Gtx Titan 6Gb eller Asus Radeon r9 290 DCii

Permalänk
Medlem

Gtx Titan 6Gb eller Asus Radeon r9 290 DCii

Tja!

Jag köpte mig ett Asus Radeon r9 290 DCii 4Gb för några månader sen och är ganska nöjd med det! blir lite varmt ibland för mitt tycke men inget som stör mig.
Nu är det så att jag har fått ett erbjudande av en polare att köpa hans sprillans nya Gtx Titan 6Gb som han fått på garanti för runt 2500kr.

Är det värt att köpa Titanen och sälja vidare Radeonet eller kommer jag förlora i prestanda? Jag vet att AMD har sin Mantle vilket flera utvecklare börjar använda sig av verkar det som, och att Nvidia har PhysX vilket i några spel gör stor skillnad på upplevelsen. Jag spelar i stort sett allt som finns, inget speciellt. men jag gillar att kunna dra upp inställningarna till högsta och njuta av minst 60 fps på 1920x1080 Mitt nuvarande mål är att försöka få Metro Last Light att flyta på med alla instälningar på högsta(även SSAO).

Vad jag har hört så är ju Titan inte kanske det absolut bästa kortet till spel, eller har jag fel?

Min fråga är du vad alla ni tycker om detta? Borde jag köpa Titanen och sälja mitt Radeon eller borde jag helt enkelt vara nöjd med det jag har ?

Mvh Robin

Visa signatur

PC : SSUPD Meshiliocious Mesh Edition - 13600k - 32Gb 6200mhz DDR5 - 2x 2tb kingston m.2 - Asus ProArt RTX 4080 Super 16Gb - Asus ROG Strix LC II 280mm

Permalänk
Inofficiell ambassadör

Njae. Du kommer i princip inte tjäna något på det i den upplösningen. Ska vara om du lyckas sälja ditt 290 för samma summa - då blir det mest en kul grej att kunna säga att du har ett titan. Annars är det knappast värt det enligt mig.

Visa signatur

Mobo Aorus B550 Pro V2 CPU Ryzen 5600X RAM Corsair Vengance 16GB @ 36000 MHZ
GPU MSI GTX 1080 ti Gaming X Skärm Acer X34A

Permalänk
Medlem

I den upplösningen har du inte mycket nytta av 6gb Vram. Och av recensionen på 980/970 så borde ett Titan och ett 970 med listpris på ~3600 prestera ungefär likadant så priset är det nog inget fel på.

Jag gissar att marknaden kommer att svämma över av kort ur den förra generationen i takt med att folk köper nytt, så du kanske inte får så mycket för ditt 290 som du hoppas på.

Själv hade jag suttit lugnt i båten med ett 290 som räcker bra för 1920x1080 och sett vad kommande generationer har att bjuda på.

Permalänk
Medlem

Alright, tack för era snabba svar!
Så det är bara om jag skulle köra t.ex. högre upplösning jag skulle vinna nånting med Titan-kortet?
Vad tycker ni om Mantle vs PhysX då?

Visa signatur

PC : SSUPD Meshiliocious Mesh Edition - 13600k - 32Gb 6200mhz DDR5 - 2x 2tb kingston m.2 - Asus ProArt RTX 4080 Super 16Gb - Asus ROG Strix LC II 280mm

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Pronix:

Alright, tack för era snabba svar!
Så det är bara om jag skulle köra t.ex. högre upplösning jag skulle vinna nånting med Titan-kortet?
Vad tycker ni om Mantle vs PhysX då?

Inte ens med 3 skärmar är det ofta man använder över 4 GB VRAM, och i det läget räcker det ändå inte med ett ensamt Titan. Så egentligen skulle man kunna säga att Titan alltid är fel kort om man inte planerat köra minst två stycken och i väldigt höga upplösningar.

Visa signatur

///M4

Permalänk
Medlem

Ett Titan för 2500 kr? REA

Visa signatur

Moderkort:ASUS ROG Strix X670E-F Gaming WIFI | Processor: AMD 7800X3D | CPU-kylare: Lian Li Galahad II LCD 360 | Grafikkort:Asus ROG RTX 4090 Gaming OC White | RAM-Minnen: Kingston 32GB 6000MHz CL36 FURY Beast | SSD: Kingston Fury Renegade 2TB x2 | Nätagg: DeepCool PX1200G 1200W | Display: Samsung C49RG90 120 Hz | Mus: Glorious Gaming Model O Headphones/Speakers: Logitech Pro X/Roccat Syn Max Air| Keyboard:Asus ROG Strix Scope Deluxe TKL NX Red |

Permalänk
Medlem
Skrivet av hoski:

Inte ens med 3 skärmar är det ofta man använder över 4 GB VRAM, och i det läget räcker det ändå inte med ett ensamt Titan. Så egentligen skulle man kunna säga att Titan alltid är fel kort om man inte planerat köra minst två stycken och i väldigt höga upplösningar.

Aah alright, då får jag helt enkelt försöka fixa en bättre kylare på 290't istället då:)

Visa signatur

PC : SSUPD Meshiliocious Mesh Edition - 13600k - 32Gb 6200mhz DDR5 - 2x 2tb kingston m.2 - Asus ProArt RTX 4080 Super 16Gb - Asus ROG Strix LC II 280mm

Permalänk
Medlem
Skrivet av EyeNEye:

Ett Titan för 2500 kr? REA

Hehe aa en polare fick ut ett nytt Titan på garanti. han trodde han tappat bort kvittot men hittade det efter att han köpt ett 780Ti

Visa signatur

PC : SSUPD Meshiliocious Mesh Edition - 13600k - 32Gb 6200mhz DDR5 - 2x 2tb kingston m.2 - Asus ProArt RTX 4080 Super 16Gb - Asus ROG Strix LC II 280mm

Permalänk
Avstängd

köp det av honom så köper jag det av dig för 3000

Permalänk
Skrivet av Damodred:

köp det av honom så köper jag det av dig för 3000

Ursäkta men det vore sinnessjukt att spendera 3000:- på ett begagnat GTX Titan när du för ett GTX 970 för någon ynka hundralapp extra

Visa signatur

/ Tidigare: Dr.Pez /
Stationär:- Lian Li o11 - Asus B450F Gaming II - Ryzen 9 3900X - Kingston HyperX 3200mhz 4x8GB - Corsair RM750x - RX 6900 XT - Custom Loop -
Bärbar: Dell Latitude 5290
Monitor: Acer X34 + Asus PB278Q Lurar: Sennheiser HD599

Permalänk
Medlem
Skrivet av H4nsson:

Ursäkta men det vore sinnessjukt att spendera 3000:- på ett begagnat GTX Titan när du för ett GTX 970 för någon ynka hundralapp extra

Fast behöver man ett till, så är det ju en helt annan fråga.

Visa signatur

Moderkort:ASUS ROG Strix X670E-F Gaming WIFI | Processor: AMD 7800X3D | CPU-kylare: Lian Li Galahad II LCD 360 | Grafikkort:Asus ROG RTX 4090 Gaming OC White | RAM-Minnen: Kingston 32GB 6000MHz CL36 FURY Beast | SSD: Kingston Fury Renegade 2TB x2 | Nätagg: DeepCool PX1200G 1200W | Display: Samsung C49RG90 120 Hz | Mus: Glorious Gaming Model O Headphones/Speakers: Logitech Pro X/Roccat Syn Max Air| Keyboard:Asus ROG Strix Scope Deluxe TKL NX Red |

Permalänk
Avstängd
Skrivet av H4nsson:

Ursäkta men det vore sinnessjukt att spendera 3000:- på ett begagnat GTX Titan när du för ett GTX 970 för någon ynka hundralapp extra

Inte om man behöver det för specifika anledningar

Permalänk
Skrivet av EyeNEye:

Fast behöver man ett till, så är det ju en helt annan fråga.

Skrivet av Damodred:

Inte om man behöver det för specifika anledningar

Bra poäng, Sinnessjukt va kanske ett halvtaskigt ordval btw

Visa signatur

/ Tidigare: Dr.Pez /
Stationär:- Lian Li o11 - Asus B450F Gaming II - Ryzen 9 3900X - Kingston HyperX 3200mhz 4x8GB - Corsair RM750x - RX 6900 XT - Custom Loop -
Bärbar: Dell Latitude 5290
Monitor: Acer X34 + Asus PB278Q Lurar: Sennheiser HD599

Permalänk
Avstängd

Bara för de som lätt tar illa vid sig, tro mig jag är inte en av dem, och sätter ordvalet i en proportionsskala av lämplighet och inte som något annat (som jag utgår från att vissa bebisar här hade fått det till )

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pronix:

Alright, tack för era snabba svar!
Så det är bara om jag skulle köra t.ex. högre upplösning jag skulle vinna nånting med Titan-kortet?
Vad tycker ni om Mantle vs PhysX då?

I dagsläget fungerar 290 och Titan som overkill i 1080 upplösning.
Jag hade behållt 290 för att chansen att dom kommer följa den med uppdateringar och optimeringar är
större än Titan. Speciellt om man kan utnyttja mantle.

Visa signatur

Macifierad militant mactivist....
"Why join the navy if you can be a pirate?" - Steve Jobs

Permalänk
Medlem
Skrivet av Damodred:

köp det av honom så köper jag det av dig för 3000

haha tyvärr så räcker inte budgeten till det

Visa signatur

PC : SSUPD Meshiliocious Mesh Edition - 13600k - 32Gb 6200mhz DDR5 - 2x 2tb kingston m.2 - Asus ProArt RTX 4080 Super 16Gb - Asus ROG Strix LC II 280mm

Permalänk

Det beror mycket på vad du vill uppnå:)

Vill du rocka höga upplösningar, Eyefinity eller 4k kan det vara idé att stanna kvar med 290
Jag tror dessutom att Titan korten riktar sig till industri arbete, ala, video redigering, animering mm.

vad är det för fel på din värme?