Hur ser jag och väljer directx version?

Permalänk
Medlem

Hur ser jag och väljer directx version?

Hej, jag undrar hur man kan se vilken directx version som finns installerat i systemet för tillfället. Jag undrar även hur det fungerar när ett spel startas.. hur kan jag se vilken directx version den kör i och om möjligt ändra det också ?
Jag antar att spelet för standard använder det nyaste kompatibla directx som finns installerat eller har jag fel ?
Men jag har liksom lite misstankar att alla mina spel inte kör i det läget som de borde så därför vänder jag mig till er...

Sen vill jag också veta om windows 7 har alla directx redan från början eller ..
behöver jag uppdatera något och i såfall vad/hur ?
Som ni ser kör jag windows 7 ultimate och radeon 5770 med directx 11 stöd.

Visa signatur

HP Pavilion 17-e016eo = 17,3" + A10-5750M + 8650G/8670M + 8GB + 1000GB.

Permalänk
Medlem

Du kör ju Win 7 så då har du per automatik dx11. Kan du om du vill kolla genom start->kör->dxdiag

Visa signatur

I used to think I was ambivalent but now I'm not so sure

Permalänk
Medlem

okej det var ungefär som jag trodde.. men om jag nu kör ett spel med stöd för directx10.. hur vet jag då om den använder sig utav 9 eller 10 för tillfället?
Jag hade det problemet tidigare med crysis på min förra dator och vill undvika detta igen.
dx11 finns ju installerat från början men det gör väl inte 9an och 10an eller ?

Visa signatur

HP Pavilion 17-e016eo = 17,3" + A10-5750M + 8650G/8670M + 8GB + 1000GB.

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av infexis

dx11 finns ju installerat från början men det gör väl inte 9an och 10an eller ?

Jo.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av infexis
okej det var ungefär som jag trodde.. men om jag nu kör ett spel med stöd för directx10.. hur vet jag då om den använder sig utan 9 eller 10 för tillfället?
Jag hade det problemet tidigare med crysis på min förra dator och vill undvika detta igen.
dx11 finns ju installerat från början men det gör väl inte 9an och 10an eller ?

I spelets inställningar kan du välja Dx9 eller 10. DirectX 11 finns inte i något i något spel förutom Dirt 2 Demo som finns ute nu.

9 och 10 bör finnas installerat från början, om det inte är bakåtkompatibelt med 11. Det finns på ett eller annat sätt, inget att oroa sig över.

Visa signatur

Neon
Citera mig om du vill ha svar!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Neonxz
I spelets inställningar kan du välja Dx9 eller 10

ehm.. okej? var hittar jag dem inställningar då ?
i till exempel call of duty modern warfare 2 finns det inga sådana alternativ där man kan välja.. och vad jag minns så fann det inte i crysis heller.. men den körde dx9 det såg jag när jag tabbade ur.

Visa signatur

HP Pavilion 17-e016eo = 17,3" + A10-5750M + 8650G/8670M + 8GB + 1000GB.

Permalänk
Avstängd

call of duty modern warfare 2 stödjer väl enbart Dx9

I crysis körde man i dx10 med ultra inställningar..

Det valet kom enbart upp i Vista eller win7 inte i xp

Visa signatur

ASUS Maximus III Formula || Intel i5-760@4.0Ghz || Noctua NH-D14 || Gigabyte GTX480 || 2x1TB sataIII raid0 || Corsair Dominator 1600Mhz@1800Mhz || Sound Blaster X-Fi Titanium - Fatal1ty Champion Series || Corsair HX850W || Logitech Z-5500 || AOC 619VH 26" || Obsidian 800D || Logitech G19 || Razer Copperhead 3G ||

Permalänk
Medlem

okej.. jag vet inte var jag fick det ifrån men jag trodde att MW2 hade stöd för dx10.. men men iaf.. då när jag hade problem med crysis så körde jag faktiskt allt på maxad.. förutom upplösningen som var på 1280.. då hade jag vista och när jag tabbade ut ur spelet eller körde windowed mode så kunde jag se uppe i kanten av fönstret att det stog directx 9 där jag visste att spelet och datorn klarade av dx10.. grafikkortet jag hade då var ett 4890

Visa signatur

HP Pavilion 17-e016eo = 17,3" + A10-5750M + 8650G/8670M + 8GB + 1000GB.