Guide: återuppliva ditt trasiga grafikkort genom att ugnsbaka det!

Permalänk
Medlem

Guide: återuppliva ditt trasiga grafikkort genom att ugnsbaka det!

Hej alla SweClockare!

Som några av er säkert har hört så kan man eventuellt laga trasiga grafikkort, om man har tur. Det man gör, är att man plockar bort allting "löst" och sedan stoppar in det i ugnen. Lite mer detaljerat nedan. Det ska även gå med RROD Xbox men exakt hur vet jag inte. Har hört folk som har lindat in i handdukar och sedan bakat. Temperatur och tid vet jag dock inte än.

Trots att detta handlar om att baka så gäller sunt förnuft. Var försiktigt när du tar ur grafikkortet, hantera det varsamt, se till att du får bort precis ALLT "kladd" från kortet. Förvärm ugnen så den är 200 grader när du stoppar in kortet, var försiktig med ugnen och stäng av den när du är klar.

1. Ta fram grafikkortet och lägg det på en bra arbetsyta. Jag änvände min ESD-påse som följde med mitt moderkort.

2. Ta fram något att ta bort kylpasta med, t.ex. kemiskt ren bensin eller min favorit T-Röd. Funkar även med andra saker också, men fråga innan om du är osäker för att slippa otrevliga problem. Använd gärna en gammal tidning under allting så inte medlet skadar bordet/golvet/mattan eller vad du nu använder som underlag.
Jag använde kaffefilter och droppade på lite T-Röd på det. Gnuggade sedan försiktigt och sedan lite hårdare på kärnan och jag såg till att i stort sett allt var borta. Tog mig kanske 2-3 minuter att ta bort all kylpasta.

3. Skruva bort kylaren och allting annat som går att plocka bort. Även minneskylare och gärna "brickan" som sitter vid utgångarna. Det skippade jag och det funkade också.

4. Rengör processorn, se till att du får bort all kylpasta. Har du någonting på minnena också så ta även bort det, brukar kunna finnas lite "kladd" eller lim som fäster minneskylarna. ANVÄND INTE DAMMSUGAREN TILL NÅGOT AV DETTA!!!

5. Slå på ugnen på 200 grader, över och undervärme. Se till att den är tillräckligt varm innan du stoppar in grafikkortet. Kan hända på vissa ugnar att det blir varmare än den visar vilket kan förstöra grafikkortet. Försöka gärna att kontrollera att du har 200 grader och inte varmare. Har du för kallt så finns risken att ingenting händer. Hellre för kallt än för varmt. Kan inte säga hur det är med varmluftsugn.

6. Ta fram en plåt och lägg ett lager med aluminiumfolie på den. Rulla ihop 3-4 bollar av folie och lägg grafikkortet på dessa. Försök att få grafikkortet att ligga rakt, alltså det bör inte luta åt något håll. Slå även på fläkten för att vädra ut eventuella ångor. Jag rekommenderar att du täcker alla plastdetaljer med aluminiumfolie.

7. Ha det inne i ca 7 minuter, vissa säger längre men jag har haft det inne i 7 minuter de två gånger jag har bakat mitt grafikkort. När du tar ut kortet ur ugnen så var försiktig, kan bildas giftiga gaser som du inte vill andas in.

8. Låt det svalna i ungefär en timme eller tills det är helt svalt. Kan hända att klistermärken har "flärkt" upp sig, men det är ingen fara samt att kortet kan skifta lite grann i färg.

9. Montera kylaren som vanligt och stoppa in kortet i datorn. Glöm inte strömmen till grafikkortet. Som vanligt - var försiktig och använd ESD-armband!

10. Funkar det så var glad, om inte så är det bara att konstatera att det inte går att laga.

OBS! Du bör inte baka grafikkort som garanti finns kvar på.

Länkar:
Biffig kille som ugnsbakar sitt defekta GTX280
Tråd i ett diskussionsforum om en kille som bakade sitt 8800GTX.
Kille som bakar sitt 8800GTX
Kille som bakar sitt 8800GT

OBS! Detta lagar inte kortet permanent, det kan gå sönder när som helst igen. Så sälj inte vidare utan att förklara för den du säljer till mycket noggrant, kan vara brottsligt i värsta fall.

OBS! Jag tar inte ansvar för eventuella husbränder, förgiftning, ännu trasigare grafikkort och andra saker. Ni gör detta på egen risk!

Citat:

"The problem the oven trick is fixing isn't a heat issue - it's a broken solder contact issue. By heating it up, the solder melts and reforms properly..."
"They're called micro-fissures, and can ruin the connections the solder makes between the various components and the PCB. Heating it up to 200C melts and re-sets the solder, removing the fissures and cracks."
"Note this method will just meld the soldier joints back together. Pretty much meaning this method of repair only works if this is the issue with your card."

Det har diskuterats om vilket håll grafikkortet ska ligga. Lägger man det upp och ner (med GPU neråt) så finns risken att kondensatorer lossnar, vilket INTE är bra. Vissa lägger det som på bilden ovan vilket ska vara det "säkrare" sättet. Dock så bör man använda "bollar" under kortet för att få upp det en bit från plåten för att få jämnast värme. Man borde dessutom har aluminiumfolie istället för bakplåtspapper som bilden visar.

Uppdatering
Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare

Permalänk
Medlem

Intressant och väldigt skumt, har aldrig hört om detta..vad exakt gör det med kortet? Får det kallödningar att "repa" sig själva eller nått sånt?

Permalänk
Medlem

Japp, förra veckan, en 6600gt som inte fungerade. 10 minuter i 200grader. Nu funkar det igen.

Visa signatur

Play : i7920@3360mhz/HD 5770 / 1,75 tb HDD
Work : Phenom2 X6 1055T/2,25 tb HDD
server : e6300@ 1,8 ghz/ 4 tb hdd

Permalänk
Medlem

Går det att baka grafikkortet samtidigt som en batch med t.ex. kanelbullar? Tänkte "när man endå håller på"

Permalänk
Medlem

Coolt! Kan ju komma väl till pass nu till julbaks-tider

BTW, endast sett detta gjort på NVIDIA kort.. Kanske relaterat till problemet som NVIDIA hade med lödningar för nått år sen?

Visa signatur

The burk: FD Define Nano S, 1 FD 140 & 1 Corsair 120 i fronten, 1st FD 120 bak || FD Ion SFX-L 500W || AMD Ryzen 3 3300x m. Wraith || Asrock Fatal1ty B450 gaming-ITX/ac || PowerColor Red Devil 5600XT || Toshiba OCZ RC500 500GB NVMe M.2 || 2*8GB Corsair Vengeance LPX Black DDR4 3200MHz || Asus VE247H LED TN || Ducky Shine II MX-red green LED || Steelseries Sensei mus

Permalänk
Medlem

Hmm...har själv några Gorbys i micron tänkte att jag provar och slänga in ett gammalt trasigt GeForce 6600GT också. Måste ändå gå snabbare i micron. Kanske att jag provar glasera kortet med ägg också för den där härliga krispiga känslan

Visa signatur

Corsair 4000D Airflow | NZXT C650 | MSI B550-A PRO | Ryzen 5800X + Noctua NH-D15 | 16GB Gigabyte Aorus RGB Memory (3733 MHz) | Adata SX8200 PRO 500GB + Crucial BX100 240GB | EVGA GTX980 Ti | Benq G2420HDBL + LG CX |

Permalänk
Hjälpsam

Bra och omfattande info Ala_95! verkar som om du fått med allt.
Röstade ja det funkar, även om det var en kompis som jag tipsade, som gjorde det.
En kondensator trillade av, men han lyckades löda dit den igen, troligtvis har han en lite för varm ugn.
Ser föresten att du har en nästan likadan spis som jag har, min saknar dock underugn (det är bara ett fack för plåtarna där).

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Hjälpsam
Citat:

Ursprungligen inskrivet av GaGoO
Intressant och väldigt skumt, har aldrig hört om detta..vad exakt gör det med kortet? Får det kallödningar att "repa" sig själva eller nått sånt?

Ja, lodet flyter ut igen.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem

Samma sak hände mig =/
en kodensator + någon plastig kontakt grej rammla av =/ se om jag kan löde eller ev baka om den xD

Visa signatur

Hörlurar : HD650 --- Förstärkare : X-Can V8 + X-Can psu

Permalänk
Medlem

de kanske skulle klistra tråden :/

Visa signatur

AMD phenom x4 965 BE | Gigabyte GA-790XTA-UD4 |4GB A-DATA Gaming series | XFX Radeon HD 5850 Black edition | Cougar 700W modulärt agg |Cooler Master HAF 922 RED| HAF 922 RED

Permalänk
Hedersmedlem

Bra skrivet, och ett väldigt intressant fenomen, utan tvekan. Ska testas när nåt kort ligger på dödsbädden!

Permalänk
Medlem

Tackar för alla positiva kommentarer.

Rekommenderar er att INTE köra i mikrovågsugn och baka inte bullar samtidigt, vem vet vad det finns på grafikkorten. Kan uppstå giftiga ångor osv.

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare

Permalänk

Kan man få den halv-inbakad ?

Visa signatur

8700K@ 5Ghz, Noctua NH-D15, MSI RTX 2080 Ti VENTUS OC, Asus ROG STRIX Z370-F GAMING, Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3000MHZ, Corsair RM850W, AOC C32G1 144Hz

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Izak80
Hmm...har själv några Gorbys i micron tänkte att jag provar och slänga in ett gammalt trasigt GeForce 6600GT också. Måste ändå gå snabbare i micron. Kanske att jag provar glasera kortet med ägg också för den där härliga krispiga känslan

Metal + Micro = död micro

Så gör INTE detta, min flickvän lade in brownies med en sked i för att hon ville ha den varm.. Så då blev det en ny micro.
Blixtrar snyggt däremot i micron om man lägger i metall där

Visa signatur

| CPU: Intel Core i5 3570K | Mobo: MSI Z77A-GD65 ATX | Ram: Corsair 16GB (4x4096MB) CL9 1600Mhz VENGEANCE | GFX: Gigabyte HD7970 OC 3GB | SSD: Corsair Force 3 120GB | HDD: Diverse Mekaniska 4TB | Chassi: Corsair 800D | PSU: Corsair AX 850W 80+ Gold Modulär | CPU Cooler: Corsair H50 |
Citera mig så hittar jag tillbaka hit :)

Permalänk

Mikrovågsugnar reagerar ju på vatten i första hand. Om man till exempel värmer ett glas vatten utan sked kan det börja koka när du tagit ut glaset ur ugnen. Om du däremot sätter i en sked i glaset och sätter in det i mikrovågsugnen med skeden så förhindrar det överkokning efteråt eftersom den jämnar ut värmen i glaset. Så metall i mikrovågsugnen är inte bara dåligt. Med just brownies + sked är ju ingen bra kombination eftersom brownies i sig själva inte innehåller så mycket vatten.
(Kanske lite off topic.)

Men att baka grafikkortet vore trevligt, synd bara att man inte har något söndrigt någonstans. Det skulle ju ta en ganska lång stund att löda om allt själv för hand annars.

Permalänk
Medlem

Hur funkar det med din plast kontakt på grafikkortet??

Visa signatur

AMD Athlon xp 2100+ | Asus A7M266 | 512 DDR | GeForce3 | 40 GB Hdd | DVD Plextor 16X

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tomas_88
Hur funkar det med din plast kontakt på grafikkortet??

Min plastkontakter (ström) ser helt okej ut. Inte märkt någon deformering eller liknande.

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare

Permalänk
Medlem

Härligt med en baknings tråd!

Visa signatur

| Intel Core i7 5820K 3,3GHz @ 4,2 GHz |PowerColor Radeon HD6950 PCS++ 2 GB | ASRock X99 Extreme4| G.Skill Ripjaws 4 Red DDR4 PC21300/2666MHz Intel X99 CL15 4x4GB | EVGA SuperNOVA G2 750W |Intel 530 Series SSD 240GB |NZXT Source S340 | Cooler Master Nepton 280L |

Permalänk

mycke konstiga kommentarer..

Bra initiativ Ala_95 har själv provat att baka ett 7800gt som nu mera tickar på utan problem i min kära server Urban Ninja.

Visa signatur

"- rostat bröd är rostat bröd. Det är inte därför jag köpte brödrosten." - Quenya

Permalänk
Medlem

Vill bara tillägga att jag var en smula ironisk i mitt inlägg, jag känner till mikrovågsugnens "do and dont's". Trodde att detta var en trolltråd först. Är fortfarande inte riktigt säker en om TS skämtar eller inte.

Visa signatur

Corsair 4000D Airflow | NZXT C650 | MSI B550-A PRO | Ryzen 5800X + Noctua NH-D15 | 16GB Gigabyte Aorus RGB Memory (3733 MHz) | Adata SX8200 PRO 500GB + Crucial BX100 240GB | EVGA GTX980 Ti | Benq G2420HDBL + LG CX |

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Izak80
Vill bara tillägga att jag var en smula ironisk i mitt inlägg, jag känner till mikrovågsugnens "do and dont's". Trodde att detta var en trolltråd först. Är fortfarande inte riktigt säker en om TS skämtar eller inte.

Nej han trollar inte, detta är ett gammalt klassiskt knep. Ska antagligen själv köra in mitt maximus II formula i ugnen snart då komplett knappast vill ta i det kortet med tång.

Visa signatur

"If you are really extreme, you never let informed facts or the scientific method hold you back from your journey to the wrong answer." (jayhall0315)
Celeron 352 @ 7822.8mhz 50k Vantage 40k 3Dmark06

Permalänk
Medlem

Jag måste berömma Ala_95 för denna tråd, mycket bra skrivit.

Visa signatur

janee

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av janee
Jag måste berömma Ala_95 för denna tråd, mycket bra skrivit.

Tackar.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Izak80
Vill bara tillägga att jag var en smula ironisk i mitt inlägg, jag känner till mikrovågsugnens "do and dont's". Trodde att detta var en trolltråd först. Är fortfarande inte riktigt säker en om TS skämtar eller inte.

Jag trollar inte. Jag och hundratals (om inte ens tusentals) har återupplivat sina grafikkort med detta knep.

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare

Permalänk

Smälter inte plasten i kontakterna?

Visa signatur

cat_fish_1:
"fläktarna ska vi ju inte tala om, astmatiker med ett sugrör hade blåst bättre."

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av RymdSegel
Smälter inte plasten i kontakterna?

Mina har inte gjort det, trots att jag har bakat mitt två gånger.

Till moderator: Ta bort det stora U:et i Ugnsbaka i rubriken.

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare

Permalänk
Medlem

Låter ungefär som när man skulle sätta en nylonstrumpa framför tv:n för att få färgtv.

Visa signatur

< :: Intel i9 9900ks@5.0Ghz/Ring@4.5Ghz | 32Gb DDR4@3600Mhz | Geforce RTX 4070 :: >

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av RymdSegel
Smälter inte plasten i kontakterna?

Hahaha, skön första kommentar.

Visa signatur

AMD 720BE @ 3,2GHz, GTX 260 Golden Sample, M3N-HD/HDMI, 4Gb Corsair XMS2, Antec 300, Corsair 650w. --//-- 16000p 3Dmark06

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ala_95
Mina har inte gjort det, trots att jag har bakat mitt två gånger.

Till moderator: Ta bort det stora U:et i Ugnsbaka i rubriken.

Konstigt, faktiskt.

Visa signatur

cat_fish_1:
"fläktarna ska vi ju inte tala om, astmatiker med ett sugrör hade blåst bättre."

Permalänk
Medlem

En beskrivning till länkarna behövs.
Samt, är detta liknande alternativ metod so att stoppa in bråkiga hårddiskar i kylen? Stor varningstext i rött efter rubrik isf
Nämn att det inte får vara vilken ugn som helst utan gammal vanlig ugn som står i de flesta kök.
Beskriv vad och hur man får bort pasta och lim och övrigt kladd.
Beskriv hur man får bort allt damm, röd fet text at tman inte ska dammsuga hur som helst t.ex.

Visa signatur

It's not that you don't comprehend what's laid out before you, or that you're unable to process. It's all about what you're to live up to, your position, an identity created by the expectations of your affiliation.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av RymdSegel
Smälter inte plasten i kontakterna?

Tänkte också på det faktiskt.

Visa signatur

Ryzen 5 5600X @stock | ASUS ROG STRIX B550-F | MSI RTX 3070 VENTUS 2X OC | 32 GB DDR4 @3600 MHz