Sidan 2 av 4 1 2 34

Verktyg Visningsval
2012-08-19, 12:56   #31

elajt_1

Medlem

Plats: Göteborg

Registrerad: apr 2004

Citat:
Ursprungligen inskrivet av n_sandstrom Visa inlägg
Kan ingen pinna denna tråd nånstans, så att alla som uppmuntrar folk att skita i tryckluft "för att dom minsann dammsugit massa gånger utan att nåt hänt" kan läsa den?
Lite OOT:

Att använda tryckluft på burk för att rengöra sin dator är långt ifrån ett säkert sätt. Har man otur trycker man in vätska från burken i nån/några komponenter på moderkortet. Det största faran är dock att luften som passerar plaströret blir uppladdad och kan urladda sig i komponenter på moderkortet, alternativt göra andra isolatorer (icke ledande material)i datorn uppladdade. Nu är jag långt ifrån någon expert på det här området, men jag vet lite grann efter att ha jobbat med kretskort tillverkning.

Jag vet att majoriteten av medlemmarna här på forumet använder tryckluft på burk, och skulle säga att de använt detta i 10 år utan att paja en endaste komponent, för det vet de med 100% säkerhet ;-).
Skulle tro att det enda vettiga alternativet egentligen är en liten kompressor (ex. membrankompressor/oljefri) där man ansluter en fuktavskiljare och jordar munstycket i datornschassi.
elajt_1 är inte uppkopplad
2012-08-19, 12:56   #32

Jalle64

Moderator

Jalle64s avatar

Plats: Omnipresent

Registrerad: okt 2004

Citat:
Ursprungligen inskrivet av Alpha77 Visa inlägg
är väl också risk för kondens med tryckluft.. om man nu ska sprida mera fud
men har dammsugit datorn någon gång ibland.. och inte haft några problem alls =)
även dammsugit jobbdator som var så full i damm att fläktarna stannat
fungerade efter dammsugning också =)

behöver väl kanske inte trycka munstycket mot kretskortet ifs.. det kan ju vara onödig risk med tanke på esd
Ja, men du har väl inte igång strömmen i burken när du använder tryckluften? Man kan ju låta "kondensen" torka innan man sätter på burken igen.
2012-08-19, 13:08   #33

Saandberg

Medlem

Saandbergs avatar

Plats: Helsingborg

Registrerad: feb 2008

Är det bara ett nytt grafikkort du vill ha så behöver du inte lägga mer än 7-800 för att få dubbla prestandan mot dit gamla kort. Det jag dock hade satsat på är att köpa ett kort för lite mer pengar, tänk 2k för att sedan flytta det till den nya datorn du köper senare. Ditt nuvarande nätagg kommer att klara det galant då ditt nuvarande kort har en TDP på ca 170W har jag för mig och det är vad ett medelklasskort idag också har. Fördelen med att köpa ett kraftigare kort som du flyttar är att du slipper köpa grafikkort två gånger som kommer bli mkt dyrare.
Jag vet faktiskt inte vilket kort som är bäst runt 2k idag men Geforce GTX 560Ti har varit populärt tidigare.

/S
Dator: Big Tower i Trä,||H2O||, i5 750 @3.8 GHZ, Asus P7P55D, 12GB 1600MHz @1444MHz , Gigabyte GTX 680 EK-FC680, Asus Xonar DX, NZXT Hale90 750W, Intel 320 160GB SSD, WD 640GB Caviar Black, Samsung F4EG 2TB, Win 7 Pro. 64 Litet i Trä
Saandberg är inte uppkopplad Folding Överklockning
2012-08-19, 13:16   #34

azezl

Medlem

azezls avatar

Plats: Tullinge

Registrerad: mar 2007

Citat:
Ursprungligen inskrivet av Saandberg Visa inlägg
Är det bara ett nytt grafikkort du vill ha så behöver du inte lägga mer än 7-800 för att få dubbla prestandan mot dit gamla kort. Det jag dock hade satsat på är att köpa ett kort för lite mer pengar, tänk 2k för att sedan flytta det till den nya datorn du köper senare. Ditt nuvarande nätagg kommer att klara det galant då ditt nuvarande kort har en TDP på ca 170W har jag för mig och det är vad ett medelklasskort idag också har. Fördelen med att köpa ett kraftigare kort som du flyttar är att du slipper köpa grafikkort två gånger som kommer bli mkt dyrare.
Jag vet faktiskt inte vilket kort som är bäst runt 2k idag men Geforce GTX 560Ti har varit populärt tidigare.

/S
Är ju en ide men om TS inte vill/kan montera ihop en dator själv och köper ett datorpaket så kommer han att sitta med dubbla grafikkort..

Sen till TS skulle jag rekommendera att du ber en av dina datorkunniga kompisar sätta ihop ett paket till dig för "7-8 tkr" och sen kan du göra en tråd på swec där du får feedback på paketet, uppgraderingstips för en billig slant..
Prestandan i nya burkar idag är inte lika dyrt som för 8 år sedan.
En annan faktor är ju hur pass tyst du vill ha en dator. Dom flesta komponenter är relativt tysta men vill man ha den jätte tyst så kommer priset med att dra iväg några tusen lappar
azezl är inte uppkopplad
2012-08-19, 14:48   #35

Tumnus

Medlem

Tumnuss avatar

Plats: Piteå

Registrerad: feb 2009

Citat:
Ursprungligen inskrivet av Jalle64 Visa inlägg
Om du har den berömda mitt i näven så ja då kanske du inte lyckas med tryckluft. Alla de ggr jag använt detta har min dator blivit ren och då menar jag REN, så som sagt det finns de som har det och andra som.....
Och jag har aldrig kortslutit en komponent med en dammsugare
||CM HAF 932 Advanced||Intel i5 2500k @ Stock ||Noctua NH-D14 || MSI Z77A-GD55 || 8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 || AMD Radeon HD6950 (840/1325) ||OCZ Agility 3 120GB SSD || Samsung Spinpoint F3 1TB || Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds
Tumnus är inte uppkopplad
2012-08-21, 07:13   #36

Akarr

Medlem

Plats: Stockholm

Registrerad: mar 2008

Citat:
Ursprungligen inskrivet av Mattsingen Visa inlägg
Troligt vis finns det inga PCI-e kontakter på det befintliga nätagget och det kan vara tveksamt om det ens är en PCI-e port som det gamla grafikkortet satt i. Det kan vara AGP på en så gammal burk.
För att strömmen ska räcka till så är det low end kort som troligen måste användas om det inte ska bli problem.
Så nvidia 8800gts kör inte på PCI-e plats menar du? hehe
var väl bara ca. 10 år sen som pci-e vart standard på alla moderkort typ. sen kan man köra med en adapter från molex till pci-e kontakt
NZXT 810 Switch, Corsair AX860i, Maximus V Formula, I7 3770K ,Asus GTX 680, Corsair vengance 1866Mhz 32gb Ram, Samsung 850 Pro 256Gb, Samsung 840 basic 500Gb, WD 2Tb Caviar Green,120GB, Komplett vattenkylning
Akarr är inte uppkopplad
2012-08-21, 07:30   #37

Lasergurka

Medlem

Lasergurkas avatar

Plats: Stockholm

Registrerad: jul 2011

Citat:
Ursprungligen inskrivet av HolyFather Visa inlägg
Jag tror inte att dammsugning av utsidan på en dator kan förstöra den. Snarare var det nog att eftersom grafikkort är det första som dör i en dator så dog det en naturlig död.
Du menar alltså att du inte tror att statisk elektricitet kan ta död på ett grafikkort? Intressant åsikt må jag säga
Spelburk: Mobo: Asus P8Z68-V CPU: i7-2600 @ 4.0GHz kyld av Antec Kühler H2O 920 RAM: Corsair Vengeance 1600MHz 4x4GB GPU: MSI TF GTX 680 SLI +120/+350 PSU: Corsair HX850W Chassi: HAF X SSD: OCZ Vertex3 120GB MAX IOPS + Corsair Intern Force GT 240GB HDD: 5TB Skärm: Eizo Foris FS2333 IPS
Lasergurka är inte uppkopplad
2012-08-21, 07:35   #38

SwedenVirre

Medlem

Plats: Ängeholm

Registrerad: jul 2009

Citat:
Ursprungligen inskrivet av Lasergurka Visa inlägg
Du menar alltså att du inte tror att statisk elektricitet kan ta död på ett grafikkort? Intressant åsikt må jag säga
Håller med!

Damsugare och statisk elektricitet går hand i hand
2012-08-21, 07:41   #39

tvelander

Medlem

tvelanders avatar

Registrerad: sep 2011

Citat:
Ursprungligen inskrivet av Tumnus Visa inlägg
Varför då? De flesta är överrens att dammsuga datorer inte är det säkraste men att det inte händer alla är även det bevis att det inte alltid garanteras att man förstör komponenter om man gör det. Tryckluft däremot är inte heller någon uberlösning eftersom det mer sprider runt dammet än faktiskt tar bort det.

Nej det får du inte. Du slussar bara runt det i chassit som bäst.
När jag använder tryckluft så försvinner allt damm

jag använder den inte i 2 min, kanske run 15 så allt är borta
i7 3930k 5GHz | 2x GTX Titan @ 1243Mhz| 1x Intel 520 240GB | 7xSamsung 830 120GB | PCI-Drive OCZ Revodrive 3x2 240GB | 2xWD Green 3TB | MSI Big Bang-XPower II | Case 900D | 3x BenQ XL2720T 120Hz | Kingston HyperX Beast DDR3 2400MHz 4x8GB (32GB) | Asus Xonar Essence STX | Ducky G2Pro Tenkeyless MX Red PBT White engraved | Feenix Nascita | DT990 250Ω | Corepad XXXL | LooP- 360-RES-BAY-MOFSET-480-120-CHIPSET-CPU-RES
tvelander är inte uppkopplad
2012-08-21, 07:42   #40

thompo

Medlem

thompos avatar

Plats: Umeå

Registrerad: aug 2003

Citat:
Ursprungligen inskrivet av roykio Visa inlägg
Håller med!

Damsugare och statisk elektricitet går hand i hand
Man brukar väl få stötar av föremål som är laddade med statisk elektricitet? Jag har då aldrig fått det av en dammsugarslang. Är det någon annan här som fått det?

Ett trix jag har använt för att vara på den säkra sidan är att förlänga dammsugarslangen med en tom toarulle. Det torde vara totalt omöjligt att den skulle överföra någon statisk elektricitet till datorkomponenterna.
Låda: Fractal Design Define R3, Nätagg: Fractal Design Newton R3 600W, Moderkort: ASUS ROG Maximus IV Gene-Z, CPU: Intel 2700K @ 4,8GHz, RAM: 8GB Corsair Vengeance LP PC12800, GPU: XFX DD HD7850 2GB @1150MHz, SDD: Sandisk Extreme 240GB, HDD: Seagate Barracuda 2TB, Vattenkylning: Moddad Zalman Reserator XT, Phobya DC12-260, XSPC RayStorm, EK-CoolStream RAD XTC 140mm, Skärm: Dell U2311H
thompo är inte uppkopplad
2012-08-21, 07:48   #41

SwedenVirre

Medlem

Plats: Ängeholm

Registrerad: jul 2009

Citat:
Ursprungligen inskrivet av thompo Visa inlägg
Man brukar väl få stötar av föremål som är laddade med statisk elektricitet? Jag har då aldrig fått det av en dammsugarslang. Är det någon annan här som fått det?

Ett trix jag har använt för att vara på den säkra sidan är att förlänga dammsugarslangen med en tom toarulle. Det torde vara totalt omöjligt att den skulle överföra någon statisk elektricitet till datorkomponenterna.
Man får inte altid en stöt, Den laddningen som bildas när när du samsugar räcker för att kortet kan börja visa artefakter eller inte starta öht.

Sen beror det också på en själv! Går du med din favorit nalle på en plyshmatta kommer grafikkortet dö av att du bara tittar på det
2012-08-21, 08:04   #42

stimy09

Medlem

Registrerad: nov 2011

Citat:

Tro mig, dammsugare är en klassisk elktronikdödare.. Jag har jobbat en del med elektronik och det normala när man behöver rengöra är att man använder en dammsugare med skydd mot urladdningar av statisk elektricitet. Dammsugaren är då gjord av ett konduktivt material.

https://www.elfa.se/elfa3~se_sv/elfa...FcgtmAodgi4ARw
Corsair 600T - CF 7970 OC - Arctic cooling 7970 Extreme - 4 x Corsair Force GT 120GB RAID5 - 3TB Seagate Barracuda 7200rpm - 3 x Dell U2711 - Corsair Vengeance K60 - SteelSeries Sensei - Logitech G27 - BeyerDynamic DT 770 250 Ohm - Fiio E10 DAC
stimy09 är inte uppkopplad
2012-08-21, 08:12   #43

Mattsingen

Medlem

Mattsingens avatar

Plats: Södertälje

Citat:
Ursprungligen inskrivet av Akarr Visa inlägg
Så nvidia 8800gts kör inte på PCI-e plats menar du? hehe
var väl bara ca. 10 år sen som pci-e vart standard på alla moderkort typ. sen kan man köra med en adapter från molex till pci-e kontakt
Det jag menar är att AGP levde kvar länge och vissa grafikkort fanns med både AGP och PCI-e: http://www.dealtime.com/MSI-MSI-NX88...UT-Retail/info
2012-08-21, 08:22   #44

macsåklart

Medlem

Registrerad: mar 2012

Citat:
Ursprungligen inskrivet av hede Visa inlägg
spara till en ny dator istället
eller köp en BÄTTRE beg här på forumet ell Blocket för 4-5000 kr
macsåklart är inte uppkopplad
2012-08-21, 08:22   #45

dagbro

Medlem

dagbros avatar

Registrerad: jan 2011

Citat:

Isolatorer som plast och papper är de bland de lättaste materialen att ladda upp eftersom laddningen inte läcker ut någonstans. De ger dock sällan kännbara stötar(för en människa dvs, men mer än väl för en integrerad krets) eftersom du bara kan ladda ur en liten del av plasten i taget. En bättre lösning hade varit ett metallmunstycke som man jordar i chassit.

Prova förresten att suga upp en hög med torrt sågspån i mörker så bör du kunna se precis hur lätt det är att ladda upp ett dammsugarrör.
dagbro är inte uppkopplad
2012-08-21, 08:36   #46

Nietszche

Medlem

Plats: Malmö

Registrerad: apr 2005

Om du bara vill ersätta ditt gamla kort med ett likvärdigt samt köpa till 2x1GB minne så att du får 4x1GB så kostar det dig 3-400:- för allt begagnat.
Nietszche är inte uppkopplad
2012-08-21, 08:58   #47

thompo

Medlem

thompos avatar

Plats: Umeå

Registrerad: aug 2003

Citat:
Ursprungligen inskrivet av dagbro Visa inlägg
Isolatorer som plast och papper är de bland de lättaste materialen att ladda upp eftersom laddningen inte läcker ut någonstans. De ger dock sällan kännbara stötar(för en människa dvs, men mer än väl för en integrerad krets) eftersom du bara kan ladda ur en liten del av plasten i taget. En bättre lösning hade varit ett metallmunstycke som man jordar i chassit.

Prova förresten att suga upp en hög med torrt sågspån i mörker så bör du kunna se precis hur lätt det är att ladda upp ett dammsugarrör.
Hur stora energimängder behövs det för att bränna en IC då?
Låda: Fractal Design Define R3, Nätagg: Fractal Design Newton R3 600W, Moderkort: ASUS ROG Maximus IV Gene-Z, CPU: Intel 2700K @ 4,8GHz, RAM: 8GB Corsair Vengeance LP PC12800, GPU: XFX DD HD7850 2GB @1150MHz, SDD: Sandisk Extreme 240GB, HDD: Seagate Barracuda 2TB, Vattenkylning: Moddad Zalman Reserator XT, Phobya DC12-260, XSPC RayStorm, EK-CoolStream RAD XTC 140mm, Skärm: Dell U2311H
thompo är inte uppkopplad
2012-08-21, 12:12   #48

Mattsingen

Medlem

Mattsingens avatar

Plats: Södertälje

Citat:
Små Om jag inte har fel så är det den höga spänningen i en statisk urladdning som är problemet, de brukar var på kilovolt-nivå och de flesta halvledare jobbar på en tusendel av det.
2012-08-21, 12:17   #49

WardonE

Medlem

WardonEs avatar

Plats: Eslöv

Registrerad: feb 2012

Komplett brukar ha ganska bra färdigbyggda datorer (inte märkes) till väldigt rimliga priser
Moderkort: Gigabyte GA-Z68XP-UD3 CPU: i7 2600k @ 4,5ghz CPU kylare: Antec Kühler H20 620 push/pull GPU: Zotac Geforce GTX 480 RAM: 16gb Corsair Vengeance 1600 mhz Nätagg: Zalman 750W Hårddiskar: OCZ Vertex 3 60gb SSD + 2 x Hitachi 500gb 7200rpm Chassi: Fractal Design Arc midi
WardonE är inte uppkopplad
2012-08-21, 12:22   #50

Tumnus

Medlem

Tumnuss avatar

Plats: Piteå

Registrerad: feb 2009

Citat:

Eftersom de flesta dammsugarslangarna består av plats så ja.. Har fått ett antal stötar av slangar och munstycken.
||CM HAF 932 Advanced||Intel i5 2500k @ Stock ||Noctua NH-D14 || MSI Z77A-GD55 || 8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 || AMD Radeon HD6950 (840/1325) ||OCZ Agility 3 120GB SSD || Samsung Spinpoint F3 1TB || Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds
Tumnus är inte uppkopplad
2012-08-21, 12:30   #51

WijK

Medlem

Plats: Malmö

Registrerad: apr 2010

En fråga till de som vet. Är det ok att använda kompressor för att blåsa bort damm? Gjorde det förra veckan, har hade jag bara tur eller?
2012-08-21, 12:31   #52

frankof

Medlem

Plats: Mölnlycke

Registrerad: sep 2008

Citat:
inte mycket, har något i bakhuvet om att 15V räcker om du har otur, den spänningen kommer du aldrig att märka själv.
2012-08-21, 12:39   #53

Aleshi

Medlem

Aleshis avatar

Vänta lite nu!

Varför ger alla tipset om ny dator när det absolut inte behövs? Självklart kan det vara kul men alla är inte gjorda av pengar.

Om ekonomin är dålig kan man köpa grafikkort nu, och uppgradera resten sedan. Behöver inte pracka på personen en ny dator det första man gör innan man ens vet ekonomiska läget. Datorn har ju uppenbarligen en PCIe anslutning i både moderkort och nätaggregat. Så MINST ett 7850 går det att stoppa i.

Det är inte troligt att det är AGP alls, inga datorer med C2D-moderkort tillverkades med AGP port. Och AGP-kort sattes aldrig standard i datorer på den tiden, de tillverkades bara för gamla AGP-system, och satt därmed inte i från OEM.
Aleshi är inte uppkopplad
2012-08-21, 12:44   #54

screamin-daemon

Medlem

screamin-daemons avatar

Plats: Växjö

Registrerad: jan 2005

Citat:
Ursprungligen inskrivet av WijK Visa inlägg
En fråga till de som vet. Är det ok att använda kompressor för att blåsa bort damm? Gjorde det förra veckan, har hade jag bara tur eller?
Beror på, har du fukt och oljaavskiljare är det ok. Har du inget sånt är det big no no.
Dator: Cooler master ATCS 840, I7 3960X, MSI X79, 16GB 1833MHz, Asus GTX690, Samsung 830 128GB, Crucial m4 64GB, Corsair AX850. Laptop: Asus G73. Datorljud: M-audio BX5D2, Asus Xonar DX, Aune X1 headamp/dac, Hifiman HE-400, AKG K701. Sennheiser HD650, Superlux 668B, Reslur Bose QC15. Varning för Clickok
screamin-daemon är uppkopplad nu
2012-08-21, 12:48   #55

Ixos

Medlem

Registrerad: jan 2011

Vill du inte köpa ny dator så köp ett begagnat kort för 300-500 spänn på blocket och tryck in istället. Borde funka prima.
Ixos är inte uppkopplad
2012-08-21, 12:51   #56

Jalle64

Moderator

Jalle64s avatar

Citat:
Ursprungligen inskrivet av screamin-daemon Visa inlägg
Beror på, har du fukt och oljaavskiljare är det ok. Har du inget sånt är det big no no.
Varför? För att man/du inte orkar vänta på att det skall torka? Jag har använt olika sådana för att blåsa ren flera olika datorer och väntar man bara en stund är det NP.
2012-08-21, 13:00   #57

MultiMan

Moderator

MultiMans avatar

Plats: Västernorrland

Registrerad: dec 2005

Citat:
Ursprungligen inskrivet av Aleshi Visa inlägg
Vänta lite nu!

Varför ger alla tipset om ny dator när det absolut inte behövs? Självklart kan det vara kul men alla är inte gjorda av pengar.

Om ekonomin är dålig kan man köpa grafikkort nu, och uppgradera resten sedan. Behöver inte pracka på personen en ny dator det första man gör innan man ens vet ekonomiska läget. Datorn har ju uppenbarligen en PCIe anslutning i både moderkort och nätaggregat. Så MINST ett 7850 går det att stoppa i.

Det är inte troligt att det är AGP alls, inga datorer med C2D-moderkort tillverkades med AGP port. Och AGP-kort sattes aldrig standard i datorer på den tiden, de tillverkades bara för gamla AGP-system, och satt därmed inte i från OEM.
http://www.asrock.com/mb/VIA/4CoreDual-SATA2/
2012-08-21, 13:12   #58

frankof

Medlem

Plats: Mölnlycke

Registrerad: sep 2008

Citat:
Ursprungligen inskrivet av Jalle64 Visa inlägg
Varför? För att man/du inte orkar vänta på att det skall torka? Jag har använt olika sådana för att blåsa ren flera olika datorer och väntar man bara en stund är det NP.
Olja torkar inte
Dock är det i regel inget större problem med olja om din kompressor inte är tvärslut i tätningar.
(gäller vid dammblåsning, lackning är en annan femma)
2012-08-21, 13:22   #59

Aleshi

Medlem

Aleshis avatar

Citat:
Ursprungligen inskrivet av MultiMan Visa inlägg
Inga färdiga datorer tillverkades med sådana moderkort. Alltså inget som OEM la energi på. Asrock gjorde några sällsynta moderkort som kunde blanda tekniker för slutkunds egna uppgraderingar. De hade Socket 754 kort med extra socket för 939-processorer på ett instickskort också. De hade en del sådan roliga lösningar där de blandade chipset med mera. Men det var inget man använde till OEM-maskiner.
Aleshi är inte uppkopplad
2012-08-21, 13:27   #60

Jalle64

Moderator

Jalle64s avatar

Citat:
Ursprungligen inskrivet av frankof Visa inlägg
Olja torkar inte
Dock är det i regel inget större problem med olja om din kompressor inte är tvärslut i tätningar.
(gäller vid dammblåsning, lackning är en annan femma)
Då du ju kan köra datorn doppad i olja ser jag lite problem med detta.
Senaste nyheterna

Redaktionens senaste nyhetsrubriker

Sök jobb