Varför köper folk GTX780 istället för det billigare R9 290?

Permalänk
Medlem

Varför köper folk GTX780 istället för det billigare R9 290?

Jag tänkte ställa en naiv fråga, men jag vet inte bättre;

Varför köper folk hellre ett Geforce GTX 780 för ca 4500 istället för ett Radeon R9 290 kring 3700?

Betrakta följande bild och jämför prestandaindex, R9 290 har högre än GTX 780:
http://www.sweclockers.com/image/diagram/5907?k=c399573ddbbc1...

Jag fattar inte orsaken, är det märke/rykte/erfarenheter?
komplett.se's top 10 består nästan uteslutande av gtx-kort.

Min egen erfarenhet av Radeon är att, det kort jag haft, medfört flertal småproblem med diverse program som man inte kan sätta fingret på riktigt, men typ felmeddelanden, plötslig avstängning och dylikt. Det var inga dominerande problem, men de fanns där. Kortet var på den tiden också lika mycket billigare än geforce.

Förtydligad rubrik
Permalänk
Avstängd

Jag stod och valde mellan GTx 780 och Sapphire r9 290 tri-x.
Valde det senare för priset var betydligt lägre och prestandan något bättre.
nVIDIA är mer populärt helt enkelt..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Haldur:

Jag fattar inte orsaken, är det märke/rykte/erfarenheter?
komplett.se's top 10 består nästan uteslutande av gtx-kort.

För min del råkar jag bara ha haft något bättre erfarenhet med Nvidias mjukvara. Inte för att det varit bra det heller, men åtminstone bättre.

Permalänk
Avstängd

Olika spel är optimerade för olika grafikkortstillverkares kort och brukar spelas bättre med just de korten. Jag kör på nVidia då flest spel brukar fungera mest smärtfritt vid release för just nVidia-kort.

Visa signatur

Desktop:NZXT H440 Black/Blue - MSI X99S SLI Plus - i7 5820k @ 4.5Ghz - Noctua NH-D15 - Crucial 32GB @ 2400 CL14 - Asus GTX 780 Ti - Asus GTX 470 - Lycom Firewire 400 LP kort - 2x Samsung 850 Pro 1TB - Seasonic 1200w 80+ Platinum Laptop: Macbook Pro Retina (Late 2013) - 1TB SSD - 16GB RAM - 2.6Ghz Intel i7 - nVidia 750 GT

Permalänk
Medlem

Verkar ibland som att Geforce har något bättre prestanda i vissa titlar än ungefär motsvarande Radeon enligt tester, men inte tillräckligt mycket för att motivera byte tillbaka till nVidia för mig.

Enda titeln där jag hade "problem" var nya Wolfenstein som inte ville fungera med Catalyst 13.12, that's it. Sen så kanske folk som kör de allra senaste spelen opatchade har lite fler problem, vetefan, en del hade probs i Skyrim t.ex. med vissa kombinationer av drivers och spelet.

Är i alla fall väldigt nöjd nu sista åren med ATi/AMD; 5770, 6870 och nu R9 280X, som essentiellt är ett 7970 som jag fattat det. Stabilt, hyffsat tyst och bra pris/prestanda.

Visa signatur

|[●▪▪●]| #Lekburk#: Ryzen 3700X >-< GB-X570-AE >-< 32GB DDR4 >-< MSI RTX 3070 >-< 970 EVO 1TB SSD>--
--< Arctic Freezer 34 >-< FD Define R4 >-< Seasonic F.+ 650W >-< Acer XF270HUA >-< AOC Q2778VQE >--
#Servering#: Ryzen 1700@3,6GHz >-< Prime X470 Pro >-< 16GB DDR4 >-< GTX 1030 >-< 970 EVO 500GB SSD >--
--< Stockkylare >-< Antec P182 >-< Silver Power 600W >-< Samsung 245T |[●▪▪●]|

Permalänk
Medlem

Jag hade ATI/AMD för ett antal år sedan, efter den upplevelsen har jag alltid valt nVIDIA.

Vet inte hur det är idag men drivrutinerna var katastrofdåliga och därför valde jag att byta,
sitter dock inte på senaste gen. gfx, har ett GTX690.

Permalänk
Medlem

Anledningen till att många väljer Nvidia över Amd tror jag personligen beror på att Nvidia har generellt sett mer stabila drivrutiner & mer lösningar att erbjuda inbakade i sina drivrutiner, Geforce experience & shadow play etc. Rätta mig om jag har fel men mig veterligen så har Amd inga sådana lösningar. Du får lite mindre hårdvara men mer mjukvara.

Som sagt, jag kan ha fel och detta är inget påhopp på någon nivå utan en högst subjektiv åsikt.

Visa signatur

You have earned my respect and my friendship.

Permalänk
Hjälpsam

När det gäller spel så betalar man oftast för upplevelsen, hela upplevelsen snarare än rena specifikationer eller prestandatal.

Det skiljer sig från generation till generation och från månad till månad, men överlag verkar det som nVidia lägger mer krut på helhetsupplevelsen snarare än maximalt antal FPS. Och när jag spelar så vill jag ha det gôtt, och jag tror många känner liknande.

nVidia har lyckats med att bygga mjuka marknadsvärden i en miljö som är extrems specifikationsdrivet, rätt imponerande.

Visa signatur

Allt jag säger/skriver här är mina egna åsikter och är inte relaterade till någon organisation eller arbetsgivare.

Jag är en Professionell Nörd - Mina unboxing och produkttester (Youtube)
Om du mot förmodan vill lyssna på mig - Galleri min 800D med 570 Phantom SLI

Permalänk
Medlem

Drivrutiner, skulle jag säga. Nvidia är snabba på att rulla ut nya drivrutiner.

Visa signatur

Moderkort:ASUS ROG Strix X670E-F Gaming WIFI | Processor: AMD 7800X3D | CPU-kylare: Lian Li Galahad II LCD 360 | Grafikkort:Asus ROG RTX 4090 Gaming OC White | RAM-Minnen: Kingston 32GB 6000MHz CL36 FURY Beast | SSD: Kingston Fury Renegade 2TB x2 | Nätagg: DeepCool PX1200G 1200W | Display: Samsung C49RG90 120 Hz | Mus: Glorious Gaming Model O Headphones/Speakers: Logitech Pro X/Roccat Syn Max Air| Keyboard:Asus ROG Strix Scope Deluxe TKL NX Red |

Permalänk
Medlem

Satt för några år sedan med nvidia men hade extrema problem med deras drivrutiner, kör nu alltid amd och inte ett enda problem sen 2008 tror jag inte med de titlar jag spelar i alla fall
tycker även att amds kort är mer prisvärda, dock kommer jag alltid köra intel cpu

Visa signatur

#1: Z370N ITX | i7 8700k | GTX 1080 | 32GiB
#2: P8Z77-M pro | i7 3770k | GTX 1050ti | 16GiB

Server: Z370-G | i5 8600T | 64GiB | UnRAID 6.9.2 | 130TB
Smartphone: Samsung Z Flip 5 | Android 13 | Shure SE535

Permalänk
Medlem

Tack så mycket för era synpunkter

Permalänk

Jag bytte från ATI till Nvidia. Kändes lite som att byta från en Volvo V70 tunead/pimpad av Jarmo i Gällivare till en Koenigsegg byggd av fagra jungfrurar i silkestofflor.

Visa signatur

Mainrigg: Core i7 3.2Ghz - Asus GTX 680 DCII 2GB OC - Corsair Vengeance 1600MHz 12GB - Asus P6T SE - Asus Xonar Phoebus - OCZ Agility 4 120GB - WD Caviar Black 640GB - Corsair Obsidian 800D
Macbook Air: Core i5 2.8Ghz - Hynix 1600MHz 8GB
Ljud: Schiit Modi & Magni - Beyerdynamic Pro DT990 250ohm - ATH-ANC7b

Permalänk
Medlem

Största anledningen är nog som de flesta säger drivrutiner.

Visa signatur

Chassi: Corsair 4000D CPU: Intel i7 11700K RAM: 32Gb DDR4 Moderkort: ASUS Z590-F
Grafik: RTX 3070 Ti OS: W11 SSD: M.2 1TB snabb som tusan

Permalänk
Hedersmedlem

*Rubrik ändrad, tråd flyttad*

En beskrivande rubrik ger bättre svar, dessutom lär du få bättre svar i denna forumdelen (där diskussionen inte är märkesbunden).

Citat:

§ 3.1 Trådrubriker ska tydligt visa vad tråden handlar om.

screamin-daemon/moderator

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Haldur:

Jag tänkte ställa en naiv fråga, men jag vet inte bättre;

Varför köper folk hellre ett Geforce GTX 780 för ca 4500 istället för ett Radeon R9 290 kring 3700?

Betrakta följande bild och jämför prestandaindex, R9 290 har högre än GTX 780:
http://www.sweclockers.com/image/diagram/5907?k=c399573ddbbc1...

Jag fattar inte orsaken, är det märke/rykte/erfarenheter?
komplett.se's top 10 består nästan uteslutande av gtx-kort.

Min egen erfarenhet av Radeon är att, det kort jag haft, medfört flertal småproblem med diverse program som man inte kan sätta fingret på riktigt, men typ felmeddelanden, plötslig avstängning och dylikt. Det var inga dominerande problem, men de fanns där. Kortet var på den tiden också lika mycket billigare än geforce.

EVGA, GSYNC, Downsampling och bättre drivrutiner.

Permalänk
Medlem

Drivrutiner, kylförmåga och ljudnivå avgjorde en del för mig.

Visa signatur

7800X3D
4090 G OC

Permalänk
Medlem

drivers.

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Medlem

Därför att nVidia oftast är mer problemfritt.

Visa signatur

Intel i7-3770K@4,5GHz 1,275V - ASRock P67 Pro3 REV B3 - Corsair Vengeance Pro DDR3 2133MHz 2x8GB - MSI GTX 1080 Gaming X - Samsung 840 EVO 120GB - WD Caviar Black 6TB - Seagate SV35 2TB - Noctua NH-C12P SE14 - LG DVD+-RW - Seasonic Focus+ Gold 750FX - Antec One Hundred - Dell 25" UltraSharp U2515H 1440p

Permalänk
Sötast

Senast jag var inne i en AMD grafikkorts kontrollpanel så var hela menyn fylld av reklam till diverse spel och liknande, kändes så löjligt oseriöst att jag aldrig tittade mot företaget igen.

Permalänk
Medlem

Jag köpte MSI 780 Twin för att de helt enkelt var billigare/lika billigt, är ju nere på 3500 med jämna mellanrum. Lite stabilare drivisar och lite mindre värmeutveckling (har ett väldigt litet chassi). Annars tror jag nog hackat som malet, 290 är lite snabbare 780 lite stabilare. Båda två är bra kort med mycket kräm/krona.

Permalänk

Jag anser att det där mjukvarusnacket med stabilitet etc. är något som fanns för flera år sedan. Har kört AMD de senaste 3 åren i två generationer utan några problem som jag kan lägga på AMD. Det ända som nVidia kan ge mig är Shadowplay. Men det är lite buggigt för vissa vet jag, så...

Jag kan inte se att den ena gör bättre mjukvara än den andra, den är ett sätt att försvara sitt köp på dåliga grunder i dagens läge anser jag. nVidia har på väldigt konstiga grunder fått ett bättre rykte som jag tror kommer ifrån att AMD Graphics förknippas med AMDs CPU tillverkning som gått dåligt.

Visa signatur

Intel core i7 6700K, Powercolor Radeon RX 5700 XT 8GB Red Devil, ASUS Z170i Pro Gaming, Corsair Vengeance DDR4 2666MHz 16GB, OCZ Trion 100 240GB, Samsung SSD EVO Basic 840-Series 250GB, Fractal Design Define Nano S, Be Quiet Pure Rock, Corsair SF 600, Windows 10 Pro N 64-bits

Permalänk
Medlem

Det finns fler nvidia-fanboys än AMD-fanboys. De flesta är i tonåren. ^o)

Jag köper det som presterar bäst till bäst pris. Dvs det som är mest prisvärt, och det är nästan alltid AMD vad gäller grafikkort.

Problem med drivrutiner etc är mest bara trångsynt. "jag hade ett kort 1954 med ett problem som hade kunnat lösas på 5sek men jag orkade inte och sen dess har jag alltid kört y istället".

Visa signatur

MSI B450 | Ryzen 7 5800X3D, Hyper 212 EVO | 16GB 3600MHz | GTX 1070 | Seasonic 750w | Asus MG279Q | Sony MDR-1A

Permalänk
Medlem

Har alltid kört Nvidia och aldrig haft problem.

Permalänk
Medlem

Har alltid kört på AMD/ATI. funkade galet bra med mina 5870s " sitter i min brors dator nu" Men när jag gick över till 7970CF började helvete, stuttering/bsod/skit drivrutiner u name it, var något problem med drivrutinerna om man hade X79-X56 platform. Dom lyckades att fixa till problemet efter 6 månader? Men då hade jag redan sålt iväg korten och gått över till 680 SLI, som funkade out of the box

Så det är därför jag kör Nvidia!

Visa signatur

AMD Ryzen 7 7800X3D
Asus TUF 4080
HyperX 32GB DDR5 6000MHz
WD SN850 1TB
Alienware 34" QD-OLED

Permalänk
Inaktiv

Prestandamässigt är de ju sjukt lika sett till snittet, men vissa föredrar kanske en speciell titel eller en speciell funktion. Här är förövrigt nyare version av prestandaindex. http://www.sweclockers.com/artikel/18402-sweclockers-prestand...

Permalänk

Jag har alltid kört AMD förrutom GTX 590, GTX 580, GTX 660 TI, GEFORCE 3, GTX 260, 8800GTS, GT 540M, GTX 680, GTX 660, GTX 550 TI

Permalänk
Medlem
Skrivet av lossah:

Det finns fler nvidia-fanboys än AMD-fanboys. De flesta är i tonåren. ^o)

Jag köper det som presterar bäst till bäst pris. Dvs det som är mest prisvärt, och det är nästan alltid AMD vad gäller grafikkort.

Problem med drivrutiner etc är mest bara trångsynt. "jag hade ett kort 1954 med ett problem som hade kunnat lösas på 5sek men jag orkade inte och sen dess har jag alltid kört y istället".

För mig var det bara att surfa in på Nvidias hemsida och klicka på "AutoScan", godkänna applikationen, vänta några sekunder och sedan dök det upp ifall det fanns en uppdatering eller inte.

AMD...uj uj..När man behöver söka på drivrutiner så känns det generellt fel. Idag är det bara att ladda ner en fil och klicka sig fram. Fast jag vill påstå att Nvidias kontrollpanel(Nvidia Experience) känns fan så mycket mer "up to date".

AMD's samarbete med RAPTR "gaming" app känns lite väl mycket lek&laj.

Eftersom Nvidia slänger ut drivrutiner ofta, så hjälper det rätt så mycket, speciellt när så pass många spel släpps...dagligen.

Visa signatur

Moderkort:ASUS ROG Strix X670E-F Gaming WIFI | Processor: AMD 7800X3D | CPU-kylare: Lian Li Galahad II LCD 360 | Grafikkort:Asus ROG RTX 4090 Gaming OC White | RAM-Minnen: Kingston 32GB 6000MHz CL36 FURY Beast | SSD: Kingston Fury Renegade 2TB x2 | Nätagg: DeepCool PX1200G 1200W | Display: Samsung C49RG90 120 Hz | Mus: Glorious Gaming Model O Headphones/Speakers: Logitech Pro X/Roccat Syn Max Air| Keyboard:Asus ROG Strix Scope Deluxe TKL NX Red |

Permalänk
Medlem

Ljudnivån. Har fortfarande inte återhämtat mig ifrån R9 290 stock fan. Betalar gärna för ett tyst system, så ja... blev ett 780 Ti Twin Frozr plus ett 750 Ti Twin Frozr i 'gäst datorn'. Är helnöjd.

Visa signatur

Gigabyte G1.Sniper Z87 - Intel Core i7 4770K - MSi GTX 780 Ti Twin Frozr - Corsair Vengeance Pro 16GB
MSi Z97 Gaming 3 - Intel Core i5 4670k - MSi GTX 750 Ti - Cruical BallistiX 16GB
Desktop Win 8.1 Pro 64-Bit

Permalänk
Medlem

Senast jag hade AMD var då jag ägde 5850CFX. Fungerade hyfsat bra men med drivrutinsproblem lite då och då. Sen köpte jag ett GTX680 som iofs inte var någon enorm upgrade visade det sig, sen skaffade jag ett till. Efter ett tag ville jag köra single GPU och då valde jag mellan 290X och 780Ti men efter allt tjat om kassa referenskort samt att 780Ti var snabbare så kände jag att det var värt att lägga lite extra pengar och få ett riktigt bra single GPU kort och noll problem med värme/drivisar osv. Fler spel är dessutom utvecklade för nVidia kort vilket kanske är lite orättvist eftersom nVidia har mer pengar än AMD men ja, det fick bli så. Tycker egentligen inte illa om AMD så sett men efter att ha gått igenom alla pros/cons så kändes 780Ti som det rätta valet.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem

Hittade MSI 780 gaming för 3600ish på nån rea..:D
Och trivs mer med nvidia.