Vilket av dessa grafikkort rekommenderar du med min kundkorg?

Permalänk
Medlem

Vilket av dessa grafikkort rekommenderar du med min kundkorg?

http://www.inet.se/produkt/5411082/msi-radeon-r9-290x-4gb-gam...

Eller:

http://www.inet.se/produkt/5411052/gigabyte-geforce-gtx-780-t...

Och här är kundvagnen. Ignorera grafikkortet som redan är valt:

http://www.inet.se/kundvagn/visa/7132477/2014-09-08

Tack på förhand.

Permalänk
Hedersmedlem

Jag hade kört med Nvidia.

Några kommentarer angående din kundvagn. Mina högst personliga åsikter.

Inet kommer inte att montera Noctua-kylaren. Det får du göra själv när du fått hem datorn. Vill du att Inet ska montera allt och samtidigt vill ha en bättre kylare så ska du välja en sluten vattenloop.

Jag hade valt ett EVGA SuperNova G2 istället för det nätagget du valt. Halva priset och bättre.

Jag inte köpt det moderkortet eftersom det sitter en KillerNic krets på det. Sök efter KillerNic här på forumet så får du ett axplock av problem som det ställt till. Det finns work arounds, men är inte alla som fått dem att funka.

Till sist så tycker jag att du ska kolla upp det nätverkskortet som du har stoppat med. Jag har för mig att det har varit några trådar om dålig prestanda från just TP-Links trådlösa nätverkskort här på SweC. Sedan så verkar det bra att det sitter tre antenner på, men det är fortfarande så att datorlådan som är av plåt kommer att blockera signalen om du inte ställer den helt rätt jämfört med din router. Jag skulle hellre köra på en bra USB-variant och en förlängning så att du kan få bort antennerna från datorn.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem

Du behöver inte 32GB minne det kan jag garantera om du inte har väldigt speciella behov som du vet om själv. Du kan spara in en hel del på nätaggregatet. När det gäller grafikkort så rekommenderar jag att du köper det senre om 2 veckor då GTX 980/970 har släppts.

http://www.inet.se/produkt/6909975/evga-supernova-g2-750w-80-gold-modular

Visa signatur

Intel i7-3770K@4,5GHz 1,275V - ASRock P67 Pro3 REV B3 - Corsair Vengeance Pro DDR3 2133MHz 2x8GB - MSI GTX 1080 Gaming X - Samsung 840 EVO 120GB - WD Caviar Black 6TB - Seagate SV35 2TB - Noctua NH-C12P SE14 - LG DVD+-RW - Seasonic Focus+ Gold 750FX - Antec One Hundred - Dell 25" UltraSharp U2515H 1440p

Permalänk
Medlem
Skrivet av giplet:

Inet kommer inte att montera Noctua-kylaren. Det får du göra själv när du fått hem datorn. Vill du att Inet ska montera allt och samtidigt vill ha en bättre kylare så ska du välja en sluten vattenloop.

Inet kommer visst att montera den kylaren då den väger under 650 g.

Visa signatur

Intel i7-3770K@4,5GHz 1,275V - ASRock P67 Pro3 REV B3 - Corsair Vengeance Pro DDR3 2133MHz 2x8GB - MSI GTX 1080 Gaming X - Samsung 840 EVO 120GB - WD Caviar Black 6TB - Seagate SV35 2TB - Noctua NH-C12P SE14 - LG DVD+-RW - Seasonic Focus+ Gold 750FX - Antec One Hundred - Dell 25" UltraSharp U2515H 1440p

Permalänk
Medlem

NVIDIA hela vägen, mindre strul än AMD kort.

Visa signatur

My rig 144hz 1440p 27" samsung g5, xfx 6950xt, 11900K, TM Peerless assassin,Gigabyte z590 UD, 32GB 3200MHz Vengeance, 1tb nv2, 2TB SSD 4TB HDD, corsair750 vengeance, Lancool 215.
GFs rig 144Hz samsung 1080p, Palit 3060Ti, 10400F,corsair H60 , B560 Auros, 16GB 3000MHz, 500GB NV1, 480GB A400, 2TB+750GB HDD, Seasonic 650 gold, Kolink Void Laptop Lenovo Legion 5, 2060, 4800H, 16GB, 1,5TB NVME HTPC 3060, 10400F, 16GB, 500GB NVME, 960GB A400 3rd PC 3060Ti, 3700X, Hyper 212, 16GB, 250GB SSD, 2TB HDD, 650w gold, P300A

Permalänk
Medlem

Har nu lagt dit nätaggregatet. Perfekt! Mycket billigare och jag litar på era åsikter.

Precis, gränsen är 650 gram och jag fick rekommenderat i en annan tråd att det va det bästa som ligger under gränsen.

Jag håller på med Pro-Tools och RAM-minne är väl alltid önskvärt.

Vilket dilemma det med grafikkortet. Just nu har dom gratis montering till 23.59 inatt, hehe.

Måste nog läsa på lite om det nya som kommer. Någon bra länk att rekommendera? Visst, jag kan Googla men ibland så dyker det upp lite väl mycket skräp att gå igenom. Så en kvalificerad åsikt om vart man kan läsa på och få bäst information är alltid uppskattat

Permalänk
Medlem

Om du vill ha fri montering så rekommenderar jag att du köper grafikkortet senare och sätter i det själv. Det är lätt. Tyvärr vet vi inte med säkerthet vad för pris och prestanda de nya grafikorten har än. De kommer dock dra betydligt mindre ström än nuvarande grafikkort i förhållande till prestandan. Läkta siffror/rykten visar att GTX 980 ska vara något bättre än GTX 780 Ti/R9 290X och att GTX 970 ska vara på samma nivå som GTX 780/R9 290.

Visa signatur

Intel i7-3770K@4,5GHz 1,275V - ASRock P67 Pro3 REV B3 - Corsair Vengeance Pro DDR3 2133MHz 2x8GB - MSI GTX 1080 Gaming X - Samsung 840 EVO 120GB - WD Caviar Black 6TB - Seagate SV35 2TB - Noctua NH-C12P SE14 - LG DVD+-RW - Seasonic Focus+ Gold 750FX - Antec One Hundred - Dell 25" UltraSharp U2515H 1440p

Permalänk
Medlem

http://gpuboss.com/gpus/Radeon-R9-290X-vs-GeForce-GTX-780-Ti

ingen jätte stor skilldnad på dem, du är nog nöjd med vilken du än väljer om jag är helt ärlig. och detta säger jag som alltid köper radeon mest för att det är så om alla är helt ärliga.

geforce är ju liiiiite bättre, men den kostar ju lite mer med, så... välj ett bara. det blir bra

Visa signatur

Censorship is for the weak
----------------------------------
i5 6600K @ 4.7 | MSI GeForce GTX 980 Ti 6GB Gaming | ASUS Z170 PRO GAMING | 16GB 2400mhz | 850 EVO 250GB SSD | 2+1+1TB HDD | NH-U12P SE2 | Define S | XL2411Z 144Hz |

Permalänk
Medlem

Tack så oerhört för era utförliga och kompetenta svar.

Blev dock väldigt osäker på moderkortet nu. I den andra tråden blev jag rekommenderad en med inbyggt WiFi, men jag bestämde mig just då för att ändå behålla moderkortet. Men nu är jag fundersam igen. Har ni något alternativ som ni vet många tycker är bra?

Har ju inte haft en stationär på typ sju år, en egen dvs, så jag är rätt lost. Är det bra att ha inbyggt WiFi? Krånglar det minst om man jämför med externa lösningar?

Tack.

Permalänk
Medlem
Skrivet av fantomsmurfen:

Om du vill ha fri montering så rekommenderar jag att du köper grafikkortet senare och sätter i det själv. Det är lätt. Tyvärr vet vi inte med säkerthet vad för pris och prestanda de nya grafikorten har än. De kommer dock dra betydligt mindre ström än nuvarande grafikkort i förhållande till prestandan. Läkta siffror/rykten visar att GTX 980 ska vara något bättre än GTX 780 Ti/R9 290X och att GTX 970 ska vara på samma nivå som GTX 780/R9 290.

Tror du att prislappen ändå ligger avsevärt högre trots den inte alltför kraftiga ökningen i prestanda? (Vet att inget är fastslaget, och att det är preliminärt. Men en kvalificerad gissning?)

Sen va det en kompis som började babbla om "Mantel" och DirectX12. Lagom förvirrande att på ett dygn försöka komma ikapp flera år av utveckling.

Permalänk
Medlem
Skrivet av LeoLejon:

Tack så oerhört för era utförliga och kompetenta svar.

Blev dock väldigt osäker på moderkortet nu. I den andra tråden blev jag rekommenderad en med inbyggt WiFi, men jag bestämde mig just då för att ändå behålla moderkortet. Men nu är jag fundersam igen. Har ni något alternativ som ni vet många tycker är bra?

Har ju inte haft en stationär på typ sju år, en egen dvs, så jag är rätt lost. Är det bra att ha inbyggt WiFi? Krånglar det minst om man jämför med externa lösningar?

Tack.

inbyggt brukar funka utan problem. precis som inbyggt ljud det funkar för vanligt folk. Jag tänker inte ge dig nått exempel på ett bra moderkort för det är de andra här mer updaterade på. men oftast så handlar det mer om att få ett moderkort med bra chip, anslutningarna du vill ha, pris

Skrivet av LeoLejon:

Tror du att prislappen ändå ligger avsevärt högre trots den inte alltför kraftiga ökningen i prestanda? (Vet att inget är fastslaget, och att det är preliminärt. Men en kvalificerad gissning?)

Sen va det någon kompis som började babbla om "Mantel" och DirectX12. Lagom förvirrande att på ett dygn försöka komma ikapp flera år av utveckling.

"mantel" är ett nytt sätt att visa grafik, det är lite coolt, inte många spel som har det än. knappt värt att tänka på.

sammt nya grafikort kostar alltid ganska mycket. allt nytt gör det. nästa bättre å vänta för att köpa ett av dem du har valt pvan, för dem lär gå ner i pris då

Visa signatur

Censorship is for the weak
----------------------------------
i5 6600K @ 4.7 | MSI GeForce GTX 980 Ti 6GB Gaming | ASUS Z170 PRO GAMING | 16GB 2400mhz | 850 EVO 250GB SSD | 2+1+1TB HDD | NH-U12P SE2 | Define S | XL2411Z 144Hz |

Permalänk
Medlem

Absolut. Har bara blivit lite besatt av den kostnadsfria monteringen, då jag vet, att med mina nerver så kommer jag ha ett flygande tefat istället för dator i slutändan. Dvs om jag bara beställer delar. Hehe.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Såg även att SSD-disken 850 PRO inte va alls mycket dyrare än 840:n. Tyvärr så finns det inga i lager hos INET just nu. Tror ni, att jag, som amatör ens skulle märka någon skillnad?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av LeoLejon:

Såg även att SSD-disken 850 PRO inte va alls mycket dyrare än 840:n. Tyvärr så finns det inga i lager hos INET just nu. Tror ni, att jag, som amatör ens skulle märka någon skillnad?

Skickades från m.sweclockers.com

Du betaler et ret høyt premium for en 850 Pro i stedet for å ta en basic 840 EVO. Du kan trenge en alminnelig harddisk, dersom du vil lagre større mengder ettersom de fleste spill og programmer vokser med tiden og vil hurtig kunne fylle opp 256 GB (den virkelig plass du kan bruke vil være mindre enn 256 GB).

Når det gjelder montering, så er det en tråd et sted der folk tilbyr seg å montere mot en mindre summe. Du vil så klart ikke ha den garanti der Inet vil gi sine kunde ved montering, men du vil i stedet kunne velge mer fritt hvilke deler du vil bruke til bygge med for kanskje litt mindre penger.

På NetOnNet kan du få fatt i R9 290 for kun 3000 kr: http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2420786

Dersom du er usikker på hvilket grafikk kort du bør satse på, så bruk da benchmark og gjør søk på de kort der interesserer deg i kombinasjon med de spill du vil spille. Jevnfør også tallene for SLI og Crossfire, slik du vil vite dersom det er verdt å bruke et kort til i fremtiden for å kunne kjøre på en høyere oppløsning i fremtiden.

Er du sikker på at du vil ha to skjermer? Du vil jo få en kant mellom disse to skjermer på midten. Det finnes jo bedre alternativ dersom du ville gå for 27" eller større overflate på skjermen og til og med mer oppløsning (i pixel) eller en høyere oppdateringfrekvens (120/144 Hz i stedet for 60Hz; dersom du ville spille FPS på høy nivå). For å kunne gi bedre hjelp trenger vi vite hva du skal bruke din maskin til og hvilke spill (eller sjangre innenfor spill) du vil satse på.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gigantrix:

Du betaler et ret høyt premium for en 850 Pro i stedet for å ta en basic 840 EVO. Du kan trenge en alminnelig harddisk, dersom du vil lagre større mengder ettersom de fleste spill og programmer vokser med tiden og vil hurtig kunne fylle opp 256 GB (den virkelig plass du kan bruke vil være mindre enn 256 GB).

Hvorfor har du valgt så dyrt kitt på 16 GB DDR3 RAM? Ved søk på prisjakt, burde du kunne finne RAM fra rundt 1300 kr og opp over, men å betale nesten 3000 kr for samme mengde på 2 x 8GB er virkelig overkill for kun 1600 MHz.

Når det gjelder montering, så er det en tråd et sted der folk tilbyr seg å montere mot en mindre summe. Du vil så klart ikke ha den garanti der Inet vil gi sine kunde ved montering, men du vil i stedet kunne velge mer fritt hvilke deler du vil bruke til bygge med for kanskje litt mindre penger.

Det är därför jag söker råd av mer kunniga personer än mig själv. Jag erkänner att alla mina beslut inte är så logiskt baserade då jag inte har någon vettig kunskapsgrund.

Det är 32GB ram-minne.

Ska nog kolla på EVO-modellerna. I think I got carried away with wanting the best.

Det är därför jag försöker tänka om lite. Jag är inte rik och kan inte bara köpa saker hur som helst. Samtidigt så vill jag ha en dator som verkligen håller i flera år, både till spelande och musikproduktion med Pro-Tools.

Permalänk
Medlem
Skrivet av LeoLejon:

Precis, gränsen är 650 gram och jag fick rekommenderat i en annan tråd att det va det bästa som ligger under gränsen.

Har du kollat på CM Hyper 212 EVO, Silverstone Argon AR01 och Thermalright True Spirit 120? Jag har själv CM 212 EVO, Thermalright True spirit 120 och en Noctua NH-U12P SE2. De presterar alla väldigt snarlikt med samma fläktuppsättning (1x 120mm) på min i7 950 4GHz, ca 400W under LinX vid väggen.

Att en Noctua NH-U9B SE2 ska prestera bättre än Noctua NH-U12P SE2 har jag väldigt svårt att tro. Thermalrights kylare lämnar plats åt alla minnen vilket är väldigt trevligt. Kylarens konstruktion är förskjuten vilket gör att den kommer bort från minnes platserna men även blir aningen lägre så fläkten har möjlighet att även blåsa på dina VRMs.
Skillnaderna som Noctua erbjuder mot budget kylarna är kvalitén. Du får ett bättre bygge, bättre montering och bättre fläktar(kanske inte gäller på U9B).

Har även en Mugen 4 som jag testade men det måste vara något fel på den... 20-25 grader högre än mina andra kylare och det är nästan så Intel stock är ett bättre val.

Silverstone Argon AR01 eller CM Hyper 212 EVO ser jag som de bästa valen från Inet då Thermalright kostar en hel del mer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gigantrix:

Du betaler et ret høyt premium for en 850 Pro i stedet for å ta en basic 840 EVO. Du kan trenge en alminnelig harddisk, dersom du vil lagre større mengder ettersom de fleste spill og programmer vokser med tiden og vil hurtig kunne fylle opp 256 GB (den virkelig plass du kan bruke vil være mindre enn 256 GB).

Når det gjelder montering, så er det en tråd et sted der folk tilbyr seg å montere mot en mindre summe. Du vil så klart ikke ha den garanti der Inet vil gi sine kunde ved montering, men du vil i stedet kunne velge mer fritt hvilke deler du vil bruke til bygge med for kanskje litt mindre penger.

På NetOnNet kan du få fatt i R9 290 for kun 3000 kr: http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2420786

Dersom du er usikker på hvilket grafikk kort du bør satse på, så bruk da benchmark og gjør søk på de kort der interesserer deg i kombinasjon med de spill du vil spille. Jevnfør også tallene for SLI og Crossfire, slik du vil vite dersom det er verdt å bruke et kort til i fremtiden for å kunne kjøre på en høyere oppløsning i fremtiden.

Er du sikker på at du vil ha to skjermer? Du vil jo få en kant mellom disse to skjermer på midten. Det finnes jo bedre alternativ dersom du ville gå for 27" eller større overflate på skjermen og til og med mer oppløsning (i pixel) eller en høyere oppdateringfrekvens (120/144 Hz i stedet for 60Hz; dersom du ville spille FPS på høy nivå). For å kunne gi bedre hjelp trenger vi vite hva du skal bruke din maskin til og hvilke spill (eller sjangre innenfor spill) du vil satse på.

Här är min första tråd som är lite mer utförlig, har ändrat lite i konfigurationen sen dess.

#14849783

Permalänk
Medlem

köp för fasen inte nu, 980/970 släpps väldigt snart. då sänks priserna bra mkt

felstav
Visa signatur

Ghost S1 + Lenovo T5
30" 21:9 IPS 200 Hz

tidigare:
SGPC K39 - 9600k, 1660S, 350w 1U

Permalänk
Medlem

Vill du ha en stationär dator med trådlöst, så skulle du istället kunna välja ett ASUS Z97-PRO (Wi-Fi ac) ATX istället för moderkort + trådlöst nätverkskort. Asus-kortet ger dig dessutom en intel-nätverkskrets samt stöd för 802.11ac jämfört med TP-Link TL-WDN4800 som bara ger 802.11n via 5Ghz. Prisskillnad +150kr hos Inet.

Visa signatur

i5 4670k | Asus Maximus VI Hero | Corsair Vengeance Pro 1866Mhz 16GB | GeForce GTX 1060 | EVGA SuperNOVA G2 750W | Fractal Design Define R4 | Noctua NH-D14 | Acer Predator XB271HUbmiprz

Permalänk
Medlem

Tänkte bara ge lite feedback på grafikkortsvalet då jag har både nVidia (GTX 680) och AMD (290X) kort i burkar hemma. Kanske kan hjälpa till lite.

Drivrutin - Kvalitet:

  • Jämt lopp mellan AMD och nVidia i nuläget.

Drivrutin - Uppdatering:

  • Fördel nVidia då GeForce Experience gör hela jobbet åt dig. AMD Catalyst behöver du manuellt avinstallera nuvarande version och ibland även städa bort skräp själv innan du kan installera den nya versionen.

Inspelning:

  • Jämt, men liten fördel till nVidia. Tycker inspelningar med nVidia Shadowplay har bättre kvalitet är motsvarande gjorda med AMD GamingEvolved. Speciellt noterbart om video behöver skalas ner från 1600p till 1080p.

Tillverkarspecifik teknik:

  • nVidia har GSync och PhysX (och resten av GameWorks). GSync skall vad jag hört skall vara grymt om man spelar i 30-70 fps range, men jag har inte provat själv. Det krävs dock en monitor med stöd till tekniken.

  • AMD har Mantle, TrueAudio och FreeSync. Få spel har stöd för Mantle eller True Audio. Finns inte heller spel som riktigt drar nytta av Mantle ännu på mer kraftfulla datorer (kanske ändras med Star Citizen, men vem vet?). FreeSync kräver en monitor med stöd för nya displayport-tillägget AdaptiveSync och några sådana finns inte ännu. AMD rekommenderar så vitt jag vet att utvecklare använder OpenCL för fysik och de har startat upp OpenWorks som ett alternativ till GameWorks, men det är en ung teknik i nuläget.

  • Just nu har nVidia mer saker som spelar roll och fungerar _idag_. Om allt faller väl ut kommer skärmar med AdaptiveSync-stöd ut nästa år vilket förhoppningsvis gör så att FreeSync matchar GSync. Spel med DirectX 12 börjar kanske släppas runt slutet av nästa år och de borde kunna matcha Mantles fördelar rätt bra. GameWorks har varit i lite blåsväder under året, men man förstår att utvecklare uppskattar hjälp att få till snygga och effektiva effekter i sina spel.

Spel-bundles:

  • Fördel AMD, men det beror mest på vad man gillar för spel och vad man redan har i samlingen. Överlag brukar man få fler spel från AMD än från nVidia, men gillar man inte det som finns eller om man redan äger dem är det inget direkt plus. Just nu verkar det vara kommande Borderlands: The Pre-sequel som gäller för nVidia medan AMD mest trycker på för Alien: Isolation och Star Citizen (finns dock en hög andra spel att välja på för AMD).

Om jag skulle välja mellan ett 290X och ett 780Ti skulle jag välja 780Ti sju dagar i veckan. Om du istället har 6000:- att köpa grafik för (då OPs länk till 780Ti kostar 5990:-) kanske 2st R9 290 Tri-X OC från NetOnNet som länkats av Gigantrix nedan kan vara ett tuffare alternativ. Dock innebär crossfire/SLI extra meck jämfört med att använda enkelkort då man ofta får vänta på profiler i drivrutinerna till spelen för att dra nytta av prestandan i sina kort och dessutom kräver det mer av din PSU som behöver klara av att driva alltsamman.
Och som andra redan sagt kommer det snart nya kort från nVidia och sådant brukar få existerande kort att falla i pris. Men då det alltid kommer nya saker "snart" kan man med "bäst att vänta"-mentaliteten sitta och vänta för evigt. Någon gång får man bestämma sig.

Visa signatur

Workstation 5950X|7900XTX|O11 Dynamic Vardagsrum 3900X|6900XT|Torrent Nano
VR Reverb G2|PSVR2|Pico 4|Quest 3|Oculus Quest|Samsung Odyssey+