Permalänk

Stänga av en GPU

Tjenare! Då jag är ny här vet jag inte ifall tråden är på rätt ställe!
Till saken:
Jag var en egen byggt PC som är ca 6 månader gammal. Jag har ett kort i just nu som jag kör två skärmar på. Det är nu så att jag köpt en tv (48 tum 1080p) och ska köpa ett litet tyst kort till (kortet ska bara användas till tv:n).
Så min fråga lyder:
Kan man stänga av det andra kortet när jag kollar på tv:n eller måste det vara igång hela tiden?
Kortet (sapphire 280x) låter kanska högt, trots lägsta fläktfläge...
Eller kan man skapa en användare till där man väljer att bara använda tv:n som skärm och på så vis få det dyrare kortet att vara tyst?
Eller skulle ni rekomendera att bygga en ny liten PC till detta?

Tacksam för svar!
Hälsningar, Mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kbranzell:

Tjenare! Då jag är ny här vet jag inte ifall tråden är på rätt ställe!
Till saken:
Jag var en egen byggt PC som är ca 6 månader gammal. Jag har ett kort i just nu som jag kör två skärmar på. Det är nu så att jag köpt en tv (48 tum 1080p) och ska köpa ett litet tyst kort till (kortet ska bara användas till tv:n).
Så min fråga lyder:
Kan man stänga av det andra kortet när jag kollar på tv:n eller måste det vara igång hela tiden?
Kortet (sapphire 280x) låter kanska högt, trots lägsta fläktfläge...
Eller kan man skapa en användare till där man väljer att bara använda tv:n som skärm och på så vis få det dyrare kortet att vara tyst?
Eller skulle ni rekomendera att bygga en ny liten PC till detta?

Tacksam för svar!
Hälsningar, Mig

Du kan inte stänga av kortet helt och hållet. Men vad jag vet så skall Sapphires kylare vara väldigt effektiva (läs tysta), så något verkar ju konstigt. Har du ställt in en fläktkurva i MSI Afterburner? De flesta kylare hörs inte på runt 30% fläkthastighet. Att stoppa i ett kkort till blir nog mer problem än det är värt.

Visa signatur

Fractal Sesign R5 | i5 2550K @3.5GHz CM Hyper 612 | ASUS H61 M-F | Crucial 8Gb 1333MHz | MSI R9 390 Gaming | Aerocool Integrator 600W | Dell Ultrasharp U2212HM | ASUS MG278Q | Mionix NAOS 8200 | Filco Majestouch 2 Ninja MX Brown | Edifier C2 2.1 | Steelseries 5Hv2