290(X) vs 780 vs 780Ti (upp ifrån HD6970) - vilket väljer jag?

Permalänk
Medlem

290(X) vs 780 vs 780Ti (upp ifrån HD6970) - vilket väljer jag?

Tja!

Som frågan lyder i titeln - vilket väljer jag?
Har gått igenom alla tester jag kan hitta på nätet vid det här laget, men kan fortfarande inte bilda en vettig uppfattning om vilket som är vettigast.

Sapphire Radeon R9 290 Tri-X, ASUS GTX 780, nVidia 780Ti etc.

Ska jag köpa ett par 290 Crossfire, ska jag gå på ett enkelt 780 eller r9 290X eller ska jag gå på stort och köra ett 780Ti?

Dessutom har jag funderat lite på om Crossfire fungerar bättre då tanken är att jag ska använda min WQHD-skärm att lira på, har börjat ledsna att bara ha den stående bredvid för allt annat utom just spelande (sure, DotA2 fungerar, men det är en av de få spelen som faktiskt flyter fortfarande).

Tack som fan på förhand,
Didrik

Visa signatur

Moderkort: TUF GAMING X570-PLUS (WI-FI)
CPU: AMD Ryzen 7 3700X 8-Core
GPU: GTX 2070 Super
Skärm: Samsung Odyssey G9 49" 240Hz

Permalänk
Medlem

Tror ett gtx 780 hade funkat bra med din cpu. Finns ju många exempel där amd-processorerna flaskar så tror knappt på något dyrare, speciellt med tanke på alla spelen som fortfarande kräver bra singeltrådsprestanda.

(Får se om amd-fanatikerna) vaknar nu )

Visa signatur

AMD RYZEN 9 5900X - ASUS ROG X470-F STRIX - 32GB DDR4 @ 3200MHz - ASUS RTX 3070 Ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stoff3th3m4n:

Tror ett gtx 780 hade funkat bra med din cpu. Finns ju många exempel där amd-processorerna flaskar så tror knappt på något dyrare, speciellt med tanke på alla spelen som fortfarande kräver bra singeltrådsprestanda.

(Får se om amd-fanatikerna) vaknar nu )

Najdå, är amd fanatiker för vill alltid stödja underdogs men iaf i bf4 får jag alltid minnst 80 fps med min cpu. Så du kan nog fläska på med ett 780 ti men man kan nog inte få över 80 fps oberoende av grafikinställningar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stoff3th3m4n:

Tror ett gtx 780 hade funkat bra med din cpu. Finns ju många exempel där amd-processorerna flaskar så tror knappt på något dyrare, speciellt med tanke på alla spelen som fortfarande kräver bra singeltrådsprestanda.

(Får se om amd-fanatikerna) vaknar nu )

Skrivet av Wasp:

Najdå, är amd fanatiker för vill alltid stödja underdogs men iaf i bf4 får jag alltid minnst 80 fps med min cpu. Så du kan nog fläska på med ett 780 ti men man kan nog inte få över 80 fps oberoende av grafikinställningar.

Alright, så ni tror att man ska köra ett 780 iaf? Inte Ti? Som jag förstår så får ju r9 290X och 780 i stort samma i alla test (nästan, nVidia verkar prestera sämre i äldre spel).

EDIT: Såg att du nämnde 780Ti också. Jag är ju sugen, men typ 2k mer, är det värt det egentligen?

Visa signatur

Moderkort: TUF GAMING X570-PLUS (WI-FI)
CPU: AMD Ryzen 7 3700X 8-Core
GPU: GTX 2070 Super
Skärm: Samsung Odyssey G9 49" 240Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kaljo:

Alright, så ni tror att man ska köra ett 780 iaf? Inte Ti? Som jag förstår så får ju r9 290X och 780 i stort samma i alla test (nästan, nVidia verkar prestera sämre i äldre spel).

EDIT: Såg att du nämnde 780Ti också. Jag är ju sugen, men typ 2k mer, är det värt det egentligen?

Nvidia har bättre drivrutiner och mindre kladd med dem i min mening. Jag bytte från AMD kort till Nvidia och är jättenöjd med det bytet.
Såg en video där Linustechtips jämförde en Intel i7 3770k med en AMD FX-8350 för ett tag sen och redan på ett GTX 780 börjar AMD processorn flaska, ca 15% och det var upp emot 30% på ett GTX 780ti.

Kan vara matnyttig info för dig

Visa signatur

AMD RYZEN 9 5900X - ASUS ROG X470-F STRIX - 32GB DDR4 @ 3200MHz - ASUS RTX 3070 Ti

Permalänk
Avstängd

290X från Asus eller Sapphire är fantastiskt, mer värde för pengarna får du inte, och nästintill samma prestanda som ett 780Ti fast mycket billigare.

MVH

Permalänk
Medlem

Skulle jag varit du skulle jag tagit ett 290x eller ett 290, väldigt mycket kort för pengarna.

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 5 3600 XT | RAM: 16GB 3200MHz | MB: Asus Prime B350-Plus | GPU: Sapphire Radeon RX 5600 XT Pulse | PSU: EVGA 650 GQ | Chassi: Fractal Design Define C | SSD: Intel 600p 512 GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kaljo:

Alright, så ni tror att man ska köra ett 780 iaf? Inte Ti? Som jag förstår så får ju r9 290X och 780 i stort samma i alla test (nästan, nVidia verkar prestera sämre i äldre spel).

Om du har en fx så tycker jag att du ska satsa på en av de bättre 290x modellerna så att du kan utnyttja mantle då fx processorn kan agera flaskhals i vissa fall samt att amd är bättre i högre upplösningar. Mina rekommendationer är sapphire 290x tri-x eller vapor-x alt msi 290x lightning, vapor-x och lightning har bäst kylare och är bäst för överklockning vilket kan vara trevligt för 1440p

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact - Asus Crosshair 7 Hero - AMD Ryzen 9 5900X - Noctua NH-D15S Chromax - G.Skill Trident Z 32 GB 3600MHz CL14 - Seasonic Prime Ultra Platinum 750W - Samsung 970 Evo Plus 1TB - Samsung 970 Evo Plus 2TB -Intel 520 480GB - WD Caviar Black 1TB - Asus RTX 3080TI Strix OC - 2x Asus PG279Q - Logitech G703 - Asus Strix Scope TKL Deluxe - Logitech G840 - Beyerdynamic Custom One Pro & Beyerdynamic Custom Headset Gear

Permalänk
Hedersmedlem

Köpte ett 290X Tri-X till min gamla oklockade 2600, tillsammans med en 2560-skärm. Svalt och tyst kort som klarar allt jag spelat på det hittills. Att nVidia skulle ha bättre och mindre "kladdiga" drivrutiner är inget jag märkt av när jag bytt mellan märkena. AMD's drivrutiner fungerar mycket bra för mig i många olika typer av spel.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Avstängd

ASUS R9 290X har kallats ett av dom bästa grafikkorten någonsin.

4190 kr på Netonnet och Inet, har tidigare kostat över 5000 kr för bara ett par månader sedan, fantastiskt kort.

http://www.netonnet.se/art/dator/komponenter/grafikkort/amd-p...

MVH

Permalänk

Köp ett R9 290 och lägg till ett senare för Crossfire. Mest bang for the buck helt enkelt. Glöm inte överklocka din processor bara.

Permalänk
Medlem

NI ÄR BÄST! Fan vad kul att se att folk inte bara tycker samma. Jag har varit inne på Sapphire Tri-X, har hört att kylaren är kalasbra.

Såg denna på Webhallen nyss, vad är nackdelen (förutom micro-stuttering) för dessa? http://www.webhallen.com/se-sv/datorkomponenter/187992-asus_m...

Visa signatur

Moderkort: TUF GAMING X570-PLUS (WI-FI)
CPU: AMD Ryzen 7 3700X 8-Core
GPU: GTX 2070 Super
Skärm: Samsung Odyssey G9 49" 240Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Melinho2895:

Köp ett R9 290 och lägg till ett senare för Crossfire. Mest bang for the buck helt enkelt. Glöm inte överklocka din processor bara.

Så ta ett Sapphire r9 290X Tri-X och helt enkelt köpa ett till om ett år eller två?

Visa signatur

Moderkort: TUF GAMING X570-PLUS (WI-FI)
CPU: AMD Ryzen 7 3700X 8-Core
GPU: GTX 2070 Super
Skärm: Samsung Odyssey G9 49" 240Hz

Permalänk
Skrivet av Kaljo:

Så ta ett Sapphire r9 290X Tri-X och helt enkelt köpa ett till om ett år eller två?

Skulle mer tycka att du köper ett 290 då det typ är 10% skillnad mellan den och 290X. Kör på Tri-X dom är ganska bra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Melinho2895:

Skulle mer tycka att du köper ett 290 då det typ är 10% skillnad mellan den och 290X. Kör på Tri-X dom är ganska bra.

Åh, det var det jag kollade på. Helt klart mest värt, känns ovärt att köpa ett 290X för en tusing mer.

Visa signatur

Moderkort: TUF GAMING X570-PLUS (WI-FI)
CPU: AMD Ryzen 7 3700X 8-Core
GPU: GTX 2070 Super
Skärm: Samsung Odyssey G9 49" 240Hz

Permalänk
Inaktiv

Finns få om inga anledningar att välja Nvidia. Du betalar mer för mindre som jag ser det. Nvidia har släppt mycket skräp som ska föreställa drivrutiner under åren, de är allt annat än perfekta. En anledning att välja Nvidia kan dock vara om man behöver GPU-accelererad PhysX men mängden spel med sådant idag går troligen att räkna på en halv hand eller något.

Jag instämmer med resten av tråden om att Sapphires kort, specifikt deras Tri-X och Vapor-X är värda en skarp titt men även MSI's Lightning-modeller.

Båda tillverkare bundlar spel så kan vara värt att kolla om någondera sida får någon fördel på det också. Sedan kan det vara värt att överväga ett Nvidia-kort ändå om du känner dig missnöjd med hur ditt AMD-kort fungerat. Och tvärtom. Man inser ganska snart att mycket faktiskt är rätt lika och variation förnöjer.

I slutändan är det dina pengar det handlar om. Oavsett vad du väljer kommer du dessutom få ett mycket snabbare kort.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon5930:

Finns få om inga anledningar att välja Nvidia. Du betalar mer för mindre som jag ser det. Nvidia har släppt mycket skräp som ska föreställa drivrutiner under åren, de är allt annat än perfekta. En anledning att välja Nvidia kan dock vara om man behöver GPU-accelererad PhysX men mängden spel med sådant idag går troligen att räkna på en halv hand eller något.

Jag instämmer med resten av tråden om att Sapphires kort, specifikt deras Tri-X och Vapor-X är värda en skarp titt men även MSI's Lightning-modeller.

Båda tillverkare bundlar spel så kan vara värt att kolla om någondera sida får någon fördel på det också. Sedan kan det vara värt att överväga ett Nvidia-kort ändå om du känner dig missnöjd med hur ditt AMD-kort fungerat. Och tvärtom. Man inser ganska snart att mycket faktiskt är rätt lika och variation förnöjer.

I slutändan är det dina pengar det handlar om. Oavsett vad du väljer kommer du dessutom få ett mycket snabbare kort.

Ja, och jag har tyckt att Intel varit för dyrt för vad man fått också. Mycket därför jag starkt rekommenderar FX-8350 som processor. Oja, jag har varit mycket nöjd. Har haft detta sedan det släpptes, tror det är fyra år snart? Minns inte exakt.
Visst är det kul att spara pengar. Även om jag nu har pengar att lägga ut på ett grafikkort för 6k känns det fett ovärt när man faktiskt kollar siffrorna. I den upplösningen jag vill spela så snackar vi skillnader mellan 40fps mot 780Ti på 44fps, och i det fallet upplevs det ändå som "lagg" oavsett kort. Ska se om jag kan leta reda på de andra r9 290-varianterna som har nämnts i tråden! Har bara hittat Sapphire ännu.

Visa signatur

Moderkort: TUF GAMING X570-PLUS (WI-FI)
CPU: AMD Ryzen 7 3700X 8-Core
GPU: GTX 2070 Super
Skärm: Samsung Odyssey G9 49" 240Hz

Permalänk
Skrivet av anon5930:

Finns få om inga anledningar att välja Nvidia. Du betalar mer för mindre som jag ser det. Nvidia har släppt mycket skräp som ska föreställa drivrutiner under åren, de är allt annat än perfekta. En anledning att välja Nvidia kan dock vara om man behöver GPU-accelererad PhysX men mängden spel med sådant idag går troligen att räkna på en halv hand eller något.

Jag instämmer med resten av tråden om att Sapphires kort, specifikt deras Tri-X och Vapor-X är värda en skarp titt men även MSI's Lightning-modeller.

Båda tillverkare bundlar spel så kan vara värt att kolla om någondera sida får någon fördel på det också. Sedan kan det vara värt att överväga ett Nvidia-kort ändå om du känner dig missnöjd med hur ditt AMD-kort fungerat. Och tvärtom. Man inser ganska snart att mycket faktiskt är rätt lika och variation förnöjer.

I slutändan är det dina pengar det handlar om. Oavsett vad du väljer kommer du dessutom få ett mycket snabbare kort.

Nvidia har mycket trevligare hemsida än AMD har och sedan har de Shadowplay som är väldigt nice, AMD har väl ingen motsvarighet? Sedan är deras referenskylare fin att titta på.. är bara sur på att watch dogs funkar likt en ekorre som ska mixas tillsammans med stenar.

Visa signatur

Corsair 600 T Silver / 4770k / Titan (SLI)

Permalänk
Skrivet av anon5930:

Finns få om inga anledningar att välja Nvidia. Du betalar mer för mindre som jag ser det. Nvidia har släppt mycket skräp som ska föreställa drivrutiner under åren, de är allt annat än perfekta. En anledning att välja Nvidia kan dock vara om man behöver GPU-accelererad PhysX men mängden spel med sådant idag går troligen att räkna på en halv hand eller något.

Jag instämmer med resten av tråden om att Sapphires kort, specifikt deras Tri-X och Vapor-X är värda en skarp titt men även MSI's Lightning-modeller.

Båda tillverkare bundlar spel så kan vara värt att kolla om någondera sida får någon fördel på det också. Sedan kan det vara värt att överväga ett Nvidia-kort ändå om du känner dig missnöjd med hur ditt AMD-kort fungerat. Och tvärtom. Man inser ganska snart att mycket faktiskt är rätt lika och variation förnöjer.

I slutändan är det dina pengar det handlar om. Oavsett vad du väljer kommer du dessutom få ett mycket snabbare kort.

Och nej, det går inte att räkna PhysX-inbäddade spel på en halv hand, finns vissa bra titlar o vissa sämre men det är inte obefintligt.

Visa signatur

Corsair 600 T Silver / 4770k / Titan (SLI)

Permalänk
Skrivet av Kaljo:

Ja, och jag har tyckt att Intel varit för dyrt för vad man fått också. Mycket därför jag starkt rekommenderar FX-8350 som processor. Oja, jag har varit mycket nöjd. Har haft detta sedan det släpptes, tror det är fyra år snart? Minns inte exakt.
Visst är det kul att spara pengar. Även om jag nu har pengar att lägga ut på ett grafikkort för 6k känns det fett ovärt när man faktiskt kollar siffrorna. I den upplösningen jag vill spela så snackar vi skillnader mellan 40fps mot 780Ti på 44fps, och i det fallet upplevs det ändå som "lagg" oavsett kort. Ska se om jag kan leta reda på de andra r9 290-varianterna som har nämnts i tråden! Har bara hittat Sapphire ännu.

Det bästa du kan göra i dagsläget är att köra 780 i sli (6gb varianten sitter extra fint), då blir det många fps o ändå kommer man relativt billigt undan (framförallt om man hittar sommarreaor)

Visa signatur

Corsair 600 T Silver / 4770k / Titan (SLI)

Permalänk
Medlem
Skrivet av tvåpunktnoll:

Det bästa du kan göra i dagsläget är att köra 780 i sli (6gb varianten sitter extra fint), då blir det många fps o ändå kommer man relativt billigt undan (framförallt om man hittar sommarreaor)

Vad ligger ett sådant på ungefär? 3800? Vore schysst om du kunde skicka länk på den modellen du tänker på. Finns en del att välja mellan!

Visa signatur

Moderkort: TUF GAMING X570-PLUS (WI-FI)
CPU: AMD Ryzen 7 3700X 8-Core
GPU: GTX 2070 Super
Skärm: Samsung Odyssey G9 49" 240Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kaljo:

Alright, så ni tror att man ska köra ett 780 iaf? Inte Ti? Som jag förstår så får ju r9 290X och 780 i stort samma i alla test (nästan, nVidia verkar prestera sämre i äldre spel).

EDIT: Såg att du nämnde 780Ti också. Jag är ju sugen, men typ 2k mer, är det värt det egentligen?

personligen så skulle jag kört med 290x. mer värt priset samt stödjer du underdogs.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tvåpunktnoll:

Nvidia har mycket trevligare hemsida än AMD har och sedan har de Shadowplay som är väldigt nice, AMD har väl ingen motsvarighet? Sedan är deras referenskylare fin att titta på.. är bara sur på att watch dogs funkar likt en ekorre som ska mixas tillsammans med stenar.

Amd släppte häromdagen sin version av shadowplay. Så jo.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon5930:

Finns få om inga anledningar att välja Nvidia. Du betalar mer för mindre som jag ser det. Nvidia har släppt mycket skräp som ska föreställa drivrutiner under åren, de är allt annat än perfekta. En anledning att välja Nvidia kan dock vara om man behöver GPU-accelererad PhysX men mängden spel med sådant idag går troligen att räkna på en halv hand eller något.

Jag instämmer med resten av tråden om att Sapphires kort, specifikt deras Tri-X och Vapor-X är värda en skarp titt men även MSI's Lightning-modeller.

Båda tillverkare bundlar spel så kan vara värt att kolla om någondera sida får någon fördel på det också. Sedan kan det vara värt att överväga ett Nvidia-kort ändå om du känner dig missnöjd med hur ditt AMD-kort fungerat. Och tvärtom. Man inser ganska snart att mycket faktiskt är rätt lika och variation förnöjer.

I slutändan är det dina pengar det handlar om. Oavsett vad du väljer kommer du dessutom få ett mycket snabbare kort.

Finns inget som heter en perfekt lösning, men att prata om att Nvidia "släppt mycket skräp som ska föreställa drivrutiner" och samtidigt inte säga något alls om att AMD faktiskt har lyckas släppa betydligt mer skräp i det ämnet luktar ju enbart fanboy-uttalande.

Jag personligen gillar att det finns konkurrens (om än liten kvar idag), men vi behöver inte hålla oss ifrån hur det verkligen ser ut för det.

Hoppas i vilket fall att TS blir nöjd med ett AMD-kort som det verkar bli (eftersom AMD-fanatikerna vaknade ). Jag var extremt missnöjd med mjukvara, drivrutiner samt crossfire, men kanske är andra mer lyckosamma.

Visa signatur

AMD RYZEN 9 5900X - ASUS ROG X470-F STRIX - 32GB DDR4 @ 3200MHz - ASUS RTX 3070 Ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av tvåpunktnoll:

Det bästa du kan göra i dagsläget är att köra 780 i sli (6gb varianten sitter extra fint), då blir det många fps o ändå kommer man relativt billigt undan (framförallt om man hittar sommarreaor)

Hans cpu kommer att flaska sönder 780ti SLI.

Visa signatur

AMD RYZEN 9 5900X - ASUS ROG X470-F STRIX - 32GB DDR4 @ 3200MHz - ASUS RTX 3070 Ti

Permalänk
Medlem

GTX 870 och GTX 880 kommer den här hösten. Skulle vänta ett tag till.

Permalänk
Discokungen
Skrivet av m86s:

290X från Asus eller Sapphire är fantastiskt, mer värde för pengarna får du inte, och nästintill samma prestanda som ett 780Ti fast mycket billigare.

MVH

Näe. Förbannade Asus kylare är skitdålig på 290-serien. Plus att 290X aldrig är värt att köpa då de oftast är 30% dyrare med 4% (!!!!!!!!!!!!) bättre prestanda i 1000MHz. Dra åt helvete så ovärt. 290 Tri-X master race om man ska köra luft. Inget snack om saken. Tyst och har goda överklockningsmarginaler med den kylaren, till skillnad från Asus som håller samma ljudnivå men går 15 grader varmare!

Visa signatur

AMD 5800X3D - G.Skill Trident Z 3200 CL16 32GB - Asus B550 TUF - ASRock 7900 XTX Phantom - Intel 900p - CaseLabs S8 - LG 42C2 - Corsair AX1200i - Aquaero 6 - Vattenkyld

Permalänk
Discokungen
Skrivet av Kaljo:

Vad ligger ett sådant på ungefär? 3800? Vore schysst om du kunde skicka länk på den modellen du tänker på. Finns en del att välja mellan!

780 6GB kostar 4600kr och uppåt. Rätt saftigt för samma prestanda som ett 290.

Visa signatur

AMD 5800X3D - G.Skill Trident Z 3200 CL16 32GB - Asus B550 TUF - ASRock 7900 XTX Phantom - Intel 900p - CaseLabs S8 - LG 42C2 - Corsair AX1200i - Aquaero 6 - Vattenkyld

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Flamso:

Näe. Förbannade Asus kylare är skitdålig på 290-serien.!

Nej, det är en fantastisk kylare och det instämmer i princip samtliga recensioner.
Här är ett axplock,

OC3D

"Indeed the gap between a 290X and the ASUS DCUII 290X is tremendous. The additional cooling has enabled ASUS to provide the R9 290X with a 100MHz overclock when compared to the reference model, and we managed to get another 100MHz out of it without having to deafen ourselves. In both scenarios the ASUS card was so much better than the reference AMD model that if it was called the R9 295X we probably wouldn't think anything of it. ASUS have redesigned the PCB and beefed up all the components to a level that this is the card that the AMD version should have been in the first place. For being everything that the R9 290X should have been in the first place, and truly unlocking the potential of the Hawaii GPU, the ASUS R9 290X DirectCU II gets our Performance Award. It's a highly polished Performance Award too."

SWEC
"Trots gott om värme från Radeon R9 290X-kretsen hänger Asus DirectCU II-kylare med i svängarna. Resultatet är ett grafikkort som är relativt tystgående, inte minst för användare som kan offra några procent prestanda i "Silent"-läget. Grädde på moset är möjlighet till spänningshöjning, något som ger utrymme för extra överklockning."

Guru3D
Yeah, it's the 290X that are custom cooled that will make the difference, this ASUS Radeon R9 290X DirectCU II OC is a perfect example of what the 290 and 290X really needs to be. As such the ASUS Radeon R9 290X DirectCU II OC edition is very nice, recommended and totally approved by Guru3D.com

Etc.

Återigen, det är ett utmärkt kort, med custom PCB.

MVH

Permalänk
Discokungen
Skrivet av m86s:

Nej, det är en fantastisk kylare och det instämmer i princip samtliga recensioner.
Här är ett axplock,

OC3D

"Indeed the gap between a 290X and the ASUS DCUII 290X is tremendous. The additional cooling has enabled ASUS to provide the R9 290X with a 100MHz overclock when compared to the reference model, and we managed to get another 100MHz out of it without having to deafen ourselves. In both scenarios the ASUS card was so much better than the reference AMD model that if it was called the R9 295X we probably wouldn't think anything of it. ASUS have redesigned the PCB and beefed up all the components to a level that this is the card that the AMD version should have been in the first place. For being everything that the R9 290X should have been in the first place, and truly unlocking the potential of the Hawaii GPU, the ASUS R9 290X DirectCU II gets our Performance Award. It's a highly polished Performance Award too."

SWEC
"Trots gott om värme från Radeon R9 290X-kretsen hänger Asus DirectCU II-kylare med i svängarna. Resultatet är ett grafikkort som är relativt tystgående, inte minst för användare som kan offra några procent prestanda i "Silent"-läget. Grädde på moset är möjlighet till spänningshöjning, något som ger utrymme för extra överklockning."

Guru3D
Yeah, it's the 290X that are custom cooled that will make the difference, this ASUS Radeon R9 290X DirectCU II OC is a perfect example of what the 290 and 290X really needs to be. As such the ASUS Radeon R9 290X DirectCU II OC edition is very nice, recommended and totally approved by Guru3D.com

Etc.

Återigen, det är ett utmärkt kort, med custom PCB.

MVH

Klart att PCBt är utmärkt, kylaren är däremot inte helt klockren i jämförelse med Tri-X. Det är ju mot andra 290/X man får jämföra. Det låter lika lite men går mycket varmare, som sagt.

Visa signatur

AMD 5800X3D - G.Skill Trident Z 3200 CL16 32GB - Asus B550 TUF - ASRock 7900 XTX Phantom - Intel 900p - CaseLabs S8 - LG 42C2 - Corsair AX1200i - Aquaero 6 - Vattenkyld