Permalänk

Geforce/Radeon

Okej. Jag har pengar till min speldator jag ska köpa nu.

Det är som sagt en speldator och då är ju grafikkortet en av de mer viktiga komponenterna! Vad är det som gäller nu!!!??

De olika drivrutinerna som kommer ut konstant etc.

Vad är bäst just nu!!?!?!

Enligt min budget så blir det antingen 7950 eller 660ti. Dessa är ju ungefär lika bra och enligt några gamla youtube videos är 7950 till och med lite bättre i vissa spel! Dock, så är dessa videos gamla och då kommer dessa nya drivrutiner in i bilden osv...

Jag kommer spela massor av spel, bland annat BF3, men inte bara BF3 så argumentet att geforce fungerar bättre med BF3 kan man skippa!

Permalänk

7950 har bättre prestanda än 660Ti i de flesta fall, och går oftast att klocka upp till 7970-nivå. MS har reducerats avsevärt med de nya drivrutinerna OCH ska förbättras ytterligare.

7950 har även mer minne och en mer rejäl minnesbuss.

Visa signatur

Insert funny joke here

Permalänk
Moderator
Moderator

Även om båda tillverkarna från och till har problem med drivrutiner så är det mer påtagligt för AMDs del.
Det framgick inte av ditt inlägg men framförallt om du i framtiden vid uppgradering möjligtvis kommer satsa på SLI/CF så lider 7950 av ganska stora problem med drivrutiner och microstuttering särskilt vid CF.

Visa signatur

*-<|:C-<-<

Nytt namn, samma bismak.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Daemon:

Även om båda tillverkarna från och till har problem med drivrutiner så är det mer påtagligt för AMDs del.
Det framgick inte av ditt inlägg men framförallt om du i framtiden vid uppgradering möjligtvis kommer satsa på SLI/CF så lider 7950 av ganska stora problem med drivrutiner och microstuttering särskilt vid CF.

Bullshit, att den där skrönan lever kvar alltså - nej AMD har inte mer problem med drivrutiner än nvidia

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av anon134512:

Bullshit, att den där skrönan lever kvar alltså - nej AMD har inte mer problem med drivrutiner än nvidia

Vid dubbla kort sk. Crossfire/SLI så har AMD stora problem.

Permalänk

Geforce har "extra godis" så som Phsyx, Geforce experience och TXAA. Vad har Radeon att kontra med? Tycker även att man oftast hör att Radeon har mer problem med sina drivrutiner och att de släpps sällan medan Geforce släpper frekvent stabila (för mig) drivrutiner.

Notera dock att jag föredrar Geforce och har än inte ägt ett enda Radeonkort.
Ska snart (till nästa generations grafikkort) byta upp mitt grafikkort och tänkte att det var dags att sätta sig in i grafikkorts djungeln igen.

Visa signatur

Citera för svar :)

Kom ihåg att alltid avsluta mening med glad smiley :)
►Jag förbehåller mig rätten att ha helt upp åt väggarna fel◄

Permalänk

AMD är billigare av ett par anledningar.

Det handlar mest om personlig preferens då de flesta inte stöter på problem och/eller inte behöver övriga funktioner. Och då är AMD onekligen bäst på prestanda/pris.

Jag skulle dock aldrig använda AMD.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon134512:

Bullshit, att den där skrönan lever kvar alltså - nej AMD har inte mer problem med drivrutiner än nvidia

Lyssna på senaste fredagspanelen och/eller kolla testet på aeres 2 där de jämför grafik kort, där ser du att amd har riktigt stora problem. Och de berättar själv att de har riktigt stora problem.

Ska man säga något ha gärna med riktigt aktuell fakta i det hela.

AMD har väldigt stora problem med dubbla gpu:er jämfört med nvidia.

Amd är mycket bättre på fler skärms lösningar.

Mer prestanda för pengarna ( i de flesta fallen).

http://www.sweclockers.com/artikel/16491-fredagspanelen-intel...

http://www.sweclockers.com/recension/16383-asus-rog-ares-ii/6...
Hela resensionen finner ni mycket information om båda parterna och detaljerade grafer, även för microstuttering.

På singelkort har amd inte dessa problemen lika mycket.

Jag köper själv snart ny GPU och kommer köpa amd pga bättre på flera skärmar. Jag är ingen fanboy så ingen sådant prat vore bra.

Till topic.

Jag tycker du ska satsa på ett 7950/7970 med eftermarknadskylare. Kolla på sweclockers tester på grafikkort och se vart de ligger ungefär, och även hur mycket de låter.

Nvidia drar mindre ström medans amd slukar mer.

Har du tanke att köra dubbla(trippla kanske också? beroende på ditt moderkort) så skulle jag satsa på nvidia och ett 660TI

Båda korten är väldigt bra, så oavsett vad du väljer kommer du bli nöjd och få ut väldigt mycket spelprestanda

Permalänk

hejsan har en fråga vilket tror ni är bäst att köra med ett

geforce 7800gtx 512
eller
gts 250 xfx
skriv gärna i pm

mvh andreas

Permalänk
Medlem
Skrivet av skejtarn1337:

hejsan har en fråga vilket tror ni är bäst att köra med ett

geforce 7800gtx 512
eller
gts 250 xfx

250, det är flera generationer bättre än 7800

Permalänk
Permalänk
Skrivet av Sweets589:

Geforce har "extra godis" så som Phsyx, Geforce experience och TXAA. Vad har Radeon att kontra med? Tycker även att man oftast hör att Radeon har mer problem med sina drivrutiner och att de släpps sällan medan Geforce släpper frekvent stabila (för mig) drivrutiner.

Notera dock att jag föredrar Geforce och har än inte ägt ett enda Radeonkort.
Ska snart (till nästa generations grafikkort) byta upp mitt grafikkort och tänkte att det var dags att sätta sig in i grafikkorts djungeln igen.

PhysX, är det tecknat eller är det "extra ögongodis"?
Nvidia TXAA, ja, AMD har ju iofs MLAA, men sedan är ju frågan hur bra TXAA egentligen ser ut, MSAA är fortfarande grymt mycket snyggare enligt mig.

Radeon kan kontra med låga priser, ordentliga minnesbandbredder och hög beräkningskraft.

AMD:s drivrutiner har alltid varit stabila som berget för mig, liksom de Nvidia-kort jag haft och haft att göra med tidigare.

Visa signatur

Insert funny joke here

Permalänk
Moderator
Moderator

*Tråd rensad.*

Citat:

§ 1.6 Meningslösa inlägg som inte för diskussionen framåt är förbjudna.

Citat:

§ 9
Marknadsföring och försäljning

Forumet får inte användas för att skapa eller sprida marknadsföring för egen eller andras verksamhet. Privatpersoner ska använda Marknad för all slags handel.

http://www.sweclockers.com/forum/regler

Visa signatur

*-<|:C-<-<

Nytt namn, samma bismak.

Permalänk

Har använt 6870 och nu 7970 och har ALDRIG haft problem med korten Så jag kan rösta för AMD, men ser varför vissa väljer nVidia för PhysX osv.

Visa signatur

PC: AMD FX-8320 @ 4.6GHz, Asus Sabertooth 990FX, 2x 8GB Corsair Dominator Platinum
Sapphire HD7970 Vapor-X GHz Edition, Samsung SSD 840 PROSeries 256GB, 5TB Storage
Ex-PC: AMD Phenom II X3 720 @ 2.8GHz, Gigabyte 790X, 2x 2GB Corsiar XMS2
Sapphire HD4870 512MB, OCZ Vertex 3 128GB, 320GB Storage
TV: LG 42", Raspberry Pi, Xbox360 Slim 250GB, Nintendo Wii /w softmod

Permalänk
Skrivet av Slaktardej:

PhysX, är det tecknat eller är det "extra ögongodis"?
Nvidia TXAA, ja, AMD har ju iofs MLAA, men sedan är ju frågan hur bra TXAA egentligen ser ut, MSAA är fortfarande grymt mycket snyggare enligt mig.

Radeon kan kontra med låga priser, ordentliga minnesbandbredder och hög beräkningskraft.

AMD:s drivrutiner har alltid varit stabila som berget för mig, liksom de Nvidia-kort jag haft och haft att göra med tidigare.

Du glömde bort att nämna Geforce Experience som är gjort för att få spel att lagga (då den inte söker efter 60fps+) och att det dessutom inte verkar vara någon på planeten som får det att fungera xD

Visa signatur

Chassi: Cooler Master HAF X 942 CPU: Intel 3770k @ 4.2 Ghz CPU Kylare: Corsair H80 Ram:16 Gig Balistic X 1600 MhzGPU: Sapphire Radeon R9 290X med Arctic Accelero Xtreme MB: MSI Z77A-GD65 PSU: Chieftec Nitro 750w 80+ Bronze SSDer: Crucial M4 64gb + 2st KINGSTON SSDNOW V+200 128gb i Raid 0Hårddiskar: 2st WD Black 1TB i raid 0 + en WD Green 2TB

Permalänk
Skrivet av anon134512:

Bullshit, att den där skrönan lever kvar alltså - nej AMD har inte mer problem med drivrutiner än nvidia

Du äger ett AMDkort?
Känns som du säger det där bara för du inte märker av några problem med ditt kort....

Visa signatur

Citera Så Hittar Jag Tillbaka!

Permalänk
Skrivet av Failbygge:

Du äger ett AMDkort?
Känns som du säger det där bara för du inte märker av några problem med ditt kort....

Känns som om många får det att låta som att 98% av alla AMD-användare upplever problem med sina kort.
Har byggt 6 datorer med Radeon, ingen har någonsin sagt att de upplevt problem med sina datorer när jag frågat, och då är 2 av dem med 7950, min egen med 7970 och en kompis som uppgraderat till 7970, inga problem.

Det känns trögt att alla vill få det att låta som att Nvidia är felfritt medans AMD är katastrof, något som i mycket liten mån skildrar verkligheten.

Visa signatur

Insert funny joke here

Permalänk
Medlem

Om ditt val står mellan ett ATI 7950 eller ett GTX 660 så skulle jag välja ett 7950. Du kan också kika på det här: http://www.inet.se/produkt/5409653/evga-geforce-gtx-670-2048m...

Vad avser ATI så har jag inte haft några problem med deras kort heller, mitt första ATI kort var ett Hercules 9800 Pro.

Permalänk
Medlem

http://www.nordichardware.se/Grafikkort-Recensioner/vi-testar...

Till alla som säger att AMD fortfarande har problem med microstuttering.

Permalänk
Medlem

AMD

Fördelar:

Pris/prestanda
Bra upplevelse när man kör single gpu
Klarar 3 skärmar på 1 kort
Grafikminnet och bus bandbredden i korten

Nackdelar:

Massvis med problem vid crossfire, däremot scalar det bättre prestandamässigt
Drivrutiner (verkar dock vara betydligt bättre i senaste betan)
3D stöd är nästan obefintligt
Ingen physx, stor nackdel om du spelar spel där physx används mycket

Nvidia

Fördelar:

Snabba optimeringar vid nya spel (bra drivrutiner)
3D om man gillar sånt
Physx
Bra upplevelse i SLI för de flesta, dock inte 100% prestanda increase ändå om det blivit bättre med åren

Nackdelar:

Pris/prestanda
Snålt med grafikminne
Stödet för 3 skärmar är sådär

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Skrivet av FribBe:

http://www.nordichardware.se/Grafikkort-Recensioner/vi-testar...

Till alla som säger att AMD fortfarande har problem med microstuttering.

som AMD användare är det trevligt att se, hitils berör 13.2 betan dock bara specifika titlar. det var jätteroligt att se Ares II testet där dom testade 13.2 betan på titlar som betan inte alls berörde och konstaterade att problemen kvarstog, fick ett gott skratt över det

Visa signatur

Chassi: Cooler Master HAF X 942 CPU: Intel 3770k @ 4.2 Ghz CPU Kylare: Corsair H80 Ram:16 Gig Balistic X 1600 MhzGPU: Sapphire Radeon R9 290X med Arctic Accelero Xtreme MB: MSI Z77A-GD65 PSU: Chieftec Nitro 750w 80+ Bronze SSDer: Crucial M4 64gb + 2st KINGSTON SSDNOW V+200 128gb i Raid 0Hårddiskar: 2st WD Black 1TB i raid 0 + en WD Green 2TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nickieponken:

Du glömde bort att nämna Geforce Experience som är gjort för att få spel att lagga (då den inte söker efter 60fps+) och att det dessutom inte verkar vara någon på planeten som får det att fungera xD

Det är alla fall ett program som hjälper för dom okunniga. Det är sådant som man vill verkligen se från företag som bryr om sina kunder. Vad har AMD? Inget såklart. Sen är ju GeForce Experience i beta.

Permalänk
Medlem

Det känns idag som om att man kan välja grafikkort ut ifrån sin favoritfärg.

Har kompisar som har allt från 660 till 680 sli lösningar samt 7870 till 7970 crossfire och alla är nöjda med sina val.

Generellt sätt så bör man satsa på nvidia i flerkortslösningar då sli flyter på bättre än crossfire. Och AMD om man ska köra på flerskärmslösningar då eyefinity tydligen ska fungera bättre än nvidia surround. (själv har jag inte haft problem med nvidia surround)

2GB Vram kommer förmodligen räcka för tillfället då man förmodligen kommer uppgraadera grafikkort innan till exempel 4k skärmar blir vanliga.

Dessa frågor tas upp dagligen och det finns massa argument som tas upp i andra trådar. Ta gärna en titt i dem.

Mvh

Permalänk
Medlem

Även om 7950 ligger i samma prisklass som 660TI så är det 670 du borde jämföra med eftersom de har likartade prestanda. 7950 är snabbare än ett 660TI till lägre pris.

AMDs problem just nu är drivrutinerna. De leverar uppdateringar flitigt och gör stadiga framsteg. nVidia har själva varit i samma situation tidigare så det här är nåt som kommer och går och man får lära sig att leva med det och plocka de drivrutiner som fungerar bäst.

Ska du använda multi-GPU så har nVidia mer avanserad lösning där för att unvika microstutter.

Inget av korten skulle vara ett dåligt val. Skulle jag välja tog jag ett 7950. Ladda ner nytt BIOS från AMD om det inte redan är ett Boost Edition, uppgradera och överklocka ännu mer!

Permalänk

Information!

Okej! För att klargöra några grejer i tråden... (Tack för alla grymma svar föresten!)

Detta är kundvagnen jag tittar på just nu! Speldator.

Jag kommer inte köra Crossfire/SLI så vare sig den ena eller andra funktionen funkar bättre än den andra är irrelevant för denna tråden as of now...

Jag ska dessutom bara köra med en skärm. Jag kommer troligen om några år när jag kommit in programmeringsgrejen på gymnasiet börja med två skärmar men det är långt in i framtiden och kommer inte påverka mitt beslut angående vilket grafikkort jag väljer för denna datorn!

Vad är Phsyx, Geforce Experience, TXAA, MSAA, MLAA, Eyefinite, Nivida Suround etc... !?!

EDIT: Skärmen jag har valt kommer dock inte i lagret förrän den 16 mars! Jag behöver alltså välja en ny och grafikkort och sådant har ju med skärm att göra så istället för att skapa en ny tråd i den delen av forumet kan ni väl hjälpa mig lite angående vilken skärm jag borde ta?
OBS! Skärmen är ju inte en del man monterar i dator och därför kan jag acceptera att köpa den någon annan stans en Inet!
Bestämda skärmspecifikationer som, om inga bra motargument läggs upp är non-negotiable!

  • 24-27".

  • HDMI-uttag, helst 2 men det är mer för bekvämlighetens skull och inget krav.

  • DVI-uttag. Jag antar att det inte behövs om jag har HDMI men det är något skönt att ha där.

  • VGA-uttag. -||-.

  • Högst 5-8ms, helst endast 2ms!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oliver91:

AMD
Fördelar:
Klarar 3 skärmar på 1 kort

Jag är inte ute efter att klanka ner på dig, men:
AMD klarar 4(eller 6?) skärmar på ett kort, Nvidia klarar 4 skärmar på ett kort (600-serien) - så båda korten kan köra med 3 skärmar utan problem.
Nvidia surround ska tydligen funka hur bra som helst nu.

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Moderator
Moderator
Skrivet av Nr1Result:

Vad är Phsyx, Geforce Experience, TXAA, MSAA, MLAA, Eyefinite, Nivida Suround etc... !?!

PhysX är Nvidias teknik för fysikuträkningar. Geforce Experience (BETA) är en sorts communitybaserad databas för spelinställningar.
**AA är olika former av anti-aliasing, kantutjämning. Eyefinity och Surround är AMDs respektive Nvidias lösningar för (att spela på) flerskärmssystem.

http://www.inet.se/produkt/6101343/fraktfritt-sweclockers-vid...

Visa signatur

*-<|:C-<-<

Nytt namn, samma bismak.

Permalänk
Moderator
Moderator

Nog med trams om gamla varumärken, håll er till ämnet.

*Tråd rensad.*

Visa signatur

*-<|:C-<-<

Nytt namn, samma bismak.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Minsc S2:

Jag är inte ute efter att klanka ner på dig, men:
AMD klarar 4(eller 6?) skärmar på ett kort, Nvidia klarar 4 skärmar på ett kort (600-serien) - så båda korten kan köra med 3 skärmar utan problem.
Nvidia surround ska tydligen funka hur bra som helst nu.

oj det är ju bra

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nickieponken:

som AMD användare är det trevligt att se, hitils berör 13.2 betan dock bara specifika titlar. det var jätteroligt att se Ares II testet där dom testade 13.2 betan på titlar som betan inte alls berörde och konstaterade att problemen kvarstog, fick ett gott skratt över det

Vänta lite, har du två HD 8970?

Visa signatur

Fractal Design Arc Mini R2 | AMD Ryzen 5 3600| Sapphire RX 580 8GB | 16 GB | Samsung 850 256GB + Intel 520 240GB | 1TB + 3TB