|
Jag förstår verkligen inte meningen med denna eviga diskussion. Det är som att i tiotals år jämföra om BMW 320i eller 320d är en bättre bil, bara för att de har olika motorer, med ungefär samma effekt, samma egenskaper, samma utseende, samma förbrukning, samma prestanda, samma regplåtar...
Just nu kör jag själv Nvidia i både laptop och stationär. Inte av ett medvetet val, utan mer för plånbokens skull. I min stationära fungerar kortet lysande, i laptopen (HP såklart) är det oanvändbart. Att vssa spel fungerar bättre med Nvidia/AMD, är helt uppenbart inget annat än en gimmick, understödd av GPU-tillverkaren. Sist jag spelade Trackmania, för två år sedan, kunde jag inte få rökgrå skuggor med mitt HD 3870, eftersom det inte var Nvidia som tillverkat kortet. Det är, fysiskt sett, inget annat än brutal nonsens. Jag vore förvånad om min 386:a fråm 1990, med sitt integrerade 512 kB-kort, inte klarade av att visa halvtransparent grå färg med lite högre ljusstyrka.
Näe, jag vet inte. Jämför Apple och Android, Sweclockers och Fragbite, Blocket och Tradera, eller äpplen och päron. Att döma en tillverkare efter vilken produkt som för tillfället är bäst på marknaden, vilken blir på efterkälken nån månad därpå, känns bara som en anledning till att hitta ett bättre samtalsämne. Tycker jag, åtminstone.
Däremot kan jag köpa era olika åsikter om AMD:s Catalyst vs Nvidias kontrollpanel, de har ju åtminstone skillnader i sina interface och snabbknappar etcetera.
|