Blanda två märken i SLI

Permalänk

Blanda två märken i SLI

Tja ville upgradera till två 680'n i SLI. Har för nuvarande ett frabriksöverclockat 680 från ASUS och undrar nu om det är möjligt att använda det i SLI tsm med ett kort från ett annat företag. Har nämligen letat överallt och verkar inte hitta ett enda 680 som är från ASUS och passar fabriksöverclockningen.

Permalänk

Som alla andra säger, men jag är ju snäppet snällare Ja det går

Permalänk
Medlem

Förmodligen finns det en del märken som ej passar ihop med varandra. Det är bättre att du skapade en tråd med just din setup än att du skulle slösa en massa pengar.

Visa signatur

Corsair 750D | i5 4670k | ASUS Z87-a | 8GB Corsair Dominator | Asus GTX770-DC2OC | Samsung 840 EVO 250GB | WD 500GB X2

Permalänk
Avstängd

Back in the days så sa vi RTFM men google funkar också.
Skaffar du ett annat 680 med lägre clock än det du har nu så kommer båda korten snurra i den lägre clocken, men vilken klisterlapp som sitter på kortet spelar ingen roll.

Visa signatur

Asus Z97M-plus | i7 4790k @4.8Ghz | Aorus 1080Ti | FD Integra M 750W | Vengence 2x8 GB Ram | FD Define Mini C | Evo 850 500GB | Intel 750 1.2TB | AOC AG271QG

Permalänk
Medlem

Ja du kan köra 2 olika märken. Så länge dom har samma storlek videominne. Förövrigt tycker jag att dom flesta trådar du skapar enkelt kan besvaras med 1 mins googlande. Det går både snabbare och du lär dig mer om du letar upp infon själv. Visst kan man fråga grejer men dom flesta frågor du verkar ha är inte djupa alls

Visa signatur

Intel Core i9 12900K@ 5,4 Ghz P & 4.2Ghz E | ASUS MAXIMUS Z690 HERO | Nvidia ASUS RTX 3080 STRIX OC | Kingston Fury DDR5 32GB 4800 Mhz 32GB| BeQuiet Dark Power PRO 1500W | Windows 11 PRO 64 bit | Samsung 980 Pro NVMe 2TB | Edifier S550 5.1 | Sennheiser Game One + ASUS Xonar Phoebus | Steelseries Prime Wireless | Corsair K75| NAS: Synology DS413 4x 3TB WD Red Raid 5

Permalänk
Permalänk
Skrivet av 93Clocker:

Ja du kan köra 2 olika märken. Så länge dom har samma storlek videominne. Förövrigt tycker jag att dom flesta trådar du skapar enkelt kan besvaras med 1 mins googlande. Det går både snabbare och du lär dig mer om du letar upp infon själv. Visst kan man fråga grejer men dom flesta frågor du verkar ha är inte djupa alls

Haha jag är riktigt jäkla lat och det här är en guldgruva! Men jag kollade på det där och jag har polare som säger att om man lirar med två kort från olika leverantörer och med olika clockspeeds så blir dem lätt ostabila. Sant?

Permalänk
Medlem
Skrivet av andersson001:

Haha jag är riktigt jäkla lat och det här är en guldgruva! Men jag kollade på det där och jag har polare som säger att om man lirar med två kort från olika leverantörer och med olika clockspeeds så blir dem lätt ostabila. Sant?

Nej.

Visa signatur

i7 8700k @ 4.7GHz | NH-L12 | ASUS Z270i ROG Strix Gaming | EVGA 1080 FTW | 32GB Corsair Vengeance 3000MHz | Samsung 970 Evo M.2 500GB, 840 250GB, Crucial MX500 2TB | Loque Ghost S1 | XB271HU | QX2710 | U2412M | U2719D | Filco Majestouch 2 MX Brown TKL

Permalänk
Avstängd
Skrivet av andersson001:

Haha jag är riktigt jäkla lat och det här är en guldgruva! Men jag kollade på det där och jag har polare som säger att om man lirar med två kort från olika leverantörer och med olika clockspeeds så blir dem lätt ostabila. Sant?

ena som har högre klockfrekvens klockar ner sig, så det blir jämt.

Permalänk
Skrivet av MW2 FANBOY:

ena som har högre klockfrekvens klockar ner sig, så det blir jämt.

Och om man sen ska överklocka dem genom MSI Afterburner så ska inte det bli några problem då heller?

Permalänk
Skrivet av 93Clocker:

Ja du kan köra 2 olika märken. Så länge dom har samma storlek videominne. Förövrigt tycker jag att dom flesta trådar du skapar enkelt kan besvaras med 1 mins googlande. Det går både snabbare och du lär dig mer om du letar upp infon själv. Visst kan man fråga grejer men dom flesta frågor du verkar ha är inte djupa alls

Korten kan ha olika VRAM (videominne) men om du kör ett 2GB-kort och ett 4GB-kort så kommer båda att köras på 2GB för att synkronisera korten.

Visa signatur

Stationär: CPU: Intel i5 4690k GPU: ASUS Strix GTX 970 4GB Moderkort: Asus Maximus VII Ranger RAM: Crucial Ballistix Sport 2x8GB Chassi: NZXT H440 CPU-kylare: Corsair H80i PSU: EVGA SuperNOVA G2 750W SSD: Samsung 850 Evo 256GB
Laptop: MacBook Pro 15", late 2016
Programspråk: Java, C++, Python, PHP, Javascript
Hemsida: http://jmcsocial.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av MW2 FANBOY:

ena som har högre klockfrekvens klockar ner sig, så det blir jämt.

Nej det gör det inte alls, kör två olika själv så jag vet. Det ena kommer att vänta in det andra med olika klock, men man märker ingen skillnad det kan jag intyga.
Annars går det som tåget, bara att köra. EN sak att tänka på bara, sätt rätt kort överst med tanke på värmen(det som klockar högst).

Visa signatur

"En superdator är en maskin som kör en ändlös slinga på bara två sekunder" - Okänd

Permalänk

Jag kör 780 sli: ett reference från asus och ett non-ref från evga. De klockas och belastas olika, men fungerar finfint.

Visa signatur

Vill du ha svar från mig bör du citer
Segmentation fault (core dumped)

Permalänk
Medlem
Skrivet av DatorMuppen:

Nej det gör det inte alls, kör två olika själv så jag vet. Det ena kommer att vänta in det andra med olika klock, men man märker ingen skillnad det kan jag intyga.
Annars går det som tåget, bara att köra. EN sak att tänka på bara, sätt rätt kort överst med tanke på värmen(det som klockar högst).

Det finns väl ingen poäng med att köra korten med olika klock?

Permalänk
Medlem
Skrivet av andersson001:

Och om man sen ska överklocka dem genom MSI Afterburner så ska inte det bli några problem då heller?

Tänk på att det ena är redan fabriksöverklockat så ta det lugnt med överklockningen!

Visa signatur

"En superdator är en maskin som kör en ändlös slinga på bara två sekunder" - Okänd

Permalänk

Grejen är att jag får känslan av att man kommer få flera droppade frames pga av att korten har olika klockhastigheter eller är jag helt ute och cyklar?

Permalänk
Medlem
Skrivet av lorgix:

Det finns väl ingen poäng med att köra korten med olika klock?

Poäng o poäng, det blir så bara. Har inte lyckats hitta ett sätt att bara klocka ner/upp 1 kort i SLI, testat med RivaTuner och Afterburner. Det blir så med dessa kort för att de har en boostklock misstänker jag. Äldre kort är nog inga problem men sedan de införde boosten så blir det så här.

Visa signatur

"En superdator är en maskin som kör en ändlös slinga på bara två sekunder" - Okänd

Permalänk
Medlem
Skrivet av andersson001:

Grejen är att jag får känslan av att man kommer få flera droppade frames pga av att korten har olika klockhastigheter eller är jag helt ute och cyklar?

Beror lite på hur mycket det skiljer i hastighet, försök att skaffa ett kort som ligger så nära det andra som möjligt så har du inga problem. Jag har inte det i alla fall.

Edit: Om någon undrar så har jag testat polarens 770's mot mina och det verkar vara som det ska enligt alla tester.

Edit2: Gud va skönt det ska bli med 880's!

Visa signatur

"En superdator är en maskin som kör en ändlös slinga på bara två sekunder" - Okänd

Permalänk
Medlem
Skrivet av andersson001:

Grejen är att jag får känslan av att man kommer få flera droppade frames pga av att korten har olika klockhastigheter eller är jag helt ute och cyklar?

Klockfrekvensen kan justeras på alla kort. Om du kör SLI med två kort som har olika klockfrekvens kommer båda att anpassas efter det långsammaste. Om du överklockar så synkroniserar du bara överklockningen i MSI Afterburner så samma inställningar appliceras på båda korten.

Det är inga som helst problem med att köra kort med olika klockfrekvenser i SLI. Du kommer inte tappa frames pga olika klockfrekvenser.

Sen kan man diskutera värdet i att skaffa 680 SLI nu när allt fler spel kräver mer än 2GB minne för höga inställningar.

Visa signatur

i7 8700k @ 4.7GHz | NH-L12 | ASUS Z270i ROG Strix Gaming | EVGA 1080 FTW | 32GB Corsair Vengeance 3000MHz | Samsung 970 Evo M.2 500GB, 840 250GB, Crucial MX500 2TB | Loque Ghost S1 | XB271HU | QX2710 | U2412M | U2719D | Filco Majestouch 2 MX Brown TKL

Permalänk
Medlem
Skrivet av DatorMuppen:

Poäng o poäng, det blir så bara. Har inte lyckats hitta ett sätt att bara klocka ner/upp 1 kort i SLI, testat med RivaTuner och Afterburner. Det blir så med dessa kort för att de har en boostklock misstänker jag. Äldre kort är nog inga problem men sedan de införde boosten så blir det så här.

Skrivet av era909:

Klockfrekvensen kan justeras på alla kort. Om du kör SLI med två kort som har olika klockfrekvens kommer båda att anpassas efter det långsammaste. Om du överklockar så synkroniserar du bara överklockningen i MSI Afterburner så samma inställningar appliceras på båda korten.

Det är inga som helst problem med att köra kort med olika klockfrekvenser i SLI. Du kommer inte tappa frames pga olika klockfrekvenser.

Sen kan man diskutera värdet i att skaffa 680 SLI nu när allt fler spel kräver mer än 2GB minne för höga inställningar.

Hur är det egentligen, synkas frekvenserna eller inte?

Spontant känns det som att olika frekvenser skulle kunna öka stuttering, men det kanske redan är ordnat i drivrutinerna. Ivf antar jag att man inte har så mkt för ökad frekvens på ena kortet, även om det kanske inte är direkt negativt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lorgix:

Hur är det egentligen, synkas frekvenserna eller inte?

Spontant känns det som att olika frekvenser skulle kunna öka stuttering, men det kanske redan är ordnat i drivrutinerna. Ivf antar jag att man inte har så mkt för ökad frekvens på ena kortet, även om det kanske inte är direkt negativt.

Mina synkas inte i alla fall, det ena(Asus) går lite snabbare än det andra(MSI) oavsett hur jag ställer in dem i Afterburner (master/second) och hur jag klockar dem. Men jag lider inte av mer microstuttering eller liknade. Försök att få ett kort som ligger så nära det andra bara så är det inga problem upplever jag det i alla fall.

Visa signatur

"En superdator är en maskin som kör en ändlös slinga på bara två sekunder" - Okänd

Permalänk
Hedersmedlem

*Tråd rensad*

Tagit bort off-topic diskussion plus en lmgtfy-länk. Just lmgtfy-länkar uppfattas oftast nedlåtande.

Citat:

§ 1.6 Meningslösa inlägg som inte för diskussionen framåt är förbjudna. Detta omfattar inlägg som utan vidare motivering uttrycker medhåll eller missnöje. Andra exempel är länkar utan beskrivning eller sammanhang samt inlägg som enbart innehåller citat. Memebilder och andra roliga bilder för nästan aldrig diskussionen framåt.

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av andersson001:

Grejen är att jag får känslan av att man kommer få flera droppade frames pga av att korten har olika klockhastigheter eller är jag helt ute och cyklar?

Jag antar att du inte förstår hur SLI fungerar på djupet (på grund av trådens frågeställning), det gör inte jag heller? Alltså kan det vara ganska dumt att gå på att "du har en känsla av att" istället för att läsa den första Google träffen där.

Det som kommer hända i verkligheten är att korten kan ha klockfrekvens som skiljer. Korten kan klockas ner eller inte beroende lite på modell. Klockas det inte ner kommer det snabbare kortet helt enkelt att få jobba mindre (inte nyttja sin fulla kapacitet). Det som kortet jobbar med begränsas alltså inte av vilken klockfrekvens det har, utan istället av vad som finns att göra. Spelen utspelar sig ju inte snabbare om du överklockar processorn (till skillnad från gamla spel då det faktiskt gör det).

Summan av det hela är att du kan ta precis exakt vilket kort du vill med samma modellnamn. Har du alltså ett GTX 770 så kan du ta ett från vilken tillverkare du vill med vilken minnesmängd du vill med vilken klockfrekvens du vill och allt kommer att fungera (du kommer alltså att få mer FPS). Däremot är det ju dumt att betala mer pengar för ett snabbare kort än det du har då du inte får någon vinst för de extra pengarna.