Permalänk
Medlem

Byta grafikkort

Sitter för närvarande med ett Nvidia GeForce GTX 580. Tidigare hade jag ett till inkopplat och körde sli, eller vad det nu kallas. Tyvärr har detta gjort att datorn inte fungerat som den ska på 2½ år, innan jag nu då testade att koppla ur det ena. Nu går datorn bättre än tåget.
Meeeen, nu är det ju så att jag har vant mig vid att köra på max upplösning på alla spel, men när jag gör det med bara ett grafikkort inkopplat, så drar fläkten på så att man nästan tror att datorn ska lyfta.

Jag funderar på att kanske skippa sli helt och hållet och bara köra med ett enda kort. Men vad tusan ska man ha då för något? Jag har kollat en &%"#¤ massa grafikkort och jag fattar bara mindre för varje artikel jag läser. Det verkar inte heller vara någon bra idé att bara välja det dyraste eller det med längst (och krångligast) namn.

Sitter det någon slags expert här som på ett enkelt sätt kan rekommendera ett kort som skulle slå mina GTX 580, utan att fläkten går på högvarv.
Gärna något i 8.000:- kronors klassen.

Hjälper det om jag klistrar in följande info om datorn?

Operating System: Windows 7 Ultimate 64-bit (6.1, Build 7601) Service Pack 1 (7601.win7sp1_gdr.140303-2144)
Language: Swedish (Regional Setting: Swedish)
System Manufacturer: MSI
System Model: MS-7760
BIOS: BIOS Date: 10/18/12 18:42:41 Ver: 04.06.04
Processor: Intel(R) Core(TM) i7-3960X CPU @ 3.30GHz (12 CPUs), ~3.3GHz
Memory: 16384MB RAM
Available OS Memory: 16338MB RAM
Page File: 5138MB used, 27534MB available

DirectX Version: DirectX 11
DX Setup Parameters: Not found
User DPI Setting: Using System DPI
System DPI Setting: 96 DPI (100 percent)
DWM DPI Scaling: Disabled
DxDiag Version: 6.01.7601.17514 64bit Unicode

Permalänk
Medlem

Ett 780Ti slukar din SLI-uppsättning, ett 780 OC är även det ett bra köp. Jag personligen hade tittat på EVGA 780/ti SC ACX-modellerna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Peter73:

Sitter för närvarande med ett Nvidia GeForce GTX 580. Tidigare hade jag ett till inkopplat och körde sli, eller vad det nu kallas. Tyvärr har detta gjort att datorn inte fungerat som den ska på 2½ år, innan jag nu då testade att koppla ur det ena. Nu går datorn bättre än tåget.
Meeeen, nu är det ju så att jag har vant mig vid att köra på max upplösning på alla spel, men när jag gör det med bara ett grafikkort inkopplat, så drar fläkten på så att man nästan tror att datorn ska lyfta.

Jag funderar på att kanske skippa sli helt och hållet och bara köra med ett enda kort. Men vad tusan ska man ha då för något? Jag har kollat en &%"#¤ massa grafikkort och jag fattar bara mindre för varje artikel jag läser. Det verkar inte heller vara någon bra idé att bara välja det dyraste eller det med längst (och krångligast) namn.

Sitter det någon slags expert här som på ett enkelt sätt kan rekommendera ett kort som skulle slå mina GTX 580, utan att fläkten går på högvarv.
Gärna något i 8.000:- kronors klassen.

Hjälper det om jag klistrar in följande info om datorn?

Operating System: Windows 7 Ultimate 64-bit (6.1, Build 7601) Service Pack 1 (7601.win7sp1_gdr.140303-2144)
Language: Swedish (Regional Setting: Swedish)
System Manufacturer: MSI
System Model: MS-7760
BIOS: BIOS Date: 10/18/12 18:42:41 Ver: 04.06.04
Processor: Intel(R) Core(TM) i7-3960X CPU @ 3.30GHz (12 CPUs), ~3.3GHz
Memory: 16384MB RAM
Available OS Memory: 16338MB RAM
Page File: 5138MB used, 27534MB available

DirectX Version: DirectX 11
DX Setup Parameters: Not found
User DPI Setting: Using System DPI
System DPI Setting: 96 DPI (100 percent)
DWM DPI Scaling: Disabled
DxDiag Version: 6.01.7601.17514 64bit Unicode

'

Detta kort kommer nog ge dig rejäl glädje
http://www.inet.se/produkt/5411067/asus-radeon-r9-290x-4gb-di...

Visa signatur

[i7 6700k @4500|Asus Z170 Pro Gaming|Corsair Vengeance DDR4 3200MHz XMP |EVGA GQ 1000W Hybrid Modular 80+|MSI GeForce GTX 1080|Windows 10 Pro Swe|Aoc 28-4K|SSD Samsung 850 evo 250 Gb|

Permalänk
Medlem

Du har en riktigt grym CPU så du kan nog välja vilken grafikkortslösning som helst Vilken upplösning spelar du på? Vill inte låta tråkig men AMD och Nvidia kommer båda släppa nytt till hösten, kanske värt att vänta tills dess (och alla speltitlar).

Permalänk
Medlem

Hade lätt köpt ett 780Ti om jag var du, alternativt ett 290X om du gillar AMD.

Permalänk
Medlem

Dubbla (eller rent av tredubbla) R9 290 ska klara dina krav utmärkt. Vill du ha ett kort som det verkar så är GTX780Ti 6GB med en fet kylare det du ska ha.

Visa signatur

Jag är ingen AMD, Intel eller Nvidia fanboy! Vid köpråd rekommenderar jag det som är mest prisvärt vid tillfället!

NZXT H440 | i7 5820K @ 3,8 GHz | EVGA GTX 980 SC | Crucial 16GB DDR4

EVGA G2 750W | MSI X99S SLI Plus | NZXT Kraken X41 | 256GB Samsung 850 Pro

Citera så jag hittar tillbaka!

Permalänk
Medlem
Skrivet av bjasih:

Dubbla (eller rent av tredubbla) R9 290 ska klara dina krav utmärkt. Vill du ha ett kort som det verkar så är GTX780Ti 6GB med en fet kylare det du ska ha.

Dock så är ju enkelkort att föredra

Permalänk
Medlem
Skrivet av friskybob:

Dock så är ju enkelkort att föredra

Det är alltså bättre att köra med ett bra kort, än att köra sli? Jag tänker som så att ju mer man trycker in i burken, ju mer är det som kan paja - som med det mesta. Fast jag borde kanske vänta till hösten, som Stealthbomb säger.
Trots all processorkraft, så går det h a c k i g t utav bara helskotta när jag kör Watch Dogs. När jag kör Witcher 2 så hackar det inte, men fläkten spinner igång och kör på rätt bra, vilket ger rätt bra huvudvärk efter någon timme.

Vad betyder aktiv/passiv kylning? Är det med eller utan fläkt? Ska man kolla på ett kort med vattenkylning? Jag kör ju med vatten(tror jag) kyld dator och det är en välsignelse.

Känns som om jag traskar runt i en djungel och har tappat både karta och kompass.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Peter73:

Det är alltså bättre att köra med ett bra kort, än att köra sli? Jag tänker som så att ju mer man trycker in i burken, ju mer är det som kan paja - som med det mesta. Fast jag borde kanske vänta till hösten, som Stealthbomb säger.
Trots all processorkraft, så går det h a c k i g t utav bara helskotta när jag kör Watch Dogs. När jag kör Witcher 2 så hackar det inte, men fläkten spinner igång och kör på rätt bra, vilket ger rätt bra huvudvärk efter någon timme.

Vad betyder aktiv/passiv kylning? Är det med eller utan fläkt? Ska man kolla på ett kort med vattenkylning? Jag kör ju med vatten(tror jag) kyld dator och det är en välsignelse.

Känns som om jag traskar runt i en djungel och har tappat både karta och kompass.

1 starkt grafikkort är alltid att föredra över 2 svagare då det dels ger möjlighet för uppgradering till SLI/Crossfire i framtiden och att med SLI/Crossfire kan medföra microstuttering och vissa titlar kan inte använda SLI/Crossfire (dock är det inte så vanligt). Som sagt så skulle jag ha köpt ett kort från nvidia, förslagsvis ett 780 Ti då Nvidia har bättre och stabilare drivrutiner än AMD.

Permalänk
Medlem

290X med eftermarknadskylare är ett bra och billigt kort i jämförelse med andra i samma klass. GTX 780ti är ett bra men dyrare kort. Jag efter personlig erfarenhet väljer 780ti här. 8 000kr hade du i budget, nästan så du har råd med ett Titan också, dock ej nödvändingt för dig verkar det som. Nu antar jag att du kör med EN skärm.

Slutsats: Mitt tips till dig är ett GTX 780ti (såklart med någon eftermarknadskylare), t.ex. DC2 från ASUS eller Twin Frozr från MSI.

Visa signatur

i7-10700K 5.1Ghz / 32GB 3.6Ghz / RTX 4070 Ti // OnePlus 8T
Dark mode √

Permalänk
Medlem
Skrivet av zipmiX:

290X med eftermarknadskylare är ett bra och billigt kort i jämförelse med andra i samma klass. GTX 780ti är ett bra men dyrare kort. Jag efter personlig erfarenhet väljer 780ti här. 8 000kr hade du i budget, nästan så du har råd med ett Titan också, dock ej nödvändingt för dig verkar det som. Nu antar jag att du kör med EN skärm.

Slutsats: Mitt tips till dig är ett GTX 780ti (såklart med någon eftermarknadskylare), t.ex. DC2 från ASUS eller Twin Frozr från MSI.

Eftermarknadskylare? Det innebär att man måste byta ut lite jox själv då, eller? Är nämligen inte överdrivet förtjust i att mickla mer än nödvändigt.
Jag sökte på titan-kort och det dök upp ett par stycken. Den dyraste låg på nära 26.000:- så den hoppar jag gärna över. Var det något speciellt titan jag skulle titta på?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Peter73:

Eftermarknadskylare? Det innebär att man måste byta ut lite jox själv då, eller? Är nämligen inte överdrivet förtjust i att mickla mer än nödvändigt.
Jag sökte på titan-kort och det dök upp ett par stycken. Den dyraste låg på nära 26.000:- så den hoppar jag gärna över. Var det något speciellt titan jag skulle titta på?

Nej det är redan monterat och klart, bara att den är bättre än original! Titan för runt 8-10K, men enda skillnaden mellan den och gtx780ti är grafikminnet vilket du ej behöver om du kör en skärm. 780ti har bra med minne som det är!

Ett bra 780ti med eftermarknadskylare: http://www.inet.se/produkt/5410099/asus-geforce-gtx-780-ti-3g...

Ett titan med eftermarknadskylare: http://www.inet.se/produkt/5411090/asus-geforce-gtx-titan-bla...

Visa signatur

i7-10700K 5.1Ghz / 32GB 3.6Ghz / RTX 4070 Ti // OnePlus 8T
Dark mode √

Permalänk
Medlem
Skrivet av Peter73:

Känns som om jag traskar runt i en djungel och har tappat både karta och kompass.

Precis men du har fortfarande din smartphone på dig så nu slår du på GPS-en istället.;)

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?j=2457933,2418451,2407480,...

Där har du 4 kort att jämföra med.

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 290!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!
Hjälp Teamtrees plantera träd på vår jord. https://teamtrees.org/

Permalänk
Inaktiv

Skulle rekomendera 780ti pga det e utan tvekan #1 singel-gpu kortet ute just nu, alternativt venta till 800 serien kommer ut pga price drops alt. 880 ^^

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon177532:

Skulle rekomendera 780ti pga det e utan tvekan #1 singel-gpu kortet ute just nu, alternativt venta till 800 serien kommer ut pga price drops alt. 880 ^^

Tyvärr kan jag inte vänta, då det finns en anselig risk att jag köpt glass för pengarna istället.
Men jag sitter just nu och tittar på det kortet du rekommenderar och jag är ju lite fundersam på varför det kostar nästan 3.000:- mindre än de andra tre korten. Det är förresten det enda sättet för mig att få ett hum om vad det är för kort - prislappen. GDDR5 och ABCDE och allt vad det heter, gör mig snarare mer förvirrad. Men du rekommenderar det för dryga femtusen ändå? *nyfiken*
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?j=2457933,2418451,2407480,...

Permalänk
Visa signatur

Corsair Obsidian 750D | EVGA Z790 Classified | G.Skill Ripjaws S5 6000 MHz CL30 64GB DDR5 @6600 MHz CL30 | i9-13900KF @5.6 GHz | PNY GeForce RTX 3080Ti XLR8 Gaming Revel Epic-X RGB @2055 MHz, 19902 MHz | Cooler Master V1200 | CPU+GPU-kylning: EK Custom loop | BenQ XL2410T + LG UltraGear 34GP950G |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Peter73:

Tyvärr kan jag inte vänta, då det finns en anselig risk att jag köpt glass för pengarna istället.
Men jag sitter just nu och tittar på det kortet du rekommenderar och jag är ju lite fundersam på varför det kostar nästan 3.000:- mindre än de andra tre korten. Det är förresten det enda sättet för mig att få ett hum om vad det är för kort - prislappen. GDDR5 och ABCDE och allt vad det heter, gör mig snarare mer förvirrad. Men du rekommenderar det för dryga femtusen ändå? *nyfiken*
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?j=2457933,2418451,2407480,...

Jag, liksom andra, tycker att det 780ti skulle passa dig rätt bra. Eller ett "vanligt" 780 för nån tusing billigare. Alltså, GTX 780 eller GTX 780ti. Skillnaden är inte jättestor mellan korten.

Men för all del, du har en stor budget, slå till om du verkligen vill.

780ti.

Visa signatur

i7-10700K 5.1Ghz / 32GB 3.6Ghz / RTX 4070 Ti // OnePlus 8T
Dark mode √

Permalänk
Medlem

Öhm, hemskt ledsen att störa med triviala frågor igen. Men jag har nu snöat in mig på dessa tre kort. Men jag fattar mig ju inte riktigt på skillnaden på alla märken. Det jag har fattat hittills är att jag bör välja GTX 780 ti, och det har jag väl gjort här.
Kan någon på enkel svenska, förklara för mig vad de stora skillnaderna är? Är det en bra idé att köpa grafikkort som är överklockat på fabriken. Platinum, är det bara snyggare design utan någon egentlig skillnad?
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?j=2339230,2402340,2571418

Permalänk
Skrivet av zipmiX:

Nej det är redan monterat och klart, bara att den är bättre än original! Titan för runt 8-10K, men enda skillnaden mellan den och gtx780ti är grafikminnet vilket du ej behöver om du kör en skärm. 780ti har bra med minne som det är!

Ett bra 780ti med eftermarknadskylare: http://www.inet.se/produkt/5410099/asus-geforce-gtx-780-ti-3g...

Ett titan med eftermarknadskylare: http://www.inet.se/produkt/5411090/asus-geforce-gtx-titan-bla...

Det där är Nvidias standardkylare och inte en eftermarknadskylare.

Visa signatur

Stationär: CPU: Intel i5 4690k GPU: ASUS Strix GTX 970 4GB Moderkort: Asus Maximus VII Ranger RAM: Crucial Ballistix Sport 2x8GB Chassi: NZXT H440 CPU-kylare: Corsair H80i PSU: EVGA SuperNOVA G2 750W SSD: Samsung 850 Evo 256GB
Laptop: MacBook Pro 15", late 2016
Programspråk: Java, C++, Python, PHP, Javascript
Hemsida: http://jmcsocial.com

Permalänk
Skrivet av Peter73:

Öhm, hemskt ledsen att störa med triviala frågor igen. Men jag har nu snöat in mig på dessa tre kort. Men jag fattar mig ju inte riktigt på skillnaden på alla märken. Det jag har fattat hittills är att jag bör välja GTX 780 ti, och det har jag väl gjort här.
Kan någon på enkel svenska, förklara för mig vad de stora skillnaderna är? Är det en bra idé att köpa grafikkort som är överklockat på fabriken. Platinum, är det bara snyggare design utan någon egentlig skillnad?
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?j=2339230,2402340,2571418

GTX 780 Ti Matrix Platinum är gjort för överklockare och har bättre spänningsmatning och bättre kylning. Om den ligger inom budgeten så borde du definitivt ta den.

Visa signatur

Stationär: CPU: Intel i5 4690k GPU: ASUS Strix GTX 970 4GB Moderkort: Asus Maximus VII Ranger RAM: Crucial Ballistix Sport 2x8GB Chassi: NZXT H440 CPU-kylare: Corsair H80i PSU: EVGA SuperNOVA G2 750W SSD: Samsung 850 Evo 256GB
Laptop: MacBook Pro 15", late 2016
Programspråk: Java, C++, Python, PHP, Javascript
Hemsida: http://jmcsocial.com

Permalänk
Medlem

Okej. Då ska jag banne mig göra slag i saken och beställa den. Frågan är vad jag ska göra med Watch Dogs, gjorde misstaget att köpa det via Steam när det var nytt.. *slokörad*

Permalänk
Medlem

hur som helst, satsa på singelkort! Stuttering effekten från 2 kort är oumbärlig hur många fps du än får...

Visa signatur

Censorship is for the weak
----------------------------------
i5 6600K @ 4.7 | MSI GeForce GTX 980 Ti 6GB Gaming | ASUS Z170 PRO GAMING | 16GB 2400mhz | 850 EVO 250GB SSD | 2+1+1TB HDD | NH-U12P SE2 | Define S | XL2411Z 144Hz |

Permalänk
Medlem

Stutteringeffekt, är det då det hackar så in i h-e?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Peter73:

Stutteringeffekt, är det då det hackar så in i h-e?

Vissa märker inte av det alls, vissa stör sig otroligt på det. Jag tycker att det är ett minimalt problem. Det skiljer olika hur mycket det uppträder och upplevs mellan olika fel.

Problemet består i att det tar olika lång tid att rita varje bildruta. Swec går igenom det väldigt gediget i de flesta recensionerna av grafikkort

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kevinkingeen:

Det där är Nvidias standardkylare och inte en eftermarknadskylare.

Haha det har du helt rätt i, hade fel i texten där ja.

Visa signatur

i7-10700K 5.1Ghz / 32GB 3.6Ghz / RTX 4070 Ti // OnePlus 8T
Dark mode √

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Peter73:

Tyvärr kan jag inte vänta, då det finns en anselig risk att jag köpt glass för pengarna istället.
Men jag sitter just nu och tittar på det kortet du rekommenderar och jag är ju lite fundersam på varför det kostar nästan 3.000:- mindre än de andra tre korten. Det är förresten det enda sättet för mig att få ett hum om vad det är för kort - prislappen. GDDR5 och ABCDE och allt vad det heter, gör mig snarare mer förvirrad. Men du rekommenderar det för dryga femtusen ändå? *nyfiken*
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?j=2457933,2418451,2407480,...

Maxishine (Australiensk youtubare som e rik typ) hade 580 hydrocopper i 3-way SLI, 1 780 TI va 20% bettre i manga fall ^^