Varför är vissa grafikkort designade?

Permalänk

Varför är vissa grafikkort designade?

Jag har börjat tänka på det den senaste tiden. Jag köpte mig ett GTX 750 TI för ett tag sedan och det är ju ett av de fulaste korten på marknaden kanske. Men det spelar inte mig någon roll, det sitter ju ändå upp och ner och ser därför exakt likadant ut som alla andra snygga, väldesignade grafikkort där man märker att mycket tid har lagts ner på "ovansidan", där fläktarna sitter. Varför finns det snygga kort när de ändå blir fula när man sätter de i datorn?

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av Hannes1234:

Jag har börjat tänka på det den senaste tiden. Jag köpte mig ett GTX 750 TI för ett tag sedan och det är ju ett av de fulaste korten på marknaden kanske. Men det spelar inte mig någon roll, det sitter ju ändå upp och ner och ser därför exakt likadant ut som alla andra snygga, väldesignade grafikkort där man märker att mycket tid har lagts ner på "ovansidan", där fläktarna sitter. Varför finns det snygga kort när de ändå blir fula när man sätter de i datorn?

Alla chassin ser inte likadana ut, många visar komponenterna och alla komponenter behöver inte nödvändigtvis sitt åt samma håll i olika chassin.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem

Det mesta i samhället, riktat mot konsumentmarknaden, designas för att i första hand se "bra ut", i andra hand för att fungera bra eller hålla god kvalité.

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hannes1234:

Jag har börjat tänka på det den senaste tiden. Jag köpte mig ett GTX 750 TI för ett tag sedan och det är ju ett av de fulaste korten på marknaden kanske. Men det spelar inte mig någon roll, det sitter ju ändå upp och ner och ser därför exakt likadant ut som alla andra snygga, väldesignade grafikkort där man märker att mycket tid har lagts ner på "ovansidan", där fläktarna sitter. Varför finns det snygga kort när de ändå blir fula när man sätter de i datorn?

Skrivet av DavidtheDoom:

Alla chassin ser inte likadana ut, många visar komponenterna och alla komponenter behöver inte nödvändigtvis sitt åt samma håll i olika chassin.

Jag håller med er båda. Men de flesta människor har faktiskt ett chassi där garfikkorten sitter upp och ner. Så jag tycker det också är lite synd. Men ja, det finns dem som har korten "hängandes" eller helt enkelt vridet helt så den snygga sidan är uppåt. Hur många som faktiskt har den lösningen vet jag inte, men det verkar inte vara jättemånga.

Visa signatur

i7-10700K 5.1Ghz / 32GB 3600Mhz / RTX 4070 Ti // OnePlus 8T
Dark mode √