Brunt Kylmediet, till vatenkylnings-systemet??

Permalänk
Medlem

Brunt Kylmediet, till vatenkylnings-systemet??

Tja jag undrar vart jag kan få tag på brunt kylvätska till mitt kommande projekt???

Om det nu inte finns vilka olika kylmediet och dyes ska jag använda för att få en mjölkchokladfärgad kylvätska ????

Kan man färga transparent kylmediet med karamellfärg?? Förlorad effekt + färgade slangar och block ??

Permalänk
Medlem

Någon här på sweclockers som har några som helst förslag ?????

Permalänk
Medlem

Brunt? Allvarligt? Skippa färgat vatten, skapar bara problem i slutändan.

Visa signatur

Louqe Ghost S1 + L TopHat | ASRock Phantom Gaming ITX | Intel Core i9-9900K | Corsair Vengeance LPX 32GB | Gigabyte GeForce RTX 2080 Ti 11GB | Corsair SF750 Platinum | Samsung 970 EVO Plus 500GB | Intel 660P 2TB | Custom Vattenkylning CPU/GPU | Windows 11 Pro x64

Permalänk
Medlem

Kanske kan du blanda rött och grönt från samma tillverkare?

Permalänk
Medlem

rött och grönt brukar bli brunt. Kanske lite svart om det blir för ljust.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kvickstick:

Brunt? Allvarligt? Skippa färgat vatten, skapar bara problem i slutändan.

jag vet precis vad det för med sig för problem och det för jag leva med men det finns inga bruna slangar någon stans :/

Skrivet av SteFFoo:

Kanske kan du blanda rött och grönt från samma tillverkare?

jo jag vet men det är ju oftast neonfärger vet inte om det kan bli e kemisk reaktion om man blandar olika färger, läste det någonstans tror det var ifrån www.Feser-one.com

Skrivet av jocke92:

rött och grönt brukar bli brunt. Kanske lite svart om det blir för ljust.

jo som jag skrev till stefan ovan, är lite osäker på om det går :/

Permalänk

Om det är jätteviktigt med brunt kan du ju måla slangen.

Visa signatur

The cake is a pie.

Permalänk
Medlem

det jag kan komma på är ju om du får tag på någon kylar olja från någon industri som är brun aktig.

Visa signatur

"Felet med vår värld är att de dumma är så säkra på sin sak och de kloka så fulla av tvivel."
Bertrand Russell.

Permalänk
Rekordmedlem

Det finns brunaktig glykol det borde funka.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av el_genius:

Om det är jätteviktigt med brunt kan du ju måla slangen.

njaah jag passar hoppar nog över det, det konstiga är att jag sett det på ett bygge innan

Skrivet av phooka:

det jag kan komma på är ju om du får tag på någon kylar olja från någon industri som är brun aktig.

nej tack !

Skrivet av mrqaffe:

Det finns brunaktig glykol det borde funka.

brun glykol förekommer när det sker korrision och rost i bilarnas motorer, i just det fallet, vattenledningarna samt bitar av motorerna som är gjorda av plåt och i kylare då vissa har behållare i plåt etc... hade annars hittat brun glykol men dem enda som finns på marknaden är röd, gulgrön blå samt lila. alla är utav olika sorter och kan inte blandas dock

Permalänk

Bycotest BY2500+SA90
Visserligen en vätska för att kolla efter läckage, men brunt är det... och snorgrön med UV-ljus.

Tyvärr lite svårare att hitta det, har använt det för att hitta läckage i kylare, motorolja och AC på bilen, var bara å släcka lampan i garaget och slå på UV-strålkastaren, se den trevliga "predator blodet" spruta runt i motorrummet... sen ringa bilskroten, orka med en Volga 745 (Traktor tillverkaren Volvo)

Visa signatur

Kebabrulle

Desktop = AMD A10-6800K, 8GB, AMD R9 290 4GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av quattro-2.6:

Bycotest BY2500+SA90
Visserligen en vätska för att kolla efter läckage, men brunt är det... och snorgrön med UV-ljus.

Tyvärr lite svårare att hitta det, har använt det för att hitta läckage i kylare, motorolja och AC på bilen, var bara å släcka lampan i garaget och slå på UV-strålkastaren, se den trevliga "predator blodet" spruta runt i motorrummet... sen ringa bilskroten, orka med en Volga 745 (Traktor tillverkaren Volvo)

hehe ahh precis, Bycotest har vi använt ett par ggr i verkstan :), funkar prima att hitta läckage:)

Permalänk

Cola någon? Nää men alvarligt kör klara slangar och rent vatten med en silver coil, har hör (utan egen erfarenhet) att det är det bästa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Contrista:

Cola någon? Nää men alvarligt kör klara slangar och rent vatten med en silver coil, har hör (utan egen erfarenhet) att det är det bästa.

jag vet hade jag hittat bruna genomskinliga slangar så hade det vart mitt alternativ :), men jag hittar inte :/

Permalänk

klart det finns bruna slangar! kolla runt lite mer på hos dom som inte syslar med vattenkylning till datorer primärt.

andra alternativet är väll att lackera slangar, kan dock bli problem med färg som spricker när du böjer osv, annars kan du köpa brun pvc/el tejp och dra över slangarna. tex här
http://shop.ljussupport.se/tejp-pvc-marktejp-19mm-x-33m-ticki...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Contrista:

klart det finns bruna slangar! kolla runt lite mer på hos dom som inte syslar med vattenkylning till datorer primärt.

andra alternativet är väll att lackera slangar, kan dock bli problem med färg som spricker när du böjer osv, annars kan du köpa brun pvc/el tejp och dra över slangarna. tex här
http://shop.ljussupport.se/tejp-pvc-marktejp-19mm-x-33m-ticki...

Jag har kollat överallt, det v et jag att färgen gör, den skulle ändå alldrig fastna permanent på slangarna, jag vill dessutom ha genomskinliga slangar ! Och nej jag tänker inte göra några ghettomods på ett väldigt serriöst projekt !

Permalänk

Dåså, blanda die bombs eller liknande annars är det nog att söka vidare.
Kanske går att skaffa genomskinliga slangar och "miss färga" dom på något sätt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Contrista:

Dåså, blanda die bombs eller liknande annars är det nog att söka vidare.
Kanske går att skaffa genomskinliga slangar och "miss färga" dom på något sätt?

Har pratat med arthur från coolingstuff, vi diskuterade om olika blandnigar mellan kylmediet, först tänkte jag använda mig utav Feser, men efter lite läsande så är det ingen bra ide, dem kemiska reaktionerna som skapas när man blandar deras kylmediet är inte bra för vattenkylningssystemet, så jag kommer att använda mig utav Primochill's Pure Blood Red och hälla i primochill's Dye Green, då får man fan hoppas på att det blir brunt inte sant :P????

Permalänk
Medlem

får man fråga va det skall hamna för andra komponenter i detta bygget ;D?

gillar när folk sticker ut i sina färgval! MEN gör det inte för snyggt för då lär ju noctua aldrig byta färger! haha

Lycka till
//Alex

Visa signatur

Komponenter
Chassi: Fractal Design Define R3 | MB: Asus P8P67 - Pro | CPU: Intel Core i5 2500K @ 4 | Noctua NH-D14 |
RAM: Corsair Vengeance 8GB 1600MHz Blå | GPU: Gigabyte GeForce GTX 460 | Ljud: Xonar Essence STX | PSU: Corsair AX 850W |

Permalänk
Medlem
Skrivet av am0berg:

får man fråga va det skall hamna för andra komponenter i detta bygget ;D?

gillar när folk sticker ut i sina färgval! MEN gör det inte för snyggt för då lär ju noctua aldrig byta färger! haha

Lycka till
//Alex

hehe du skriver i fel tråd:P

detta är projektet:
#11125376

Jo jag vill ju göra något annorlunda nu tycker jag haha dock gillar jag inte noctua fläktarna svåra att tvätta osv...

Permalänk

mjölk och oboy!

Permalänk

Det lättaste borde väl vara att köpa en flaska batterivatten, lite brun karamellfärg och till sist ett par droppar ptnuke för att hålla rent.
Ska bli kul att se hur du löser allt i ditt bygge senare

Visa signatur

Religion and greed cause millions to bleed

Permalänk
Medlem
Skrivet av poskitosker:

mjölk och oboy!

haha skulle inte tro det funkar så bra: P

Skrivet av Sennebring:

Det lättaste borde väl vara att köpa en flaska batterivatten, lite brun karamellfärg och till sist ett par droppar ptnuke för att hålla rent.
Ska bli kul att se hur du löser allt i ditt bygge senare

jag har redan löst det :), är bara att läsa lite åvanför, men karamellfärg färgar av sig i allt

Permalänk
Skrivet av KsKz_91:

haha skulle inte tro det funkar så bra: P

jag har redan löst det :), är bara att läsa lite åvanför, men karamellfärg färgar av sig i allt

ähh sluta nu ^^ du kommer ju få jordens coolaste kylningsystem ^^

Permalänk
Medlem
Skrivet av poskitosker:

ähh sluta nu ^^ du kommer ju få jordens coolaste kylningsystem ^^

garanterast den godaste också :), man fyller systemet med oboy, låter det kallna lite extra...sen är det bara att draina systemet och dricka upp :D! hahahah xD

Permalänk
Skrivet av KsKz_91:

garanterast den godaste också :), man fyller systemet med oboy, låter det kallna lite extra...sen är det bara att draina systemet och dricka upp :D! hahahah xD

Man skulle ju iaf inte vilja få hög temp på systemet då det skulle börja lukta satfläsk så man kommer ju anstränga sig som faen för att få det kallt ;D

Permalänk
Medlem
Skrivet av poskitosker:

Man skulle ju iaf inte vilja få hög temp på systemet då det skulle börja lukta satfläsk så man kommer ju anstränga sig som faen för att få det kallt ;D

haha :P, gjorde en uppdate på projekttråden, gå in och kommentera vettja !