Permalänk

Vilket grafikkort?

Hallå på er!
Jag håller på och väljer komponenter till mitt första datorbygge, men kan inte välja vilket grafikkort som jag ska ha. Har inte riktigt bestämt allt ännu, men kan iallafall säga att Jag kommer att ha Intel i7 4790K och när det gäller moderkort så funderar jag på ASUS Z97-A eller ASUS Maximus VII Hero, har inte bestämt mig än.

Men vet inte vad jag ska välja för grafikkort till detta. Har funderat på Radeon R9 280X eller GeForce GTX 780, ett annat alternativ är att vänta till när 800-serien släpps. Antingen att man köper 800 kort eller så antar jag att priserna på 780 kommer att droppa en del (Tror jag iallafall). Av det som jag har läst så är det dessa kort som gäller just nu. Vilka av dessa kort ger mest prestanda för priset?

Datorn kommer användas till gaming (Battlefield 4, Minecraft, etc.) och den kommer också användas till animering och redigering, därav att jag valde i7:an.
Kommer dessutom recorda när jag spelar. Min budget ligger på runt 10k, men om man kommer under så skulle ju inte det skada.

Tack på förhand!

Permalänk
Medlem

10000 kr kan bli tight. Vill du ha SSD och ska Windows ingå?

Visa signatur

Intel i7-3770K@4,5GHz 1,275V - ASRock P67 Pro3 REV B3 - Corsair Vengeance Pro DDR3 2133MHz 2x8GB - MSI GTX 1080 Gaming X - Samsung 840 EVO 120GB - WD Caviar Black 6TB - Seagate SV35 2TB - Noctua NH-C12P SE14 - LG DVD+-RW - Seasonic Focus+ Gold 750FX - Antec One Hundred - Dell 25" UltraSharp U2515H 1440p

Permalänk
Skrivet av fantomsmurfen:

10000 kr kan bli tight. Vill du ha SSD och ska Windows ingå?

Jaha! Ja det vore ju bra.
Har även denna tråd, http://www.sweclockers.com/forum/86-stationara-datorer-koprad... som jag fått hjälp att sätta ihop en dator i. Men är fortfarande osäker på grafikkort.

EDIT: Hittade även denna listan nyss som är väldigt bra och hjälpsam. http://www.tomshardware.com/reviews/gaming-graphics-card-revi...

Permalänk
Medlem

Om du ska ha SSD och Windows ska ingå så kommer priset att bli en bra bit över 10k om du ska ha ett 280X/780.

Visa signatur

Intel i7-3770K@4,5GHz 1,275V - ASRock P67 Pro3 REV B3 - Corsair Vengeance Pro DDR3 2133MHz 2x8GB - MSI GTX 1080 Gaming X - Samsung 840 EVO 120GB - WD Caviar Black 6TB - Seagate SV35 2TB - Noctua NH-C12P SE14 - LG DVD+-RW - Seasonic Focus+ Gold 750FX - Antec One Hundred - Dell 25" UltraSharp U2515H 1440p

Permalänk
Medlem

http://www.prisjakt.nu/list.php?l=2625408&view=b

Den listan plus operativsystem borde vara bland det bästa för under 10k

Ps glömde chassi

Visa signatur

DATORN Chassi: NZXT PHANTOM 410 CPU kylare: corsair H80i med noctua nf f12or CPU: intel core i7 3770K Moderkort: ASUS p8Z77-V SSD: corsair force GT 120GB RAM: corsair vengeance dual c 1866mhz 16gb(2x8) GPU: ASUS 9800 GTX+ Dark knight PSU: corsair tx 750w HDD: western digital green 1TB KRINGUTRUSTNING Headset:Logitech g35 Tangentbord:Corsair k70 mx blue Mus:Roccat kone pure(blå) Ratt:Logitech g27

Permalänk
Skrivet av xeliaz:

http://www.prisjakt.nu/list.php?l=2625408&view=b

Den listan plus operativsystem borde vara bland det bästa för under 10k

Ps glömde chassi

Står bara "Not Allowed To See" när jag öppnar din länk till prisjakt.

Skrivet av fantomsmurfen:

Om du ska ha SSD och Windows ska ingå så kommer priset att bli en bra bit över 10k om du ska ha ett 280X/780.

Strunta i budgeten och sätt ihop en dator med ett bra grafikkort. Inte för att jag struntar i budgeten men vill bara se vad du tycker är en bra dator. xD

Permalänk
Medlem

Om du orkar vänta så rekommenderar jag att du väntar och ser hur 800-serien blir. Ska ju komma i september enligt rykten.

Visa signatur

Intel i7-3770K@4,5GHz 1,275V - ASRock P67 Pro3 REV B3 - Corsair Vengeance Pro DDR3 2133MHz 2x8GB - MSI GTX 1080 Gaming X - Samsung 840 EVO 120GB - WD Caviar Black 6TB - Seagate SV35 2TB - Noctua NH-C12P SE14 - LG DVD+-RW - Seasonic Focus+ Gold 750FX - Antec One Hundred - Dell 25" UltraSharp U2515H 1440p

Permalänk
Skrivet av fantomsmurfen:

Om du orkar vänta så rekommenderar jag att du väntar och ser hur 800-serien blir. Ska ju komma i september enligt rykten.

Man kanske skulle göra det, har också hört att det kommer i september. Funderade på om man skulle skippa grafikkort först och köra på det integrerade. Vad tror du om det?

Permalänk
Medlem

Har ett 280x jag nyss köpt har ångest för att jag inte köpte 780..!
Känns som det är mycket bättre

Visa signatur

ASUS Z97-A | Palit GeForce Jetstream GTX 770 4Gb | Intel Core i5 4690K | Corsair Vengeance CL9 16GB | EVGA Supernova G2 750W | SilverStone Argon AR03 | 500GB Toshiba | 1TB WD Blue | Kingston SSD 120GB | NZXT H440W | Windows 8.1 | 2st Samsung 23" | Ducky Mini | ( つ◕ل͜◕)つ ᕙ༼◕ل͜◕༽ᕗ (ง ͠° ͟ل͜ ͡°)ง

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bamserock:

Man kanske skulle göra det, har också hört att det kommer i september. Funderade på om man skulle skippa grafikkort först och köra på det integrerade. Vad tror du om det?

Om du inte vill kunna spela föräns i september så visst, kör på.

Permalänk
Skrivet av friskybob:

Om du inte vill kunna spela föräns i september så visst, kör på.

Klarar väl ändå minecraft på integrerat eller?

Skrivet av johnmk:

Har ett 280x jag nyss köpt har ångest för att jag inte köpte 780..!
Känns som det är mycket bättre

Jaha. Men funkar det bra? Även om det känns som att 780 är bättre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bamserock:

Klarar väl ändå minecraft på integrerat eller?

Antagligen går det väl helt okej. Någon sa på et forum att denne fick 20-35 fps på low render distance, ungefär 100 pers säger "it will probably run well"

Permalänk
Skrivet av friskybob:

Antagligen går det väl helt okej. Någon sa på et forum att denne fick 20-35 fps på low render distance, ungefär 100 pers säger "it will probably run well"

Hahah, 20 fps är vad jag kör på datorn jag har nu med grafikkort.

Permalänk
Geeks Gaming
Skrivet av Bamserock:

Klarar väl ändå minecraft på integrerat eller?

Hehe, Minecraft går väldigt mycket på processorn, så du kan lätt köra på det integrerade så länge. Hade jag gjort iallafall. Mycket RAM och en bra processor är viktigt för minecraft. Så bara o köra!

Permalänk
Medlem

http://www.prisjakt.nu/list.php?l=2624595&view=c detta går på ca 10 300kr + operativsystem 500kr om du är student och har mecenat och då har du studentrabatt hos dustin och fraktfritt hos cdon

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact - Asus Crosshair 7 Hero - AMD Ryzen 9 5900X - Noctua NH-D15S Chromax - G.Skill Trident Z 32 GB 3600MHz CL14 - Seasonic Prime Ultra Platinum 750W - Samsung 970 Evo Plus 1TB - Samsung 970 Evo Plus 2TB -Intel 520 480GB - WD Caviar Black 1TB - Asus RTX 3080TI Strix OC - 2x Asus PG279Q - Logitech G703 - Asus Strix Scope TKL Deluxe - Logitech G840 - Beyerdynamic Custom One Pro & Beyerdynamic Custom Headset Gear

Permalänk
Medlem
Skrivet av johnmk:

Har ett 280x jag nyss köpt har ångest för att jag inte köpte 780..!
Känns som det är mycket bättre

Men du kan ju nästan köpa 2st 280x för samma pris som 1st GTX 780. Då är det väl inte konstigt att 780 vinner 1vs1? Köp ett till 280x istället. Jag har aldrig haft några som helst problem med crossfire och kan lira allt jag testat på 5760x1080 på åtminstone high

Visa signatur

CPU Intel Core i7 6700K GPU ASUS GeForce GTX 980 Ti 6GB STRIX DC3 Moderkort ASUS Z170 Pro Gaming
PSU
XFX ProSeries XXX 850W RAM Corsair 32GB DDR4 2133MHz CL13
SSD
Corsair Force GT 120gb HDD 2TB Seagate Barracuda

-Citera för svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av b3h4ppyn0w:

http://www.prisjakt.nu/list.php?l=2624595&view=c detta går på ca 10 300kr + operativsystem 500kr om du är student och har mecenat och då har du studentrabatt hos dustin och fraktfritt hos cdon

Dock vill TS ha en i7 4790K processor då han bl.a ska recorda. Sen saknas HDD och DVD.

Visa signatur

Intel i7-3770K@4,5GHz 1,275V - ASRock P67 Pro3 REV B3 - Corsair Vengeance Pro DDR3 2133MHz 2x8GB - MSI GTX 1080 Gaming X - Samsung 840 EVO 120GB - WD Caviar Black 6TB - Seagate SV35 2TB - Noctua NH-C12P SE14 - LG DVD+-RW - Seasonic Focus+ Gold 750FX - Antec One Hundred - Dell 25" UltraSharp U2515H 1440p

Permalänk
Medlem

=http://www.inet.se/kundvagn/visa/7062950/fint]http://www.ine...

Två hela stycken R9 280 av kvalitet för under priset av ett enda 780.

Fast jag spräckte budgeten litegrann.

Permalänk
Skrivet av Santrik:

Det där såg ändå ett rätt schysst paket tycker jag.

Men vad jag förstått av alla som skrivit här är att det är mer värt att köpa ett R9 280 istället för ett 780? Skulle man kunna göra såhär, att jag börjar med ett 280x och sen köper ett till och kör crossfire, kan jag göra så?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bamserock:

Det där såg ändå ett rätt schysst paket tycker jag.

Men vad jag förstått av alla som skrivit här är att det är mer värt att köpa ett R9 280 istället för ett 780? Skulle man kunna göra såhär, att jag börjar med ett 280x och sen köper ett till och kör crossfire, kan jag göra så?

Skulle inte köra crossfire om jag var du. Lådan är för billig(och saknar fläktplatser i toppen och i sidan) i den kundvagnen som va länkat i tråden, med CF krävs bra kylning och luftflöde i lådan och dessutom kanske ett liiite bättre nätagg för att vara på säkra sidan. Hade satsat på EN GPU istållet med den lådan, typ ett Tri-X r9 290 eller ett GTX 780 DCII....

Visa signatur

MB: MSI B450 Tomahawk MAX| CPU: RYZEN 7 5700X| RAM: 16GB(2x8) Corsair Vengence LPX DDR4@3200Mhz| GPU: Sapphire Radeon RX 6600 XT Pulse 8GB| PSU: Corsair HX 850W 80+ Silver| SSD: Kingston A2000 500GB NVme|Chassi: Fractal Design Define R4| OS: Win 11 pro | CPU-kylning: Noctua NH-U14S

Permalänk
Skrivet av Fysman:

Skulle inte köra crossfire om jag var du. Lådan är för billig(och saknar fläktplatser i toppen och i sidan) i den kundvagnen som va länkat i tråden, med CF krävs bra kylning och luftflöde i lådan och dessutom kanske ett liiite bättre nätagg för att vara på säkra sidan. Hade satsat på EN GPU istållet med den lådan, typ ett Tri-X r9 290 eller ett GTX 780 DCII....

Var inte den lådan jag tänkt mig ändå. Har satt ihop en egen burk på denna länk (nästan längst ner i tråden om du vill titta) http://m.sweclockers.com/forum/post/14806817#p14806817

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bamserock:

Var inte den lådan jag tänkt mig ändå. Har satt ihop en egen burk på denna länk (nästan längst ner i tråden om du vill titta) http://m.sweclockers.com/forum/post/14806817#p14806817

Aha. Den har jag själv. Bra låda. Släng i några extra fläktar(bl.a i sidan om du ska köra CF).

Visa signatur

MB: MSI B450 Tomahawk MAX| CPU: RYZEN 7 5700X| RAM: 16GB(2x8) Corsair Vengence LPX DDR4@3200Mhz| GPU: Sapphire Radeon RX 6600 XT Pulse 8GB| PSU: Corsair HX 850W 80+ Silver| SSD: Kingston A2000 500GB NVme|Chassi: Fractal Design Define R4| OS: Win 11 pro | CPU-kylning: Noctua NH-U14S

Permalänk

Vilket grafikkort är bäst?
GeForce GTX 770 2GB eller Radeon R9 280X?

Permalänk
Quizmaster Malmö 22
Skrivet av Bamserock:

Man kanske skulle göra det, har också hört att det kommer i september. Funderade på om man skulle skippa grafikkort först och köra på det integrerade. Vad tror du om det?

Ha nu i åtanke att när GTX 880 väl anländer så dröjer det inte länge innan ett Titan, Ultra eller Ti kommer. Dock så tror jag inte Nvidias priser kommer påverkas av uppgraderade modeller av GeForce 800 serien så det kan absolut vara värt att vänta på (men vänta inte längre än så).

I övrigt, det du snålar in på kanske du får i nacken sen. Köp t.ex för billigt chassi o du kanske inte får plats med nätagget, får kass ljuddämpning o.s.v. För kasst nätagg o du riskerar hela datorn i värsta fall o att du måste köpa nytt nätagg till nästa uppgrading i bättre fall.
Snålar du in på graffet så vet du själv vad som händer.

Så var försiktig med vad du snålar in på. Kan du köpa nåt begagnat på marknaden här?

Visa signatur

[Gigabyte EP35-DS4][Intel Core 2 Duo E8400 3.0 Ghz][2x2GB Corsair XMS 2][Gainward GTX 570][Sandisk Extreme II 480GB][Corsair HX 620W][Fractal Design Define XL R4][Acer GD245HQBID]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bamserock:

Vilket grafikkort är bäst?
GeForce GTX 770 2GB eller Radeon R9 280X?

Likvärdiga.

Jag skulle valt ett Gigabyte GTX 770 om jag ville ha Nvidia alt Sapphire 280X Toxic om jag ville ha ett ATI

(Kolla Kompletts fyndavdelning)

Har svårt att se att du skulle bli missöjd med endera kortet.

Permalänk
Skrivet av Campaigner:

Ha nu i åtanke att när GTX 880 väl anländer så dröjer det inte länge innan ett Titan, Ultra eller Ti kommer. Dock så tror jag inte Nvidias priser kommer påverkas av uppgraderade modeller av GeForce 800 serien så det kan absolut vara värt att vänta på (men vänta inte längre än så).

I övrigt, det du snålar in på kanske du får i nacken sen. Köp t.ex för billigt chassi o du kanske inte får plats med nätagget, får kass ljuddämpning o.s.v. För kasst nätagg o du riskerar hela datorn i värsta fall o att du måste köpa nytt nätagg till nästa uppgrading i bättre fall.
Snålar du in på graffet så vet du själv vad som händer.

Så var försiktig med vad du snålar in på. Kan du köpa nåt begagnat på marknaden här?

Skrivet av Larsioni:

Likvärdiga.

Jag skulle valt ett Gigabyte GTX 770 om jag ville ha Nvidia alt Sapphire 280X Toxic om jag ville ha ett ATI

(Kolla Kompletts fyndavdelning)

Har svårt att se att du skulle bli missöjd med endera kortet.

Jag kan säga så här, jag kommer från en laptop för 3500kr och spelar med det integrerade grafikkortet i en amd processor som jag inte vet namnet på, för övrigt så har jag 4gb ram och 500gb hdd. Det tar 6 timmar att rendera 10 sek i Cinema 4D. Mig kan man lura på vad som helst just nu.

Jag hade inte tänkt att köpa något monster grafikkort just nu för det tillåter inte budgeten. Men jag vill ju ha ett som klara spel som Bf4 och Watch Dogs någorlunda bra, och det har jag hört att dessa kort ska göra, har dessutom tittat på Sweclockers prestandatester och jag tycker att dom sköter sig bra. Möjligtvis att man väntar till 800 serien släpps, men jag tänker inte köpa ett 800 kort ändå. Möjligtvis att man uppgraderar kortet när 900 serien kommer eller nåt.

Här är datorn som jag satt ihop och som ska vara rätt skaplig.
http://www.inet.se/kundvagn/visa/7066918/utang-gpu

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bamserock:

Jag kan säga så här, jag kommer från en laptop för 3500kr och spelar med det integrerade grafikkortet i en amd processor som jag inte vet namnet på, för övrigt så har jag 4gb ram och 500gb hdd. Det tar 6 timmar att rendera 10 sek i Cinema 4D. Mig kan man lura på vad som helst just nu.

Jag hade inte tänkt att köpa något monster grafikkort just nu för det tillåter inte budgeten. Men jag vill ju ha ett som klara spel som Bf4 och Watch Dogs någorlunda bra, och det har jag hört att dessa kort ska göra, har dessutom tittat på Sweclockers prestandatester och jag tycker att dom sköter sig bra. Möjligtvis att man väntar till 800 serien släpps, men jag tänker inte köpa ett 800 kort ändå. Möjligtvis att man uppgraderar kortet när 900 serien kommer eller nåt.

Här är datorn som jag satt ihop och som ska vara rätt skaplig.
http://www.inet.se/kundvagn/visa/7066918/utang-gpuhttp://www.inet.se/files/img/tiny/forum-divider.png
http://www.inet.se/files/img/cart\kundvagn-7066918-00.png

Ta evga supernova g2 istället för RM agget, sjukt mycket mer prisvärt och det är ett bättre agg helt enkelt.
Sen varför ska du ha 1000w? Det räcker med ett 850w för att köra två high end grafikkort utan tvekan.
Jag körde min rigg i sign på ett 750w med ganska fet OC på CPU, dock kunde jag inte överklocka grafikkorten utan att datorn slockna vid load
Så ett 850w räcker gott och väl!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

R5 3600 | 5700 xt | XPG SPECTRIX 3200MHz 16GB | B450i Aorus Pro WIFI | Corsair SF750v2 | Evolv Shift Air |
Galleri: Aether | Chandra

-=CITERA FÖR SVAR=-

Permalänk
Medlem

Skulle inte satsa på CF alldeles för struligt , försök fördela så stor del av budgeten som möjligt på Gpun dra in på ram minne hastighet , CPU mkory och i sista hand psu om du kan få tag i ett snäppet bättre grafikkort som ett resultat av det

Visa signatur

Asus Z87-A| 4770k@4.5GHz@1.19v|Gtx680@+100MHz offset - Accelero Hybrid| 2x4GB Corsair 1600MHz DDR3| Samsung 830 series SSD 256GB| Asus Xonar essence STX| Corsair HX620w| Define XL| giefscience.com | Jag streamar på Twitch

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fjaman:

Skulle inte satsa på CF alldeles för struligt , försök fördela så stor del av budgeten som möjligt på Gpun dra in på ram minne hastighet , CPU mkory och i sista hand psu om du kan få tag i ett snäppet bättre grafikkort som ett resultat av det

Inte det minsta struligt med CF TBH...
Dock är det smartare att gå upp ett steg eller två i grafikkortet och lägga till ett extra längre fram om det behövs!
Bättre med ett bra kort än två halvbra, men bäst med två bra kort (eller 3/4 för den delen även fast det scalar dåligt i vissa spel ^^)

Visa signatur

R5 3600 | 5700 xt | XPG SPECTRIX 3200MHz 16GB | B450i Aorus Pro WIFI | Corsair SF750v2 | Evolv Shift Air |
Galleri: Aether | Chandra

-=CITERA FÖR SVAR=-

Permalänk
Skrivet av Fjaman:

Skulle inte satsa på CF alldeles för struligt , försök fördela så stor del av budgeten som möjligt på Gpun dra in på ram minne hastighet , CPU mkory och i sista hand psu om du kan få tag i ett snäppet bättre grafikkort som ett resultat av det

Skrivet av lowngcawt:

Ta evga supernova g2 istället för RM agget, sjukt mycket mer prisvärt och det är ett bättre agg helt enkelt.
Sen varför ska du ha 1000w? Det räcker med ett 850w för att köra två high end grafikkort utan tvekan.
Jag körde min rigg i sign på ett 750w med ganska fet OC på CPU, dock kunde jag inte överklocka grafikkorten utan att datorn slockna vid load
Så ett 850w räcker gott och väl!

Skickades från m.sweclockers.com

Jag vill ha min i7:a och mina 16gb då det kommer komma bra till användning i 3d animationer och redigering osv. Byter ut agget mot ett g2 och till 850w, det räcker nog bra, hade ändå inte tänkt köra 1000w, tänkte byta ut det. Men min tanke är att köpa t.ex. ett 780 eller 280x nu och sedan uppgradera senare. Just nu duger det bra med dom där grafikkorten Men undrar fortfarande vilket jag ska välja 780 2gb eller 280X?