Verktyg Visningsval
2009-03-07, 13:59   #1

ElectroGeeza

Medlem

ElectroGeezas avatar

Plats: Naboo

Registrerad: okt 2003

Windows Vista: drivrutiner och färgprofiler för bildskärmar/monitorer

Hej!

När jag går in på Enhetshanteraren i Windows Vista så står det "Allmän PnP-bildskärm" under gruppen Bildskärmar. Jag undrar då, ska inte namnet på den egentliga bildskärmen stå där? Så vitt jag vet så finns det inget som heter drivrutiner för bildskärmar, vad gäller datorseende så finns drivrutiner endast för grafikkortet eller grafikchippet (om integrerad i moderkrotet) och de är de enda som kräver särskilda drivrutiner. Har jag fel kanske? Det enda som man kan installera för en bildskärm är dess profil för färghantering. Inga drivrutiner är inblandade. Men det är kanske just färgprofilen som vissa refererar till som "drivrutin"?!...

Jag kör som sagt Windows Vista, och det är 64-bit versionen med gränssnitt på svenska. Hur skiljer sig Windows Vista från Windows XP när det gäller färghantering? Till exempel; behöver man installera färgprofilen för bildskärmen om man kör Windows Vista? Det behövde man ju göra på NT, Win2000 och XP.

Ska det stå "Allmän PnP-bildskärm" i Enhetshanteraren? Om inte, hur får jag datorn att identifiera bildskärmen korrekt?

Tack på förhand!
ElectroGeeza är inte uppkopplad
2009-03-08, 11:37   #2

JimiEM

Medlem

JimiEMs avatar

Plats: Åland

Registrerad: feb 2004

Jag är inte väldigt insatt i ämnet. Men beroende på vad du har för tillverkare så finns det nog en chans att det ska stå just "Allmän PnP-bildskärm".

Jag sitter själv med en LG och var och kollade på deras hemsida för några månader sedan och där står det ordagrant att (åminstone min modell) använder Windows egna PnP-bildskärmsdrivrutin.

// JimiEM
JimiEM är inte uppkopplad
2009-03-08, 12:10   #3

zaman

Medlem

zamans avatar

Plats: E_tuna

Registrerad: jul 2006

Det är rekommenderat av tillverkaren att man ska installera en viss tillgänglig drivrutin till skärmen som kan finnas på deras hemsida men det är absolut inte nödvändigt för alla. Skärmen fungerar precis som det ska eftersom den är en "Plug and Play" enhet.

Jag använder två skärmar, en 22" HP och en LCD TV 40" Samsung. Här ser man att vista redan installerat min 22"an drivrutiner utan att jag ens försökt att leta efter drivrutiner, medan tven som inte läses som standard skärm av OS:et eller grafikkortet "tror jag" finns det inga drivrutiner för.

Vad jag har hört är att skärmen "hanteras" bättre av grafikkort när det gäller upplösningsbyte vid vissa tillfällen. Tyvär saknar kag källa till det påståendet då jag inte är säker på om så fallet är eller om det ens sant. Vad det gäller färg profiler tror inte att det spelar så stort roll att man har den installerat eller inte så länge man inte har en skärm för endast bildredigering eller annat men det är nåt som sagt tidiagre av ovan medlen att även jag inte är insatt i hur det fungerar.
[ Intel Core I7 930 4.0GHz HT på ] - [ Corsair Dominator 6GB DDR III 1600Mhz CL8-8-8-24 1N ] - [ ASUS P6DX58 Premium ] - [ ASUS DCU II Radeon HD 7970 @ 1100 - 1500 ] - [ Creative SB X-FI Fatal1ty Pro ] - [ 1TB-750-500-Intel 80 G2 SSD] - [ Corsiar HX520 ] - [ Logitech Z530 ] - [ Antec P182SE ] - [ ASUS PA246Q ] - [ LG Blu-Ray Burner ] - [ Windows 7 64 Ultimate Swe ] - [Acer Aspire 8920G]
zaman är inte uppkopplad
2009-03-08, 17:19   #4

nakez87

Medlem

Plats: Linköping

Registrerad: mar 2009

Nån som vet var man hittar drivrutiner till Ati Mobility Radeon x1300? Mvh Calle
nakez87 är inte uppkopplad
Senaste nyheterna

Redaktionens senaste nyhetsrubriker

Sök jobb