Hdmi till tv dålig bild

Permalänk
Medlem

Hdmi till tv dålig bild

Hej

När jag kopplar min dator till min tv via hdmi då blir bilden dålig riktigt jobbig mot ögonen. Jag har goolat riktigt mycket men inte hittat något vettigt
jag har provat det mesta byta HZ men ingenting när jag provar det på min datorskärm vga fungerar bra men kör jag via hdmi till datorskärmen dvs min andra tv
som jag använder som datorskärm blir bilden det samma grötig och väldigt skarp har provat ändra inställningarna på tvn utan någon lycka.

någon som har problemet till lösningen

Tack

Permalänk
Medlem

Det kan mycket väl vara så att din monitor inte har fullt stöd för hdcp. I detta fall kan du helt enkelt inte köra med hdmi från en hdcp enhet till din monitor.

https://en.wikipedia.org/wiki/High-bandwidth_Digital_Content_...

Permalänk
Medlem

Vad är det för TV? Du kör väl rätt upplösning? (1920x1080 gissar jag)
Hur är det med bilden i stort: täcker den upp hela skärmen utan att gå ut över kanterna? (dvs ser du hela startmenyn i botten utan att den "går utanför kanten" tex) Om det är en sorgkant runt hela bilden eller att bilden "inte får plats" så är overscan-inställningen fel... Och inställningarna kan vara fel på både datorn och på TV:n. (all overscan ska vara avstängd, dvs satt på noll/"off"/"pixel for pixel"/"1:1" eller liknande, både på TV:n och i grafikkortets inställningar)

Vad kan du ställa in för inställningar på TV:n? Mitt tips är att prova stänga av alla bildförbättrare. Av med allt som heter nått i stil med "dynamisk kontrast", "extra kantskärpa", "supervit", "brusreducering", eller vad som helst som heter förbättring, förstärkning osv. Stäng även av ev 100/200 hz lägen.

Skrivet av lizzard8:

Det kan mycket väl vara så att din monitor inte har fullt stöd för hdcp. I detta fall kan du helt enkelt inte köra med hdmi från en hdcp enhet till din monitor.

https://en.wikipedia.org/wiki/High-bandwidth_Digital_Content_...

Men då brukar väl inte bilden bli dålig? Isåfall funkar den väl troligen inte alls istället.

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem

Jag har Samsung UE55F8005 när jag kopplade in bilden första gången då var bilden förstor för tvn dvs man ej ser hela startmenyn osv så jag fick skala rätt den i intel grafik inställningarna men hur dissablar jag overscan och vad heter det på svenska hittar inte det.

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av emmisapp:

Jag har Samsung UE55F8005 när jag kopplade in bilden första gången då var bilden förstor för tvn dvs man ej ser hela startmenyn osv så jag fick skala rätt den i intel grafik inställningarna men hur dissablar jag overscan och vad heter det på svenska hittar inte det.

Du har inte nämnt några specs, så det är svårt att säga, men om du har ett AMD-grafikkort: Högerklicka på skrivbordet → Catalyst Control Center → My Digital Flat-Panels → Scaling Options och välj 0 %.

Har du provat allt som Roger W föreslog? Tycker det låter som så kallade "bildförbättringsfunktioner" som ligger och förstör bilden för dig.

Gå gärna in på Pixelmappat och kolla så att du har perfekt pixelmappning.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem

sorry jag använder intel 4600 grafik dvs det inbyggda i processorn en i5

Permalänk
Medlem
Skrivet av emmisapp:

Jag har Samsung UE55F8005 när jag kopplade in bilden första gången då var bilden förstor för tvn dvs man ej ser hela startmenyn osv så jag fick skala rätt den i intel grafik inställningarna men hur dissablar jag overscan och vad heter det på svenska hittar inte det.

Jag googlade lite, och förslaget jag fick är:
Skärmjustering: Anpassa t. skärm
(och se till att gå in i inteldrivisarna och stäng av overscan/skalning osv)

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Roger W:

Men då brukar väl inte bilden bli dålig? Isåfall funkar den väl troligen inte alls istället.

Jag har ingen praktisk erfarenhet av problem med hdcp.

Men när det infördes i mitten på förra decenniet,
uppfattade jag det som att bruten hdcp-kedja, skulle resultera i låg upplösning.
(480x320 eller nåt)

...

Visa signatur

“There will be people that are burdened by only having the capacity to see what has always been instead of what can be.
But don’t you let that burden you.”

Permalänk
Medlem
Skrivet av FatherOfThree:

Jag har ingen praktisk erfarenhet av problem med hdcp.

Men när det infördes i mitten på förra decenniet,
uppfattade jag det som att bruten hdcp-kedja, skulle resultera i låg upplösning.
(480x320 eller nåt)

Ah, det kanske är nått "worst case" som skulle kunna inträffa om inte copy protection funkar.. Jag vet jag har hört liknande om att den ska kunna ställa ner ljudkvaliteten på motsvarande sätt i vissa lägen. Tror inte det är problemet här dock, men du har en poäng där

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem

Efter en mer dels googlade så har jag löst problemet jag ändrade namn på hdmi ingången till pc så blev det bra. Bra info till nästa person som kanske har samma problem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av emmisapp:

Efter en mer dels googlade så har jag löst problemet jag ändrade namn på hdmi ingången till pc så blev det bra. Bra info till nästa person som kanske har samma problem.

Det känns väldigt märkligt, brukar inte PC vara standard VGA som källa eller tänker jag fel?

Visa signatur

🧠i9-10900k @ 3,7GHz 📹3080Ti STRIX OC 12GB 📼Corsair Vengeance 64GB
📰MSI MEG z490 Unify 💽Samsung 970 EVO plus 500GB/1TB 📺Asus PG348Q 34"

Permalänk
Medlem

jo om tvn har vga ingång men det är just det min tv inte har den har endast hdmi ingångar

Permalänk
Medlem
Skrivet av emmisapp:

Efter en mer dels googlade så har jag löst problemet jag ändrade namn på hdmi ingången till pc så blev det bra. Bra info till nästa person som kanske har samma problem.

Bra tips!
Det har jag nog läst om förut nångång, men tänkte inte på att det kunde hjälpa här.

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.