökt med div olika saker för att få datorn jag har nu att flyta på bra, men med halvtaskigt resultat.

Har kollat på dom färdiga paketen på komplett och inet, Men det är ju inga grafikkort med dom så det är lite onödigt att lägga pengarna på det när jag måste lägga ut extra på ett grafikkort.

Det billigaste du skulle komma undan med är ju egentligen att byta cpu och grafik kort.. kanske 8gb minne nu när dom är så billiga eller köpa till 4gb.. vet ju inte alls vad du har i minne.. men dom 2-3 sakerna skulle räcka gott o väl o hålla din dator i liv något år framåt..

ifall du skulle hitta en amd x4 965 beg tex och en nvidia GTX 560 för runt 1200kr beg så skulle du landa på under 2k och ha uppdatera din dator rejält ..

Visa signatur

Chassi Lian Li O11 MINI Black MB Asus ROG Strix X570-F CPU Ryzen 5900x / NZXT Z63 RAM 64Gb DDR4 HyperX SSD 2T+2 M.2 + Seagate 2Tb + 2 Ssd GPU Asus Strix GTX3080Ti Oc PSU Corsair SF750 Skärm Odyssey G9 G93SC/ 2x27" LG GP850.

Permalänk
Medlem

Jag tror inte ditt moderkort klarar av AMD FX processorerna.
Köp en Phenom X4 965
http://cdon.se/hemelektronik/amd_phenom2_x4_965_3.4ghz_socket...

och ett HD6850 så kommer du få ett rejält prestandalyft för 2040kr(med rabattkod swec1205)
http://cdon.se/hemelektronik/asus_radeon_eah6850_directcu%252...

Du kan även spara 600kr och köpa ett begagnat HD5850 som föreslogs tidigare.

Permalänk
Skrivet av Embu:

Det billigaste du skulle komma undan med är ju egentligen att byta cpu och grafik kort.. kanske 8gb minne nu när dom är så billiga eller köpa till 4gb.. vet ju inte alls vad du har i minne.. men dom 2-3 sakerna skulle räcka gott o väl o hålla din dator i liv något år framåt..

ifall du skulle hitta en amd x4 965 beg tex och en nvidia GTX 560 för runt 1200kr beg så skulle du landa på under 2k och ha uppdatera din dator rejält ..

Det var det jag började kika på, men tänkte att jag kan lika gärna köpa ett nytt moderkort med eftersom jag ju hade planer på att byta ut allt i höst iallafall. Så kan jag ju lägga ut dom pengarna nu så har jag det gjort istället för att behöva krångla massor.

men dom grejerna jag skrev upp, speciellt grafikkortet är jag väldigt osäker på. Moderkortet och processorn blire nog..

Permalänk

Har absolut inte läst hela tråden, men kan rekommendera dig att köpa en ny AM3 processor ifall jag nu kommer ihåg rätt att ditt moderkort var AM3. Köpt en quad core så bör det fungera hyfsat och du slipper flaskhalsa. Grafikkort? Skulle nog rekommendera ett 6850 eller 6870.

Visa signatur

« CITERA FÖR SVAR »

CPU: AMD Ryzen 7 3700X ║ MB: ASUS X570-PLUS ║ RAM: 32GB ║ GPU: GeForce GTX 1080 ║ PSU: EVGA SuperNOVA 750 G2 ║ SSD: Samsung 970 EVO+ 500GB ║

Permalänk
Medlem
Skrivet av S1im:

Jag tror inte ditt moderkort klarar av AMD FX processorerna.
Köp en Phenom X4 965
http://cdon.se/hemelektronik/amd_phenom2_x4_965_3.4ghz_socket...

och ett HD6850 så kommer du få ett rejält prestandalyft för 2040kr(med rabattkod swec1205)
http://cdon.se/hemelektronik/asus_radeon_eah6850_directcu%252...

Du kan även spara 600kr och köpa ett begagnat HD5850 som föreslogs tidigare.

Smart köpråd, en CPU med 125 w tdp till ett moderkort som bara stöder CPUer upp till 95 w

Permalänk
Medlem
Skrivet av Assistansfel:

Det var det jag började kika på, men tänkte att jag kan lika gärna köpa ett nytt moderkort med eftersom jag ju hade planer på att byta ut allt i höst iallafall. Så kan jag ju lägga ut dom pengarna nu så har jag det gjort istället för att behöva krångla massor.

men dom grejerna jag skrev upp, speciellt grafikkortet är jag väldigt osäker på. Moderkortet och processorn blire nog..

Oki så här är det.. oavsett vad du kommer att göra så kommer det kosta pengar.. de jag hade gjort ifall du ändå hade tänkt att uppdatera så småningom så hade jag börjat med att köpa moderkort och ny processor och slå till på ett grafikkort när jag hade haft mer pengar..

de paketet du visade så funkar mobbot o cpu bra tillsammans.. MEN om du inte har riktigt med pengar till ett bra grafikkort skulle jag rekommendera dig att spara pengar tills du kan köpa ett lite bättre och köra med det du har nu.. visst köper du mobbo o cpu kommer grafikkortet att flaska men då vet du att det är grafik kortet och inget annat.. ist för att köpa bra grafikkort och resten flaskar.. hänger du med hur jag tänker? att leta efter något billig lösning på grafikkorts problemet får inte upp dig så otroligt mycket från de du har nu..

Edit** jag såg att ditt mobbo är M-Atx har du så litet chassi så du måste köra med m-atx? isf får du byta moderkort till ett m-atx variant.

Visa signatur

Chassi Lian Li O11 MINI Black MB Asus ROG Strix X570-F CPU Ryzen 5900x / NZXT Z63 RAM 64Gb DDR4 HyperX SSD 2T+2 M.2 + Seagate 2Tb + 2 Ssd GPU Asus Strix GTX3080Ti Oc PSU Corsair SF750 Skärm Odyssey G9 G93SC/ 2x27" LG GP850.

Permalänk
Medlem
Skrivet av matte70:

Smart köpråd, en CPU med 125 w tdp till ett moderkort som bara stöder CPUer upp till 95 w

Bios uppdateringar kan ändra sånt.. de är bara o kolla deras lista över cpu:er den stödjer..

Visa signatur

Chassi Lian Li O11 MINI Black MB Asus ROG Strix X570-F CPU Ryzen 5900x / NZXT Z63 RAM 64Gb DDR4 HyperX SSD 2T+2 M.2 + Seagate 2Tb + 2 Ssd GPU Asus Strix GTX3080Ti Oc PSU Corsair SF750 Skärm Odyssey G9 G93SC/ 2x27" LG GP850.

Permalänk

Du Embu, har du skype eller nått? Så kan man ta det den vägen. Blir bara snurrig av att läsa och skriva efterhand

Permalänk
Skrivet av Embu:

Bios uppdateringar kan ändra sånt.. de är bara o kolla deras lista över cpu:er den stödjer..

Nej det kan man inte...stödjer inte moderkortet 125W cpu så gör den det inte! Det är helt enkel för klen strömförsörjning på det moderkortet!

Dock så finns det 95W version av X4 955 eller X6 1055...svåra att hitta men de finns...är egentligen OEM-versioner.

Som många andra sagt...skaffa en Phenom 2 X4 955 95W eller om moderkortet stödjer det...en Phenom 2 X6 1055 95W.
När det gäller grafikkort välj ett 6850 eller 6870...
Angående minne...har du 4GB så räcker det...sen är det inte direkt någon prestanda skillnad mellan DDR2 och DDR3.

Edit: Googlade på ditt moderkort...du har ju DDR3 på den brädan...dessutom så stödjer den visst 125W processorer!
Tycker inte du skall byta mammabräda...leta efter X4 955 eller 965 alternativt en X6...samt nytt grafikkort det räcker !
Du får inte bättre prestanda om du byter till det du föreslog (Bulldozer med ny bräda)

Visa signatur

Corsair Crystal 460 RGB-Cooler Master V1000-Aorus X370 Gaming K7- Ryzen 5 3600-Corsair 3000MHz 32gb-Samsung 960 EVO 256GB-Wraith Spire-Sapphire Vega 64 Nitro+ 8gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av matte70:

Smart köpråd, en CPU med 125 w tdp till ett moderkort som bara stöder CPUer upp till 95 w

Det verkar inte MSI veta om så du kan väl höra av dig till dom och be dom rätta informationen på sin Globala webb!
http://www.msi.com/product/mb/GF615M-P33-V2.html#/?div=CPUSup...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Assistansfel:

Du Embu, har du skype eller nått? Så kan man ta det den vägen. Blir bara snurrig av att läsa och skriva efterhand

Jag har, adda norowner95. kan hjälpa dig lite.

Visa signatur

NZXT Phantom Special Edition Red Stripes & I5 4670k 4.4ghz & Noctua D14 & Asus Z87-A ATX & Samsung 840 EVO 250GB & Sapphire R9 390X & OCZ FATAL1TY - 750 W & W10 PRO 64x & R.A.T 7 & Saitek Cyborg
LOL (WEST) Norowner!!! inte den bästa men inte den sämsta heller!

Permalänk
Medlem
Skrivet av norowner:

Jag har, adda norowner95. kan hjälpa dig lite.

Hahahah du vill bara sälja ditt grafikkort lägg ut den på marknaden ist

Visa signatur

Chassi Lian Li O11 MINI Black MB Asus ROG Strix X570-F CPU Ryzen 5900x / NZXT Z63 RAM 64Gb DDR4 HyperX SSD 2T+2 M.2 + Seagate 2Tb + 2 Ssd GPU Asus Strix GTX3080Ti Oc PSU Corsair SF750 Skärm Odyssey G9 G93SC/ 2x27" LG GP850.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Embu:

Hahahah du vill bara sälja ditt grafikkort lägg ut den på marknaden ist

redan gjort

Edit: den är faktist sjukt bra enligt de flesta som har den, men jag vill köpa 690n :/

Visa signatur

NZXT Phantom Special Edition Red Stripes & I5 4670k 4.4ghz & Noctua D14 & Asus Z87-A ATX & Samsung 840 EVO 250GB & Sapphire R9 390X & OCZ FATAL1TY - 750 W & W10 PRO 64x & R.A.T 7 & Saitek Cyborg
LOL (WEST) Norowner!!! inte den bästa men inte den sämsta heller!

Permalänk
Medlem
Skrivet av norowner:

redan gjort

Edit: den är faktist sjukt bra enligt de flesta som har den, men jag vill köpa 690n :/

Var med i webhallen tävlingen då så har du en pytte liten chans iaf

Visa signatur

Chassi Lian Li O11 MINI Black MB Asus ROG Strix X570-F CPU Ryzen 5900x / NZXT Z63 RAM 64Gb DDR4 HyperX SSD 2T+2 M.2 + Seagate 2Tb + 2 Ssd GPU Asus Strix GTX3080Ti Oc PSU Corsair SF750 Skärm Odyssey G9 G93SC/ 2x27" LG GP850.

Permalänk
Medlem
Skrivet av S1im:

Det verkar inte MSI veta om så du kan väl höra av dig till dom och be dom rätta informationen på sin Globala webb!
http://www.msi.com/product/mb/GF615M-P33-V2.html#/?div=CPUSup...

Kolla igen.

Skrivet av norowner:

redan gjort

Edit: den är faktist sjukt bra enligt de flesta som har den, men jag vill köpa 690n :/

Inte enligt mig iaf!