Sidan 1 av 2 1 2

Verktyg Visningsval
2012-02-06, 16:20   #1

Monkeyapa

Medlem

Registrerad: dec 2010

Oljekyld dator- Det eviga sökandet efter mineralolja eller liknande

Letar efter luktfri, transparent olja som kan användas i en oljekyld dator! Måste gå att köpa runt Jönköping, därför går inte http://www.transformatorservice.se/ som annars rekomenderats.

Jag behöver stora mängder, stora dunkar föredras.

Pris prioriteras

Något här?

http://preem.se/templates/ProductInf...n____1332.aspx

http://ipreem.preem.se/sm/prod3NySit...8?OpenDocument

http://shop.swevet.se/sv/shop-produk...ja-5000ml.html

Tack på förhand!

Senast redigerad av Monkeyapa 2012-06-04 klockan 19:54.
Monkeyapa är inte uppkopplad
2012-02-06, 16:39   #2

Rouge of Darkness

Medlem

Rouge of Darknesss avatar

Plats: \\Localhost

Registrerad: mar 2006

nej motoroljor kommer inte fungera då de kan innehålla en del ledande partiklar vilket kan kortsluta kretsar men som inte en motor kommer lida av.

hadde det fungerat hadde nog alla kört på vanlig motorolja.

inte FORMATERA OM hårddisken då det betyder att man ska göra det 2 ggr efter varann vilket är totalt meningslöst.
Rouge of Darkness är inte uppkopplad Folding
2012-02-06, 17:59   #3

Monkeyapa

Medlem

Citat:
Ursprungligen inskrivet av Rouge of Darkness Visa inlägg
nej motoroljor kommer inte fungera då de kan innehålla en del ledande partiklar vilket kan kortsluta kretsar men som inte en motor kommer lida av.

hadde det fungerat hadde nog alla kört på vanlig motorolja.
Anade det.

Hittade denna olja:

som

http://www.sweclockers.com/galleri/5917-oljekyld-dator

verkar ha använt i sitt bygge, är det samma och borde den fungera tror ni? luktfri? Går den att köpa på Preem tro? Får nog ringa och fråga.
2012-02-06, 18:12   #4

E-Trojan

Medlem

E-Trojans avatar

Registrerad: jan 2012

Kom ihåg att ha ett filter i din dator, du kommer få rengöra det 2 gånger i månaden eller så. (Beror på vilket filter du har)
E-Trojan är inte uppkopplad Folding
2012-02-06, 18:23   #5

Marcusk

Medlem

Marcusks avatar

Plats: Dalarna

Registrerad: apr 2011

Jag har hört att man kan få tag på paraffinolja genom veterinärer, då de använder det som laxerande medel till djur, så kolla om du bor i närheten av någon veterinärklinik?
Intel I7 2600k | Sapphire Radeon HD7970 Vapor-X GHz Edition | Silverstone Fortress FT03| ASRock Z77 EXTREME4-M | Samsung 830 256GB | Crucial M4 64GB | Dell U2311H | Sennheiser HD 595 | Netgear Stora NAS + 2x2TB WD Green
Marcusk är inte uppkopplad
2012-02-06, 18:34   #6

Monkeyapa

Medlem

Citat:
Ursprungligen inskrivet av E-Trojan Visa inlägg
Kom ihåg att ha ett filter i din dator, du kommer få rengöra det 2 gånger i månaden eller så. (Beror på vilket filter du har)
Varför behövs det?
2012-02-06, 18:44   #7

Blomster

Medlem

Blomsters avatar

Plats: Stockholm

Registrerad: sep 2004

Mc'Donalds har en hel del frityrolja. Funkar säkert inte så bra... he he.

Citera så jag hittar tillbaka...
Blomster är inte uppkopplad
2012-02-06, 18:49   #8

KRQKAN

Medlem

KRQKANs avatar

Plats: Helsingborg

Registrerad: jan 2008

Citat:
Ursprungligen inskrivet av Blomster Visa inlägg
Mc'Donalds har en hel del frityrolja. Funkar säkert inte så bra... he he.
om man blir hungri så överclockar man lite och doppar sina chicken nuggets i tanken
http://ninite.com/ - Perfekt vid ominstallation av windows.
KRQKAN är inte uppkopplad
2012-02-06, 18:50   #9

Blomster

Medlem

Blomsters avatar

Registrerad: sep 2004

Citat:
Ursprungligen inskrivet av KRQKAN Visa inlägg
om man blir hungri så överclockar man lite och doppar sina chicken nuggets i tanken
Haha, perfekt kombo till joltcolan (som jag inte dricker).

Citera så jag hittar tillbaka...
Blomster är inte uppkopplad
2012-02-06, 20:01   #10

KRQKAN

Medlem

KRQKANs avatar

Plats: Helsingborg

Registrerad: jan 2008

Citat:
Ursprungligen inskrivet av Blomster Visa inlägg
Haha, perfekt kombo till joltcolan (som jag inte dricker).
yesyes xD

OnT: Hur bra värmeöverföring har just mineralolja?
http://ninite.com/ - Perfekt vid ominstallation av windows.
KRQKAN är inte uppkopplad
2012-02-06, 23:53   #11

Monkeyapa

Medlem

Citat:
Ursprungligen inskrivet av KRQKAN Visa inlägg
yesyes xD

OnT: Hur bra värmeöverföring har just mineralolja?
Ingen aning om hur det ligger till i förhållande till vatten.

Citat:
En kropps värmekapacitet beror på kroppens massa, vilka ämnen den består av och på rådande temperatur och tryck
Någon som har kunskap om preem:s olja som jag länkade?
2012-02-06, 23:56   #12

Ferrat

Medlem

Ferrats avatar

Plats: Zion

Registrerad: apr 2004

Citat:
Ursprungligen inskrivet av Monkeyapa Visa inlägg
Anade det.

Hittade denna olja:

som

http://www.sweclockers.com/galleri/5917-oljekyld-dator

verkar ha använt i sitt bygge, är det samma och borde den fungera tror ni? luktfri? Går den att köpa på Preem tro? Får nog ringa och fråga.
Samma som jag kollar på, den borde funka utan problem och Preem borde ha den, frågan är vad de tar för den.

Vet inte hur det är mot vatten men mot luft är olja ~5ggr mer effektivt för att leda bort värme. (från vad jag läst)

EDIT:
Kollade produktsäkerhetsbladet, enligt de är den inte reglerad eller ansedd som farligt på något sätt så de borde inte vara några problem som privatperson att köpa detta alls, frågan är ju dock som sagt vad det kostar för 20 liter.

Senast redigerad av Ferrat 2012-02-07 klockan 00:46.
Ferrat är inte uppkopplad
2012-02-08, 07:07   #13

Ferrat

Medlem

Ferrats avatar

Har nu pratat med Preem, de har inga problem att sälja till privatpersoner men pga för lite åtgång har de inte längre 20L dunkar utan enbart fat på runt 200L vilket är lite saftigt för detta ^^

Så sökandet går vidare.

ska kolla http://www.statoil.se/FrontServlet?d...viewid=1920752
Den är dock gulaktig och dessutom lägre flampunkt vilket suger en del

Hittade ett företag i nynäs men de säljer inte till privatpersoner
Sjukt svårt att hitta något bra.

EDIT:
Drar iväg mail till alla möjliga återförsäljar och distributörer, hittar massa bra alternativa grejer men ingen jävel säljer till privatpersoner eller så säljer de bara FAT

EDIT2:
En till som säljer till privatpersoner men bara FAT 205Liter >_<'

EDIT3:
Kollar nu även på paraffinolja men känns värdelöst, oavsett vilket så kostar det 1000+ för 20-25L och då kan man lika gärna bita i sura äpplet och lägga till 500kr för transformatoroljan bara man kan hitta något jävel som säljer 20-25L till privatpersoner :/

Senast redigerad av Ferrat 2012-02-08 klockan 10:30.
2012-02-08, 12:15   #14

Monkeyapa

Medlem

Citat:
Ursprungligen inskrivet av Ferrat Visa inlägg
Har nu pratat med Preem, de har inga problem att sälja till privatpersoner men pga för lite åtgång har de inte längre 20L dunkar utan enbart fat på runt 200L vilket är lite saftigt för detta ^^

Så sökandet går vidare.

ska kolla http://www.statoil.se/FrontServlet?d...viewid=1920752
Den är dock gulaktig och dessutom lägre flampunkt vilket suger en del

Hittade ett företag i nynäs men de säljer inte till privatpersoner
Sjukt svårt att hitta något bra.

EDIT:
Drar iväg mail till alla möjliga återförsäljar och distributörer, hittar massa bra alternativa grejer men ingen jävel säljer till privatpersoner eller så säljer de bara FAT

EDIT2:
En till som säljer till privatpersoner men bara FAT 205Liter >_<'

EDIT3:
Kollar nu även på paraffinolja men känns värdelöst, oavsett vilket så kostar det 1000+ för 20-25L och då kan man lika gärna bita i sura äpplet och lägga till 500kr för transformatoroljan bara man kan hitta något jävel som säljer 20-25L till privatpersoner :/
Hm, ja 200L låter en aning mycket... Fick du reda på priset?

Gult "grumligt vatten" vill jag inte heller ha i mitt akvarium :/

Tack så mycket för att du kollar runt och skriver här dock!
2012-02-08, 14:24   #15

Ferrat

Medlem

Ferrats avatar

Citat:
Hm, ja 200L låter en aning mycket... Fick du reda på priset?

Gult "grumligt vatten" vill jag inte heller ha i mitt akvarium :/

Tack så mycket för att du kollar runt och skriver här dock!
Nä kollade inte priset men skulle gissa på att de är kanske 75% av priset om du köper på Statiol som bäst och 200L är iaf för mycket ^^

Hittills verkar alternativen vara paraffinolja ~80-90kr/L eller Statiol om de nu har kvar Transformatoroljan, inte kollat.
2012-02-08, 14:35   #16

Hardware guy

Medlem

Hardware guys avatar

Plats: Scania-Earth-Milky way

Registrerad: nov 2001

Sök efter transformatorservice. Där kan du ju eventuellt få köpa lite olja. De som äger elnäten har förmodligen lite olja för att kunna fylla på läckande transformatorer.
2012-02-08, 14:55   #17

Monkeyapa

Medlem

Citat:
Ursprungligen inskrivet av Hardware guy Visa inlägg
Sök efter transformatorservice. Där kan du ju eventuellt få köpa lite olja. De som äger elnäten har förmodligen lite olja för att kunna fylla på läckande transformatorer.
Citat:
Letar efter luktfri, transparent olja som kan användas i en oljekyld dator! Måste gå att köpa runt Jönköping, därför går inte http://www.transformatorservice.se/ som annars rekommenderats.
Blir ett antal timmars bilfärd, försöker hitta något att köpa lokalt i första hand.
2012-02-22, 23:02   #18

Monkeyapa

Medlem

Citat:
Ursprungligen inskrivet av Ferrat Visa inlägg
Nä kollade inte priset men skulle gissa på att de är kanske 75% av priset om du köper på Statiol som bäst och 200L är iaf för mycket ^^

Hittills verkar alternativen vara paraffinolja ~80-90kr/L eller Statiol om de nu har kvar Transformatoroljan, inte kollat.
Hittade just något ytterst intressant, saknar dock all information om pris, specifikationer, förmågor, fraktmöjligheter.

Vad tros om:

http://shop.swevet.se/sv/semin-och-f...-liter-st.html

http://shop.swevet.se/sv/shop-produk...ja-2500ml.html

?

Efter lite efterforskning har jag kommit fram till att den första oljan kostar 58,6 kr/l exl. frakt och den andra 62,5/l exl. frakt.
Inte så bra som jag hoppats, men billigare än biltemas 250ml flaskor i alla fall!

Senast redigerad av Monkeyapa 2012-02-22 klockan 23:18.
2012-05-08, 19:15   #19

Pojang

Medlem

Plats: Lund

Registrerad: apr 2012

Körde du på paraffin olja ? Och i sådana fall hur fungerade det?
Pojang är inte uppkopplad
2012-05-08, 19:28   #20

Pellepelikan

Medlem

Registrerad: okt 2011

Kolla om någon bonde i närheten inte råkar ha ett fat ståendes bakom en lada. Vet inte om de har nytta av transformatorolja, men har de det så har de ett fat och kan säkert sälja en dunk av den...
Pellepelikan är inte uppkopplad Folding
2012-05-08, 20:31   #21

kaput

Medlem

kaputs avatar

Är det någon som provat hydraulolja? Den innehåller ju vanligtvis inte de additiver som jag antar är det ni oroar er för med motorolja när det kommer till konduktivitet (även om jag personligen inte tror den skulle innebära problem i motorolja heller, det är bara frågan om fraktioner av µS/mm om det ens är mätbart, och det finns verkligen inga direkt ledande partiklar i den), är lättillgänglig i vad jag antar ni anser vara större mängder (25-litersdunkar osv), har god värmekapacitans, och finns i en uppsjö olika viskositeter. Oljor som är avsedda för bruk vid extremt låga temperaturer är väl något viskösare än transformatorolja, och bör därmed vara pumpbara även med små centrifugalpumpar eller vad ni nu råkar använda. Kör ni med deplacerande pumpar är viskositeten inte av någon sexuell betydelse för pumpbarheten i alla fall.

Den enda nackdelen jag på rak arm kan se med hydraulolja är att den har en förmåga att krypa, det vill alltså till att man får systemet ordentligt tätt. But then again, transformatorolja och liknande är överjävligt i det hänseendet med, och sådan verkar ju ingen ha problem med.

För den som är lite kamikaze och vågar sig på att använda medier som leder ström på riktigt kan det ju annars vara värt att ta en kik på någon variant av brine för kylsystem, om man nu är ute efter största möjliga effektivitet och skiter i riskerna :>
kaput är inte uppkopplad
2012-05-08, 20:43   #22

thom.g

Medlem

Plats: http://www.gplat.se

Registrerad: dec 2003

http://www.engineeringtoolbox.com/sp...ids-d_151.html

Där kan ni se lite värmekapacitet på fluider.

Vatten borde ju vara ganska bra att använda med hänseende till tabellen.

Annars har man ju ammoniak, men den är ju långt ifrån luktfri.

Varför vill man ha olja som kylning? Är helt oinsatt så är mest nyfiken.

Men högre viskositet och sämre värmekapacitet borde ju bara innebära att du får större pump, och dyrare pumpkostnader?

EDIT: Såg den andra tråden. Alltså ska man lägga ner datorn i ett akvarium fyllt av olja... Då funkar nog inte vatten så bra =)

Senast redigerad av thom.g 2012-05-08 klockan 20:54.

Skriv gärna ett svar om ditt problem löste sig.
thom.g är inte uppkopplad
2012-05-08, 21:11   #23

kaput

Medlem

kaputs avatar

Citat:
Ursprungligen inskrivet av thom.g Visa inlägg
http://www.engineeringtoolbox.com/sp...ids-d_151.html

Där kan ni se lite värmekapacitet på fluider.

Vatten borde ju vara ganska bra att använda med hänseende till tabellen.

Annars har man ju ammoniak, men den är ju långt ifrån luktfri.

Varför vill man ha olja som kylning? Är helt oinsatt så är mest nyfiken.

Men högre viskositet och sämre värmekapacitet borde ju bara innebära att du får större pump, och dyrare pumpkostnader?

Antar folk främst är rädda för konsekvenserna av läckage. Men om man bortser från det, och att gaser (läs: syre) är lösbara i det, och att det därmed kan anses som ganska korrosivt, så är vatten ett alldeles utmärkt medium för ändamålet.

Det finns också fördelar med att använda en större pump; du kan köra den på lägre varvtal med bibehållen effektivitet (antar som sagt att folk använder någon form av små turbopumpar, och inget deplacerande), och därmed går den tystare.

Ammoniak är, om man nu mot all förmodan skulle få tag på det i sin rena form som privatperson, en gas vid atmosfärstryck och de arbetstemperaturer det är frågan om, så det går bort direkt, om man nu inte gör en grej av att köra ett trycksatt system. Orkar inte räkna på det, men ångtrycket vid arbetstemperaturen skulle bli ganska rejält. Kort och gott, ammoniak är ett väldigt dåligt val om man inte vill krångla till det för sig i onödan
kaput är inte uppkopplad
2012-05-08, 21:13   #24

kaput

Medlem

kaputs avatar

Citat:
Ursprungligen inskrivet av thom.g Visa inlägg

EDIT: Såg den andra tråden. Alltså ska man lägga ner datorn i ett akvarium fyllt av olja... Då funkar nog inte vatten så bra =)

Hah, det missade jag också, trodde också det var frågan om att köra någon slags kylblock. Ja, då är ju svaret plötsligt ganska givet
kaput är inte uppkopplad
2012-05-08, 21:29   #25

sten1930

Medlem

Plats: Göteborg

Registrerad: jan 2011

Måste det vara just olja? finns ju andra vätskor man kan kyla en dator med, som t.ex. destillerat vatten vilket dessutom är lätt att få tag på. Vet också att det finns andra konduktiv vätskor som har låg kokpunkt på ca 60 grader, då börjar vätskan koka och tar med sig värmen upp. Blir mer tekniskt avancerat att göra då gasen inte får ut i rumsluften samtidigt som det inte får bli för högt tryck. Om jag inte minns fel så fanns detta på någon data/teknik-mässa för något år sedan.
Iaf. Lycka till

Jag accepterar inte fanboy argument
sten1930 är uppkopplad nu
2012-05-10, 09:23   #26

HankyP

Medlem

Plats: Reftele

Registrerad: nov 2010

Citat:
Ursprungligen inskrivet av sten1930 Visa inlägg
Måste det vara just olja? finns ju andra vätskor man kan kyla en dator med, som t.ex. destillerat vatten vilket dessutom är lätt att få tag på. Vet också att det finns andra konduktiv vätskor som har låg kokpunkt på ca 60 grader, då börjar vätskan koka och tar med sig värmen upp. Blir mer tekniskt avancerat att göra då gasen inte får ut i rumsluften samtidigt som det inte får bli för högt tryck. Om jag inte minns fel så fanns detta på någon data/teknik-mässa för något år sedan.
Iaf. Lycka till
Jag tror att tanken är att han ska sänka ner hela datorn i vätskan, då fungerar inte destillerat vatten. Även rent destillerat vatten innehåller joner som gör att det är ledande. Dessutom kommer vattnet plocka upp joner från komponenterna vilket gör att det kommer att leda ännu bättre.
2012-05-10, 15:06   #27

Pojang

Medlem

Plats: Lund

Är det någon som har gjort detta med paraffin olja?
Pojang är inte uppkopplad
2012-05-22, 07:57   #28

Downside

Medlem

Plats: Burseryd

Registrerad: nov 2008

Borde funka med gnistvätska tycker jag den består ju av parafinolja.

Det borde gå att få tag på ganska billigt om man går till ett företag som håller på med gnistning.
Downside är inte uppkopplad
2012-05-22, 08:18   #29

Malawie

Medlem

Malawies avatar

Plats: Ulricehamn

Registrerad: nov 2011

Parafin? Det ger väl farliga gaser?
men en Motorolja av finare kvalité borde väl funka, En helsyntet med låg viskositet?
Eller kanske transmissions olja?
Borde nog inte bli så mycket färgskillnad.
Jag har högre V-core än dig! http://valid.canardpc.com/show_oc.php?id=2427150
Malawie är inte uppkopplad
2012-05-22, 10:56   #30

CzP

Medlem

CzPs avatar

Plats: Norrfjärden

Registrerad: aug 2008

ATF! lättflytande + neonrött och fint ingen aning om det funkar men köp en blocketdator för en hunka eller två och ställ ner...kan ju inte annat än gå en propp
Chassie: Cooler Master HAF 932||Processor: AMD Phenom II 965BE@4.0Ghz||CPU Kylning: Scythe Yasya||Moderkort: Asus M3A79-T Deluxe||Minne: 4Gb Corsair Dominator XMS2-8500@1136Mhz||Grafik: Asus HD 6850 DirectCU||Nätagg: Xigmatek NRP 850w
CzP är inte uppkopplad
Senaste nyheterna

Redaktionens senaste nyhetsrubriker

Sök jobb