Sidan 1 av 2 1 2

Verktyg Visningsval
2012-01-18, 18:04   #1

Marcusk

Medlem

Marcusks avatar

Plats: Dalarna

Registrerad: apr 2011

Projekt: Ice White (Bygglogg)

Hej!
Jag har precis påbörjat mitt första bygge med vattenkylning, och tänkte dela med mig av det i en bygglogg. Jag har en ganska begränsad budget, så det blir inte särskilt bra komponenter, då jag mest satsar på att få till ett snyggt system + att få ner ljudnivån.

Mina komponenter som jag tänker använda är:

Silverstone TJ07
Gigabyte 990FXA-UD3
AMD Phenom II x4 955
XFX referens Radeon HD 6870
Crucial M4 64GB
Alphacool Heatmaster för styrning av fläktar + pump

Vattenkylning:

EK Supreme HF Full Nickel
EK-FC6870 Acetal + Nickel
Swiftech MCP-350 + EK-DDC X-TOP
EK-Multioption RES X2 - 250
Phobya G-Changer 360 + Scythe Gentle Typhoon 1450RPM
Mayhems Pastel - Ice White
EK 45* och 90* adaptrar med Danger Den Fat Boy 1/2" fittings
Clearflex 16/12 slang

Här är några av komponenterna som kommit hittills, jag har en ganska dålig kamera, men kommer försöka ta så bra bilder som möjligt.

EKs Supreme HF, jag kommer att byta ut toppen till en i vit Acetal senare:

Swiftechs MCP-350:

EKs Plexi top:

Olika sorters fittings jag har att välja mellan:

Jag har inte bestämt mig än om jag ska använda EKs kompressions fittings:

Eller Danger Dens vanliga nipplar:

På blocket ser de ut såhär:

Ni får gärna kommentera vilken som ser bäst ut av de två.

Här är 45 graders och 90 graders adaptrarna jag har:

Och självklart de snygga Gentle Typhoon fläktarna, som givetvis ska sleevas sen:

Här är radiatorn med fläktarna på:

Och den vita kylvätskan från Mayhems:

Reservoaren:

Nu väntar jag på att få in mitt grafikkortsblock och fläktkontroller, för att sen kunna börja bygga ihop allt.
Jag kommer någon gång att sleevea alla kablar med vit sleeve, antingen Paracord eller vanlig. Dock har jag ej råd med det på någon månad.

Ge gärna feedback om ni har några bra idéer till bygget!

Senast redigerad av Marcusk 2012-01-18 klockan 19:37.
Intel I7 2600k | Sapphire Radeon HD7970 Vapor-X GHz Edition | Silverstone Fortress FT03| ASRock Z77 EXTREME4-M | Samsung 830 256GB | Crucial M4 64GB | Dell U2311H | Sennheiser HD 595 | Netgear Stora NAS + 2x2TB WD Green
Marcusk är inte uppkopplad
2012-01-18, 19:12   #2

Zoubiey

Medlem

Zoubieys avatar

Plats: Piteå

Härliga bilder, längtar tills nästa uppdatering!
Tkr du ska använda kompressions nipplarna, mkt snyggare!
Zoubiey är inte uppkopplad
2012-01-18, 19:55   #3

Marcusk

Medlem

Marcusks avatar

Jag gjorde en snabb rendering med hur jag tänker bygga systemet. Bilden är med en Koolance 8CM reservoar, som jag även tänker skaffa inom sinom tid. Pumpen sitter i bottenavdelningen.

Intel I7 2600k | Sapphire Radeon HD7970 Vapor-X GHz Edition | Silverstone Fortress FT03| ASRock Z77 EXTREME4-M | Samsung 830 256GB | Crucial M4 64GB | Dell U2311H | Sennheiser HD 595 | Netgear Stora NAS + 2x2TB WD Green
2012-01-19, 14:11   #4

Marcusk

Medlem

Marcusks avatar

Citat:
Ursprungligen inskrivet av Zoubiey Visa inlägg
Tack! Förhoppningsvis hinner jag bygga ihop allt under helgen. Tänker nog köra på vanliga fittingsen där det är synligt, då jag tycker det passar in i temat bättre, och sen sätta kompressionsnipplar där de inte syns, för lite extra säkerhet mot läckor.
2012-01-19, 18:21   #5

_oZZar_

Medlem

_oZZar_s avatar

Plats: Nykarleby, Finland

Registrerad: dec 2010

Riktigt snyggt! Vilket progeam renderade du med? Tycker bilderna var otroligt bra, så en ny kamera behöver jag inte för att följa projektet! Följes!
Kylningsvattnet ser ut som mjölk
2012-01-19, 18:32   #6

Kaptendum

Medlem

Kaptendums avatar

Registrerad: feb 2008

Skit fina bilder
Kommer att följas!
Kaptendum är inte uppkopplad
2012-01-19, 18:47   #7

Marcusk

Medlem

Marcusks avatar

Citat:
Ursprungligen inskrivet av _oZZar_ Visa inlägg
Riktigt snyggt! Vilket progeam renderade du med? Tycker bilderna var otroligt bra, så en ny kamera behöver jag inte för att följa projektet! Följes!
Jag gjorde modellen i Sketchup, och renderade i Kerkythea. Och jag blev själv förvånad vilka bra bilder jag kunde få med en billig kompaktkamera om man har bra ljus!

Citat:
Ursprungligen inskrivet av _oZZar_ Visa inlägg
Kylningsvattnet ser ut som mjölk
Det var precis därför jag valde vätskan. Jag tänker försöka göra bygget helt i vitt / svart, inga andra färger, vilket betyder att jag kommer måla alla fittings vita och chassit svart.

Citat:
Ursprungligen inskrivet av Kaptendum Visa inlägg
Skit fina bilder
Kommer att följas!
Tack!
2012-02-01, 16:58   #8

CoZalon

Medlem

Plats: Täby

Registrerad: sep 2010

Jävlar vad shysst, när kommer update?
2012-02-01, 17:45   #9

Marcusk

Medlem

Marcusks avatar

Citat:
Ursprungligen inskrivet av CoZalon Visa inlägg
Jävlar vad shysst, när kommer update?
Förhoppningsvis får jag grafikblock och fläktkontroller tills helgen, så jag uppdaterar kanske då. Dock har ettproblem uppstått, min fina vita kylvätska har blivit rosa, då det tidigare varit röd färg i delarna...

Har dock slut på pengar just nu, så jag får helt enkelt leva med det tills den 20:nde.

Senast redigerad av Marcusk 2012-02-02 klockan 07:57.
2012-02-02, 00:58   #10

KoSoVaR

Medlem

KoSoVaRs avatar

Plats: Göteborg - Sävedalen

Registrerad: jan 2007

intressant bygge !
Sleeving
KoSoVaR är inte uppkopplad
2012-02-13, 10:16   #11

Marcusk

Medlem

Marcusks avatar

Har tyvärr inte orkat fixa fler bilder än, men det kommer förhoppningsvis upp senare idag, dock ganska fula bilder då kylvätskan som sagt blivit rosa. Jag har dock beställt ny som borde komma inom några dagar, och så har jag även en order hos djungelapa på lite saker, vit / svart paracord, p-clips, sleeveverktyg samt kabelförlängare.

Det som saknas sen är någon sorts dremelkopia för att kapa upp hål för kabeldragning, och sen så ska jag måla chassit antingen matt svart eller glansigt vitt.
2012-02-17, 10:06   #12

Marcusk

Medlem

Marcusks avatar

Nu har jag äntligen haft tid att fixa till bilderna. Här är några preliminära bilder på systemet med den missfärgade kylvätskan, den kommer att bytas ut snart. Bilderna är tyvärr inte särskilt bra, jag tog de med en dålig lampa på då det var mörkt ute.

GPU blocket kom äntligen:

Då monterade jag in den i systemet:

EK gör verkligen riktigt snygga block:

Jag håller även på att sleeva just nu. En 8pin samt 2st 6pins är hittills klara, jag gör de i vit / svart paracord utan heatshrink. Bilderna är tyvärr tagna med min HTC Desire då jag inte hade tillgång till riktiga kameran för tillfället.

Paracorden från Djungelapa:

Kabelförlängarna som jag ska sleeva:

Kablarna är enkla att ta lös med vanliga häftstift:

Resultatet blev riktigt bra för att vara nästan första gången jag sleevar:

8pin + 2st 6pin klara:

Förhoppningsvis blir jag klar med även 24pinnarn snart, och så kommer jag även att köpa en Dremel kopia samt vissa verktyg över helgen, så att jag sedan kan kapa ut kabeldragningshål bakom moderkortsplåten. Allt kommer fästas med p-clips. Ny vit kylvätska kommer jag hämta ut på måndag, sen måste jag tömma hela systemet och rengöra alla delar från den röda färgen som fanns kvar sedan innan, så att den nya inte också blir rosa.
2012-02-17, 14:23   #13

sack

Medlem

sacks avatar

Plats: Morgongåva

Registrerad: jul 2007

Lite tråkigt att du kör några bilder svartvita. Försök hitta något schysst ställe att ta kort på som minimerar reflektioner istället. Bilderna utöver det är riktigt najs!

Älskar den här bilden:

Tror det här bygget kan bli riktigt bra, tråkigt med vattnet - men det tar upp färg lätt som fan så allt måste verkligen vara rent innan man kör med det. Så är det iallafall med Ice Dragon Coolings Nanofluid.
"Hannes has taken a CrossHair IV Formula, a Lian Li case and plenty of BitsPower watercooling and created more than a case mod; Theory is a work of art. With attention to detail so fine that he even polished the ROG board capacitors, Theory is modding at legendary standards"
- ASUS
sack är inte uppkopplad
2012-02-17, 14:40   #14

Marcusk

Medlem

Marcusks avatar

Citat:
Ursprungligen inskrivet av sack Visa inlägg
Lite tråkigt att du kör några bilder svartvita. Försök hitta något schysst ställe att ta kort på som minimerar reflektioner istället. Bilderna utöver det är riktigt najs!

Älskar den här bilden:

Tror det här bygget kan bli riktigt bra, tråkigt med vattnet - men det tar upp färg lätt som fan så allt måste verkligen vara rent innan man kör med det. Så är det iallafall med Ice Dragon Coolings Nanofluid.
Tack
Jag kommer inte ta fler bilder med svartvitt, det var snarare ett test för att se hur det blev. Tar mina bilder i ett rum med blå tapeter, så det blir svårt att få bilder som inte har en blå ton.

Ja, det verkar vara väldigt svårt att undvika att färga vätskan, delarna var ursköljda med destillerat vatten 3-4 gånger men det vart ändå knallrosa.
2012-02-17, 15:37   #15

sack

Medlem

sacks avatar

Citat:
Ursprungligen inskrivet av Marcusk Visa inlägg
Tack
Jag kommer inte ta fler bilder med svartvitt, det var snarare ett test för att se hur det blev. Tar mina bilder i ett rum med blå tapeter, så det blir svårt att få bilder som inte har en blå ton.

Ja, det verkar vara väldigt svårt att undvika att färga vätskan, delarna var ursköljda med destillerat vatten 3-4 gånger men det vart ändå knallrosa.
Jag har blåa gardiner i vardagsrummet, det rum som numera brukar bli fotoplatsen, så jag vet hur det är. Man kan kompensera i olika program eller köpa typ stora pappersark och rama in det du tar kort på. Du löser det nog.

Ja, det är förjävligt säg. Jag har själv inte haft några problem, men har oh andra sidan inte samma märke.
"Hannes has taken a CrossHair IV Formula, a Lian Li case and plenty of BitsPower watercooling and created more than a case mod; Theory is a work of art. With attention to detail so fine that he even polished the ROG board capacitors, Theory is modding at legendary standards"
- ASUS
sack är inte uppkopplad
2012-02-25, 01:58   #16

KoSoVaR

Medlem

KoSoVaRs avatar

Plats: Göteborg - Sävedalen

Registrerad: jan 2007

FInfint att du också kör med Shrinkless Sleeving , Köru lazy-mans smältsleevande eller crimpar du paracorden tillsamans med kontakten ?
Sleeving
KoSoVaR är inte uppkopplad
2012-02-25, 02:12   #17

Mr.Azum

Medlem

Plats: Kiruna

säker att det inte är mjölk du kör med? sure looks like it annars superstiligt!!
Mr.Azum är inte uppkopplad Folding
2012-02-25, 02:50   #18

Marcusk

Medlem

Marcusks avatar

Citat:
Ursprungligen inskrivet av KsKz_91 Visa inlägg
FInfint att du också kör med Shrinkless Sleeving , Köru lazy-mans smältsleevande eller crimpar du paracorden tillsamans med kontakten ?
Jag har smält på sleeven. Fungerar förvånansvärt bra, sitter fast väldigt hårt.

Citat:
Ursprungligen inskrivet av Mr.Azum Visa inlägg
säker att det inte är mjölk du kör med? sure looks like it annars superstiligt!!
Tack! Den är faktiskt vitare än mjölk till och med.

Jag har fått den nya vätskan, samt att jag köpt en dremel. Tar dock väldigt lång tid att kapa i moderkortsplåten, jag får se om jag orkar bli klar med den snart. När det är klart ska jag fylla på med nya vätskan samt sätta in de sleevade förlängarna.

En kort bilduppdatering på 24pinnarn som blev klar för någon dag sedan, dock mobilbilder igen tyvärr:

2012-02-25, 09:12   #19

sack

Medlem

sacks avatar

Första gången som jag tyckt att paracord har funkat.
- ASUS
sack är inte uppkopplad
2012-02-25, 22:46   #20

Normano

Medlem

Normanos avatar

Plats: Vänge

Registrerad: apr 2010

Sevärt projekt du har på gång här. Paracord sleevingen såg riktigt trevlig ut.
2012-03-04, 12:48   #21

MulleEng

Hedersmedlem

MulleEngs avatar

Plats: Karlskrona

Registrerad: sep 2008

Gillar verkligen färgtemat.
Kontakta moderatorkåren via Kontaktformuläret om ni vill något.
MulleEng är inte uppkopplad Folding
2012-03-04, 12:57   #22

Sheik Yerbouti

Medlem

Sheik Yerboutis avatar

Plats: Stockholm

Registrerad: sep 2011

Riktigt snygga bilder, lycka till och ge oss mer!
2012-03-04, 13:06   #23

Ceogar

Medlem

Ceogars avatar

Plats: Göteborg

Registrerad: jul 2005

Citat:
Och det viktigaste, trevligast och lättast att bygga med
2012-03-04, 13:28   #24

Reckie

Medlem

Registrerad: jan 2003

Nipplarna där slangen bara är påtryckt över nippeln, är de tänkt att vara så?

Ser man till akvarier och dess slangar vill man helst ha något som pressar fast slangen då den annars kan lossna när den åldras och hårdnar.
2012-03-04, 13:33   #25

Marcusk

Medlem

Marcusks avatar

Citat:
Ursprungligen inskrivet av LTsm Visa inlägg
Tack, förhoppningsvis kommer det en uppdatering inom någon dag.

Citat:
Ursprungligen inskrivet av Reckie Visa inlägg
Nipplarna där slangen bara är påtryckt över nippeln, är de tänkt att vara så?

Ser man till akvarier och dess slangar vill man helst ha något som pressar fast slangen då den annars kan lossna när den åldras och hårdnar.
Det gick bra förut då jag använda en mindre slang än nipplarna är tänkta för, men jag har nu skaffat en med större diameter då det var den enda som fanns, så de sitter ganska löst nu. Kommer kanske behöva använda något för att sätta fast de lite bättre.
2012-03-04, 13:45   #26

Zoubiey

Medlem

Zoubieys avatar

Plats: Piteå

Vars köpte du förlängare till 6pin?
Zoubiey är inte uppkopplad
2012-03-04, 14:20   #27

Marcusk

Medlem

Marcusks avatar

Citat:
Vars köpte du förlängare till 6pin?
Jag köpte de hos Djungelapa.se
2012-03-04, 15:13   #28

Gulbanan

Medlem

Gulbanans avatar

Plats: karlskrona

Registrerad: jan 2011

Ser fint ut ladda upp mer bilder lite synd för kylvätskan blev rosa :/
2012-03-15, 22:16   #29

Marcusk

Medlem

Marcusks avatar

Citat:
Ursprungligen inskrivet av MulleEng Visa inlägg
Gillar verkligen färgtemat.
Citat:
Ursprungligen inskrivet av Normano Visa inlägg
Sevärt projekt du har på gång här. Paracord sleevingen såg riktigt trevlig ut.
Citat:
Ursprungligen inskrivet av LTsm Visa inlägg
Tack för alla trevliga kommentarer!

Jag har bestämt mig för att sälja mitt TJ07 chassi, för att sedan fortsätta projektet i ett Fortress FT02 istället. Jag kommer blandannat satsa på en 3x180mm radiator i botten.

Jag har dock tagit "slutliga" bilder på bygget i det nuvarande chassit, som kommer upp imorgon efter jag har hunnit redigera de. Jag har kapat klart hål för kabeldragning, samt dragit de sleevade kablarna snyggt.

Kolla gärna in min annons om ni är intresserade av ett TJ07 chassi.
2012-03-15, 22:26   #30

MulleEng

Hedersmedlem

MulleEngs avatar

Plats: Karlskrona

Registrerad: sep 2008

Citat:
Ursprungligen inskrivet av Marcusk Visa inlägg
Tack för alla trevliga kommentarer!

Jag har bestämt mig för att sälja mitt TJ07 chassi, för att sedan fortsätta projektet i ett Fortress FT02 istället. Jag kommer blandannat satsa på en 3x180mm radiator i botten.

Jag har dock tagit "slutliga" bilder på bygget i det nuvarande chassit, som kommer upp imorgon efter jag har hunnit redigera de. Jag har kapat klart hål för kabeldragning, samt dragit de sleevade kablarna snyggt.

Kolla gärna in min annons om ni är intresserade av ett TJ07 chassi.
Fortress 02 är ett riktigt trevligt chassi det också.
Kontakta moderatorkåren via Kontaktformuläret om ni vill något.
MulleEng är inte uppkopplad Folding
Senaste nyheterna

Redaktionens senaste nyhetsrubriker