Permalänk

Project log: Operation BlackFenix

Bygglogg samt dokumentation om mitt projekt: Operation BlackFenix

- 'Inledning'

Läser sista året på gymnasiet med dator/el inriktning, då allt börjar gå mot sitt slut har jag väldigt mycket tid över samt kunskap inom datorvärlden.
Det kom upp en tävling här på SweClockers som jag fick syn på, tävlingen som BitFenix hade kommit med!
BitFenix's tävling gick ut på att komma med sina idéer om ett projekt till exempel, och de tre bästa skulle få sponsor utav BitFenix.

Jag satt och skrev om mitt projekt som jag fick idéer om och blev lyckligtvis en vinnare!
Nu när man vunnit tävlingen blev man mer taggad och kommer nu att skapa en bygglogg där jag skriver varje moment som görs utav mig på projektet och massor med bilder kommer jag att ladda upp!

Projektet fick komma att heta "Operation BlackFenix".
ALLT kommer att fotas med min digitalkamera, systemkamera fixar jag när allting är klart för att ge er läsare en SKARP syn på allt!

- 'Vad har jag då tänkt mig med Operation BlackFenix?'

Det jag strävar efter är att få ett välkylt system så att komponenterna i datorn får en längre livstid.
Mitt tema på projektet kommer att vara i färgerna: Röd, Svart samt vitt.
Det är dom färgerna som jag personligen gillar mest!
Svart på utsidan, vitt på insidan samt lite fläktar och lysdioder som lyser rött!

Jag hade då tänkt ett chassi med bra luftflöde så att komponenterna mår bra, och sedan överklocka allt till stabila värden, det fick bli BitFenix Raider chassit som är väl byggt för ett maximalt luftflöde.

Jag hade tänkt att modda in BitFenix symbolen på chassit sidorna, och kanske "BitFenix" som lyser starkt nere till vänster på sidolocken.

Fläktkontrollern på BitFenix Raider chassit får jag se om jag kommer att använda mig utav, annars skall jag kunna försöka modda om även den, fast till LED belysningarna. Det är nog inte så svårt! (problem är till för att lösas).
Kommer att byta ut fötterna eller bygga något slags stativ som chassit står för, detta för att inte suga in massa damm till t ex nätaggregatet eller fläkten som kommer sitta på undersidan också som kommer att blåsa delvis mot gpu'n.

Kommer att ljudisolera chassit där det finns plats, förhoppningsvis drar detta ner lite på ljudnivån!

Jag kommer att vara öppen för förslag.

- 'Komponenter'

Jag kommer att använda mig utav min nuvarande "setup" av hårdvara, och även uppgradera mig med mer lagring, starkare nätaggregat samt eventuellt vattenkylning. (Tänker fortfarande om jag skall testa på de slutna vattenkylningen som Corsair kommit med eller bara ett vanligt som jag själv bygger).

Processor: Intel i7-2600K, 3,4 GHz.
Minnen: 8 GB Kingston HyperX Minnen 1600MHz.
Moderkort: Gigabyte Z68AP-D3.
GPU: ASUS GTX570 DirectCU2 kort.
Nätaggregat: 600 watt 'okänt märke'
Hårddisk 1: Corsair Force 3 Series, 120 GB.
Hårddisk 2: Western Digital, 1,5 TB.
Hårddisk 3: Western Digital 500 GB.
Processorkylare: Noctua NH-D14

- 'Framtidsplaner'

Köpa Noctua NH-D14 [x]
Köpa Vattenkylning []
Köpa ett till ASUS GTX570 DirectCU2 kort []
Köpa DDR3 minnen så jag får fulla platser []
Köpa ett Modulärt Nätaggregat []
Köpa en fläktkontroller för att styra alla fläktar []
Eventuellt köra en "extern radiatorlåda" där jag monterar in 2 st 360radiatorer med väl kylning []
'Uppdateras när jag kommer på mer'

- 'Sponsorer':
För att kunna få projektet slutfört så presenterar jag med kärlek och glädje mina sponsorer under!

Tusen tack till:

http://www.bitfenix.com/

http://www.webhallen.com

http://www.be-quiet.net/

- 'Slutord':
Jag söker mer sponsorer som kan hjälpa mig lite "påvägen".

Det var ett inlägg utav mig och jag hoppas att ni på SweClockers kommer att följa detta samt att tycka det är intressant&roligt att läsa!

Är det något som ni läsare vill "se något extra" utav? På något speciellt?
Annars så kommer jag att skriva på som vanligt, och jag själv föredrar massa bilder så jag kommer att ha massor utav bilder på denna projektloggen!

JUST NU VÄNTAR JAG PÅ ATT DELARNA SKALL KOMMA & SKA LÄGGA BESTÄLLNING PÅ VATTENKYLNINGSDELAR!

Permalänk
Medlem

grattis till bitfenix utlottningen vinsten

ser bra ut, hoppas på bilder när komponenterna kommer

Permalänk
Skrivet av JohanGashi:

Jag hade tänkt att modda in BitFenix symbolen på chassit sidorna, och kanske "BitFenix" som lyser starkt nere till vänster på sidolocken.

Kommer att ljudisolera chassit där det finns plats, förhoppningsvis drar detta ner lite på ljudnivån!

Nice val av chassi, gjorde ett projekt i samma låda för ett par veckor sen och kan säga att den är snygg, men lite för billig för sitt eget bästa tyvärr.

Kan starkt rekommendera att montera någon form av dämpmatta på sidor och tak till att börja med då de är i för tunn plåt och rätt ostabila.

Permalänk
Skrivet av NoNaMeD:

grattis till bitfenix utlottningen vinsten

ser bra ut, hoppas på bilder när komponenterna kommer

Tackar !
Kommer att komma massa bilder!

Skrivet av lanbonden:

Nice val av chassi, gjorde ett projekt i samma låda för ett par veckor sen och kan säga att den är snygg, men lite för billig för sitt eget bästa tyvärr.

Kan starkt rekommendera att montera någon form av dämpmatta på sidor och tak till att börja med då de är i för tunn plåt och rätt ostabila.

Hehe, raider ser trevligt ut och det är tack vare ditt projekt som jag tittat på som jag blivit sugen på just Raider chassit.
Funderar dock på att montera in ett 360 radiator på toppen istället för 240, eller så bygger jag ett "externt".. det får jag klämma och tänka lite på mer!

Permalänk
Skrivet av JohanGashi:

Tackar !
Kommer att komma massa bilder!

Hehe, raider ser trevligt ut och det är tack vare ditt projekt som jag tittat på som jag blivit sugen på just Raider chassit.
Funderar dock på att montera in ett 360 radiator på toppen istället för 240, eller så bygger jag ett "externt".. det får jag klämma och tänka lite på mer!

Antar att du såg mina bilder med en 360 placerad på taket på lådan då, det ska vara möjligt, ca 2 cm tillgodo, och sen gör du nya hål till sladdarna från toppen bredvid radiatorn. Frågan är om chassit tål det utan att bli för instabilt bara?

Jag fick en helt ny extra låda från bitfenix eftersom min fancontroller inte fungerade så är själv också lite sugen på att skaffa ett riktigt vattenblock till grafikkortet och utöka radiatorkapaciteten i lådan.

Önskar det fanns en Raider XL

Permalänk
Skrivet av lanbonden:

Antar att du såg mina bilder med en 360 placerad på taket på lådan då, det ska vara möjligt, ca 2 cm tillgodo, och sen gör du nya hål till sladdarna från toppen bredvid radiatorn. Frågan är om chassit tål det utan att bli för instabilt bara?

Jag fick en helt ny extra låda från bitfenix eftersom min fancontroller inte fungerade så är själv också lite sugen på att skaffa ett riktigt vattenblock till grafikkortet och utöka radiatorkapaciteten i lådan.

Önskar det fanns en Raider XL

Det kanske kan bli ditt projekt?
Att göra om Raider till Raider XL, om du jämnför med shinobi och shinobi XL så kanske du kan göra "likadant som dom gjort" fast med raider versionen då! hehe... kanske blir det!

Permalänk
Medlem

Detta måste man ju följa

Visa signatur

I5-750 @ 4,0Ghz | corsair 850w | Corsair 1600mhz Dominator 8GB | samsung 1TB HDD | Crucial m4 SSD 64GB | P7P55 PRO | XFX HD 6970 | Fractal Design R2 Silver window mod | Corsair H50 watercooler
"CPU: AMD Phenom X2 [Överklockad till tre känslor]"
R2:Extended Silence Fenix

Permalänk

Kan ju säga det direkt att jag är ute efter ett modulärt nätagg samt vattenkylningsdelar! Så kom med tips!

Permalänk
Skrivet av JohanGashi:

Kan ju säga det direkt att jag är ute efter ett modulärt nätagg samt vattenkylningsdelar! Så kom med tips!

jag tycker ocz zt serien är extremt pris värda ( serien är modulärt ) finns i 550 w 650 w 750 w

Permalänk
Medlem
Skrivet av sjömannen:

jag tycker ocz zt serien är extremt pris värda ( serien är modulärt ) finns i 550 w 650 w 750 w

Jag använder ett OCZ ZT 750W modulärt, funkar kanon och är riktigt tyst samt billigt..

Visa signatur

| MB MSI S02 Inet edition | CPU 7700K @ 4.8 Ghz (DELID) | CPU KYL NZXT X52 240mm RAD | GPU EVGA RTX3080 FTW3 ULTRA GAMING | RAM 16Gb Corsair 3600Mhz@3600 CL16 | SSD Gigabyte NVMe 1Tb | Chassi Fractal Design S2 TG | PSU EVGA Supernova 750W G2 |

Permalänk
Medlem

Vad sponsrade webhallen med om man får fråga lite nyfiken:D?

Visa signatur

Lian Li PC-011D XL | Asus Crosshair VIII Formula| Ryzen 9 5950X | G-Skill Trident Z NEO 32GB 3600Mhz | MSI RTX 3080 Suprim X | Corsair AX850 Titanium | Custom vattenkylning | ASUS PG329Q

Permalänk
Medlem

Grattis!
Håll oss uppdaterade med MYCKET bilder!

Visa signatur

Why procastinate now when I can do it tomorrow?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chosz:

Vad sponsrade webhallen med om man får fråga lite nyfiken:D?

Webhallen skickar nog ut en del varor åt bitfenix, vad jag vet iaf

Permalänk
Skrivet av RazerInc:

Webhallen skickar nog ut en del varor åt bitfenix, vad jag vet iaf

Det stämmer!
Självklart skall dom ha creds för det med! eller?

Permalänk
Medlem
Skrivet av JohanGashi:

Det stämmer!
Självklart skall dom ha creds för det med! eller?

Självklart!
Lycka till med projektet!

Permalänk
Medlem
Skrivet av RazerInc:

Webhallen skickar nog ut en del varor åt bitfenix, vad jag vet iaf

okej tack för svaret:)

Visa signatur

Lian Li PC-011D XL | Asus Crosshair VIII Formula| Ryzen 9 5950X | G-Skill Trident Z NEO 32GB 3600Mhz | MSI RTX 3080 Suprim X | Corsair AX850 Titanium | Custom vattenkylning | ASUS PG329Q

Permalänk
Skrivet av JohanGashi:

Kan ju säga det direkt att jag är ute efter ett modulärt nätagg samt vattenkylningsdelar! Så kom med tips!

Jag kommer gärna med tips på lämpliga vattenkylningsdelar (främst allt annat än block) om du berättar hur du har tänkt dig bygget då jag har rätt bra koll på måtten i lådan nu efter mitt eget bygge

Permalänk

Jag måste först och främst få hem chassit, så jag kan spekulera lite!
Då jag inte sett "riktiga" bilder på nätet, hehe... lättare IRL också,
Plus att jag inte är så humm om Sketch program osv.

Permalänk

Update!

Jag sitter nu och funderar vilket utav de olika alternativen som är bäst, och då menar jag placering utav vattenkylningen.

Här kommer en bild på chassit's insida, det är den ända bilden jag nu kan få tag på, väntar fortfarande på att chassit skall anlända!

2 fläktinsug på fronten för 120mm eller en 200mm fläkt.
Samma gäller i toppen.
1 utblås på baksidan.

Jag har funderat på om det ens varit värt att skaffa vattenkylning till datorn och kommit fram till lite olika saker:
Det är snyggt, systemet blir säkert tystare och det kyler bra samt ger mig möjligheter till att överklocka lite saker i framtiden!

Så placeringen utav allt hade jag tänkt mig såhär(NOTERA ATT DET KAN SITTA EN 200MM FLÄKT I FRONTEN):

Förslag 1: En 240mm radiator i fronten.

Förslag 2: Två 240mm radiatorer i fronten, brevid varandra.. med tanke på att de sitter en 200mm fläkt där.

Förslag 3: 1 240mm radiator i fronten, 1 240mm radiator på toppen.

Förslag 4: 1 120mm radiator i fronten, 1 120mm radiator där bak, ovanför pci slotsen.

Vad tycker ni om det?
Jag måste säga att jag är ny inom vattenkylningsvärlden så har absolut ingen aning om vad som egentligen funkar bäst,
Om det ens ger någon nytta att använda två stycken radiatorer eller inte, eller vad det är för skillnad på en 120mm, 240mm samt 360mm radiator förutom att dom e större osv..

Dessutom har jag tänkt att ta bort lite saker innuti bland annat hårddisksplatserna:

Men kommer att låta två stycken vara kvar, alternativt en.
Då jag har en lagringsdisk samt en SSD.
Fast man kanske kunde ta bort alla och låta en vara kvar, och montera vanliga hårddisken och ssd disken ovanpå den vanliga? Kanske blir förstörd pga vibrationerna ifrån mekaniska disken?

Sedan finns det ju 4 stycken 5.25" platser, man kanske skall ta bort 3 stycken och låta toppen vara kvar? Varför?
jag har nämligen tänkt eventuellt att skaffa antingen en liten reservoar som ser ut som en cylinder, eller en som tar upp just en 5.25" plats, det får jag se som sagt när jag allting på plats & se vad jag tycker om det.

Jag har dock inte tänkt på att ifall jag väljer att ta bort lite hårddisksplatser samt 5.25" så kanske chassit blir ostabilt, men det lär jag nog försöka fixa eller så löser det sig när alla saker är på plats!

Jag tänkte bara att skriva ett inlägg om hur jag lite har tänkt mig med vattenkylningen samt att det verkade vara lite dött nu innan allt anländer!,
Jag är öppen för förslag så det är bara att lämna feedback!
OBS, jag är ingen höjdare på paint osv osv, men det blir väl i stort sätt bara paint jag kommer att använda pga att jag inte kan använda Photoshop lika bra samt SketchUp, det är något jag kommer att lära mig dock inom en snar tid då jag tycker det ser riktigt fräckt ut att kunna göra sketcher på hur man har tänkt sig!

Permalänk
Medlem

Har aldrig gett mig på vattenkylning men du måste inte använda befintliga platser i chassit, distanser utanpå fungerar väl det med. Kanske inte lika lätt och få snyggt iofs.

Då får du lite mer frihet, här är en bild som visar ungefär så jag fick upp det i huvudet, cdn.overclock.net/8/87/8703a962_600x450px-LL-a564420c_P1000295.jpeg

Permalänk
Skrivet av Xaio:

Har aldrig gett mig på vattenkylning men du måste inte använda befintliga platser i chassit, distanser utanpå fungerar väl det med. Kanske inte lika lätt och få snyggt iofs.

Då får du lite mer frihet, här är en bild som visar ungefär så jag fick upp det i huvudet, cdn.overclock.net/8/87/8703a962_600x450px-LL-a564420c_P1000295.jpeg

Det har jag också sett!
Min tanke var kanske isåfall, att om jag inte skulle ha det i chassit så hade jag tänkt att ha det antingen ovanför eller under chassit i en liten låda byggt av mig.
Det har jag sett hos flera moddare där dom bygger t ex en liten låda under chassit där dom lägger in två stycken 360 radiatorer med massiv kylning typ!

Permalänk
Medlem
Skrivet av JohanGashi:

Det har jag också sett!
Min tanke var kanske isåfall, att om jag inte skulle ha det i chassit så hade jag tänkt att ha det antingen ovanför eller under chassit i en liten låda byggt av mig.
Det har jag sett hos flera moddare där dom bygger t ex en liten låda under chassit där dom lägger in två stycken 360 radiatorer med massiv kylning typ!

Det hade vart lättare och få snyggt än de jag länkade och tänkte på. Sen om du verkligen ville tests idéen du hade i andra tråden föreslog folk i så fall thermal pads och kylflänsar om man ska ha en fläkt där. Men jag vet inte hur fästanordningen för vattenkylningen är så jag skulle nog avråda dig.

Permalänk
Medlem

Det med en låda under så har du det riktigt lätt för att få mkt damm annars är det en bra idé

Visa signatur

CITERA SÅ JAG HITTAR TILLBAKA!
Fraktfritt på Inet

Permalänk
Medlem

Du kan kika på mitt projekt i min sign om du skall bygga radiatorlåda:) R2:Extended

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

I5-750 @ 4,0Ghz | corsair 850w | Corsair 1600mhz Dominator 8GB | samsung 1TB HDD | Crucial m4 SSD 64GB | P7P55 PRO | XFX HD 6970 | Fractal Design R2 Silver window mod | Corsair H50 watercooler
"CPU: AMD Phenom X2 [Överklockad till tre känslor]"
R2:Extended Silence Fenix

Permalänk
Skrivet av Zoubiey:

Det med en låda under så har du det riktigt lätt för att få mkt damm annars är det en bra idé

Blir det mycket damm ifall jag använder min lilla "uphöjningsplatta" som är runt 15 cm ifrån golvet?

Skrivet av Tyran26:

Du kan kika på mitt projekt i min sign om du skall bygga radiatorlåda:) R2:Extended

Skickades från m.sweclockers.com

Den har jag sett!
Har nästan suttit och tittat runt på allas projekt då det är bra att samla lite idéer från andra!

Permalänk
Skrivet av JohanGashi:

Update!

Jag sitter nu och funderar vilket utav de olika alternativen som är bäst, och då menar jag placering utav vattenkylningen.

Här kommer en bild på chassit's insida, det är den ända bilden jag nu kan få tag på, väntar fortfarande på att chassit skall anlända!

http://i39.tinypic.com/259j3lz.jpg

2 fläktinsug på fronten för 120mm eller en 200mm fläkt.
Samma gäller i toppen.
1 utblås på baksidan.

Stämmer inte riktigt, finns enbart fästen för en 200mm fläkt i taket, INTE 2x120mm, det får du modda lådan om du vill ha dit

Skrivet av JohanGashi:

Jag har funderat på om det ens varit värt att skaffa vattenkylning till datorn och kommit fram till lite olika saker:
Det är snyggt, systemet blir säkert tystare och det kyler bra samt ger mig möjligheter till att överklocka lite saker i framtiden!

Så placeringen utav allt hade jag tänkt mig såhär(NOTERA ATT DET KAN SITTA EN 200MM FLÄKT I FRONTEN):

Förslag 1: En 240mm radiator i fronten.

Förslag 2: Två 240mm radiatorer i fronten, brevid varandra.. med tanke på att de sitter en 200mm fläkt där.

Förslag 3: 1 240mm radiator i fronten, 1 240mm radiator på toppen.

Förslag 4: 1 120mm radiator i fronten, 1 120mm radiator där bak, ovanför pci slotsen.

Vad tycker ni om det?
Jag måste säga att jag är ny inom vattenkylningsvärlden så har absolut ingen aning om vad som egentligen funkar bäst,
Om det ens ger någon nytta att använda två stycken radiatorer eller inte, eller vad det är för skillnad på en 120mm, 240mm samt 360mm radiator förutom att dom e större osv..

Förslag 2 går tyvärr bort då chassit inte är brett nog för att få in 2st 120mm på bredden.

Förslag 4 går att genomföra om du har en fläkt mellan radiatorn och chassit, annars är tyvärr chassit konstruerat så en 120mm radiator inte passar där.

Beroende på vad du ska kyla så tror jag att antingen 240mm i fronten eller toppen, eller eventuellt både och är det bästa alternativet.

Skrivet av JohanGashi:

Dessutom har jag tänkt att ta bort lite saker innuti bland annat hårddisksplatserna:
http://i43.tinypic.com/16lcy86.jpg

Men kommer att låta två stycken vara kvar, alternativt en.
Då jag har en lagringsdisk samt en SSD.
Fast man kanske kunde ta bort alla och låta en vara kvar, och montera vanliga hårddisken och ssd disken ovanpå den vanliga? Kanske blir förstörd pga vibrationerna ifrån mekaniska disken?

Sedan finns det ju 4 stycken 5.25" platser, man kanske skall ta bort 3 stycken och låta toppen vara kvar? Varför?
jag har nämligen tänkt eventuellt att skaffa antingen en liten reservoar som ser ut som en cylinder, eller en som tar upp just en 5.25" plats, det får jag se som sagt när jag allting på plats & se vad jag tycker om det.

Jag har dock inte tänkt på att ifall jag väljer att ta bort lite hårddisksplatser samt 5.25" så kanske chassit blir ostabilt, men det lär jag nog försöka fixa eller så löser det sig när alla saker är på plats!

Den översta hälften av hårddiskplatserna sitter fast med tumskruvar och är väldigt lätta att plocka bort.
Själv skulle jag nog lämnat 2st 5.25" platser och plockat bort alla 3.5" istället, framför allt eftersom du verkar vara sugen på en radiator i fronten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JohanGashi:

Blir det mycket damm ifall jag använder min lilla "uphöjningsplatta" som är runt 15 cm ifrån golvet?

Inte samma mängd iaf, är inte så haj på detta med fläktar men det är ju lätt att räkna ut att det blir bättre iaf

Visa signatur

CITERA SÅ JAG HITTAR TILLBAKA!
Fraktfritt på Inet

Permalänk
Skrivet av lanbonden:

Stämmer inte riktigt, finns enbart fästen för en 200mm fläkt i taket, INTE 2x120mm, det får du modda lådan om du vill ha dit

Förslag 2 går tyvärr bort då chassit inte är brett nog för att få in 2st 120mm på bredden.

Förslag 4 går att genomföra om du har en fläkt mellan radiatorn och chassit, annars är tyvärr chassit konstruerat så en 120mm radiator inte passar där.

Beroende på vad du ska kyla så tror jag att antingen 240mm i fronten eller toppen, eller eventuellt både och är det bästa alternativet.

Den översta hälften av hårddiskplatserna sitter fast med tumskruvar och är väldigt lätta att plocka bort.
Själv skulle jag nog lämnat 2st 5.25" platser och plockat bort alla 3.5" istället, framför allt eftersom du verkar vara sugen på en radiator i fronten.

Härligt att en som byggt i raider chassit innan kunnat ge lite hjälp!

Japp! Det lutar nog mot en 240 radiator, får se bara om jag lyckas hitta ett snyggt system eventuellt lite begagnat då jag inte är så sugen att lägga 3000kr+ för ett helt nytt!

Permalänk

Fick hem delarna i onsdags, får flera leveranser under nästa vecka!

Permalänk

Leverans ifrån BitFenix

UPDATE 2012-03-30!!

Fick hem ett brev i brevlådan där det stod att mitt paket ifrån Schenker hade kommit.
Var tvungen att vänta tills efter klockan 17.00 för att hämta det!
Här kommer lite bilder!

OBS! HOPPAS ATT BILDERNA DUGER! VARIT PÅ JAKT EFTER EN KAMERA NU HEHE.

Tack till:

Här ser ni allt i en helbild:

Alchemy förlängningskablarna:

BitFenix fläktarna:

BitFenix chassit från framsidan:

BitFenix chassit från ovansidan:

BitFenix chassit från baksidan:

BitFenix chassit insidan:

Smart att man kan ta bort ena buren utan att modda och hålla på:

Chassit bakom moderkortsplåten:

Bra med utrymme bakom moderkortsplåten för kabeldragning osv:

Öppnade 200mm fläkten som jag fick ifrån BitFenix, LED varianten.
Tog kort på vad som medföljde detta. På de andra fläktarna som jag fick med(120mm och 140mm) var det exakt samma innehåll.