Nytt i forumet
Senaste privatannonserna
Prylar säljes, köpes, bytes och skänkes
| 2011-05-31, 22:31 | #1 |
jocke92Medlem Registrerad: dec 2008 |
Fishtank server
Jag byggde mitt första chassi som projektarbete det här året (länk). Eftersom det var så roligt så började jag skissa på nästa. I det bygget gömde jag hårdvaran i en trädlåda där hårdvaran fortfarande var lättåtkomlig. Denna gången blir det tvärt om lite svårare att komma in i lådan men med synlig hårdvara.
Datorn kommer användas som filserver men även agera som virtualiseringsserver eftersom min nuvarande c2q q8200 med 4b ram inte har stöd för det. *Mina skisser finns i ett picasa album. *Inköpslistan på hårdvaran finns i en Inet-kundvagn *Nätaggskablarna kommer anpassas till lagom längd och sleevas med djungelapas tygsleeve. Färgerna blir troligtvis navy och vit. *Tanken till vattenkylningen kommer jag bygga själv och fiskarna kommer vara gjorda av glas. *Färgtemat blir blått och vitt. *Ett Ekwb h3O-kit kommer stå förkylningen och vita Enermax cluster fläktar kommer skapa en ljum sommarbris genom lådan samtidigt som dem kastar lite ljus över komponenterna. *Jag offrar två s-ata portar för att slippa Realtek skräpet i exempelvis Asus P8H67-I och tar ett Intelmoderkort med Intel-nätverk. Steg ett blir att få ihop tanken för att sedan bygga resten runt den. Uppdatering 1 Uppdatering 2 Uppdatering 3 Uppdatering 4 Uppdatering 5 Uppdatering 6 Uppdatering 7 Uppdatering 8 Uppdatering 9 + läs tråden för eventuella nya Senast redigerad av jocke92 2012-06-10 klockan 18:29. Anledning: Glömde att jag redigerat bort min dators specs från sign. |
|
| 2011-06-02, 10:35 | #2 |
JagabMedlem Plats: Våxtorp Registrerad: nov 2009 |
Det ser ut som ett trevligt projekt. När jag såg rubriken trodde jag du menade äkta fisk men det hade ju inte fungerat. I alla fall inte så länge det rör sig om ett vattenkylningssystem. Mitt tips: sätt en LED list bakom vattentanken så den blir belyst. Tror det skulle se bra ut.
| 2011-06-02, 23:47 | #3 |
Citat:
Nexus 120mm PWM |
|
| 2011-06-14, 21:37 | #4 |
Nu har leveranserna börjar trilla in.
![]() Ram-minnena. Synd att den fula sidan hamnar mot fönstret. ![]() Resten av komponenterna ![]() Sleeve + lite annat bra och ha ljud-dämpning från djungelapan ![]() Sleevade s-ata kablar. Det var nästan omöjligt att få över sleeven tills jag kom på den ultimata lösningen. Trä över den på en metallstång, tejpa kabeln i änden och för över den. Även plexiglaset är levererat. Nu när Eks nickelplättering har bristande kvalité får jag leta efter något annat prisvärt vattenkylningssystem. Funderar lite på köpa ett slutet som man slaktar för att det blir billigast. |
|
| 2011-07-03, 11:11 | #5 |
Paket från aqua tuning har anlänt. Hade ett par trasiga vengeance-minnen som gav extremt mycket fel i memtest som jag fick skicka tillbaka och nya har anlänt. Tummen upp till Alina som skötte det smidigt.
![]() Provar för att se så att det får plats och vilken plats allt ska ha. Plexiglaset väntar på att bli limmat och få hålen till kylningen borrade. ![]() Periskop eller rättare sagt förlängare tillverkad i svart plast. Fläkten kommer vara i vägen annars. Hade behövt en till 45* eller 90* koppling för att montera pumpen på ett annat sätt. ![]() Även börjat sleevea lite fläktkablar. Gjorde pumpen först, där krympte den på längden eftersom kabeln gjorde sleeven tjockare oh mer krympslang fick användas. Sedan fortsatte jag med fläktkontrollen som heller inte blev perfekt eftersom jag dels klippte sleeven i efterhand men också målade kablarna vita för att det inte skulle lysa igenom. Färgen (vattenfast penna) ville inte torka och fastnar i sleeven. Lyckades inte få sleeven över en fyr-pins kontakt så jag delade på den i två strumpor. Det ena paret målades vitt och här började jag misstänka att färgen helt enkelt inte fungerar ihop med sleeven. Får skaffa lite vit eltejp eller använda en annan färg nästa gång. ![]() Provlimmade lite akrylplast med Acrifix 116. Det sitter som berget. Skruvarna behövs egentligen inte men kommer använda några istället för skruvtvingar så att allt hamnar perfekt. Uppdatering: ![]() Tanken börjar ta form. Innan jag limmar ihop den ska hålen för vattenkylningen borras och skruvskallarna försänkas. Locket som gör att jag kan stoppa i fiskarna ska också fixas. Kommer fungera som en kork gjord silikon som även skruvas fast för säkerhets skull. Nästa i turordningen är hårddiskhållaren och sedan själva lådan. Senast redigerad av jocke92 2011-07-08 klockan 00:16. |
|
| 2011-07-12, 00:24 | #6 |
Tanken var att jag skulle slänga upp lite bilder på systemet med den färdiglimmade tanken in action idag men det blev inte så. Jag fick smeta på mer lim eftersom tanken läckte. Även pumpen krånglade och var stendöd. Jag hade kopplat den på min made in china nätdel som kom till min hårddisk->usb-adapter och noterar följande:
*Nätdelen fungerar *Ohm-mätning på pumpen ger inget resultat *Mekaniskt fungerar pumpen Som en sista utväg provar jag den i en dator och då går den igång. Av en slump ser sedan pappa att en jordstiften i nätadaptern/-delen inte är kopplade utan ingjutna i plasten och problemet var löst. Jävla kineser som ska snåla. Eftersom jag såg någon slänga i en bit silver i sitt kylsystem undrar jag om ni tror det är en bra idé för att hålla alger och sådant borta? Andra biverkningar? Uppdatering: ![]() ![]() Systemet är igång utan läckor. Men jag tycker pumpen morrar lite mycket. Har vridit och vänt på systemet så gott det går så all luft borde vara ute. Senast redigerad av jocke92 2011-07-12 klockan 12:46. |
|
| 2011-08-06, 23:43 | #7 |
Bestämmde mig för att göra lådan i mdf bland annat för att det var billigare.
![]() Fläkten med galler monterat. Kommer montera en nylonstrumpa som damfilter. ![]() Fläkten i mörker. ![]() Radiatorn monterade med galler. Metallgallrat sitter där för att skydda flänsarna i radiatorn. Det kommer en fläkt där sedan. ![]() Så här ser det ut nu. Uppdatering 17 augusti ![]() ![]() Moderkortet monterat och hårddiskfästet tillverkat. Har inte hunnit provköra konstruktionen men den känns ut att dämpa mycket vibrationer. Sitter en gummibussning mellan hdd och hållare så det ser ut som om de inte är riktigt fastskruvade men det är dem. När man vill lyfta ut konstruktionen ur lådan lossar man fyra sprintar i botten. Plats för ytterliggare två diskar finns. Nätagget och skyddsplåten vid i/-panelen är också på plats men har inga bilder på det. Fick gänga upp nätagget från m3 till m4 för gängorna från fabrik var skräp. Lite synd på ett nätaggregat som annars känns ut att vara kvalité. Senast redigerad av jocke92 2011-08-16 klockan 23:43. |
|
| 2011-09-26, 17:38 | #8 |
SweexMedlem Plats: Ronneby Registrerad: mar 2010 |
Citat:
| 2011-09-26, 17:58 | #9 |
Citat:
|
|
| 2011-09-27, 09:21 | #10 |
NightcrawlMedlem Plats: Lite överallt Registrerad: jan 2003 |
Citat:
Bara en tanke som slog mig, kan vara värt att kolla närmare på.
| 2011-09-27, 16:19 | #11 |
limited_editionMedlem Plats: Sverige Registrerad: mar 2008 |
Mycket intressant tråd! skall följas!
Antec P193 V3 | Asus P5k PRO | Q6600 @ 3,5 GHz "Lappad" | Vattenkyld processor | GeForce 570 HD med Arctic Accelero XTREME plus II | 2 x Crucial DDR2 PC6400 4GB KIT CL6 | Soundblaster X-treme Music | Corsair HX 850 W Modulärt Mitt Projekt |
|
|
| 2011-09-27, 16:56 | #12 |
Citat:
Citat:
|
|
| 2011-09-27, 18:29 | #13 |
Citat:
Har själv funderat över att det hade varit sjukt coolt att kombinera ett ÄKTA akvarium och en dator.. Men sand och en guppy i pumpen är nog inte bra :/
Antec P193 V3 | Asus P5k PRO | Q6600 @ 3,5 GHz "Lappad" | Vattenkyld processor | GeForce 570 HD med Arctic Accelero XTREME plus II | 2 x Crucial DDR2 PC6400 4GB KIT CL6 | Soundblaster X-treme Music | Corsair HX 850 W Modulärt Mitt Projekt |
|
|
| 2011-09-27, 18:51 | #15 |
Citat:
vilket gör att vattnet måste filtreras sjukt mkt, samt att jag inte vet om det hade varit optimalt vatten för kylning pga olika ämnen som måste tillsättas i det för fiskarnas välmående..
|
|
| 2011-09-27, 19:18 | #16 |
Citat:
|
|
| 2011-09-27, 19:54 | #17 |
Citat:
Guppys och andra vanliga fiskar är dessutom inte så känsliga för 5 grader upp eller ner. det är mer sällsynta fiska för att inte tala om saltvattenfiskar som det kan vara knepigare med.. Reningen hade då antagligen fått ske via flera olika filter, ett ganska grovt filter tar redan där bort små bitar av växter etc.. Har vi ett gemensamt projekt på G i vinter eller vad?
|
|
| 2011-09-27, 20:53 | #19 |
Citat:
|
|
| 2011-09-30, 22:41 | #20 |
Uppdatering 3/9
Nu har det äntligen hänt grejor med bygget ![]() ![]() Ber om ursäkt för att bilden är suddig. Men nu är den målad, ihoplimmad och ramen där fram är fixad. ![]() Cpublocket monterat. Hur hårt ska jag dra tum-muttrarna? ![]() Backplaten passade inte på moderkortet. Någon krets var ivägen. Men jag monterade den ovanpå en som sitter där som standard. Fungerar i alla fall bättre än att vara utan. ![]() Moderkortet på plats. ![]() Nu har jag börjat dra slangar och monterat lite mer saker. ![]() Nu är kylningen igång med 1l batterivatten. Med ett kina-agg för hårddiskar. Enligt specsen levererar det 12v@2a och 5v@2a. Så det klarar ju pumpen på typ 8w. Men i skrivande stund gick säkringen och agget är mycket varmt. Vet inte om jag vågar köra igång igen med moddad kylning. Jag är nöjd hittills med resultatet. Det som återstår är sleeve på nätagget och troligtvis orkar jag måla alla svarta detaljer blåa. Sedan blir det säkert annan finputsning också. Har inte fått tag på några fiskdekorationer ännu. Uppdatering 1/10 ![]() Nu är systemet igång. Inga läckor efter 2h test. temperaturen i idle ligger på 51C och som bilden visar load i prime med large ffts efter några minuter. Pumpen rullar på max just nu och fläktarna styrs av moderkortet. Efter 20 minuters prime ligger kärnorna på ca 56c. Då har jag bara en liter vatten av två möjliga. Fläktarna läses inte av korrekt men fungerar i bios. Såg också att pch (typ sydbrygga) temperaturen är på 62C, är det högt? ![]() Översiktsbild ![]() Framifrån. Glömde locket och tyvärr är det imma i tanken. ![]() Lite random bilder. Har vänt på kylaren på ram-minnet så att den snygga sida är utåt. Senast redigerad av jocke92 2011-10-01 klockan 15:57. |
|
| 2011-10-01, 18:30 | #22 |
JagabMedlem Plats: Våxtorp Registrerad: nov 2009 |
Snyggt bygge. Hoppas bara att du tätade ordentligt. Såg att Conrad har vattenpelare men om de säljer lösa fiskar vet jag inte. Lycka till.
| 2011-10-01, 21:15 | #23 |
Citat:
Citat:
Uppdatering på vattentempen. Efter någon timme prime visar kvicksilvret ca 41C. Tre frågor jag gärna vill ha svar på. Hur hårt ska jag dra tum-muttrarna på cpu-blocket? Såg också att pch (typ sydbrygga) temperaturen är på 62C, är det högt? Hur styr jag fläktarna från Windows? speedfan fungerar inte edit: Fick ordning på speedfan Lite uppdatering på kylningsförmågan på mitt system. 1h prime + tidigare belastning ger idle på 35c och load på 50C. För er som glömt det är cpun en intel i5 2400s Senast redigerad av jocke92 2011-10-01 klockan 23:57. |
|
| 2011-10-01, 21:22 | #24 |
HyggloMedlem Plats: Älvkarleö Registrerad: jan 2003 |
Dra tumskruvarna så pass att fjädrarna komprimeras helt inte mer. Det är fjädrarna som avgör hur hårt den ska sitta och inte hur hårt du kan skruva. Det är ju därför det sitter fjädrar där..
* MSI P67A-GD55 * Intel i7 2600K 4,6 * Noctua NH-U12P SE2 * * Corsair (4x4096MB) 1600MHz XMS3 * Gigabyte GeForce GTX 670 OC 2GB * * Corsair SSD 120 GB x 2* Corsair AX 850W 80+ GOLD * * Corsair Graphite 600T * Win7 Home 64-bit * Yamakasi 2703 led ips * https://www.inet.se/produkt/6101343/...kop-over-500kr |
|
|
| 2011-10-01, 22:39 | #25 |
EricMedlem Plats: Stockholm Registrerad: okt 2010 |
Citat:
Varför sleevar du kontakterna för? Bara design? Och hur svårt är det?
|
| 2011-10-01, 23:29 | #26 |
Citat:
8mm akryl på de sidor där du ska limma är rekommenderat. Men vad vinner du på härdat glas? |
|
| 2011-10-02, 10:15 | #27 |
Citat:
Funderat på göra en hel låda av plexi, skulle var ganska ballt känns de som.
|
| 2011-10-02, 11:08 | #29 |
Citat:
De jag är osäker på är hur man gör med modekortsplattan. Sedan skulle man behöva hitta en http://www.inet.se/artikel/6904259/c...b-3-0-800d-kit typ sådan fast med power on/off switch också. Och hur man ska göra på baksidan där grafikort+ ljudkort kommer ut. Kanske vill ha CF/SLI i framtiden och då vill man inte behöva plocka ut hela allt för att skära nytt hål men man kan inte lämna ett hål helt tomt heller. Man skulle ju vilja ha en chassi lösning likt dagens där man kan plocka ut/lägga in avskiljare. Senast redigerad av €ric 2011-10-02 klockan 11:14.
|
| 2011-10-02, 11:34 | #30 |
var kunde du se tempen på nord och sydbryggan? HW monitor? isåfall vad heter dem där?
|
|
Redaktionens senaste nyhetsrubriker
Prylar säljes, köpes, bytes och skänkes