Sidan 1 av 2 1 2

Verktyg Visningsval
2011-06-28, 22:19   #1

Dekin88

Medlem

Dekin88s avatar

Plats: Stockholm

Registrerad: feb 2008

Bygga Egen Surfplatta

Kommer att bygga en egen Tabel PC Kommer att ha detta som log

Den kommer att bestå av en 775:a DC 2.14 Ghz Processor på ett mini ITX http://mini-itx.se/inteldg41anforcor...l?cPath=73_128med en 15" TFT-färgskärm med touchscreen http://mini-itx.se/15tftfargskarmmed...l?cPath=78_154

Kommer uppdatera när jag har en budget eller om jag blivit sponsrad hoppas
Dekin88 är inte uppkopplad
2011-06-29, 05:06   #2

gingerejl

Medlem

Plats: Skatbo

Registrerad: jun 2011

Verkar intressant ^^
2011-06-29, 11:33   #3

ultima

Medlem

ultimas avatar

Plats: Norrköping

Registrerad: nov 2003

När du säger surfplatta, är det en sånhär platta du menar då?

Lär ju inte bli allt för slimmad med itx o så
2011-06-29, 11:42   #4

KaptenKosk

Medlem

KaptenKosks avatar

Plats: Karlskrona

Registrerad: apr 2011

Citat:
Ursprungligen inskrivet av ultima Visa inlägg
http://www.steriks.se/ImageVault/Ima...ltHandler.aspx

Hahaha...

Ursäkta om jag låter lite kritisk, men... surfPLATTA? Lär väl bli lite för tjock för att kallas platta?
2011-06-29, 12:11   #5

hampa10

Medlem

Registrerad: aug 2007

surf bord
2011-06-29, 12:51   #6

Joovel

Medlem

Plats: Malax/Finland

Citat:
Ursprungligen inskrivet av Dekin88 Visa inlägg

Den kommer att bestå av en 775:a DC 2.14 Ghz Processor på ett mini ITX http://mini-itx.se/inteldg41anforcor...l?cPath=73_128med en 15" TFT-färgskärm med touchscreen http://mini-itx.se/15tftfargskarmmed...l?cPath=78_154

en socket 775 är kanske något strömslukande? varför inte atom eller fusion? hur tänkte du höra med batterier och strömkällor? bara några tankar som slog upp i mitt huve, annars kommer jag följa tråden =)
2011-06-29, 13:03   #7

lollol7

Medlem

lollol7s avatar

Plats: Vid datorn

Registrerad: aug 2006

Känns som att den kommer bli aldels för fet och oportabel för att vara en "riktigt" surfplatta, utan bli mer ett halvportabelt surfbord
ITX Gaming = ASRock H77M-ITX|| Intel Core i7 2600k @ 3,8GHz ||8GB 1600MHz Corsair RAM || XFX 6950 2GB || Sugo SG05B || 2x Intel 120GB 330 RAID 0 || Corsair H60 || Accelero S1 rev.2 || 3x BenQ 24" |||| Asus Zenbook UX32VD
lollol7 är inte uppkopplad
2011-06-29, 13:17   #8

Joovel

Medlem

Plats: Malax/Finland

Citat:
Ursprungligen inskrivet av lollol7 Visa inlägg
Känns som att den kommer bli aldels för fet och oportabel för att vara en "riktigt" surfplatta, utan bli mer ett halvportabelt surfbord
Men tänk nu, vad nice det skulle vara med en 15" touchbord i famnen som du kan spela angry birds på
2011-06-30, 12:45   #9

Dekin88

Medlem

Dekin88s avatar

Jippi :)

nu är moderkortet På väg till mig kommer om 1 vecka

ZOTAC G41-ITX S775 G41 MITX (G41ITX-A-E) det blev detta i stället

2011-06-30, 12:53   #10

[Mikael]

Medlem

[Mikael]s avatar

Plats: sweden

jag ser framemot resultatet...
2011-06-30, 13:00   #11

Hotfuzz08

Medlem

Hotfuzz08s avatar

Plats: Huddinge

Registrerad: aug 2008

Jaja, man ska inte ropa hej ännu, även om jag förhåller mig aningen skeptiskt till att den kommer bli speciellt portabel. Om inte annat så blir det säkert kul och se hur du kommer att göra =)
2011-06-30, 14:51   #12

Dekin88

Medlem

Dekin88s avatar

sorry för min stav fel men är dyslektiker
2011-06-30, 15:03   #13

Bebopp

Medlem

Registrerad: nov 2009

Ska du göra en surfklump?
Dator: Asus P7P55D LE | Intel i5 750, 3,6GHz | XFX Radeon HD5870 | Corsair 4GB @ 1600mhz m DHX | Corsair H-50 | 2x SSD Intel 80gb G2 (Raid 0) | Sound-Blaster X-FI Etreme Music | Corsair 650w HX | Fractal Design Define R2 |

Foto: Nikon D80 | Nikon AF-S 18-135mm | Nikon Speedlight SB-400 |
Bebopp är inte uppkopplad
2011-06-30, 18:05   #14

Karaff

Medlem

Karaffs avatar

Plats: Gislaved

Registrerad: jan 2003

Borgcube, monolit eller surfblock?

Säga vad man vill om apples produkter, jag gillar dem inte, men ipad2 är smäcker...
2011-07-02, 19:08   #15

Dekin88

Medlem

Dekin88s avatar

Bara den äger iPad 2 och de andra men om jag ska vara ärlig så blir det en tablet pc alltså sUrfblock ska bara lösa det här med batteri frågan men om jag känner mig själv rätt så löser det sig det tar bara lite längre tid
2011-08-03, 00:23   #16

Repairman

Medlem

Registrerad: aug 2011

Varför inte fixa ett moderkort från en bärbar dator och koppla in en skärm i den? Du kan ju köpa en relativt bra bärbar mindre dator på tradera för 1500 och plocka ner den. Har själv kastat in ett asus eee pc 1008ha moderkort i en tjockare 22 tums samsung lcd skärm och det fungerade riktigt bra. Då hade jag ju inte touch dessvärre men en smidig stationär dator som också gick på batteri. Lite knep och knåp men det gick och blev rätt bra ( kanske inte jättesnyggt på baksidan).

Senast redigerad av Repairman 2011-08-03 klockan 01:10.
Repairman är inte uppkopplad
2011-08-03, 16:59   #17

Findecanor

Medlem

Plats: Solna

Registrerad: aug 2010

Citat:
Det engelska ordet för "bord" stavas "table".

Skämt åsido, jag ser fram emot att se ditt bygge!
Den här kommer att få mycket bättre prestanda än en iPad (2) eftersom den har en riktig PC i botten, och det är bra att ha portar och riktig kylning. Apples paddor har typ. bara deras egna port och är inte ihopskruvade -- de är limmade -- för att kunna göras extra tunna.
Nästa version av Windows kommer att vara gjord för pekskärmar. Det är helt rätt i tiden.
Findecanor är inte uppkopplad
2012-01-05, 22:26   #18

Thorped

Medlem

Plats: Göteb.org

Registrerad: okt 2011

Ursäkta för ett sent svar men varför inte bygga sitt egen moderkort? Jag vet vad ni tänker, "sicket jobb!", men med en 'pick and place' och kraftelektronikkunskaper är inte det någon omöjlighet alls.

Jag sitter och klurar på en sådan surfplatta, tänkte bygga den på denna battericell för att utgå från ett helt grymt batteri. Sen lägger man på det specialbyggda moderkortet, där givetvis allt och lite till är integrerat. Tänkte sedan använda mig av ipad 2 skärmen då den är mycket bra och passar bra med batteriets storlek. Allt som allt lär inte plattan bli tjockare än en tia.
Kommer inte ihåg mycket från kraftelektroniklektionerna och jag har ingen 'pick and place' än, men det får ta den tid det tar. Jag återkommer.
Thorped är inte uppkopplad
2012-01-05, 22:34   #19

karremanchill

Medlem

karremanchills avatar

Plats: malmö

Registrerad: jul 2010

Citat:
Bara den äger iPad 2 och de andra men om jag ska vara ärlig så blir det en tablet pc alltså sUrfblock ska bara lösa det här med batteri frågan men om jag känner mig själv rätt så löser det sig det tar bara lite längre tid
finns gott om plats till ett bil batteri
karremanchill är inte uppkopplad
2012-01-05, 22:42   #20

aml417

Medlem

Plats: GBG

Registrerad: dec 2010

Citat:
Ursprungligen inskrivet av Bebopp Visa inlägg
Ska du göra en surfklump?
Haha, skön grabb
aml417 är inte uppkopplad
2012-01-05, 22:50   #21

fizzdan

Medlem

fizzdans avatar

Plats: Västsverige

Registrerad: mar 2011

Citat:
Ursprungligen inskrivet av Thorped Visa inlägg
Ursäkta för ett sent svar men varför inte bygga sitt egen moderkort? Jag vet vad ni tänker, "sicket jobb!", men med en 'pick and place' och kraftelektronikkunskaper är inte det någon omöjlighet alls.

Jag sitter och klurar på en sådan surfplatta, tänkte bygga den på denna battericell för att utgå från ett helt grymt batteri. Sen lägger man på det specialbyggda moderkortet, där givetvis allt och lite till är integrerat. Tänkte sedan använda mig av ipad 2 skärmen då den är mycket bra och passar bra med batteriets storlek. Allt som allt lär inte plattan bli tjockare än en tia.
Kommer inte ihåg mycket från kraftelektroniklektionerna och jag har ingen 'pick and place' än, men det får ta den tid det tar. Jag återkommer.
du uppade en fyra månader gammal tråd för att drömma lite?

vore det inte bättre att köpa en iPad 2 och byta batteriet? eller varför inte en Asus Transformer Prime (som kommit sen TS startade tråden) som springer i cirklar runt Padd-tvåan?
2012-01-05, 23:05   #22

Thorped

Medlem

Citat:
Ursprungligen inskrivet av fizzdan Visa inlägg
du uppade en fyra månader gammal tråd för att drömma lite?

vore det inte bättre att köpa en iPad 2 och byta batteriet? eller varför inte en Asus Transformer Prime (som kommit sen TS startade tråden) som springer i cirklar runt Padd-tvåan?
Jag drömmer, men bara om realistiska saker
De vore inte bättre men antagligen billigare, lättare och tråkigare. Asus Transformer Prime är så ny så den har jag ingen koll på. Vill inte yttra mig i frågan.
2012-01-06, 01:31   #23

Thorped

Medlem

Kan man installera Android på en vanlig dator eller krävs det någon speciell hårdvara? Tacken var egentligen om man kunde använda standard grejer i en surfplatta. Finns ju t ex speciella processorer för ändamålet men går det lika bra att stoppa i en i7a?
2012-01-06, 09:53   #24

fizzdan

Medlem

fizzdans avatar

Plats: Västsverige

Registrerad: mar 2011

Citat:
Kan man installera Android på en vanlig dator eller krävs det någon speciell hårdvara? Tacken var egentligen om man kunde använda standard grejer i en surfplatta. Finns ju t ex speciella processorer för ändamålet men går det lika bra att stoppa i en i7a?
Går utmärkt... ICS ska tom vara optimerat för x86... Om jag inte har helt fel...

Skickades från m.sweclockers.com
2012-01-06, 13:03   #25

Pax Vobiscum

Medlem

Plats: Lund

Registrerad: dec 2010

Citat:

Ska bli intressant att se denna nutida high tech variant av Moses stentavlor när den är klar....
Pax Vobiscum är inte uppkopplad
2012-01-06, 13:11   #26

Bellerefon

Medlem

Plats: Göteborg

Registrerad: jan 2009

Citat:

pick and placemaskin alltså?
var jobbar du om du har tillgång till en sådan?
och även om du har tillgång till en Pickandplace så är det ingen ekonomisk vinst att göra det, delarna du behöver till kommer bara de bli dyrare än ett färdigbyggt, och då har vi inte räknat med tiden det tar att göra det, tiden att rita upp PCB, få det tryckt,

enklast är det utan tvekan att köpa en Raspberry PI, när de nu kommer, billigt litet och förhållandevis snabbt.
mbturbo.com
Bellerefon är inte uppkopplad
2012-01-06, 13:11   #27

shaglord

Medlem

shaglords avatar

Registrerad: jul 2004

Citat:
Ursprungligen inskrivet av ultima Visa inlägg
http://www.steriks.se/ImageVault/Ima...ltHandler.aspx

Jag tror den korrekta termen heter "surfblock"

/s
shaglord är inte uppkopplad
2012-01-06, 13:26   #28

Peterpanik

Medlem

Peterpaniks avatar

Registrerad: jan 2012

Jag har inte råd med något surfbord

Tror ni att Ingvar Kamprad släpper en surfplatta?
CPU i5 2500k 3,00 ghz, orginal kylare Ram 2 x 4 GB vengeance Chassi Fractal r4 design svart SSD intel 320 120gb Hårddiskar 3+2 TB Samsung HDD Mod Asus extreme Övrigt 3 x 120 mm Fläktar i svart, ej led Nätagg 600 w *** GPU Geforce GTX 660 ti 2gb orginal kyl.
Peterpanik är inte uppkopplad
2012-01-06, 15:59   #29

Thorped

Medlem

Citat:
Ursprungligen inskrivet av Bellerefon Visa inlägg
pick and placemaskin alltså?
var jobbar du om du har tillgång till en sådan?
och även om du har tillgång till en Pickandplace så är det ingen ekonomisk vinst att göra det, delarna du behöver till kommer bara de bli dyrare än ett färdigbyggt, och då har vi inte räknat med tiden det tar att göra det, tiden att rita upp PCB, få det tryckt,

enklast är det utan tvekan att köpa en Raspberry PI, när de nu kommer, billigt litet och förhållandevis snabbt.
Cnc-tekniker ...Nej, skämt åsido, men det är ett stort intresse. En pick and place med stor precision är inte allt för svår att bygga det är inte heller speciellt dyrt, visst du får nog lägga minst 10 000kr men sedan lär mattas priset av i olika takt beroende på hur stor Cnc-maskinen ska vara och vilka krav på precision man har.

Givetvis kommer delarna bli dyrare än färdigbyggda grejer, räknar inte med annat. Att rita upp mönsterkortet är det stora problemet, jag håller med, men att få det tryckt är småpotatis.

Edit: En polare sa till mig att IBM skulle släppa grafén-processorer 2018 och att dessa skulle vara desto mer självkylande desto hårdare man körde dom. Kan någon verifiera detta? Låter för bra för att vara sant... Men om det är så så är det borde man ju nästan vänta 6 år. Rita kortet kan jag iofs göra ändå.

Senast redigerad av Thorped 2012-01-06 klockan 17:12.
2012-01-06, 17:38   #30

Bellerefon

Medlem

Registrerad: jan 2009

Citat:
Cnc-tekniker ...Nej, skämt åsido, men det är ett stort intresse. En pick and place med stor precision är inte allt för svår att bygga det är inte heller speciellt dyrt, visst du får nog lägga minst 10 000kr men sedan lär mattas priset av i olika takt beroende på hur stor Cnc-maskinen ska vara och vilka krav på precision man har.

Givetvis kommer delarna bli dyrare än färdigbyggda grejer, räknar inte med annat. Att rita upp mönsterkortet är det stora problemet, jag håller med, men att få det tryckt är småpotatis.

Edit: En polare sa till mig att IBM skulle släppa grafén-processorer 2018 och att dessa skulle vara desto mer självkylande desto hårdare man körde dom. Kan någon verifiera detta? Låter för bra för att vara sant... Men om det är så så är det borde man ju nästan vänta 6 år. Rita kortet kan jag iofs göra ändå.
Du inser att du med största sannolikhet har större noggrannhet när du gör handpåläggning än med egenpulad pickandplace, BGA kretsar är det jobbigaste då du inte ser kontaktytorna, du får då cadda upp exakta mått på pcbn och gå efter ytterkanterna när du sätter BGAn senare. Utöver det är det inga svårigheter, motstånd med storlek 04-02 går att handlöda, värre blir det dock med tsop16 eller micromax kretsar. men med fin lödspets och lite tålamod i början bör du kunna fixa det med.

Hur har du tänkt göra med ugnen? Man vill ligga så nära rätt temperatur som möjligt och det kan många gånger vara marginal på någon/några sekunder mellan dåliga lödningar och trasiga komponenter, tänkt köra blyfritt tenn? blyat har lägre temperaturer, så då har du större marginal.
Bygga en cnc maskin för dispensering av lödtenn med? Eller har du tänkt använda en screentryckare?

Är du intresserad av det är det grymt, gå en utbildning till elektroingenjör, eller sök jobb på ett elektronikföretag som maskinoperatör på en smt avdelning kan ju vara en start.

Har du frågor är det bara att skjuta av. Jobbar med elektroniktillverkning.

angående grafenprocessorer skulle jag nog inte lägga alltför stor vikt vid det, och nej, du kan knappast rita kortet nu och vänta på processorn, du har ju ingen anning om hur processorn fungerar, storlek, vad som är inbyggt, vad du behöver utanför, spänning den ska ha osv osv.

Senast redigerad av Bellerefon 2012-01-07 klockan 01:41.
mbturbo.com
Bellerefon är inte uppkopplad
Senaste nyheterna

Redaktionens senaste nyhetsrubriker

Senaste privatannonserna

Prylar säljes, köpes, bytes och skänkes

Sök jobb