Vilket grafikkort för CS:GO och streaming

Permalänk
Avstängd

Vilket grafikkort för CS:GO och streaming

Kolla sista inlägget av mig!

Permalänk
Medlem
Skrivet av CSNörden:

Vad ska jag ta 770 eller 280x?
Kommer spela mycket cs:go! och gärna streama det

280X är generellt snabbare än ett 770, se Sweclockers egna prestandamätningar.

Visa signatur

Project: Perfection 2.0
OS: Microsoft Windows 11 Home | CPU: Intel Core i9 11900 | GPU: EVGA 3080 XC3 Ultra Hybrid
MB: ASUS ROG STRIX B560-I | RAM: Corsair Dominator Platinum 32GB | PSU: Corsair SF750
Chassi: Louqe Ghost S1 MK3 | SSD: Samsung 980 Pro | CPU-Kylare: Fractal Design Celsius+ S24
Bildskärm: Sony 65AG9 | Mus: Logitech G603 | Tangentbord: Corsair K63 Wireless

Permalänk
Skrivet av YamahaDGX630:

280X är generellt snabbare än ett 770, se Sweclockers egna prestandamätningar.

Ne, de ligger i princip exakt lika

I 1080p vinner 770 med 2% och i 1440p vinner 280x med 3%
http://www.sweclockers.com/recension/18938-asus-radeon-r9-280...

Så egentligen är det ingen jätteskillnad mellan dem prestandamässigt
Så man får gå mer på andra faktorer

280x
fördelar:
Billigare (mer prestanda för pengarna)
Har 3gb vram, bättre för högre upplösningar
Överklockar bra
Har stöd för mantle
Presterar bättre i 1440p än gtx 770

Nackdelar:
Drar mer ström än gtx 770

Gtx 770
Fördelar:
Drar mindre ström än 280x
Presterar lite bättre än 280x i 1080p
Överklockar bra
Har stöd för physx

Nackdelar:
Dyrare än 280x (mindre prestanda för pengarna)

Personligen skulle jag säga att 280x är ett bättre val

Permalänk
Medlem

Jag skulle valt 770, då jag personligen gillar Nvidia's drivrutiner bättre.

Vad har du för CPU? Då processorn gör rätt mycket i csgo

Permalänk
Medlem

När man kan få en 280x för samma pris som en 760 så är det inget snack enligt mig.

http://www.webhallen.com/se-sv/datorkomponenter/193053-powerc...

Visa signatur

Ryzen 7 5800X3D | RX 7900 XT

Permalänk

Kom på att jag glömde visa prisskillnaden
http://www.prisjakt.nu/kategori.php?m=s176804251&o=produkt_pr...

Billigaste 280x ligger på ca 2000kr
Billigaste gtx 770 ligger på ca 2550kr
Så 550 kr skillnad

Permalänk

Tycker också 280x är ett bättre val. Är man bered att betala för GTX 770 kan man nästan lika gärna ta ett R9 290 enligt mig; ~20% mer prestanda för 500kr

Permalänk
Medlem

Vill du streama så kan man göra det ifrån ShadowPlay (Twitch) som ingår i Geforce Experience.

Visa signatur

Laptop 4 - 4680U - 16 GB DDR4 - 256 GB SSD

Permalänk
Medlem

Kort och gott.
Är du Nvidia fan, så köper du Nvidia. Drivrutiner och all annan bullshit dom gaggar i.
Är du ute efter lite mer prestanda till bättre pris så går du på AMD.
Svårare än så är det inte.
Om du väljer 280x skulle jag valt Msi eller Asus beroende på vilket som är billigast.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Superlight:

Vill du streama så kan man göra det ifrån ShadowPlay (Twitch) som ingår i Geforce Experience.

Du kan också använda amd's game DVR som sedan streamar till twitch. Amd la till stöd för sin hårdvarudecoding härom veckan.

Permalänk
Medlem

Ta det billigaste 280x kortet du hittar från en välkänd återförsäljare.

Visa signatur

CPU 1700@4GHZ | MB MSI x370 Gaming Pro Carbon | GPU AMD Vega 64 | RAM G.skill FlareX DDR4 @3466MHZ 16GB PSU Corsair AX1200i | SSD Samsung 960 EVO 512GB | | Monitor Acer Predator XZ321QU| Mouse Razer deathadder | Keyboard Corsair Gaming K70 RGB | Headset Sennheiser game one.

Permalänk
Skrivet av Superlight:

Vill du streama så kan man göra det ifrån ShadowPlay (Twitch) som ingår i Geforce Experience.

AMD har lagt till stream/record funktion i deras "AMD gaming evolved" app (deras motsvarighet till "nvidia experience")
http://linustechtips.com/main/topic/169280-techreport-amd-gam...

Permalänk
Skrivet av ragequit:

Kort och gott.
Är du Nvidia fan, så köper du Nvidia. Drivrutiner och all annan bullshit dom gaggar i.
Är du ute efter lite mer prestanda till bättre pris så går du på AMD.
Svårare än så är det inte.
Om du väljer 280x skulle jag valt Msi eller Asus beroende på vilket som är billigast.

Så länge man håller sig borta från Powercolor brukar det gå bra.

Permalänk
Medlem

3GB är värt. Nvidia Fan men 2GB räcker inte idag om du skall spela annat än CS.

Visa signatur

4770k @ 4,3 GHZ - Asus z87 Pro - 770 4gb SLI - VG248QE Med 3D V2 - 1339 Qpad - Ducky Shine 3

Permalänk
Skrivet av Emil.St:

3GB är värt. Nvidia Fan men 2GB räcker inte idag om du skall spela annat än CS.

Nu ska vi inte överdriva
2gb fungerar helt ok så länge man lirar i 1080p
Går man upp till 1440p+ och börja vrida upp inställningarna mot max i tunga titlar så kan det bli ett problem med 2gb vram

Permalänk
Avstängd

Okej. Jag älskar sköna ofta uppdaterade drivrutiner.
Och experience gör ju det ännu bättre!
Slår nog till på ett 770 eller ett 780 om ekonomin tillåter

TACK FÖR ALLT!

Permalänk

Tveklöst 280x, mest pga. att det är så mkt billigare. Du får mycket mera prestanda för pengarna.

Permalänk
Skrivet av CSNörden:

Okej. Jag älskar sköna ofta uppdaterade drivrutiner.
Och experience gör ju det ännu bättre!
Slår nog till på ett 770 eller ett 780 om ekonomin tillåter

TACK FÖR ALLT!

jag gillar att du gick direkt emot vad 90% av alla sa
Bara så du vet så kan du skaffa r9 290 för endast 450 kr mer, presterar ca 20% bättre än gtx 770
och ligger jämt med 780 men kostar 900kr mindre
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2448808

Men det är ditt val, så jag tänker respektera det
Hoppas du blir nöjd med ditt nya kort

Permalänk
Medlem

Fan, nu blev vi besviken på dig

Men klart, njut av att kunna dra upp grafiken till max

Permalänk
Medlem

Haft ATI/AMD/Radeon i många många år, och köpt 2 Nvidia kort, skillnaden är enorm.
Tycker att de behandlar mjukvaran så himla mycket bättre, samt att microstuttering och hela den biten helt enkelt inte existerar.
Det kortet jag hade senaste hos ATI var ändå et HD7970 DCU2 från Asus, ett grymt jävla kort, men sålde det och köpte ett GTX 770 MSI som jag har nu, och är ack så nöjd. Min nästa upgrade blir ytterligare ett sådant i SLI, ska bli riktigt kul!

Min röst lägger jag på GTX770! Nvidia, Premium, du får helt enkelt vad du betalar för.
Det handlar inte endast om prestandagraferna som bifogas enligt tester enligt min mening.

Men är det endast en pris/prestanda fråga, så kör på ett r9 280x, låter som en Motorcykel dock

Visa signatur

Vänligen citera inlägget för ett snabbt svar!
Heltids streamer @ https://go.twitch.tv/Puvvve

MB: Asus Maximus Hero VIII CPU: Intel i7 6700K @ 4.5ghz GFX: Asus GTX 1080Ti OC

Minne: 2x8GB 3000mhz Ballistics Extreme Display: BenQ XL2411T

Mus: Steelseries Rival 300 Black Tngntbord: Qpad MK-85 PRO Headset: Astro A50

Permalänk
Skrivet av Puvve:

Haft ATI/AMD/Radeon i många många år, och köpt 2 Nvidia kort, skillnaden är enorm.
Tycker att de behandlar mjukvaran så himla mycket bättre, samt att microstuttering och hela den biten helt enkelt inte existerar.
Det kortet jag hade senaste hos ATI var ändå et HD7970 DCU2 från Asus, ett grymt jävla kort, men sålde det och köpte ett GTX 770 MSI som jag har nu, och är ack så nöjd. Min nästa upgrade blir ytterligare ett sådant i SLI, ska bli riktigt kul!

Min röst lägger jag på GTX770! Nvidia, Premium, du får helt enkelt vad du betalar för.
Det handlar inte endast om prestandagraferna som bifogas enligt tester enligt min mening.

Men är det endast en pris/prestanda fråga, så kör på ett r9 280x, låter som en Motorcykel dock

Amd har löst microsuttering problemen till större delen nu,
Om du hade läst en recension det senaste 6 månaderna så hade du sett att sweclockers testat det

De ligger i princip lika med nvidia när det kommer till microstuttering
Båda har fortfarande lite problem med det i vissa titlar, men det har klart förbättrats

exempel
nvidia har microstuttering problem i bioshock infinite
http://www.sweclockers.com/recension/18944-nvidia-geforce-gtx...

amd har problem med microstuttering i Farcry 3
http://www.sweclockers.com/recension/18944-nvidia-geforce-gtx...

Så att säga att nvidia inte har problem med microstuttering är inte helt sant

Angående att r9 280x låter stämmer om man kör med stockkylare
Eller en dålig aftermarket kylare, men det finns för gtx 770 också

Men vad jag vet så säljs inte 280x med stockkylare, bara med after market kylare,
http://www.prisjakt.nu/kategori.php?o=produkt_pris_inkmoms&lb...
Och då ligger ljudnivå problemet inte hos amd utan hos tillverkaren av kylaren till grafikkortet, samma sak gäller för nvidia

Permalänk
Skrivet av Puvve:

Haft ATI/AMD/Radeon i många många år, och köpt 2 Nvidia kort, skillnaden är enorm.
Tycker att de behandlar mjukvaran så himla mycket bättre, samt att microstuttering och hela den biten helt enkelt inte existerar.
Det kortet jag hade senaste hos ATI var ändå et HD7970 DCU2 från Asus, ett grymt jävla kort, men sålde det och köpte ett GTX 770 MSI som jag har nu, och är ack så nöjd. Min nästa upgrade blir ytterligare ett sådant i SLI, ska bli riktigt kul!

Min röst lägger jag på GTX770! Nvidia, Premium, du får helt enkelt vad du betalar för.
Det handlar inte endast om prestandagraferna som bifogas enligt tester enligt min mening.

Men är det endast en pris/prestanda fråga, så kör på ett r9 280x, låter som en Motorcykel dock

Kan hålla med om att Nvidia's mjukvara är mera finslipad, men nog krånglar även Nvidia. Har haft enorma problem i 3-way SLI. Även haft problem i CF(2way/3way) och det har nog vart lite lättare att fixa problemen med SLI jämfört med CF.

Microstuttering är inget problem så länge du inte kör CF/SLI. Och AMD har fixat det nu så MS ska inte vara värre än vad det är med Nvidia SLI.

Permalänk
Skrivet av thereal_twisted:

Kan hålla med om att Nvidia's mjukvara är mera finslipad, men nog krånglar även Nvidia. Har haft enorma problem i 3-way SLI. Även haft problem i CF(2way/3way) och det har nog vart lite lättare att fixa problemen med SLI jämfört med CF.

Microstuttering är inget problem så länge du inte kör CF/SLI. Och AMD har fixat det nu så MS ska inte vara värre än vad det är med Nvidia SLI.

Jag tror på vad du säger
Men det som Puvve sa var bara ren inkompetens och fanboyism, jag tål inte sånt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Scitus:

Jag tror på vad du säger
Men det som Puvve sa var bara ren inkompetens och fanboyism, jag tål inte sånt

Han är inte den enda med dåliga AMD drivrutinserfarenheter.
Har ett par AMD system och varenda j*vla gång man vill göra nåt kul så krånglar det.
nVidia och intel har knappast perfekta drivrutiner men båda är huvud och axlar över AMD.

Permalänk
Skrivet av Svensktiger:

Han är inte den enda med dåliga AMD drivrutinserfarenheter.
Har ett par AMD system och varenda j*vla gång man vill göra nåt kul så krånglar det.
nVidia och intel har knappast perfekta drivrutiner men båda är huvud och axlar över AMD.

Tänker inte fortsätta en AMD vs Nvidia diskussion, de leder ingenvart
Men när du säger att Intel har bättre drivers så talar du i nattmössan

Emil, Jacob och Jonas har flera gånger sagt att Intels drivers för deras gpu:er är väldigt dåliga
Sämre än både amds och nvidias

Permalänk
Skrivet av Scitus:

Tänker inte fortsätta en AMD vs Nvidia diskussion, de leder ingenvart
Men när du säger att Intel har bättre drivers så talar du i nattmössan

Emil, Jacob och Jonas har flera gånger sagt att Intels drivers för deras gpu:er är väldigt dåliga
Sämre än både amds och nvidias

Intels drivare är ingen rolig upplevelse..

Permalänk
Medlem

280X är det självklara valet, 2GB idag räcker ingenstans om du vill spela på högsta. Hitman Absolution drar strax under 3Gb med allt på Max, 1080p 8xaa. Med 4xaa drar det strax över 2Gb. Så 3Gb är att föredra!

Visa signatur

Chassi: Fractal Design 7 Compact TG Moderkort: ROG STRIX B550-E GAMING Processor: Ryzen 9 5900X Processorkylare: Dark Rock Pro 4 Grafikkort: Reference Radeon RX 6800XT Minnen:G.Skill Trident Z RGB 2x16 3200/14.14.14.34 SSD: WD Blue SN550 1TB Lagringsenhet: Seagate Barracuda Q1 960GB Nätagg: EVGA Supernova G2 850W Ljudkort Sound BlasterX AE-5 Tangentbord: Logitech G413 Headset: DT 990 Pro + ModMic-V4 Mus: Logitech G PRO Wireless

Permalänk
Medlem

Fruktansvärt roligt sådana här trådar! Händer förvånansvärt ofta...

OP: "Vilken är bäääst mellan X och Y?"

Random person 1: "X är bättre för att bla bla bla"

Random person 2: "Håller med ovanstående, X är bättre för dig"

Random person 3:
"MM, kör på X."

OP: "Tack för svaret gubbar, jag köper Y!"

Eh va? Varför fråga när man ändå inte lyssnar på vad folk säger?

Permalänk
Medlem
Skrivet av jonasies:

Fruktansvärt roligt sådana här trådar! Händer förvånansvärt ofta...

OP: "Vilken är bäääst mellan X och Y?"

Random person 1: "X är bättre för att bla bla bla"

Random person 2: "Håller med ovanstående, X är bättre för dig"

Random person 3:
"MM, kör på X."

OP: "Tack för svaret gubbar, jag köper Y!"

Eh va? Varför fråga när man ändå inte lyssnar på vad folk säger?

Hehe, jo det är väldigt ironiskt.. Såklart accepterar jag TS beslut OM TS hade haft ett resonligt argument... Men jag vet inte

Visa signatur

Project: Perfection 2.0
OS: Microsoft Windows 11 Home | CPU: Intel Core i9 11900 | GPU: EVGA 3080 XC3 Ultra Hybrid
MB: ASUS ROG STRIX B560-I | RAM: Corsair Dominator Platinum 32GB | PSU: Corsair SF750
Chassi: Louqe Ghost S1 MK3 | SSD: Samsung 980 Pro | CPU-Kylare: Fractal Design Celsius+ S24
Bildskärm: Sony 65AG9 | Mus: Logitech G603 | Tangentbord: Corsair K63 Wireless

Permalänk
Medlem
Skrivet av Scitus:

Nu ska vi inte överdriva
2gb fungerar helt ok så länge man lirar i 1080p
Går man upp till 1440p+ och börja vrida upp inställningarna mot max i tunga titlar så kan det bli ett problem med 2gb vram

Kör själv 1440p och jag ser extremt sällan att minnesanvändningen går över 1,5 GB, Wildstar, grid 2 dark souls and the list goes on, de enda spel där det händer är BF4 och crysis.
Men de flesta spelen drar inte så mycket minne, folk överdriver konstant.

Svar till TS:

Dock är det ett svårt val då 280X har 3GB minne och kommer överleva längre om du nu går över 1080p. GTX 770 har du shadowplay, physx och nvidia är ruskigt snabba med att skicka ut drivrutiner för nya spel även spel i beta, prestandamässigt är det knappt någon skillnad.
Jag hade valt ett GTX 770 över ett 280X. Tänk på att både AMD och Nvidia kan ha problem med sina kort det är inte bara en sida som lider av sånt, dock måste jag säga att jag aldrig varit missnöjd med nvidia, vilket jag har varit med AMD och deras 290 kort.