Kommer du uppgradera grafikkort till Witcher 3?

Permalänk
Medlem

Kommer du uppgradera grafikkort till Witcher 3?

Hej!
Eftersom jag själv går runt och funderar på om jag skall uppgradera, samt till vad för Witcher 3, så tänkte jag fråga andra om ni också tänker likadant där. Å ena sidan vill man gärna spela i så hög upplösning som möjligt, men det kommer kosta rejält om spelet inte är optimerat, och man vill ha någorlunda vettigt FPS (40-60 fps).

Baserat på denna nyhet: http://www.sweclockers.com/nyhet/19867-the-witcher-3-skruvar-...

Det här gäller de som funderar på nyinköp. Även om att köpa ett GTX 780, 770, eller HD 7870, 7990 på Sweclockers marknad är nytt för den som köper.
Jag har utgått delvis från Toms Hardware GPU Hierarchy chart, annars från nVidias lista http://www.geforce.com/hardware och AMDs lista http://www.amd.com/en-us/products/graphics/desktop/r9#. Så det kan vara fel. Tex osäkert på om R9 285 skall vara högre än R9 280X tex. Har utgått från Rekommenderade som bas, då 30 FPS låter lite väl lite.

För att få med även vilken upplösning man tänker spela i så har jag lagt in upplösningsvalen för varje grafikkortskategori. Det blir många val, även om det inte är så komplicerat. Men jag ber om ursäkt på förhand för att det är så lång lista. Dock är det vettigt att få med upplösningen för då kopplas GPU och upplösning ihop och det blir mer vettigt. Även om en del val (som tex Titan + 720p är kanske lite osannolika, men för konsistensen skulle skall de väl med).

Visa signatur

Laptop: HP ZBook 15.
WS : i9-9900K, Asus Prime-A, 24 GB ram @3600 MHz, Qaudro K4000, 2 TB SSD + blandade HDD.

Permalänk
Medlem

Börjar själv här.
Funderar på ett 970 till 1920 x 1200. Jag har en 2560 x 1600 skärm, men det blir flera tusen dyrare för att få spelet att flyta på den, för då känns det som 980 är nästan ett måste.

Visa signatur

Laptop: HP ZBook 15.
WS : i9-9900K, Asus Prime-A, 24 GB ram @3600 MHz, Qaudro K4000, 2 TB SSD + blandade HDD.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Regert:

Börjar själv här.
Funderar på ett 970 till 1920 x 1200. Jag har en 2560 x 1600 skärm, men det blir flera tusen dyrare för att få spelet att flyta på den, för då känns det som 980 är nästan ett måste.

Tycker du är lite snål på GTX970 (mellan) då denna borde fungera lika bra som R9 290 iaf.
Eller var det flamebait från din sida?

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem

Har en Xeon E3 1231v3 och ett geforce 770 så tror nog jag klarar mig denna gång, jag kräver inte ultra inställningar ändå

Permalänk
Inofficiell ambassadör

Om förhandsinformationen på AMD 390x stämmer så är jag fruktansvärt sugen på ett sådant, sen vet jag inte om jag kommer att skaffa Witcher 3 däremot. Det får vi se efter att ha läst några recensioner av recensenter som delar min spelsmak.

Visa signatur

Mobo Aorus B550 Pro V2 CPU Ryzen 5600X RAM Corsair Vengance 16GB @ 36000 MHZ
GPU MSI GTX 1080 ti Gaming X Skärm Acer X34A

Permalänk
Medlem

Sitter med ett 780 och är på jakt efter ett till
borde finnas som alternativ, "har redan ett 7x serie planerar på SLI" eller liknande.

spelar på korea @ 1440p.

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jalle64:

Tycker du är lite snål på GTX970 (mellan) då denna borde fungera lika bra som R9 290 iaf.
Eller var det flamebait från din sida?

Mellan nivå Nvidia är hög nivå AMD

970@1080

Visa signatur

Intel Core i7-11700K / Asus ROG Strix Z590-F / Asus 1070 Dual OC / G.Skill Trident Z RGB 32GB (4x8) 3200MHz CL14 / Corsair RM750x / Samsung 980 PRO 1TB / Lian Li PC-O11 Dynamic EVO / custom loop 3x360 / Asus ROG Swift PG278Q / Ducky Shine 5 RGB MX Red / Sennheiser HD660S / FiiO E10K / Audio-Technica AT2020USB+

Permalänk
Medlem

Mitt 970 är nytt så blir ingen uppgradering för detta inte. Kör bara 1680x1050 anyway så är inte precis som om jag behöver det (min monitor är gammal).

Visa signatur

Fractal Design Define R5 | MSI Z97-GD65 Gaming | MSI Geforce GTX 970 Gaming 4G | Intel i5 4690k | Cooler Master Hyper 212 EVO | EVGA Supernova G2 750W | 2x8GB Corsair Vengeance Low Profile DDR3 1600Mhz | Samsung 850 EVO | Seagate 1TB SATA3.5

Permalänk
Medlem

970 @ 1920x1200

Permalänk
Avstängd

r9 290x lightning crossfire @ 1440p

Sitter på ett nyinförskaffat 290x lightning idag och ska köpa ett till inom snar framtid.

Permalänk
Avstängd

Meningslös omröstning.

Folk spelar i den upplösning skärmen har och med inställningar som får det att flyta acceptabelt bra. Vilket grafikkort man väljer att köpa är en ekomonisk fråga.

Permalänk
Medlem

285 hög nivå och 280x mellan?
Tvärt om ju ;o
280x pallar allt i 1080p så kör på med det.

Visa signatur

Ryzen 7 5800X3D | RX 7900 XT

Permalänk
Medlem

Vad skulle jag svara som har 290x crossfire? Det motsvarar ju 295x2 men är ju två stycken 290x..? =o

Visa signatur

9900k | Z390 AORUS MASTER | 32GB RAM | AORUS GeForce RTX 2080 SUPER WATERFORCE 8G | XFX Black 1250W | BeQuiet Pure Base 500 | Fractal Design Celsius S36 | Samsung 970 500GB + Corsair MP510 960GB | Dell U3415W | Windows 11 Professional

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jalle64:

Tycker du är lite snål på GTX970 (mellan) då denna borde fungera lika bra som R9 290 iaf.
Eller var det flamebait från din sida?

Hej!
Nejdå det är ingen flamebait. Jag är från början AMD Fanboy om det skall erkännas. Mitt skäl för 970 är att jag även behöver ett GPU som klarar GPGPU acceleration i illustrator, och då har Adobe tyvärr gått och gjort optimeringar endast för nVidia verkar det som. :/
Annars hade jag nog också tittat på ett nytt Radeon, eller kanske rentav letat efter ett till 6970 eller 5970 (har båda).

Visa signatur

Laptop: HP ZBook 15.
WS : i9-9900K, Asus Prime-A, 24 GB ram @3600 MHz, Qaudro K4000, 2 TB SSD + blandade HDD.

Permalänk
Medlem

Litet förtydligande.
1. Jo, jag borde ha tagit med Crossfire/SLI som alternativ, inte minst med tanke på att det är väl inte så ovanligt. Jag ber om ursäkt. Var trött och det var sent.
2. När det gäller vad som är hög- och mellannivå utgick jag från varje tillverkares egen "lista", dvs inte någon absolut lista. AMD hade fler kategorier, som jag dessutom grupperade.

3. Ja, det verkar som jag fick 280 vs 285 i fel ordning. Vet inte varför AMD numrerat så udda. Jag är inte helt uppdaterad på GPU fronten.

Visa signatur

Laptop: HP ZBook 15.
WS : i9-9900K, Asus Prime-A, 24 GB ram @3600 MHz, Qaudro K4000, 2 TB SSD + blandade HDD.

Permalänk
Medlem

Jag prövade ett gtx 980 tidigare och var nöjd men skickade tillbaka det då jag var nyfiken på amds nya kort med den nya minnes tekniken,

Sen fick jag höra att amd väntar tills juni innan de släpper sina nya kort så det fick bli ett 980 iaf som jag fick tag på "billigt" i sammanhanget:P,

men jag hoppas kunna maxa witcher 3 i 1080p runt 45/50 fps iaf,

men det är mest till gta V faktiskt;D

Permalänk
Avstängd

Alldeles för få alternativ!!
Allvarligt talat, aldrig riktigt förstått det där med att uppgradera för endast ett spel som man inte ens vet vad det kräver eller om det ens är bra.

Permalänk
Avstängd

Spelar i 1440p med ett gtx 980. Ska väl förhoppningsvis fungera på Ultra utan AA

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Regert:

Hej!
Eftersom jag själv går runt och funderar på om jag skall uppgradera, samt till vad för Witcher 3, så tänkte jag fråga andra om ni också tänker likadant där. Å ena sidan vill man gärna spela i så hög upplösning som möjligt, men det kommer kosta rejält om spelet inte är optimerat, och man vill ha någorlunda vettigt FPS (40-60 fps).

Baserat på denna nyhet: http://www.sweclockers.com/nyhet/19867-the-witcher-3-skruvar-...

Det här gäller de som funderar på nyinköp. Även om att köpa ett GTX 780, 770, eller HD 7870, 7990 på Sweclockers marknad är nytt för den som köper.
Jag har utgått delvis från Toms Hardware GPU Hierarchy chart, annars från nVidias lista http://www.geforce.com/hardware och AMDs lista http://www.amd.com/en-us/products/graphics/desktop/r9#. Så det kan vara fel. Tex osäkert på om R9 285 skall vara högre än R9 280X tex. Har utgått från Rekommenderade som bas, då 30 FPS låter lite väl lite.

För att få med även vilken upplösning man tänker spela i så har jag lagt in upplösningsvalen för varje grafikkortskategori. Det blir många val, även om det inte är så komplicerat. Men jag ber om ursäkt på förhand för att det är så lång lista. Dock är det vettigt att få med upplösningen för då kopplas GPU och upplösning ihop och det blir mer vettigt. Även om en del val (som tex Titan + 720p är kanske lite osannolika, men för konsistensen skulle skall de väl med).

Du glömde alternativet nej:-)

Visa signatur

FD refine S Msi x99s sli plus 5930k@4400mhz NH-D14 Asus GTX 980 Strix SLI 16gb gskill ripjaws ddr4 3ghz Os Samsung 950 pro 512gb NVME Spel samsung 840/850 evo/pro Win 10 Pro Corsair Ax850 Gold Asus PG278Q Rog Swift

Permalänk
Medlem

Nej planerar ingen uppgradering då jag redan sitter på ett GTX Titan, dock är jag lite sugen på att skaffa ett till och köra sli. Håller lite sporadisk koll på marknaden här, och andra sidor, om det skulle dyka upp ett Titan till vettigt pris.

Kör 2560x1440.

Visa signatur

Dator 1 | Intel Core i7-4770K @ 4,6Ghz | Corsair H100i | Asus Z87-A | Crucial DDR3 BallistiX Sport 2x8GB 1600Mhz CL9 | KFA2 GTX 980TI HOF | Corsair TX650W | Intel 335 240GB | LG 24" + Philips 27" + Philips 27" | Fractal Design R3 |
Dator 2 | Intel Xeon W3520 | TRUE Spirit 120M | Asus Rampage II Extreme | Patriot Viper II Sector7 3x2GB 1600Mhz CL8 | PNY 8800 Ultra | Intel 330 120GB |

Permalänk
Medlem
Skrivet av retro123:

Alldeles för få alternativ!!
Allvarligt talat, aldrig riktigt förstått det där med att uppgradera för endast ett spel som man inte ens vet vad det kräver eller om det ens är bra.

Det beror på. Har man spelat de föregående och gillar dem så kanske man ser fram emot detta.

Skrivet av nackskägg:

Meningslös omröstning.

Folk spelar i den upplösning skärmen har och med inställningar som får det att flyta acceptabelt bra. Vilket grafikkort man väljer att köpa är en ekomonisk fråga.

Jag håller men inte med om att det är meningslöst. Men det är precis det du påpekar, att det är en ekonomisk fråga, men med vissa begränsningar. Det blir rätt tråkigt att spela ett spel med låg FPS, inte minst om du måste ställa ner skärmens upplösning - vilket inte alla skärmar klarar att göra på ett snyggt sätt med hänsyn till sträckning etc.
Samtidigt. Genom att ha en sådan omröstning kan det kanske visa på hur långt folk är villiga att sträcka sig för en GPU, och skulle det mot förmodan bli tillräckligt många röster kanske det tom kan vara intressant för spelutvecklaren att se inom vilket segment man skall optimera. När det gäller tex Stalker (som visserligen gjordes av ett helt annat spelbolag i ett annat land), så hade man väldigt mycket interaktion med sin fanbase och potentiella spelarna. Och då var spelet ändå flera år (!) försenat.

Skrivet av thompson:

Nej planerar ingen uppgradering då jag redan sitter på ett GTX Titan, dock är jag lite sugen på att skaffa ett till och köra sli. Håller lite sporadisk koll på marknaden här, och andra sidor, om det skulle dyka upp ett Titan till vettigt pris.

Kör 2560x1440.

OK. Grattis antar jag. Får man fråga vad du gav för det? Och varför du funderar på SLI? Är 2560 x 1440 såpass krävande? Kör du 144 Hz skärm då?

Visa signatur

Laptop: HP ZBook 15.
WS : i9-9900K, Asus Prime-A, 24 GB ram @3600 MHz, Qaudro K4000, 2 TB SSD + blandade HDD.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Regert:

Jag håller men inte med om att det är meningslöst. Men det är precis det du påpekar, att det är en ekonomisk fråga, men med vissa begränsningar. Det blir rätt tråkigt att spela ett spel med låg FPS, inte minst om du måste ställa ner skärmens upplösning - vilket inte alla skärmar klarar att göra på ett snyggt sätt med hänsyn till sträckning etc.
Samtidigt. Genom att ha en sådan omröstning kan det kanske visa på hur långt folk är villiga att sträcka sig för en GPU, och skulle det mot förmodan bli tillräckligt många röster kanske det tom kan vara intressant för spelutvecklaren att se inom vilket segment man skall optimera. När det gäller tex Stalker (som visserligen gjordes av ett helt annat spelbolag i ett annat land), så hade man väldigt mycket interaktion med sin fanbase och potentiella spelarna. Och då var spelet ändå flera år (!) försenat.

Va??!! Ekonomisk fråga med vissa begränsningar? Förstår ingenting.Visst stor hjälp till nästa witcher, ser fram emot det om cirka fem år, de kommer uträtta storverk efter ha sett och begrundat din omröstning!

Permalänk
Medlem
Skrivet av retro123:

Va??!! Ekonomisk fråga med vissa begränsningar? Förstår ingenting.Visst stor hjälp till nästa witcher, ser fram emot det om cirka fem år, de kommer uträtta storverk efter ha sett och begrundat din omröstning!

Ekonomisk fråga för att folk har inte råd med vilka gpus som helst - annars hade alla suttit på TITANS typ, men också för att det kan tänkas att man sparar till eller tar sig råd med något lite bättre för att spelet skall flyta på bra och/eller se någorlunda snyggt ut. Förr i tiden kunde man sänka upplösningen rejält på CRT skärmar utan att det såg sämst ut för det. LCD/TFT teknik har inte riktigt samma möjligheter. Allt beror på vilken skärm du har, upplösningen, storlek, OSD (egentligen egna chipset), GPUns kontrollmöjligheter etc. Bäst blir det i native upplösningen. Det är inte som Quake 3 som man kunde konfigurera tills det såg ut som något helt annat men flöt på fruktansvärt bra. Försök göra det med moderna spel som har fysik, ai, etc förutom den rena grafiken.

Det finns ingen anledning till påhopp. Nu tror jag inte att just den här omröstningen kommer bli särskilt populär. Däremot händer det ju att spel patchas, och som jag upplevt det (subjektivt) är de östeuropeiska speltillverkarna aningen bättre att lyssna på sina fans. Vilket betyder att om man rent hypotetiskt skulle komma fram till att de flesta kommer köra SLI/Crossfire och det funkar sådär vid release så kanske det finns vits att "gnälla" lite snyggt om det för en patch lite kvickt. I bästa fall så kanske vi ser det innan release och vad säger då att man inte kan rentav maila dem och fråga? De är väl knappast något gigantiskt företag som bryr sig inte bra folk köper releasen.
Att jag jämförde med Stalker (och egentligen skall Metro 2033 tas med där) beror på att både det spelet och The Witcher har sina rötter i rätt mycket texter. The Witcher i Sapkowskis verk som det verkar rätt stora delar av Östeuropas ungdomar vuxit upp med, där det finns också film- och tv-serie. Stalker i suverän Sci-Fi, Sovietisk historia/historieskrivning och även rätt mycket fanfiction (där stora delar kom till innan spelet var klart).

Visa signatur

Laptop: HP ZBook 15.
WS : i9-9900K, Asus Prime-A, 24 GB ram @3600 MHz, Qaudro K4000, 2 TB SSD + blandade HDD.

Permalänk
Medlem
Skrivet av WoG:

Vad skulle jag svara som har 290x crossfire? Det motsvarar ju 295x2 men är ju två stycken 290x..? =o

Ja, jag borde ha tagit med det som alternativ. Men det skulle blivit något löjligt många kort då. Det hade varit nice med någon sorts formulär med kombinationsmöjlighet där.
Man kan göra såhär:
Om du har ett kort som finns med i listan, men tänker köpa ett till: Klicka i det i listan, och skriv att du tänker köpa ett och tänker köra Corssfire/SLI.
Om du redan har ett kort som inte finns med på listan, eller har redan två sådana, skriv rubbet i kommentarerna.

Visa signatur

Laptop: HP ZBook 15.
WS : i9-9900K, Asus Prime-A, 24 GB ram @3600 MHz, Qaudro K4000, 2 TB SSD + blandade HDD.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Regert:

OK. Grattis antar jag. Får man fråga vad du gav för det? Och varför du funderar på SLI? Är 2560 x 1440 såpass krävande? Kör du 144 Hz skärm då?

Nej har inte 144hz skärm. Det finns allt några spel där man kan dra upp inställningarna så att ett gtx titan inte riktigt hänger med i 60 fps 2560x1440. Det ska väl även nämnas att jag är sugen på testa att köra tre skärmar alltså 7680x1440.

Gtx Titan'et köpte/byte jag begagnat här på swecmarknaden i slutet av 2013 för ca 3000 kr + ett GTX 770.

Visa signatur

Dator 1 | Intel Core i7-4770K @ 4,6Ghz | Corsair H100i | Asus Z87-A | Crucial DDR3 BallistiX Sport 2x8GB 1600Mhz CL9 | KFA2 GTX 980TI HOF | Corsair TX650W | Intel 335 240GB | LG 24" + Philips 27" + Philips 27" | Fractal Design R3 |
Dator 2 | Intel Xeon W3520 | TRUE Spirit 120M | Asus Rampage II Extreme | Patriot Viper II Sector7 3x2GB 1600Mhz CL8 | PNY 8800 Ultra | Intel 330 120GB |

Permalänk
Medlem
Skrivet av thompson:

Nej har inte 144hz skärm. Det finns allt några spel där man kan dra upp inställningarna så att ett gtx titan inte riktigt hänger med i 60 fps 2560x1440. Det ska väl även nämnas att jag är sugen på testa att köra tre skärmar alltså 7680x1440.

Gtx Titan'et köpte/byte jag begagnat här på swecmarknaden i slutet av 2013 för ca 3000 kr + ett GTX 770.

OK. Pratar du om då om moddar till spel med tex större texturer eller är det vanilla editions?
Tack för svaret.

Visa signatur

Laptop: HP ZBook 15.
WS : i9-9900K, Asus Prime-A, 24 GB ram @3600 MHz, Qaudro K4000, 2 TB SSD + blandade HDD.

Permalänk
Medlem

970SLI @ 1440p på en 144Hz skärm med G-sync, hoppas det går bra men jag är lite orolig. Bäst för dem att de optimerar ordentligt annars blir det ny CPU eller nåt.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9