Ny GPU som kan mätas med 8800GTX?

Permalänk

Ny GPU som kan mätas med 8800GTX?

Tjoho,

året var 2007 och jag investerade i min första ordentliga gamingdator, Bertil har varit med mig alla år sedan dess. Delar har kommit, delar har gått. Men något som alltid varit kvar har varit mitt Nvidia Geforce 8800 GTX. Enda tills nu.

Jag har aldrig haft några problem att spela spel, i princip oberoende på hur mycket som krävdes.
Ett exempel är bf4 betan som gick att spela med alla grafikinställningar på lägsta. När det står klart och tydligt i deras "minimum requirements" att det borde vara omöjligt! (tji fick dem!)

Det var utan tvekan mina bäst placerade 3'000kr någonsin.

Men nu är jag på jakt efter ett nytt grafikkort som ska kunna tillfredsställa mig lika väl, om inte bättre, då tekniken har utvecklats under de senaste 7 åren.

Dock kan jag INGENTING om GPUer. Därför vänder jag mig nu till alla er.
Min budget för GPUn ligger på ca 3k, jag har inte bråttom att investera i datorn då jag förmodligen inte kommer köpa den innan jul.

Så vad ska man tänka på? Vilket grafikkort kommer bli mitt nya 8800 GTX?

Edit: Efter att ha spanat runt på alla länkar som folk skickat osv, märker jag att vissa grafikkort har 1fläkt, andra 2, och vissa 3... Vad fasiken ska man satsa på? vad gör de för skillnad förutom oväsen vid användandet.
Förmodar att 1 fläkt låter mest då den måste arbeta hårdast för att kyla hela alltet jämfört med om du har 3 fläktar, då dessa kan hålla ett lägre varv för att bibehålla samma luftflöde... Är jag helt ute och cyklar?

Permalänk
Medlem

Vilken fps körde du på bf4 @low?? du kan ta en banan och stoppa in i pci slotten och få dubbla fps! Ett r9 290 tri-x borde gå att få för 3000:-, det är mer prestanda i den, som att jämföra en cykel med ett gripen plan i hastighetstävling:D

Visa signatur

sebbeboy -Vad är det som är så roligt med att sitta och navigera där med muspekaren? För det är väl det enda vettiga man kan göra i startmenyn?
Tvelander -För den är 10000000000x mer logisk än att sitta leta runt i ett satans fan fullscreen fönster med massa grafik och skit bajs som funkar kiss dåligt på PC.
Kör start8 nu annars får jag FLIPP på windows 8

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Ryzen 7 5800X3D | RX 7900 XT

Permalänk
Skrivet av V1pArzZ:

Vilken fps körde du på bf4 @low?? du kan ta en banan och stoppa in i pci slotten och få dubbla fps! Ett r9 290 tri-x borde gå att få för 3000:-, det är mer prestanda i den, som att jämföra en cykel med ett gripen plan i hastighetstävling:D

Kommer inte ihåg exakta fpsen, och tror jag hade ULTRA low settings om jag inte minns helt fel ;D Men det var spelbart utan problem.

Det handlar inte om att jämföra gammalt med nytt nu. Handlar om att jag kunde använda mitt 8800 gtx utan problem i 7års utveckling utav spel.
Skulle vara kul att hitta ett sådant guldkorn igen!

Permalänk
Medlem

Jag vet inte vilka delar du har i burken men vad du bör tänka på väl om dina andra delar är så gamla så kommer antagligen din processor flaskhalsa alla grafikkort i 3000 kr-klassen.

Permalänk
Skrivet av lejonkung:

Jag vet inte vilka delar du har i burken men vad du bör tänka på väl om dina andra delar är så gamla så kommer antagligen din processor flaskhalsa alla grafikkort i 3000 kr-klassen.

Spelar ingen roll vilka delar jag har i datorn just nu, ska ju köpa en ny.... men bara för att du frågade så har jag en 3570k ^^ borde nog inte vara några problem med flaskhals.

Permalänk
Medlem
Skrivet av PaneradFisk:

Spelar ingen roll vilka delar jag har i datorn just nu, ska ju köpa en ny.... men bara för att du frågade så har jag en 3570k ^^ borde nog inte vara några problem med flaskhals.

Har du en 3570K så finns det ju ingen anledning till att direkt uppgradera CPU.

Men en 280X borde vara intressant för dig http://www.inet.se/produkt/5410031/asus-radeon-r9-280x-3gb-di...

Permalänk
Medlem

Kan rekommendera att du skaffar ett R9 290, då et är perfekt performance för pris/prestanda

Visa signatur

Chassi: Fractal Design 7 Compact TG Moderkort: ROG STRIX B550-E GAMING Processor: Ryzen 9 5900X Processorkylare: Dark Rock Pro 4 Grafikkort: Reference Radeon RX 6800XT Minnen:G.Skill Trident Z RGB 2x16 3200/14.14.14.34 SSD: WD Blue SN550 1TB Lagringsenhet: Seagate Barracuda Q1 960GB Nätagg: EVGA Supernova G2 850W Ljudkort Sound BlasterX AE-5 Tangentbord: Logitech G413 Headset: DT 990 Pro + ModMic-V4 Mus: Logitech G PRO Wireless

Permalänk
Medlem
Skrivet av PaneradFisk:

Spelar ingen roll vilka delar jag har i datorn just nu, ska ju köpa en ny.... men bara för att du frågade så har jag en 3570k ^^ borde nog inte vara några problem med flaskhals.

Varför ska du inhandla ny dator om du redan sitter på en sådan bra cpu?

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av PaneradFisk:

Spelar ingen roll vilka delar jag har i datorn just nu, ska ju köpa en ny.... men bara för att du frågade så har jag en 3570k ^^ borde nog inte vara några problem med flaskhals.

Då finns det ingen anledning att köpa en ny plattform. Har du SSD?

Du kan köpa allt från ett 660/7850 till ett 780/290 och få flera hundra procent mer prestanda oavsett.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Skrivet av Wasp:

Varför ska du inhandla ny dator om du redan sitter på en sådan bra cpu?

Återigen, det spelar väl ingen roll?
Ska byta formfaktor på hela datorn, sitter med ett gigantiskt jobbigt hightower med atx just nu.
Ska fixa en Node 304 och ska inte använda mig av några av delarna från den gamla datorn

Skrivet av Alling:

Då finns det ingen anledning att köpa en ny plattform. Har du SSD?

Du kan köpa allt från ett 660/7850 till ett 780/290 och få flera hundra procent mer prestanda oavsett.

Klart jag har en SSD >_< Jag har även en 500gb HDD från 2007 ;D

Jag vet tyvärr inte vad "660/7850 eller 780/290" betyder, jag kan tolka 290 till det tidigare nämnda r2 290... men det andra :S

Permalänk

Jag tvivlar att du kunde spela BF4 öht på ett GTX8800 då det inte har stöd för DirectX11. Du kanske blandar ihop med nåt annat spel

AMD 280X är enormt prisvärda nu, du kan få ett för under 2000kr.

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av PaneradFisk:

Jag vet tyvärr inte vad "660/7850 eller 780/290" betyder, jag kan tolka 290 till det tidigare nämnda r2 290... men det andra :S

Så snackar vi här. Ju längre man håller på med det desto mer förkortar man namnen.

660 = Nvidia GeForce GTX 660
780 = Nvidia GeForce GTX 780
7850 = AMD Radeon HD 7850
290 = AMD Radeon R9 290

Ovanstående är egentligen bara GPU:er, som sedan finns i många olika utföranden från olika tillverkare, till exempel Asus GTX 780 DirectCU II OC och EVGA GTX 780 SC ACX. Man bör köpa en modell med en bra kylare.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Avstängd

Allt handlar om budget. Välj budget först, sedan köper du grafikkort.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Ryuk00:

Allt handlar om budget. Välj budget först, sedan köper du grafikkort. För övrigt så kanske det är dags att uppgradera CPUn om du har ett GTX 8800, måste vara gammal CPU?

Han hade en 3570K. Dessutom skulle han uppgradera hela datorn.

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Desk Master

GTX 780 ti lär väl tillfredsställa dig en tid.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av PaneradFisk:

Men nu är jag på jakt efter ett nytt grafikkort som ska kunna tillfredsställa mig lika väl, om inte bättre, då tekniken har utvecklats under de senaste 7 åren.

Dock kan jag INGENTING om GPUer. Därför vänder jag mig nu till alla er.
Min budget för GPUn ligger på ca 3k, jag har inte bråttom att investera i datorn då jag förmodligen inte kommer köpa den innan jul.

Så vad ska man tänka på? Vilket grafikkort kommer bli mitt nya 8800 GTX?

GTX880 och GTX870 bör släppas innan jul.
Kanske kan spara lite till för ett 870 kort, har har ju säkert 5-7 månader innan det släpps.

Permalänk

3570k duger gott ett par år till speciellt om du överklockar den. Den går riktigt bra att överklocka kör min i 4.7ghz.
Det du bör göra endast är köpa en mitx z77 bräda, jag letade mycket och skrev även en köpes annons dock var det ingen som svarade så köpte mig ett atx istället och byggde nytt.
Om du nu ska köra node 304 finns z77 mitx bräda för runt tusenlappen, tycker d är lite dyrt för z77 moderkort så jag sket i d. Men d finns men begränsat.

Permalänk
Skrivet av Khezan:

GTX 780 ti lär väl tillfredsställa dig en tid.

TS har en GPU-budget på runt 3000:-... Så 780Ti kan nog bli lite svårt.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av 000ptimus:

TS har en GPU-budget på runt 3000:-... Så 780Ti kan nog bli lite svårt.

Han har inte sagt att han har en budget på 3000 kr. Det var vad han betalade för sitt GTX 8800.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Ryuk00:

Han har inte sagt att han har en budget på 3000 kr. Det var vad han betalade för sitt GTX 8800.

Jaså inte...

Min budget för GPUn ligger på ca 3k, jag har inte bråttom att investera i datorn då jag förmodligen inte kommer köpa den innan jul.

Kan ju vara bra att läsa all text i inläggen innan du kommenterar.

Permalänk
Skrivet av Ryuk00:

Han har inte sagt att han har en budget på 3000 kr. Det var vad han betalade för sitt GTX 8800.

står faktiskt i orginalposten att jag har en budget på ca 3k för grafikkortet )))

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Puttefnasket:

Jaså inte...

Min budget för GPUn ligger på ca 3k, jag har inte bråttom att investera i datorn då jag förmodligen inte kommer köpa den innan jul.

Kan ju vara bra att läsa all text i inläggen innan du kommenterar.

Ahh... >_< sorry

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Jadu du kommer märke en enorm skillnad mot vad du har i burken nu för om du tycker att det fungerat att spela dagens spel i extremt dåliga förhållanden, kanske upp mot 35fps som max så kommer det du köper idag flyta som smör!

Att du klarat att spela BF4 betan vetti fan dock för spelet kräver Dx11 något som ditt grafikkort inte ens har stöd för
Så du måste ha saknat saker inuti spelet ^^

För 3000 hade jag satsat mina pengar på ett R9 290.

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av thereal_twisted:

Jag tvivlar att du kunde spela BF4 öht på ett GTX8800 då det inte har stöd för DirectX11. Du kanske blandar ihop med nåt annat spel

Minimikravet för BF4 är 8800GT, så det går i teorin; dock kan ett 8800GTX knappast leverera spelbar framerate. HD 4850 512MB vägrar exempelvis gå över ~30 fps i BF3 på Low, pga för lite VRAM.

Fäller en tår å TS vägnar. :cry:

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ryuk00:

Allt handlar om budget. Välj budget först, sedan köper du grafikkort. För övrigt så kanske det är dags att uppgradera CPUn om du har ett GTX 8800, måste vara gammal CPU?

Han skrev förut att han har en i5 3570k som är relativt ny, så den behöver han inte byta än på ett tag.

Visa signatur

FD define r4 vitt// ASUS ROG Strix B550-F Gaming (Wi-Fi) II + Corsair 32GB (2x16GB) DDR4 3600MHz CL16 Vengeance RGB RT Svart// Ryzen 7 5700X 3.4 GHz + Corsair iCUE H100i RGB PRO XT// Sapphire RX5600XT Pulse// AOC 27G2UG4 IPS 144Hz// Win11 på wd_black sn850x 1tb// Corsair RM750x// MATTA: SWECLOCKERS 90cm// Corsair Dark Core RGB PRO Wireless // Google pixel 8 Pro// HyperX Cloud II

Permalänk

Satsa på Radeon R9 290 med tri-x kylaren, Ganska galen prestanda för dryga 3000kr

Visa signatur

/ Tidigare: Dr.Pez /
Stationär:- Lian Li o11 - Asus B450F Gaming II - Ryzen 9 3900X - Kingston HyperX 3200mhz 4x8GB - Corsair RM750x - RX 6900 XT - Custom Loop -
Bärbar: Dell Latitude 5290
Monitor: Acer X34 + Asus PB278Q Lurar: Sennheiser HD599

Permalänk
Skrivet av Alling:

Minimikravet för BF4 är 8800GT, så det går i teorin; dock kan ett 8800GTX knappast leverera spelbar framerate. HD 4850 512MB vägrar exempelvis gå över ~30 fps i BF3 på Low, pga för lite VRAM.

Fäller en tår å TS vägnar. :cry:

Hmmm, finns det ett DX10 läge i BF4 då eller? Har 4st 8800GTX liggandes(får nästan huvudvärk på taken att få 4way SLI att funka som det ska, lol), ska nog ta och testa lite DX10 kort i BF om det går.

Permalänk
Skrivet av H4nsson:

Satsa på Radeon R9 290 med tri-x kylaren, Ganska galen prestanda för dryga 3000kr

med vadå för kylare???? Q__Q

Permalänk
Medlem
Skrivet av PaneradFisk:

Kommer inte ihåg exakta fpsen, och tror jag hade ULTRA low settings om jag inte minns helt fel ;D Men det var spelbart utan problem.

Det handlar inte om att jämföra gammalt med nytt nu. Handlar om att jag kunde använda mitt 8800 gtx utan problem i 7års utveckling utav spel.
Skulle vara kul att hitta ett sådant guldkorn igen!

Att sikta på att köpa ett kort som ska duga i sju år blir onödigt dyrt. Räkna med att byta oftare än så, det är mitt råd.