Sapphire Tri-X 290 4gb eller PowerColor Radeon R9 290X?

Permalänk
Medlem

Sapphire Tri-X 290 4gb eller PowerColor Radeon R9 290X?

Hej!

Jag har precis kollat ut delar till en dator jag har tänkt att köpa, men har svårt att välja ett grafikkort. Jag är rätt inställd på att skaffa mig ett 290, men som rubriken antyder så vet jag inte vilket jag ska välja. PowerColor kortet är det bättre 290X, men dras med en referenskylare. Priset är i princip exakt samma på båda och just nu lutar jag åt 290X, men har hört så mycket skit om referenskylarna.

Vilket kort hade ni valt om ni var i min position? Kan tillägga att 3500:- är absolut max jag kan lägga på ett grafikkort.

Mvh

Permalänk

Lägger min röst på 290tri-x, hade 290 med referens kylare innan och visst gick det att ha, men inget vidare i längden. Inte så pass stor prestanda skillnad heller då trix går i samma klockfrekvenser.

Permalänk
Medlem

tri-x. jag tror inte r9 290 är så mycket sämre än r9 290x och referenskylaren är det sämsta i spektrumet medan tri-x är en väldigt bra kyl!

Permalänk
Medlem
Skrivet av qaaka:

tri-x. jag tror inte r9 290 är så mycket sämre än r9 290x och referenskylaren är det sämsta i spektrumet medan tri-x är en väldigt bra kyl!

Lite så jag tänker, men har kollat lite på prestandatester och 290X referens verkar ändå vara snäppet bättre. Så frågan är ju om den lilla prestandan är värt det.

Permalänk
Skrivet av Delivers:

Lite så jag tänker, men har kollat lite på prestandatester och 290X referens verkar ändå vara snäppet bättre. Så frågan är ju om den lilla prestandan är värt det.

290x är nästan som en överklockad 290. Och 290 tri-x kommer överklockad från fabrik. Dvs, knappt någon skillnad alls.
Kort med referens kylare har också en tendens att klocka ner sig lite vid 95grader, vilket inte tri-x gör. Tri-x ger alltså en jämnare upplevelse.

Permalänk

Tycker absolut att du borde skaffa tri-x versionen eller köpa ett begagnat, då det är hög kvalitet, så det borde inte vara någon fara. Se bara till att det inte har minats med! tri-x går mycket tystare, svalare och klockad högre, så jag ser ingen anledning till att inte göra det

Permalänk
Medlem

Det är lätt att vara lite dumsnål när det kommer till kylning.

Lovade mig själv att aldrig snåla på det igen när jag bytte ut mitt 4870 mot ett 560 med Asus egna kylare på.var sån enorm skillnad. Sen var jag otålig och köpte ändå ett 680 referens innan det fanns eftermarknadskylare tillgängligt men har bytt den kylaren till en bättre nu.

Skippa referens!

Skickades från m.sweclockers.com