Citat:
Ursprungligen inskrivet av
Falcon
Du glömde att DVI inte är särskilt imponerande när det kommer till lite längre kablar.
Jag förstår på ditt resonemang att du är "DVI-killen". Men jag skrev också att HDMI och DVI är bra på olika saker, beroende på var/hur den ska användas. Vad skulle t.ex fördelen med en DVI-kabel som klarar 3840x2400 @ 33 vara för en Blu-ray film(1080 @24) kontra då en HDMI som klarar 1920x1080 @ 24 ?
Men HDMI klarar inte längre kablage än DVI? Tvärt om, DVI klarar längre passiva kablar än HDMI gör.
Däremot har jag inte sett speciellt många DVI-förstärkare, medan det finns gott om sådana för HDMI.
Bådadera klarar ju förstås 1920x1080@24, och jag påstår inte att det är någon för- eller nackdel i endera fallet heller. DVI-kabeln klarar däremot fortfarande av att mata fler Hz, vilket oftast är det viktigaste från en dator, konsol etc.
Film må vara njutbart i 24 FPS, men inget annat är det. Att spela på en konsol i 24 FPS är inte direkt kul, likaså har TV-sändningar oftast högre framerates än så.
Även vad gäller film börjar man förresten öka på frameraten, ett exempel är The Hobbit som spelas in i 48 FPS.
Citat:
32-bitars färgdjup eller mer. I vilket sammanhang används det?
Jag menar 24 bitars färgdjup är 16.7 miljoner färger.
Ta 24 till 32 bitar t.ex., där de 8 bitarna inte alls används eller går till en alfakanal, då utöver RGB. Detta är ju säkert jättebra, för en begränsad mängd applikationer.
"30 in 32" bit är iofs vad som normalt används, 3 x 10 för data och två bitar för padding. Det motsvarar sisådär en miljard nyanser. Att du har en alfakanal utanför RGB är huvudsakligen inte sant eftersom 30-bit faktiskt är RGB's standard. I princip alla datorskärmar kör 32-bit och många TV-apparater stöder det, även om TV-apparater ofta kör 24-bit 4:2:2.
Anledningen att jag nämnde 48-bit är huvudsakligen för att skärmar över 4k inte existerar, och vi vet redan att DVI klarar 60 Hz i 4k med 32-bits färgdjup. HDMI gör det inte.
Citat:
Jag ska inte sitta här och vara besserwisser, men DVI hör mer hemma inom datorvärlden för bildredigering/foto/photoshop etc.
HDMI tillhör mer filmvärlden.
Och min poäng kvarstår - det gör ingen skillnad. Som det ser ut idag klarar HDMI allt DVI klarar, och DVI (upp till gränsen för single-link) allt HDMI klarar.