Grafikkort till Solidworks 2015

Permalänk
Medlem

Grafikkort till Solidworks 2015

Tjena,

efter att ha letat runt på nätet i en dryg vecka och inte hittat något ber jag ödmjukt om råd.

Jag tror att jag behöver ett grafikkort anpassat för solidworks och jag behöver hjälp av någon som har jämfört prestanda. Jag har funderat på antingen ett nytt firepro w5100 eller ett quadro k2200, de är i min prisklass. Jag kan också tänka mig begagnat w7000 eller k4000. (Jag har ca 5000kr att lägga) Men då vore det kul om det faktiskt blir någon förbättring mot nu.

Jag kommer i samband med detta uppgradera från 12 till 24gb ram eftersom det rätt ofta händer att minnet används upp vid rendering.

Min nuvarande dator
Intel 980x
12gb ram
Radeon 290x
256gb Samsung 840 pro

Mina projekt solidworks 2015
6-700mb assemblies som renderas i högsta kvalitet ca 10 - 30 mpix

Jag har realhack som gör att jag på nuvarande system har realview och det funkar ganska bra. Problemet är att jag får känslan av att mina modeller är oerhört tungdrivna när de väl är laddade. Och jag undrar ifall någon av de kort jag har råd att köpa ger bättre prestanda i solidworks än mitt nuvarande grafikkort.

Jag har kollat massa recensioner på nätet och de verkar väldigt opålitliga. På vissa är firepro överlägsna och i andra quadro och jag har inte hittat något test som jämför mot mitt 290x.

Jag är tacksam för all hjälp och ifall ni har några andra tips uppskattas de också.

Mvh Johan

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Min uppfattning är att spelkorten presterar bra i vissa program/moment och uruselt i andra jämfört med proffskorten.
Det här är det enda jag hittar. Det är dock solidworks 2013.

http://www.tomshardware.co.uk/specviewperf-12-workstation-gra...