Spelar grafikkortet någon roll när det gäller att streama film till TVn?

Permalänk
Medlem

Spelar grafikkortet någon roll när det gäller att streama film till TVn?

Hej,

Jag ska köpa en ny dator då min gamla börjar bli en aning sliten.
Jag kommer främst att ha datorn till att streama 1080p över nätverket till en 65tums smartTV från Samsung men även till att spela cs go ibland.
Jag kommer att ha en Intel Core i7 4790K 4GHz, 8MB, gott om RAM och SSD disk osv men är osäker när det gäller grafikkortet.
Min vän som hjälper mig att sätta ihop datorn säger att det inte spelar någon roll om jag plockar in ett "ok" grafikkort för ca 1600kr som t.ex. MSI GeForce GTX 750 Ti 2GB Gaming eller om jag sätter i ett för 5000kr eftersom det är processorn som kommer att sköta det mesta?

Vad säger ni här?

MVH
Edda

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Eh för cs go känns det inte lönt med ett grymme grafik men det känns ju sjukt att köpa en i7 4790k och sen sitta med ett lumpet instegsgrafikkort som 750 ti lol.
Helt obalanserat system typ bästa processorn där är och sen instegsgrafik?
Varför skall du ha sådan sjuk processor för? Skall du ha 1000fps i cs go?
Till ett 750 ti grafikkort känns en i3-4160 mer balanserad.

I just cs go spelar prollen rätt stor roll och din kompis har rätt då graffen i det spelet inte är så avancerad (och folk verkar vilja ha så sjuka fps i just det spelet av ngn anledning, bespara mig förklaringen till det hört laggtjatet 100ggr och skumt inga andra sourcemotorspel laggar på 60fps....) men i allt annat kommer ett sämre grafikkort sätta stopp för hela systemet att prestera optimalt.
Så får du för dig att spela ngt annat så kommer processorn chilla på låg belastning medan ditt 750 ti grafikkort kommer gå på knäna på 100% belastning.

Visa signatur

AMD Ryzen 1500X @ stock | Sapphire RX 580 Nitro+ 8GB | Asus ROG Strix B350-F Gaming | 2x8GB 3200MHz Corsair | EVGA Supernova G3 550W | Acer XF270HUA 1440P 144MHz Freesync

Permalänk
Medlem

Tack för svar!
Fokus kommer inte att ligga på cs go utan på att den ska kunna spela upp tunga filmer i 3d och 1080p över nätverket till TVn.
Men jag vill såklart ha en dator som är snabb när det gäller allt från att rara upp filer till att ha många program igång samtidigt.
Vilket grafikkort skulle du föreslå till den processorn osv?

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Edda:

Tack för svar!
Fokus kommer inte att ligga på cs go utan på att den ska kunna spela upp tunga filmer i 3d och 1080p över nätverket till TVn.
Men jag vill såklart ha en dator som är snabb när det gäller allt från att rara upp filer till att ha många program igång samtidigt.
Vilket grafikkort skulle du föreslå till den processorn osv?

Det är en top of the line processor så den kan mata de allra grymmaste grafikkorten på marknaden. Men spontant känns det som bortkastade pengar om du inte iaf har ett gtx 770(är gtx 970 efterträdaren?) eller r9 280 kort på den processorn och till och med de korten känns aningen klena på den monsterprollen

Asso bara att spela upp filmer behövs absolut inte en i7a. Det är mer om du håller på med videoredigering etc som verkligen kräver processorkraft. Spela upp 1080 p o 3d film klara nästan vilken prolle som helst idag (rätta mig om jag har fel).

Ngn mer insatt i cs go kan berätta kanske om där är stor skillnad mellan en i5-4690k och en i7a i cs go? Jag menar hur mycket mer fps får man ut med en i7a?

Visa signatur

AMD Ryzen 1500X @ stock | Sapphire RX 580 Nitro+ 8GB | Asus ROG Strix B350-F Gaming | 2x8GB 3200MHz Corsair | EVGA Supernova G3 550W | Acer XF270HUA 1440P 144MHz Freesync

Permalänk
Medlem
Skrivet av stimpen:

Det är en top of the line processor så den kan mata de allra grymmaste grafikkorten på marknaden. Men spontant känns det som bortkastade pengar om du inte iaf har ett gtx 770(är gtx 970 efterträdaren?) eller r9 280 kort på den processorn och till och med de korten känns aningen klena på den monsterprollen

Asso bara att spela upp filmer behövs absolut inte en i7a. Det är mer om du håller på med videoredigering etc som verkligen kräver processorkraft. Spela upp 1080 p o 3d film klara nästan vilken prolle som helst idag (rätta mig om jag har fel).

Ngn mer insatt i cs go kan berätta kanske om där är stor skillnad mellan en i5-4690k och en i7a i cs go? Jag menar hur mycket mer fps får man ut med en i7a?

Tack för snabbt svar!

Pengar är inte något problem när det gäller dessa belopp men såklart vill jag inte slänga ut pengar på någonting som varken gör datorn bättre eller sämre.
Ok, någon videoredigering osv kommer jag aldrig att hålla på med.
Jag har 100fps i cs go med min gamla dator också och den är ca 5-6 år gammal så därför känns det som om oavsett vilken ny dator jag köper så kommer den att klara av cs go.

Ja min kompis pratade om GTX 970 också och sa att det är "nästa steg" om jag vill ha ett bättre grafikkort men han menade att jag inte kommer att märka någon skillnad.

Så din rekommendation är att jag går ner till en i5 eller kanske t.om i3 och kör på det grafikkortet som han rekommendera för 1600kr eftersom jag inte kommer att märka någon som helst skillnad i det jag gör dagligen med datorn? Allt annat vore "pengar i sjön" så att säga?

/ Edda

Visa signatur
Permalänk

Här är ett förslag:

*mITX-format (väldigt litet och behändigt)
*Bra inbyggt ljudkort för streaming av HD-mtrl (ALC892)
*Inbyggd WIFI
*750 Ti
*SSD
*Windows 8.1
*Tyst CPU-kylare
etc.

http://www.inet.se/kundvagn/visa/7559204/2015-01-03

Visa signatur

P4NW 1.8A@2.4B | 1GB DDR (2, 5, 2, 2) | Leadtek A250 Ultra TD |
WD 120GB-SE + SG Ba.IV 40GB| 18,1 TFT | Audigy m. Inpire 5300 5.1 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Edda:

Tack för snabbt svar!

Pengar är inte något problem när det gäller dessa belopp men såklart vill jag inte slänga ut pengar på någonting som varken gör datorn bättre eller sämre.
Ok, någon videoredigering osv kommer jag aldrig att hålla på med.
Jag har 100fps i cs go med min gamla dator också och den är ca 5-6 år gammal så därför känns det som om oavsett vilken ny dator jag köper så kommer den att klara av cs go.

Ja min kompis pratade om GTX 970 också och sa att det är "nästa steg" om jag vill ha ett bättre grafikkort men han menade att jag inte kommer att märka någon skillnad.

Så din rekommendation är att jag går ner till en i5 eller kanske t.om i3 och kör på det grafikkortet som han rekommendera för 1600kr eftersom jag inte kommer att märka någon som helst skillnad i det jag gör dagligen med datorn? Allt annat vore "pengar i sjön" så att säga?

/ Edda

Japp billigar cpu och kanske tom ett 750 är lagom då blir den tyst och billig!

Visa signatur

3570k 4.7 ghz - ASUS 660ti - 4*4gb - 840 250gb
Citera för svar
/Jacob

Permalänk
Medlem

Har en 2500k i stock tillsammans med ett r290 och den processorn flaskar inte grafikkortet så det känns lite overkill. Nu har jag ingen erfarenhet av cs:go och om man behöver 300 fps som en del säger. Men kan göra ett test och återkomma.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Edda:

Tack för snabbt svar!

Pengar är inte något problem när det gäller dessa belopp men såklart vill jag inte slänga ut pengar på någonting som varken gör datorn bättre eller sämre.
Ok, någon videoredigering osv kommer jag aldrig att hålla på med.
Jag har 100fps i cs go med min gamla dator också och den är ca 5-6 år gammal så därför känns det som om oavsett vilken ny dator jag köper så kommer den att klara av cs go.

Ja min kompis pratade om GTX 970 också och sa att det är "nästa steg" om jag vill ha ett bättre grafikkort men han menade att jag inte kommer att märka någon skillnad.

Så din rekommendation är att jag går ner till en i5 eller kanske t.om i3 och kör på det grafikkortet som han rekommendera för 1600kr eftersom jag inte kommer att märka någon som helst skillnad i det jag gör dagligen med datorn? Allt annat vore "pengar i sjön" så att säga?

/ Edda

I just CS go kanske du ej märker skillnad men i typ alla mer grafiska spel kommer 750 ti kortet, trots det är ett potent instegskort, hålla dig tillbaka.
Det du beskriver du har dator till låter en i7a som overkill. En i5-4690k är även den imo en top of the line prolle och klarar lugnt det du skall ha den till men med ett 750ti är även en 4690k overkill. Och skall du ha datorn till att streama video till tvn och ibland köra CS go så är även en i5-4690k overkill.

Skrivet av AntiChrist:

Här är ett förslag:

*mITX-format (väldigt litet och behändigt)
*Bra inbyggt ljudkort för streaming av HD-mtrl (ALC892)
*Inbyggd WIFI
*750 Ti
*SSD
*Windows 8.1
*Tyst CPU-kylare
etc.

http://www.inet.se/kundvagn/visa/7559130/2015-01-03http://www.inet.se/files/img/tiny/forum-divider.png
http://www.inet.se/kundvagn/bild/7559130/2015-01-03

Ta i3-4160 då i3-4150 är lite långsammare men typ samma pris. Inets CPU sortiment är riktigt kasst på den fronten.
Sen imo är realtek ngt jekla crap men svårt att komma undan det :).

Skall kolla på det lite under kvällens gång och uppdatera mina inlägg. Vad har du för dator idag förresten?

Visa signatur

AMD Ryzen 1500X @ stock | Sapphire RX 580 Nitro+ 8GB | Asus ROG Strix B350-F Gaming | 2x8GB 3200MHz Corsair | EVGA Supernova G3 550W | Acer XF270HUA 1440P 144MHz Freesync

Permalänk
Medlem

Tack för alla svar och all hjälp, det uppskattas!

Har dålig koll på vad jag har idag men när jag kollar så står det

Intel (R) Core (TM) i5 CPU @ 2.67GHz 2.79GHz
4GB RAM
ATI Radeon HD 4830

Antichrist uppskattar att du plockat ihop ett förslag, tack

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Om du bara ska serva filerna över nätverket till TV'n utan bearbetning, då behöver du ingen ny dator.

Det du har är utan vidare kompetent nog.

Om det är något annat du vill göra, möjligen.
B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av -=Mr_B=-:

Om du bara ska serva filerna över nätverket till TV'n utan bearbetning, då behöver du ingen ny dator.

Det du har är utan vidare kompetent nog.

Om det är något annat du vill göra, möjligen.
B!

Hm, men jag har märkt att den inte riktigt klarar av vissa tyngre filer på 10GB och uppåt. Men det kanske beror på codecs osv?
Sedan tar det förbannat lång tid att starta upp datorn och rara upp filer osv men det löser väl sig med en SSD-disk antar jag?

Förresten, är det någon som vet varför jag kan högerklicka direkt på vissa mindre filer upp till ca 700mb och sedan välja "play to Samsung 65" medan de lite större filerna måste jag gå via "all share" ?

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Edda:

Tack för alla svar och all hjälp, det uppskattas!

Har dålig koll på vad jag har idag men när jag kollar så står det

Intel (R) Core (TM) i5 CPU @ 2.67GHz 2.79GHz
4GB RAM
ATI Radeon HD 4830

Antichrist uppskattar att du plockat ihop ett förslag, tack

Skrivet av -=Mr_B=-:

Om du bara ska serva filerna över nätverket till TV'n utan bearbetning, då behöver du ingen ny dator.

Det du har är utan vidare kompetent nog.

Om det är något annat du vill göra, möjligen.
B!

Håller med. Alltså jag tänker varför ej piffa upp det du har. Skaffar du en ssd disk, ett 750 ti kort och 4gb minne till och uppdaterar BIOS på moderkortet etc, installerar om win på ssd disken så tror jag din dator kommer kännas som ny.
Du har ändå en helt ok i5 4 kärnig prolle för det du använder datorn till men grafikkortet du har är ingen höjdare idag.

Och skulle du ej vara nöjd så är inte pengarna kastade i sjön för då kan du ha delarna du köpt i en ny dator med ny processor o moderkort.

Men vill du ha ny burk så hjälper vi dig med det också

Visa signatur

AMD Ryzen 1500X @ stock | Sapphire RX 580 Nitro+ 8GB | Asus ROG Strix B350-F Gaming | 2x8GB 3200MHz Corsair | EVGA Supernova G3 550W | Acer XF270HUA 1440P 144MHz Freesync

Permalänk
Medlem

Hur "streamar" du filmerna till din tv?
Dvs hur får du filmen från din dator att visas på din tv?

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SCORPIUS:

Hur "streamar" du filmerna till din tv?
Dvs hur får du filmen från din dator att visas på din tv?

Indeed, väldigt relevant fråga.
Det är ju en viss begrepsförbistring här på SCW om vad streamning verkligen är

Permalänk
Medlem

testade nu lite med min stock 2500k och r9 290 allt maxat 2560*1440 och låg uppskattningsvis runt 120-150 fps nån dip ner till 100 när jag som snabbast kollade med net_graph 3. vet inte om det går få ut en graf eller liknande.

Men om jag skulle ge en rekommendation så gå ner en tusenlapp på prollen och lägg det på grafikkortet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SCORPIUS:

Hur "streamar" du filmerna till din tv?
Dvs hur får du filmen från din dator att visas på din tv?

Med HDMi-kabel

Visa signatur

$$

Permalänk
Medlem
Skrivet av SCORPIUS:

Hur "streamar" du filmerna till din tv?
Dvs hur får du filmen från din dator att visas på din tv?

TVn är uppkopplad på mitt trådlösa nätverk och sedan delar jag ut mina filmer via ett program från Samsung som heter "Allshare" i de fall som det behövs.
Men om filen är 700mb eller mindre så kan jag bara högerklicka direkt på filmen och välja "play to samsung 65" så öppnas Windowsmedia player på datorn och filmen startar på tvn.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av stimpen:

Håller med. Alltså jag tänker varför ej piffa upp det du har. Skaffar du en ssd disk, ett 750 ti kort och 4gb minne till och uppdaterar BIOS på moderkortet etc, installerar om win på ssd disken så tror jag din dator kommer kännas som ny.
Du har ändå en helt ok i5 4 kärnig prolle för det du använder datorn till men grafikkortet du har är ingen höjdare idag.

Och skulle du ej vara nöjd så är inte pengarna kastade i sjön för då kan du ha delarna du köpt i en ny dator med ny processor o moderkort.

Men vill du ha ny burk så hjälper vi dig med det också

Jag har köpt en ny lägenhet och allt är vitt i datorrummet så jag kommer ändå att vilja byta ut mitt svarta chassi till ett vitt och lite mer diskret och tänkte att eftersom datorn är så pass "seg" vid uppstart och när jag rarar upp större filer m.m. så kan jag lika gärna köpa en helt ny.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Edda:

TVn är uppkopplad på mitt trådlösa nätverk och sedan delar jag ut mina filmer via ett program från Samsung som heter "Allshare" i de fall som det behövs.
Men om filen är 700mb eller mindre så kan jag bara högerklicka direkt på filmen och välja "play to samsung 65" så öppnas Windowsmedia player på datorn och filmen startar på tvn.

Skrivet av Edda:

Jag har köpt en ny lägenhet och allt är vitt i datorrummet så jag kommer ändå att vilja byta ut mitt svarta chassi till ett vitt och lite mer diskret och tänkte att eftersom datorn är så pass "seg" vid uppstart och när jag rarar upp större filer m.m. så kan jag lika gärna köpa en helt ny.

Ah ok seg uppstart etc beror nästan till 100% att du troligtvis sitter på en mekansik hd, en ssd hade fixat det även på en maskin som din.

Men iaf paketet ovan såg schysst ut och är en mindre itx låda. Kan ju ta en i3-4160 istället då den är lite snabbare men kostar typ samma men crapnet har den inte

Kolla runt med priserna med då det kan skilja hundralappar mellan leverantörerna.

Du kan fimpa extrafläkten med då den som kommer med CPUn är helt ok och en i3a blir ej särskilt varm.

EDIT.
Jag slängde upp en film på uppstarten av min gamle laptop som jag slängde in en crap Kingston ssd i för den var så billig. Innan tog det år och dar för den att komma igång o nu går det såhär snabbt:
http://youtu.be/ecAhv-cHpZM

Visa signatur

AMD Ryzen 1500X @ stock | Sapphire RX 580 Nitro+ 8GB | Asus ROG Strix B350-F Gaming | 2x8GB 3200MHz Corsair | EVGA Supernova G3 550W | Acer XF270HUA 1440P 144MHz Freesync

Permalänk
Medlem
Skrivet av Edda:

Förresten, är det någon som vet varför jag kan högerklicka direkt på vissa mindre filer upp till ca 700mb och sedan välja "play to Samsung 65" medan de lite större filerna måste jag gå via "all share" ?

Eftersom "play to" är en funktion i mediaspelaren, så fungerar det bara för filer mediaspelaren kan spela upp. Så vitt jag vet finns det ingen storleksbegränsning, utan jag antar att det är formatet som inte stöds av mediaspelaren.

Efter att ha läst hela tråden flera gånger hade jag rekommenderat ett nytt chassi till den befintliga datorn, lägg resten av pengarna du sparar på mer minne, en SSD, ett nytt GFX, och spara resten.

Sen vet jag inte... Samsung verkar inte vara speciellt villiga att dela med sig av vad Allshare verkligen gör. Men så vitt jag förstår är det en media server som kommer ihåg var du var och låter dig byta uppspelningsenhet mitt i, och fortsätta från där du var, osv. Inget som ska vara speciellt krävande sett till systemprestanda. Din i5'a klarar det med glans. Själv hade jag antagligen använt en mer generell DLNA server, men det är för att jag redan har ett gäng sådana på nätverket.

Oavsett. Jag önskar dig ett stort lycka till, oavsett vad du väljer att göra.
B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.