Värt o lägga 3k på detta grafikkortet?

Permalänk
Medlem

Värt o lägga 3k på detta grafikkortet?

https://www.komplett.se/asus-geforce-black-gtx-970-4gb-physx/...

Rea 16% Finns det ett bättre grafikkort för 3k annars?

Permalänk
Medlem

Inte vad jag ser på några minuters sökande. Bra och svalt kort. 290x är AMDs motsvarande, hittade ingen bra deal på det dock. Lycka till!

Visa signatur

[1700X] [B350 mITX] [32GB DDR4@3000MHz CL15] [Vega 56] [Nano S] [D15S] [Win 10 Pro]

Permalänk
Skrivet av acer92:

https://www.komplett.se/asus-geforce-black-gtx-970-4gb-physx/...

Rea 16% Finns det ett bättre grafikkort för 3k annars?

Ja, så länge du inte tänkt köra över 1080p och flera grafikkort:) Sen att du inte märker/känslig för microlagg.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av HenKenny:

Inte vad jag ser på några minuters sökande. Bra och svalt kort. 290x är AMDs motsvarande, hittade ingen bra deal på det dock. Lycka till!

Nej inte jag heller, det är isåfall det här för 100 kr mer men jag har ingen aning. http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2255514

Skrivet av Broken-arrow:

Ja, så länge du inte tänkt köra över 1080p och flera grafikkort:) Sen att du inte märker/känslig för microlagg.

Nej har bara tänkt lira 1080p och singelkort. Vet inte ens vad microlagg är för nåt..

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av acer92:

Nej inte jag heller, det är isåfall det här för 100 kr mer men jag har ingen aning. http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2255514

Nej har bara tänkt lira 1080p och singelkort. Vet inte ens vad microlagg är för nåt..

Kör på, så länge du har en bra processor som hänger med.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon99339:

Kör på, så länge du har en bra processor som hänger med.

Skickades från m.sweclockers.com

Okej får nog bli så. Väntar lite och hör vad fler har att säga innan jag beställer.

Det här är min setup om det spelar någon roll

Specs: CPU: i5 4670k
GPU: ASUS 660Ti DCII
moderkort: ASUS Z87-PRO ATX
nätagg: Corsair v2 850W bronze
RAM: Corsair 8GB (2x4GB) CL9 1600Mhz VENGEANCE
Chassi: Fractal Arc Midi r2
HDD: 1TB WD Black 7200rpm 64MB
Kylare: Noctua NH-U12P SE2
Skärm: Asus 1920x1080p (144hz) Grafikkortet ska givetvis bort

Permalänk
Medlem

Kör på om du är medveten om att kortet egentligen bara har 3,5GB i normal hastighet + 0,5GB som är i princip obrukbar i spel, din dator är bra nog för det grafikkortet.

Visa signatur

i7 3930K - Noctua NH-D14 - MSI 1080 - Asus Sabertooth x79 - Corsair Vengeance DDR3 LP 4x4GB - Crucial MX100 256GB - AOC q2770Pqu 1440p - Corsair RM650x - Fractal Design R5 - Logitech G403 - Filco Majestouch-2 - Denon AVR-2113 - Dali Zensor 1

Permalänk

verkar vara ett hyggligt kap!

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av acer92:

Okej får nog bli så. Väntar lite och hör vad fler har att säga innan jag beställer.

Det här är min setup om det spelar någon roll

Specs: CPU: i5 4670k
GPU: ASUS 660Ti DCII
moderkort: ASUS Z87-PRO ATX
nätagg: Corsair v2 850W bronze
RAM: Corsair 8GB (2x4GB) CL9 1600Mhz VENGEANCE
Chassi: Fractal Arc Midi r2
HDD: 1TB WD Black 7200rpm 64MB
Kylare: Noctua NH-U12P SE2
Skärm: Asus 1920x1080p (144hz) Grafikkortet ska givetvis bort

Ser alldeles utmärkt ut

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd

sjukt att folk fortfarande köper 970, det är som att belöna Nvidia för sina lögner

Permalänk
Medlem

Jag är själv sugen på just det kortet och har en nästintill identisk setup som TS.. Däremot är jag fundersam över om 970 kommer dumpas än mer i pris.. Vad tror folket?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av WhiteOnyx:

sjukt att folk fortfarande köper 970, det är som att belöna Nvidia för sina lögner

Nej, det är som att belöna Nvidia för ett kort med fantastisk prestanda för priset. Företag är företag, ska man vara så princip-fast att företag aldrig får göra något negativt mot sina kunder så kan man antagligen aldrig någonsin köpa en produkt igen.

Skrivet av Specias:

Jag är själv sugen på just det kortet och har en nästintill identisk setup som TS.. Däremot är jag fundersam över om 970 kommer dumpas än mer i pris.. Vad tror folket?

Det är inte omöjligt, men med tanke på hur få det är som faktiskt returnerar sina 970 är det nog ingen överhängande chans för det. NVidia krossar marknaden oavsett.

Visa signatur

Fractal Design Define R5 | MSI Z97-GD65 Gaming | MSI Geforce GTX 970 Gaming 4G | Intel i5 4690k | Cooler Master Hyper 212 EVO | EVGA Supernova G2 750W | 2x8GB Corsair Vengeance Low Profile DDR3 1600Mhz | Samsung 850 EVO | Seagate 1TB SATA3.5

Permalänk
Medlem
Skrivet av Justin91:

Kör på om du är medveten om att kortet egentligen bara har 3,5GB i normal hastighet + 0,5GB som är i princip obrukbar i spel, din dator är bra nog för det grafikkortet.

Jo, jag är medveten om det! Jag hoppas att det inte kommer störa mig men jag tror inte det, jag lirar inte spel som t.ex shadow of mordor eller sådär jätte krävande vram spel.

Skrivet av lolformeandyou:

verkar vara ett hyggligt kap!

Ja gött får bli en sen

Skrivet av anon99339:

Ser alldeles utmärkt ut
Skönt!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av WhiteOnyx:

sjukt att folk fortfarande köper 970, det är som att belöna Nvidia för sina lögner

Ja helt sjukt att folk vill köpa det mest prisvärda kortet! Förstår inte alls!

Visa signatur

SpelDator: Ghost s1, Ryzen 5, RTX 2060 FE

Datorljud: O2+ODAC & Beyerdynamic DT990 250 ohm

Permalänk
Avstängd
Skrivet av WhiteOnyx:

sjukt att folk fortfarande köper 970, det är som att belöna Nvidia för sina lögner

och du har aldrig gjort något misstag i ditt liv? gå och spy galla någon annanstans.

Permalänk
Medlem
Skrivet av WhiteOnyx:

sjukt att folk fortfarande köper 970, det är som att belöna Nvidia för sina lögner

Vore det bättre om folk köpte sämre kort?

#logic

Visa signatur

| ASUS ROG Crosshari VIII Dark Hero | AMD Ryzen 5950X | Noctua D15 Chromax | G.Skill TridentZ Royal Gold 32GB DDR4 @ 3600Mhz CL14 | Palit GeForce RTX 2080 Ti 11GB GamingPro OC | 2x WD SN850 1TB @RAID 0 + 2x Samsung 860 EVO 1TB @RAID 0 | Corsair HX 1000W | Corsair Obsidian 1000D | LG 34'' 34GN850 |

Monitor Audio Platinum PL100 II + Advance Paris X-P500 + Advance Paris X-A160
Klipsch R-115SW
Sennheiser HD650

Permalänk
Medlem
Skrivet av WhiteOnyx:

sjukt att folk fortfarande köper 970, det är som att belöna Nvidia för sina lögner

Som många andra säger verkar det ju vara ett väldigt prisvärt kort endå, och då är det självklart att man köper det! Nu är det ju rea på just denna också annars hade den varit svårare att välja mellan r9 290x och 970.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Broken-arrow:

Ja, så länge du inte tänkt köra över 1080p och flera grafikkort:) Sen att du inte märker/känslig för microlagg.

Varför inte spela i mer än 1080?

I övrigt är kortet är väldigt prisvärt även med minnesproblemet. 3.5GB är fortfarande mycket. 3K är en billig slant för väldigt bra prestanda.

Visa signatur

i7-10700K 5.1Ghz / 32GB 3.6K Mhz / RTX 4070 Ti // OnePlus 8T
Dark mode √

Permalänk
Medlem
Skrivet av zipmiX:

Varför inte spela i mer än 1080?

I övrigt är kortet är väldigt prisvärt även med minnesproblemet. 3.5GB är fortfarande mycket. 3K är en billig slant för väldigt bra prestanda.

Ja precis. Det måste väl ändå gå att spela i mer än 1080p? Kanske inte 4k men 2560x1440p borde väl endå funka hyffsat?

Permalänk
Medlem
Skrivet av acer92:

https://www.komplett.se/asus-geforce-black-gtx-970-4gb-physx/...

Rea 16% Finns det ett bättre grafikkort för 3k annars?

Absolut, även med 3.5GB minne så är det väldigt bra. Skulle själv välja 970 framför AMD dito.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Silcan:

Absolut, även med 3.5GB minne så är det väldigt bra. Skulle själv välja 970 framför AMD dito.

Skönt o höra, då är det bestämt! Tackar så mycket för all hjälp!! Blir o beställa på direkten!

Permalänk
Medlem
Skrivet av acer92:

Ja precis. Det måste väl ändå gå att spela i mer än 1080p? Kanske inte 4k men 2560x1440p borde väl endå funka hyffsat?

1440 funkar bra. Sitter på 2 gtx 970. märker inte av minnesproblemet.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem

Wooooot? Asso köper folk fortf 970 kortet? Snälla, ni kan köpa ett billigare AMD 290 som presterar nästan som ett 970 och ni kommer inte få problem om spel i framtiden går över 3,5gb vram usage.
Eller ett 290x som ligger ett par hundra över kortet som diskuteras här men presterar bättre än 970.

Minnesanvändningen går upp då konsolerna har 8gb minne nu (ja givetvis är inte allt tillgängligt då en del används till OS etc (konsolerna är generellt väldigt bra att minimera OS resursanvändning, är inte som resursslukande windows på en dator) men man har redan sett att minnesanvändningen gått upp i spel då de oftast anpassas för konsolerna. Och även om konsolernas hårdvara är sämre än en modern dators så håller konsolerna längre då mjukvaran går att optimera bättre på dem då de har alla har typ samma specs. Ta lite nyare spel som bf4, titanfall etc och kör dem på en dator från 2006 då ps3 släpptes, dvs en 9år gammal dator, och försök få igång ngt av dem på den datorn och få dem att gå så bra som de går på ps3 eller x360).
Redan idag kan iaf watch dogs allokera mer än 3,5gb vram i 1080 så att bara köra i 1080 kommer inte skydda er. Ni får nog gå ner till 900 i framtida spel för att hamna under 3,5gb när folk som sitter på andra kort i samma prestandasegment lirar på 1080+.

Varför chansa och köpa en produkt man vet man kan få problem med när där finns andra alternativ?
Och jag är ingen AMD fanboy. Sitter för tillfället med två nvidia kort själv.

Sen ta kommentarerna som *jamen jag sitter med 970 och lirar över 3,5gb vram och har inga problem* med en nypa salt. En cs go spelare kan tycka cs go är ospelbart under 200fps medans det kan sitta folk som tycker ett spel flyter bra i 30fps. Vissa ser direkt skillnad mellan 60 och 120hz/fps medan andra inte ser ngn skillnad alls.
Beror helt på person, spel etc hur man upplever stuttering och oflyt. Har du tur är du en okänslig person och spelar spel som inte är så känsliga. Har du otur får du en kass spelupplevelse och får sänka grafiken så du får ett fulare spel men det flyter och sitta och veta att det hade flutit med höga settings med om du inte hade ett 970 och hamna över 3.5gb vram usage.
(efter detta lär det väl komma ännu fler inlägg med folk som kör snabba spel över 3,5gb på 970 och de är så känsliga och det flyter så bra :), eller vanliga tjafset att de inte kommer upp till 3,5gb men de har inte ännu insett att vi snackar framtida spel och inte dagens krävande spel (bf4 1,5år gammalt, fc4 vars motor även körde fc3) som är 1år+ nu eller kör på motorer som är 1år+ och som fortfarande görs med förra generationens konsoler i åtanke. Vi får vänta på nya generationens motorer som endast har de nya konsolerna i åtanke som unreal 4 motorn etc som är på gång, sen kan vi se hur minnesanvändningen blir när spelen på den nya generationens motorer släpps.
Sen kommer de med som säger att spel som använder mer än 3,5gb minne inte går att köra i 60fps ändå på ett 970. Redan idag kan du köra watch dogs i 1080 i 60+fps på ett 970 i settings där det allokerar mer än 3,5gb.)

Och problemet är inte att du bara skulle ha 3,5gb, utan problemet är att du har 4gb men så fort ett spel använder mer än 3,5gb kan du få problem. Så är inte minnesstorleken i sig som är problemet, dvs att du skulle vara begränsad till 3,5gb, utan att använder du mer så kommer du in i de dåliga sista 0,5gb och kortet börjar växelläsa mellan 3,5gb och 0,5gb minnet då det inte kan accessa båda minnena samtidigt. Så det drar ner prestandan för 3,5gb delen med då kortet ej kan läsa detta då det läser 0,5gb delen.

Visa signatur

AMD Ryzen 1500X @ stock | Sapphire RX 580 Nitro+ 8GB | Asus ROG Strix B350-F Gaming | 2x8GB 3200MHz Corsair | EVGA Supernova G3 550W | Acer XF270HUA 1440P 144MHz Freesync

Permalänk
Medlem

Vilket grafikkort kör du på just nu?

Visa signatur

CPU: Ryzen 5600xGPU: 1080 TI ROG Strix RAM:2x16GB G.skill Trident @ 3600MHz MoBo: Asus B550FPSU: Corsair SF750
En resa till Nordkorea
2 dagar i Tjernobyl

Permalänk
Medlem
Skrivet av stimpen:

Wooooot? Asso köper folk fortf 970 kortet? Snälla, ni kan köpa ett billigare AMD 290 som presterar nästan som ett 970 och ni kommer inte få problem om spel i framtiden går över 3,5gb vram usage.
Eller ett 290x som ligger ett par hundra över kortet som diskuteras här men presterar bättre än 970.

Minnesanvändningen går upp då konsolerna har 8gb minne nu. Redan idag kan iaf watch dogs allokera mer än 3,5gb vram i 1080 så att bara köra i 1080 kommer inte skydda er. Ni får nog gå ner till 900 i framtida spel för att hamna under 3,5gb när folk som sitter på andra kort i samma prestandasegment lirar på 1080.

Varför chansa och köpa en produkt man vet man kan få problem med när där finns andra alternativ?
Och jag är ingen AMD fanboy. Sitter för tillfället med två nvidia kort själv.

Sen ta kommentarerna som *jamen jag sitter med 970 och över 3,5gb vram och har inga problem* med en nypa salt. En cs go spelare kan tycka cs go är ospelbart under 200fps medans det kan sitta folk som tycker ett spel flyter bra i 30fps. Beror helt på person, spel etc hur man upplever stuttering och oflyt. Har du tur är du en okänslig person och spelar spel som inte är så känsliga. Har du otur får du en kass spelupplevelse och får sänka grafiken så du får ett fulare spel men det flyter och sitta och veta att det hade flutit med höga settings med om du inte hade ett 970 och hamna över 3.5gb vram usage.

Konsoller har 8GB minne, inte grafikminne.
Du tror väl inte på alvar att konsollerna ligger före PC vad gäller hårdvara ?
Och det finns fortfarande inte några tester som säkert visar på att 3.5GB skulle begränsa korten i något scenario.
När 970 börjar tappa ork så gör även 4GB korten det.
AMD's kort behöver mer minne för att göra samma saker, så har det varit i många år nu.
Det var samma gnäll på "minnesbrist" med 680 korten trots att dom presterade bättre i högre upplösningar och SLI.
Släpp sargen och inse att mängden minne inte är ett mått på hur bra ett kort är

970 är helt enkelt ett jäkligt bra kort, kombinera det med 100w lägre effektförbrukning än AMD's motsvarande så har du en solklar vinnare.
Det vet nVidia och priset visar på det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av stimpen:

Wooooot? Asso köper folk fortf 970 kortet? Snälla, ni kan köpa ett billigare AMD 290 som presterar nästan som ett 970 och ni kommer inte få problem om spel i framtiden går över 3,5gb vram usage.
Eller ett 290x som ligger ett par hundra över kortet som diskuteras här men presterar bättre än 970.

Minnesanvändningen går upp då konsolerna har 8gb minne nu. Redan idag kan iaf watch dogs allokera mer än 3,5gb vram i 1080 så att bara köra i 1080 kommer inte skydda er. Ni får nog gå ner till 900 i framtida spel för att hamna under 3,5gb när folk som sitter på andra kort i samma prestandasegment lirar på 1080+.

Varför chansa och köpa en produkt man vet man kan få problem med när där finns andra alternativ?
Och jag är ingen AMD fanboy. Sitter för tillfället med två nvidia kort själv.

Sen ta kommentarerna som *jamen jag sitter med 970 och lirar över 3,5gb vram och har inga problem* med en nypa salt. En cs go spelare kan tycka cs go är ospelbart under 200fps medans det kan sitta folk som tycker ett spel flyter bra i 30fps. Vissa ser direkt skillnad mellan 60 och 120hz/fps medan andra inte ser ngn skillnad alls.
Beror helt på person, spel etc hur man upplever stuttering och oflyt. Har du tur är du en okänslig person och spelar spel som inte är så känsliga. Har du otur får du en kass spelupplevelse och får sänka grafiken så du får ett fulare spel men det flyter och sitta och veta att det hade flutit med höga settings med om du inte hade ett 970 och hamna över 3.5gb vram usage.

Har endast kommit upp i 3.8 Gb vram i ett spel. Tungt modd att skyrim. Märkte inga problem. Kanske för att fps redan var så pass låg. Annars inga andra spel som går över 2.8-3GB vram. Jag är rätt känslig och vill i 90% av spelen ha 60+ helst upp mot 110 fps för att vara riktigt nöjd. Det klarar korten i många spel på max idag. Inte alla såklart, sen börjar min cpu flaska också.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem

1440p fungerar utmärkt med 970. Spelar med två gtx 780 i den upplösningen själv, det har "endast" 3GB. 3GB börjar kännas lite lågt numera dock. Men det fungerar helt klart. Tror WoW tar 2400mb just nu. Med maxade inställningar på allting förutom Anti-alising. kör ett par snäpp mindre på AA, för det sänker fps med 2/3 av någon anledning, och tar 2700mb vram.

Visa signatur

i7-10700K 5.1Ghz / 32GB 3.6K Mhz / RTX 4070 Ti // OnePlus 8T
Dark mode √

Permalänk
Medlem
Skrivet av stimpen:

Wooooot? Asso köper folk fortf 970 kortet? Snälla, ni kan köpa ett billigare AMD 290 som presterar nästan som ett 970 och ni kommer inte få problem om spel i framtiden går över 3,5gb vram usage.
Eller ett 290x som ligger ett par hundra över kortet som diskuteras här men presterar bättre än 970.

Minnesanvändningen går upp då konsolerna har 8gb minne nu (ja givetvis är inte allt tillgängligt men man har redan sett att minnesanvändningen gått upp i spel då de oftast anpassas för konsolerna). Redan idag kan iaf watch dogs allokera mer än 3,5gb vram i 1080 så att bara köra i 1080 kommer inte skydda er. Ni får nog gå ner till 900 i framtida spel för att hamna under 3,5gb när folk som sitter på andra kort i samma prestandasegment lirar på 1080+.

Varför chansa och köpa en produkt man vet man kan få problem med när där finns andra alternativ?
Och jag är ingen AMD fanboy. Sitter för tillfället med två nvidia kort själv.

Sen ta kommentarerna som *jamen jag sitter med 970 och lirar över 3,5gb vram och har inga problem* med en nypa salt. En cs go spelare kan tycka cs go är ospelbart under 200fps medans det kan sitta folk som tycker ett spel flyter bra i 30fps. Vissa ser direkt skillnad mellan 60 och 120hz/fps medan andra inte ser ngn skillnad alls.
Beror helt på person, spel etc hur man upplever stuttering och oflyt. Har du tur är du en okänslig person och spelar spel som inte är så känsliga. Har du otur får du en kass spelupplevelse och får sänka grafiken så du får ett fulare spel men det flyter och sitta och veta att det hade flutit med höga settings med om du inte hade ett 970 och hamna över 3.5gb vram usage.
(efter detta lär det väl komma ännu fler inlägg med folk som kör snabba spel över 3,5gb på 970 och de är så känsliga och det flyter så bra :), eller vanliga tjafset att de inte kommer upp till 3,5gb men de har inte ännu insett att vi snackar framtida spel och inte dagens krävande spel (bf4 1,5år gammalt, fc4 vars motor även körde fc3) som är 1år+ nu eller kör på motorer som är 1år+ och som fortfarande görs med förra generationens konsoler i åtanke. Vi får vänta på nya generationens motorer som endast har de nya konsolerna i åtanke som unreal 4 motorn etc som är på gång, sen kan vi se hur minnesanvändningen blir när spelen på den nya generationens motorer släpps.
Sen kommer de med som säger att spel som använder mer än 3,5gb minne inte går att köra i 60fps ändå på ett 970. Redan idag kan du köra watch dogs i 1080 i 60+fps på ett 970 i settings där det allokerar mer än 3,5gb.)

Och problemet är inte att du bara skulle ha 3,5gb, utan problemet är att du har 4gb men så fort ett spel använder mer än 3,5gb kan du få problem. Så är inte minnesstorleken i sig som är problemet, dvs att du skulle vara begränsad till 3,5gb, utan att använder du mer så kommer du in i de dåliga sista 0,5gb och kortet börjar växelläsa mellan 3,5gb och 0,5gb minnet då det inte kan accessa båda minnena samtidigt. Så det drar ner prestandan för 3,5gb delen med då kortet ej kan läsa detta då det läser 0,5gb delen.

Men sån jävla skillnad är det väl ändå inte att ha 0,5gb mer? Jag har läst om många som bölar över att deras 970 får stuttering i t.ex shadow of mordor, ''bara för att dom har 3,5gb'' men sen så visar det sig att r9 290x gör precis likadant? 3,5gb är väl ändå inte lite? Hur mycket mer framtidssäkert kan det vara att ha 0,5gb mer vram? Och vad jag har läst och sett så presterar väl inte ett 290x bättre än 970?

Permalänk
Medlem
Skrivet av acer92:

Men sån jävla skillnad är det väl ändå inte att ha 0,5gb mer? Jag har läst om många som bölar över att deras 970 får stuttering i t.ex shadow of mordor, ''bara för att dom har 3,5gb'' men sen så visar det sig att r9 290x gör precis likadant? 3,5gb är väl ändå inte lite? Hur mycket mer framtidssäkert kan det vara att ha 0,5gb mer vram? Och vad jag har läst och sett så presterar väl inte ett 290x bättre än 970?

290x presterar bättre än 970 enligt Sweclockers prestanda index. Både i 1080 och 1440:

1080:

Dold text

1440:

Dold text

Så jag vet inte vad för tester du läst men jag anser Sweclockers prestandaindex är ett av de mest pålitliga prestandaindexen och enligt det är 290x bättre än 970. Och det drar iväg hyffsat mycket i 1440.

Som sagt problemet är inte att du bara skulle ha 3,5gb. Det hade nästan varit bättre om kortet bara hade 3,5gb då kortet skulle haft full access till de 3,5gb då. Problemet är att när kortet börjar läsa i de sista 0,5gb så kan det inte läsa i 3,5gb delen. Utan det måste växelläsa mellan minnena och det drar ner prestandan även på 3,5gb delen. Jag vet inte varför inte folk uppmärksammar att det är detta som är problemet och inte att de sista 0,5gb skulle vara långsammare (vilket säkert också hjälper till men det är inte huvudproblemet).

Så hade man kunnat fixa så man helt stängde av de sista 0,5gb hade det varit en bättre lösning för då riskerar man inte växelläsningen vilket är problemet.
Och som du själv nämner shadow of mordor. Även om du inte spelar mordor så verkar folk ha problem med kortet redan idag. Så varför köpa ett kort där du kan få problem med framtida spel och bara kan spela dagens spel (utom iaf mordor, watch dogs där du får sänka settings och se till att de ej hamnar över 3,5gb vram usage)?
I framtiden kanske du får problem med bf5, cod5, witcher 3, titan fall 2, assasins creed rogue, the division, gta6, hl3, fc5, star wars: battlefront, unreal 4, ja vad som helst som hade gått bra om du inte hade ett kort som växelläser mellan två olika minnen.

Jag vill inte komma och vara otrevlig och sätta mig på tvären men jag menar bara att ta det lugnt och kolla igenom all information först så du inte springer och köper ett kort för 3000kr som det kan bli/är problem med för att ett antal nvidia fanboys säger det är klockrent. Jag vet inte heller varför folk här säger "Köp ett 970 det är bästa valet" men utelämnar "Bara så du är medveten att det så förs diskussioner och rapporteras om problem med minneshanteringen på kortet så det finns scenarion idag när du kan få problem med kortet och ingen vet än hur det kommer bli i kommande spel."

Måste bara säga en sak om effektförbrukningen med. Fanboysen tjafsar om att 290x drar så mycket mer än ett 970. Och ja 970 är ett effektsnålare kort, inget snack om saken. Men ett 290x drar som t.ex ett GTX 780 ti eller ett GTX titan kort och det är ingen som någonsin klagar på förbrukningen på de två korten så varför klagar fanboysen på 290x? Det kan man fundera på.

Visa signatur

AMD Ryzen 1500X @ stock | Sapphire RX 580 Nitro+ 8GB | Asus ROG Strix B350-F Gaming | 2x8GB 3200MHz Corsair | EVGA Supernova G3 550W | Acer XF270HUA 1440P 144MHz Freesync

Permalänk
Medlem
Visa signatur

“There will be people that are burdened by only having the capacity to see what has always been instead of what can be.
But don’t you let that burden you.”