Tungt grafikkort? Här är lösningen!

Permalänk
99:e percentilen

Tungt grafikkort? Här är lösningen!

Jag vill dela med mig av den här mycket lyckade lösningen på problemet med att tunga grafikkort böjs med tiden.

Jag går rakt på sak. Jag har byggt ett justerbart stöd av Lego. Det fungerar ungefär som en domkraft: Man sätter det under grafikkortet och snurrar på ett gummihjul för att "pumpa" upp grafikkortet till önskad höjd. Stödet fungerar alltså till många olika moderkort, grafikkort och chassin.

Just min specifika version är gjord för Cooler Master HAF X. Stödet är i grunden byggt för att fungera med alla moderkort, chassin och grafikkort, men beroende på vilka komponenter man har kan det krävas en mindre modifikation, t ex förlänga eller förkorta den här delen och/eller montera det översta hjulet rakt istället för snett.

Nåväl, jag har både tagit några högupplösta foton på the real thing och skapat en virtuell modell i LEGO Digital Designer. Den som har programmet kan få en LXF-modell (12,5 kB) och se animerade bygginstruktioner samt själv utforska modellen i 3D, annars har jag även exporterat en HTML-version (2,8 MB). (Den är svårare att följa, då den inte är animerad.)

Notera att två stora, likadana bitar fattas i modellen och att de bitarna som ska sitta i dem svävar i luften. LEGO tror tydligen att folk hellre använder LDD till att bygga folkmassor än användbara konstruktioner; därför finns det en miljard olika frisyrer, hattar, verktyg och tillbehör till minifigs, men dessa relativt vanliga delar, som fanns i alla Slizer, finns inte med.

Också värt att notera är att LDD är ganska smart när det kommer till att sätta ihop modellen steg för steg, men en del blir bara trams, i det här fallet steg 1–5 och 16. Resterande är värda att följa.

Länkar:

Några högupplösta foton

LDD-bygginstruktion

HTML-bygginstruktion (Det är egentligen en zip-fil trots att den slutar på .txt.)

LEGO Digital Designer

De bitarna som fattas i LXF-modellen

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem

Yay LEGO hehe nä men det ser mycket intresant ut tackar så mycket för att du delar med dej

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem

Hehe, Nice, Detta har jag faktiskt aldrig tänkt på lite mer avancerat än lite buntband

Visa signatur

Raijintek Metis Silver - Intel Core i5 6600K - ASUS Z170I PRO GAMING 1 - EVGA GeForce GTX 1060 6GB SC Gaming - Corsair 32gb DDR4 3000MHz - PNY XLR8 1TB NVME SSD - be quiet! Dark Rock Pro 3 - be quiet! Power Zone 750w

Permalänk

Om man har ett lätt grafikkort då?

Visa signatur

Det finns fem personlighetstyper på Sweclockers:
1. Ryttare 2. Hycklare 3. PK-nissar
4. Folk-som-inte-kan-resonera/argumentera-for-shit-men-ändå-ska-göra-det-in-i-döden typen
5.Jag

Permalänk
Medlem
Skrivet av lil_tiger.95:

Om man har ett lätt grafikkort då?

Då får du sätta lego grejsimojsen åt andra hållet så grafikkortet inte flyter uppåt!

Permalänk
Permalänk
Medlem

briljant! synd man kasta allt sitt lego när man flyttade från huset då!
hade iof inte så mycke technic lego....
hur mycke skulle den kosta om man skulle skicka efter delarna till just den?

Visa signatur

Dator: MSI Z77A-G45, i7 3770k, Crosair 24GB, MSI 970 4G, Samsung 840 250GB, Crucial MX500 1TB, WD Green 2TB, Phanteks Evolv ATX, Be-Quiet P7 550W skärm: Asus PB238Q, Acer p193w kringutrustning: Corsair k70 RGB, Logitech 603, SMSL SA 300 + Magic S-4 EX

Permalänk
Medlem

Om man inte redan har så kan man ju isåfall bara köpa en Sån här, den kostar ju inte så mycket.

Visa signatur

MB/Case: ASUS ROG Strix B350-F || FD R6
PSU: Seasonic FOCUS Plus 750W Platinum
CPU/Cooler: Ryzen 5600 || Noctua NH-U12S
RAM: G.Skill FlareX 16GB 3200 CL14
GPU: ASUS GTX1070 Dual OC + Arctic AX4

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av pjuppi:

briljant! synd man kasta allt sitt lego när man flyttade från huset då!
hade iof inte så mycke technic lego....
hur mycke skulle den kosta om man skulle skicka efter delarna till just den?

Jag försökte se om man kunde beställa den genom LDD (det har man kunnat innan), men det gick inte. Och det skulle nog inte vara värt det för dig att köpa bitar av mig. Allt går ju att köpa bara man lägger fram tillräckligt mycket pengar, men det är nog mer värt att köpa den av Weuffelhjaern länkade PowerColor-varianten. Däremot kan jag kanske hjälpa till om du får tag i LEGO någon annanstans, men saknar några bitar.

Kanske finns det något intressant på Tradera.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem
Skrivet av lil_tiger.95:

Om man har ett lätt grafikkort då?

Skrivet av Hennnkee:

Då får du sätta lego grejsimojsen åt andra hållet så grafikkortet inte flyter uppåt!

Bästa jag läst i helgen ^

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av Weuffelhjaern:

Om man inte redan har så kan man ju isåfall bara köpa en Sån här, den kostar ju inte så mycket.

Jag tyckte det var roligare att bygga en själv. Dessutom gratis: Den du länkade hade väl gått på minst 150 kr inklusive frakt? Och jag visste faktiskt inte att det gick att köpa; jag hade bara sett den som följer med Devil-korten.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk

Höga nördpoäng, well played!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zuggmate:

Jag försökte se om man kunde beställa den genom LDD (det har man kunnat innan), men det gick inte. Och det skulle nog inte vara värt det för dig att köpa bitar av mig. Allt går ju att köpa bara man lägger fram tillräckligt mycket pengar, men det är nog mer värt att köpa den av Weuffelhjaern länkade PowerColor-varianten. Däremot kan jag kanske hjälpa till om du får tag i LEGO någon annanstans, men saknar några bitar.

Kanske finns det något intressant på Tradera.

jasså, fungerar inte de längre? nåväl, man är väl inte i så stora behov av någon iof, mitt kort har blivit liite böjt men de får väl snurra på tills de dör/jag byter kortet
jag visste om den...adaptern?, från PowerColor, jag hade tidigare ett PowerColor 4770 och såg den på deras sida om jag inte tar helt fel fast den e ju inte lika frän heller!

Visa signatur

Dator: MSI Z77A-G45, i7 3770k, Crosair 24GB, MSI 970 4G, Samsung 840 250GB, Crucial MX500 1TB, WD Green 2TB, Phanteks Evolv ATX, Be-Quiet P7 550W skärm: Asus PB238Q, Acer p193w kringutrustning: Corsair k70 RGB, Logitech 603, SMSL SA 300 + Magic S-4 EX

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zuggmate:

Jag tyckte det var roligare att bygga en själv. Dessutom gratis: Den du länkade hade väl gått på minst 150 kr inklusive frakt? Och jag visste faktiskt inte att det gick att köpa; jag hade bara sett den som följer med Devil-korten.

Glömde citera den som inte hade lego redan, Tänkte att det är billigare att bara köpa en istället för att hitta alla olika delar separat och köpa dem så.

Och ja, Den finns nog hos Inet också, tog bara den sidan för att det var vad jag är närmst till

Visa signatur

MB/Case: ASUS ROG Strix B350-F || FD R6
PSU: Seasonic FOCUS Plus 750W Platinum
CPU/Cooler: Ryzen 5600 || Noctua NH-U12S
RAM: G.Skill FlareX 16GB 3200 CL14
GPU: ASUS GTX1070 Dual OC + Arctic AX4

Permalänk
Medlem

kan köra en hemmafix och fixa iordning en i kartong eller liknande

Visa signatur

Ryzen 5 5600, MSI B450 Tomahawk Max, 2x8 gb kingston reaper 3200 mhz Gigabyte GTX 1660 Super OC och nätagg be quiet 700w SSD: 120 gb pny cs 900, Kingston Fury 1 tb, wd blue ssd 500gb

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av mini-z1994:

kan köra en hemmafix och fixa iordning en i kartong eller liknande

Då tappar du den primära fördelen hos min variant: Den är höj- och sänkbar, vilket både gör den väldigt kompatibel och förenklar installation (och avinstallation) betydligt. Du kan använda den med de flesta moderkort och grafikkort, du kan justera den med stor precision till exakt den höjd som behövs, och den kan inte ramla eller tappa greppet.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zuggmate:

Då tappar du den primära fördelen hos min variant: Den är höj- och sänkbar, vilket både gör den väldigt kompatibel och förenklar installation (och avinstallation) betydligt.

går o lösa bara man tänker till
går nog o bytta med mekano också har lite av varje hemma heh (syskon)

Visa signatur

Ryzen 5 5600, MSI B450 Tomahawk Max, 2x8 gb kingston reaper 3200 mhz Gigabyte GTX 1660 Super OC och nätagg be quiet 700w SSD: 120 gb pny cs 900, Kingston Fury 1 tb, wd blue ssd 500gb

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av mini-z1994:

går o lösa bara man tänker till
går nog o bytta med mekano också har lite av varje hemma heh (syskon)

Det går säkert, men vi vet nu att Lego är mycket lämpligt.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zuggmate:

Det går säkert, men vi vet nu att Lego är mycket lämpligt.

med lite av varje så menade jag även lego

Visa signatur

Ryzen 5 5600, MSI B450 Tomahawk Max, 2x8 gb kingston reaper 3200 mhz Gigabyte GTX 1660 Super OC och nätagg be quiet 700w SSD: 120 gb pny cs 900, Kingston Fury 1 tb, wd blue ssd 500gb

Permalänk
Medlem
Visa signatur

I got a pair of shoes older than you are... -W. Gibson

Permalänk
99:e percentilen

De ser hårda ut (och kommer därför omedelbart tappa greppet) och verkar sakna min domkraftsfunktion. Nej, jag står fast vid LEGO-varianten.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk

Snyggt bygge, men jag skulle föredra en sån här: http://www.inet.se/produkt/7001062/scythe-ninja-wire-cpu-gk-k...
Inte många kronor om man inte har Lego hemma.

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av Nimrod xp3rt:

Snyggt bygge, men jag skulle föredra en sån här: http://www.inet.se/produkt/7001062/scythe-ninja-wire-cpu-gk-k...
Inte många kronor om man inte har Lego hemma.

Det ser ut som att den inte är lika lätt att installera och finjustera. För mig är det även viktigt att snabbt och enkelt kunna plocka ut grafikkortet. Men det är ju tur att det finns färdiga produkter man kan köpa! Själv håller jag mig till att bygga själv, då det är roligare och billigare och ger mig större möjligheter att customisera.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem

Kollade lite snabbt upp priser på tekniklego, det blir antagligen billigare att byta moderkort när det havererar....

Visa signatur

i7 2600k | P8P67Deluxe | Noctua NH-D14 | KFA2 GTX1080 EXOC | Corsair 750W | Corsair Obsidian 800D | Dell U2412M
America's Army: Proving Grounds

Permalänk
Medlem

Mycket inspirerande tråd

Visa signatur

Jobbar som IT-konsult och driver https://datarymden.se med internet- och colocationtjänster i Umeå. Erbjuder hosting av servrar till rimliga priser, både tower och rackmonterade.

Permalänk
Medlem

Behövs verkligen detta?

Visa signatur

"Maybe one day you will learn that your way, is not the only way"

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av frankof:

Kollade lite snabbt upp priser på tekniklego, det blir antagligen billigare att byta moderkort när det havererar....

Ja, det är väl inte så ekonomiskt om man inte har Lego hemma, men det är inte för moderkortets skull jag har byggt den, utan för grafikkortets. Det är redan synligt böjt, vilket är en stor nackdel nu när jag bygger en backplate: Den kan inte ligga platt på grafikkortet, utan det blir som när en stol inte har exakt lika långa ben.

Skrivet av Orici:

Behövs verkligen detta?

Ja, om man vill ha ett rakt grafikkort, helt klart.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Avstängd

April April?

Permalänk
Medlem

Man blir så glad av att se Lego

Visa signatur

#framtiden

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av Jfqvist:

April April?

Oktober Oktober?

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers